Knofle Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Hallo der, jeg er en 20 år gammel kiropraktorstudent som studerer ved Anglo-European College of Chiropractic i Bournemouth, England. Jeg er veldig interessert i å høre folks meninger om kiropraktikk, opplevelser og positive/negative innspill. For min del, er jeg helt overbevist om at det kan kurere svært mange forskjellige typer sykdommer, sære ekstremiteter og malplasserte kroppsdeler eller liknende, siden jeg har blitt behandlet selv. Jeg er klar over at kiropraktikk kan virke ekstremt til tider, siden "vi" (jeg er en førsteårsstudent) opererer utenfor leddenes egentlige bevegelsesmuligheter (knekk). Det går nemlig på høy akselerasjon, men lite dybde, når man gjør en justering. En liten video, som viser blant annet en justering av "Cervical vertebrae": Jeg sverger til kiropraktikk, og jeg vet det er mange andre som gjør det, men det er evig mange skeptikere. Diskutér! Endret 12. november 2007 av Knofle Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Jeg sverger til kiropraktikk, og jeg vet det er mange andre som gjør det, men det er evig mange skeptikere. Og med god grunn. Meg bekjent har kiropraktikkens påståtte fordeler, utover hva en ordinær massasje og en god dose placebo bringer med seg, ingen vitenskapelig belegg, og kan sågar gjøre mer skade en gavn, både ved å påføre unødvendige skader og ved å forhindre riktig diagnosering og behandling: A 58-year-old woman consulted a chiropractor for low back and left hip pain. The chiropractor performed a cursory physical exam and x-rayed only her lumbar spine. Diagnosing "lumbar nerve pressure syndrome," he manipulated her low back area with her left leg flexed. The patient's problem was actually a fractured hip. Manipulation disturbed the fracture and made normal healing impossible. As a result, the patient required surgical implantation of an artificial joint. A 38-year-old man who consulted a chiropractor for low back pain was * x-rayed, examined briefly, and treated with spinal manipulation. Despite three months of treatment, his pain persisted and he consulted a second chiropractor who treated him in a similar fashion. When his pain persisted, he went to a medical doctor who ordered tests that led to a diagnosis of Hodgkin's disease. The patient's pain had been caused by swollen lymph glands. It disappeared with treatment of his underlying disease. A 58-year-old man with back pain became paralyzed from the waist down after spinal manipulation by a chiropractor. Unknown to the chiropractor, the patient's spine had been weakened by metastatic bladder cancer. The chiropractor's evaluation did not include a medical history, an orthopedic evaluation, or a urinalysis. An x-ray film was taken but was of such poor quality that it was diagnostically useless. A 50-year-old man required surgery for a prolapsed lumbar disc that was ruptured by chiropractic treatment. Careful orthopedic evaluation would have indicated that what the patient needed at the time of his chiropractic visit was not manipulation but bed rest and traction. A 63-year-old woman who relied on a chiropractor to treat her for neck pain, headaches, nausea, and dizziness died as a result of a brain hemorrhage. Unsuspected by the chiropractor, her symptoms were caused by high blood pressure in urgent need of medical management. A 55-year-old man who consulted a chiropractor for pain in his midback, chest, and left shoulder was told that his pain was "nerve pressure" from a spinal subluxation. His problem was actually a heart attack requiring immediate hospitalization. By: Peter J. Modde, D.C. Men, såklart, dette forblir anekdotiske eksempler og er ikke egentlig avgjørende for hvorvidt kiropraktikk faktisk har noe for seg. Her får en imidlertid hjelp fra de nyeste vitenskapelige undersøkelsene på fronten, som alle er nokså klar i sine konklusjoner: A systematic review of systematic reviews of spinal manipulation: CONCLUSIONS: Collectively these data do not demonstrate that spinal manipulation is an effective intervention for any condition. Given the possibility of adverse effects, this review does not suggest that spinal manipulation is a recommendable treatment. And here is the most up-to-date scientific study on complications associated with spinal manipulation: Adverse effects of spinal manipulation: a systematic review CONCLUSIONS: Spinal manipulation, particularly when performed on the upper spine, is frequently associated with mild to moderate adverse effects. It can also result in serious complications such as vertebral artery dissection followed by stroke. Currently, the incidence of such events is not known. In the interest of patient safety we should reconsider our policy towards the routine use of spinal manipulation. And here is the most up-to-date scientific study on complications associated with paediatric spinal manipulation: Adverse Events Associated With Pediatric Spinal Manipulation: A Systematic Review CONCLUSIONS. Serious adverse events may be associated with pediatric spinal manipulation; neither causation nor incidence rates can be inferred from observational data. Conduct of a prospective population-based active surveillance study is required to properly assess the possibility of rare, yet serious, adverse events as a result of spinal manipulation on pediatric patients. Utifra dette kan jeg ikke akkurat si jeg ville anbefale kiropraktikk, og for den saks skyld tatt del i det selv. For meg ser dette mer ut som woo-woo og overtro, omtrent likså en kult/religion, enn legevitenskap, og jeg må nok dermed svare nei på trådens hovedspørsmål. Inntil en kan demonstrere empirisk og vitenskapelig at dens påstander holder vann, må jeg nok forbli en "akiropraktiker". Endret 13. november 2007 av aadnk Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jobber selv som fysioterapeut og har jobbet med flere som har tatt videreutdanning i manuell terapi\MT (vår tilsvarende tilnærming til kiropraktikk\KP). Jeg bruker lite manipulasjon i mine behandlinger i motsetning til hva mange KP\MTer gjør. Jeg kan ikke svare for KP, men vet mye av manipulasjonen hos MTer dreier seg som såkalte "låsninger" i ledd, eks ryggen som man "knekker" opp. Problemet er dog at disse låsningene kan være vanskelig å påvise, og man kan ofte spørre seg om hvorvidt de er der. Et annet moment er at mange som f.eks får akutt ryggvondt hvor det ikke foreligger prolaps, spondylolystese etc blir bra av seg selv i.l.a kort tid. En MT\KP vil da ofte finne låsninger og pasienten føler at det var behandlingen som gjorde han\henne frisk, selv om det kan hende at man ved å vente noen dager ekstra hadde blitt bra av seg selv. Fikk nylig de nye retningslinjene for rygglidelser i posten, og 80-90% skyldes uspesifikke problemer som legen\fysio\KP\MT ikke greier å påvise hva skyldes. Man finner dog ofte allikevel funn som hype\hypermobilitet, øm muskulatur etc, uten at dette 100% kan forklare plagene. Jeg har egentlig ikke gjort meg opp så mye mening om dette, foruten at det er vanskelig å si om noe virker eller ikke når mange uansett blir bra igjen i.l.a få uker. Forskning på dette området er også vanskelig grunnet at man ofte ikke har kjennskap til til utløsende mekanismene bak f.eks ryggplager. Man kan vell allikevel si at staten tror på MT\KP siden de bl.a nylig har gitt dem rett til å sykemelde, henvise videre, være primærbehandlere etc. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 For enkelte ryggplager kan kanskje kiropraktikk hjelpe, men jeg har ingen tro på den "alternative" retningen innen kiropraktikk hvor man tror nærmest alt kan løses ved å knekke på ledd og virvler. Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Snip Bra post, med gode begrunnelser hvorfor du er skeptisk. Og med god grunn. Meg bekjent har kiropraktikkens påståtte fordeler, utover hva en ordinær massasje og en god dose placebo bringer med seg, ingen vitenskapelig belegg, og kan sågar gjøre mer skade en gavn, både ved å påføre unødvendige skader og ved å forhindre riktig diagnosering og behandling: Det er gjort undersøkelser, og det er funnet at kiropraktikk har langt større suksessrate enn f. eks Osteopater. Leger har ofte en tendens til å si at du må ta det med ro når du har vondt i ryggen, men dette er selvfølgelig bare tøyseprat i de fleste tilfeller, og vil forverre situasjonen betraktelig. Bed rest is not a treatment for back pain – it is a short-termconsequence of the pain. Resting for more than a day or two will not help and may prolong pain and disability. Kilde Jeg mener også at vanlige leger ofte ikke er i stand til å diagnosere riktig, tatt i betraktning at de får så utrolig kort tid til å gjøre det på. Det er klart at det er mange sykdommer som er lette å diagnosere, men kommer det en med samme symptomene som de andre, men har en helt annen sykdom, er det lett å falle i grøfta og si at du har det de andre har. Hvem har ikke blitt feil diagnosert av leger? Jeg har i alle fall blitt det ved flere anledninger, siden diagnoseringen kommer veldig ofte an på beskrivelsen som pasienten frasier seg. Denne informasjonen må komme ut riktig, og må tolkes riktig av en lege, som henholdsvis må se på mulige sykdommer og luke ut de som ikke passer inn. Glipper skjer veldig ofte. Hos kiropraktorer også. Det kiropraktorer gjør er ofte å stille en ordentlig diagnose (så langt som det er mulig, selvfølgelig.), gjøre de nødvendige manipulasjonene for å få ting tilbake der de skulle ha vært, og å gi råd om hvordan du skal gjøre ting videre for å unngå tilbakefall. Det er riktig, kiropraktorer har muligheter til å ta røntgenbilder og stille ordentlige diagnoser. "Eksempler om folk som går fra kiropraktikk til medisin" Vel, nå skal jeg fortelle deg en liten historie om meg. Jeg hadde i en periode over 2-3 måneder fått svært mange hodepinetilfeller. Jeg gikk til legen, og han kalte meg rett ut en hypokonder. Dette synes jeg var ganske traumatisk, egentlig. Jeg gikk til flere leger, og ingen sa noe var galt. Nesten et år gikk før jeg prøvde kiropraktikk, og der gav de meg en ordentlig diagnose, behandlet den, og 90% av hodepinen forsvant. Det viste seg at jeg var på vei til å utvikle en kronisk form av "Tension headache", som kommer fra spenninger i muskler og ledd i nakke/hals/rygg-regionen. Men, såklart, dette forblir anekdotiske eksempler og er ikke egentlig avgjørende for hvorvidt kiropraktikk faktisk har noe for seg. Tilfeldig erfaring med kiropraktikk: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Dear Dr. Cosselman, I just want to let you know how grateful I am for all the benefits that I have received under your care. My experience with NUCCA treatments has been nothing short of fantastic, as I came to you at a point where I was told by the general medical community that I had to learn to live with my recurring migraine headaches and tinnitus. What I had not expected from NUCCA adjustments has really surprised me in a very positive way. As you may recall from my medical history, the symptoms for which I came to you seeking relief began shortly after a motorcycle accident in the fall of 2003. After more than a year of continuous visits to my regular general practitioner for X-rays, CAT scans, MRIs, and a plethora of drug prescriptions that I did not want, I was referred to an ENT and subsequently to a neurologist. I was not only told that they could not locate the cause of my problems but that there was no known treatment and that I should learn to live with my condition and medicate it when it became intolerable. Fortunately, I heard about NUCCA through a friend who had a very successful experience with the treatments in Oregon and I located you through the NUCCA website. I want to tell you that not only have I not had a headache since my first adjustment with you but that the tinnitus is also gone most of the time. Something that you might want to share with your other patients, is that the consumption of some alcoholic beverages tends to bring the tinnitus back. However, it quickly goes away if I stay away from alcohol. Interesting, isn't it? But wait, that is not all there is to my story. For reasons that I believe are directly connected to the adjustments you have performed on me, I no longer wake up congested every morning, as I did for over thirty years; I no longer limp because my left leg is no longer shorter than my right; and although I have always been a fairly fit individual, I now feel considerable better than I have in years. Lastly, I want to point out that I have been very allergic to cats for a very long time but that seems to have also disappeared since I started getting your adjustments. Before the adjustments, I could not tolerate being in a house with a cat because I suffered a very strong allergic reaction. Now I have taken in a stray cat, who has taken to sleeping on my bed and hanging all over me every opportunity it gets. Life is good - Thank You! Sincerely...Manuel Nå er dette eksempelet et helt tilfeldig eksempel fra denne kilden, så man aner jo ikke om det er tøysete tullprat eller ekte følelser. Bottom line being: Alle former for medisinsk praksis har sine positive og negative eksempler. Det er utrolig vanskelig å si hva nøyaktig som er galt med menneskekroppen til tider, av den simple grunn at vi vet gjerne mindre om tilfeller enn det vi vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå