Gå til innhold

alene hjemme, må vaske klær...


britty

Anbefalte innlegg

trenger hjelp til vasking av klær..:p aldri gjort det før så noe jeg ikke skjønte:

 

kan man vaske sokker, truser og andre klær sammen?

 

på vaskemaskina står det: sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på? :p

 

Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort..

hva skal jeg slå på der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok. skal ikke påstå å være flink til å vaske klær men kan forsøke å forklare.

 

truser + håndkler og lignende kan tas på 90 grader, mens det meste ellers tas på 60 grader.

 

vask hvite + hvit/grå ting for seg selv og ting med farger i en annen bunke.

 

selve vaskemaskinen kan du vel sette på 1200 antar jeg. hva skyllestopp betyr aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvite klær og fargede klær vaskes hver for seg, men bortsett fra det kan du mikse så mye du vil såfremt tøyet er moderat skittent. Bukser og spesielt gensere vrenges før de kastes i maskinen, dette for å skåne dem fra påkjenningen det er å bli vasket og sentrifugert. Sjekk også alle lommer for nøkler, penger ol, dette er ikke særlig hyggelig å ha slengende i maskinen. Selv vasker jeg hvitt tøy på 60 grader, og farget tøy slik som gensere og bukser på 40 grader, dette for å ikke slite ut plaggene så fort. Hvis vaskemaskinen er av en nyere type har den sikkert også ferdige programmer du kan benytte deg av, slik som f. eks 40 grader finvask/kulørvask (bukser, gensere osv) eller 60 grader kokevask (for hvite plagg). Husk noe godt mykningsmiddel og riktig vaskepulver for farget/hvitt tøy.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
truser + håndkler og lignende kan tas på 90 grader, mens det meste ellers tas på 60 grader.

Nei nei nei. Vasker du T-skjorter, bukser o.l. på 60 grader er du heldig hvis du får de på deg etterpå.

 

Undertøy/sokker/sengetøy -> 60 grader

Stort sett alt annet -> 40 grader

 

90 grader er overkill til det meste, 60 grader gjør jobben fint såsant man faktisk bruker vaskemiddel :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
truser + håndkler og lignende kan tas på 90 grader, mens det meste ellers tas på 60 grader.

Nei nei nei. Vasker du T-skjorter, bukser o.l. på 60 grader er du heldig hvis du får de på deg etterpå.

 

Undertøy/sokker/sengetøy -> 60 grader

Stort sett alt annet -> 40 grader

 

90 grader er overkill til det meste, 60 grader gjør jobben fint såsant man faktisk bruker vaskemiddel :)

 

 

Tuuuuuuuuuuuuuuusen takk for svar, men noen som vet dette:

 

sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på?

 

Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort..

hva skal jeg slå på der?

Lenke til kommentar
noen som vet dette:

 

sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på?

 

Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort..

hva skal jeg slå på der?

Sentrifugering betyr hvor mange omdreininger (per minutt?) plaggene skal bli utsatt for. Jo høyere tall jo mer sentrifugering , noe som igjen betyr mer slitasje på plaggene men også tørrere vask. Velger du for lav sentrifuge kan du risikere at det drypper av plaggene, og tørking uten tørketrommel kan bli vanskelig. Skal du vaske bukser, gensere ol er 700 eller 900 fine valg, er det hvite plagg som du allikevel kjører på 60 grader kan du vurdere høyere.

 

Skyllestopp:

Vasketøyet blir da liggende i det siste skyllevannet.

Velg skyllestopp hvis du ikke har mulighet for å

ta ut vasketøyet med en gang vaskeprogrammet

er slutt. Det vil da ikke ligge og bli krøllete etter

sentrifugeringen. Dette er spesielt praktisk ved vask av

syntetiske eller sarte tekstiler . Denne funksjonen

anbefales imidlertid ikke på ull in eller håndvask . Kilde

En liten notis; min filosofi vedrørende 90 grader kokevask er at om du har et eller flere plagg som er så nasty at de krever denne typen vask kan du like greit brenne plagget med en gang..

Edit: Skrivefeil

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
noen som vet dette:

 

sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på?

 

Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort..

hva skal jeg slå på der?

Sentrifugering betyr hvor mange omdreininger (per minutt?) plaggene skal bli utsatt for. Jo høyere tall jo mer sentrifugering , noe som igjen betyr mer slitasje på plaggene men også tørrere vask. Velger du for lav sentrifuge kan du risikere at det drypper av plaggene, og tørking uten tørketrommel kan bli vanskelig. Skal du vaske bukser, gensere ol er 700 eller 900 fine valg, er det hvite plagg som du allikevel kjører på 60 grader kan du vurdere høyere.

 

Skyllestopp:

Vasketøyet blir da liggende i det siste skyllevannet.

Velg skyllestopp hvis du ikke har mulighet for å

ta ut vasketøyet med en gang vaskeprogrammet

er slutt. Det vil da ikke ligge og bli krøllete etter

sentrifugeringen. Dette er spesielt praktisk ved vask av

syntetiske eller sarte tekstiler . Denne funksjonen

anbefales imidlertid ikke på ull in eller håndvask . Kilde

En liten notis; min filosofi vedrørende 90 grader kokevask er at om du har et eller flere plagg som er så nasty at de krever denne typen vask kan du like greit brenne plagget med en gang..

Edit: Skrivefeil

 

 

 

 

ok, takk :D

 

må jeg bruke forskjellig vaskepulver/ tøymykner til forskjellige plagg? eller er det det samme??

Lenke til kommentar

Det annbefales å bruke vaskepulver spesifikt merket for farget tøy til nettop farget tøy og vice versa, men min erfaring er at forskjellene er minimale, om enn merkbare. Bruker selv en 5kg kartong med 40kroners Euroshopper vaskepulver fordi jeg er en fattig student.. Tøymykner brukes uavhengig av farge og type. (Bortsett fra ull, da bruker du milo.) Silke og andre plagg som avviker fra standarden har som regel en vaskeanvisning følgende med som du kan ta en kikk på.

Lenke til kommentar

Sokker burde kokes etter min mening og kjøres på 90 grader.

Boksere/undertøy er som regel 60 grader.

Hvite T-skjorter er mellom 40-60, kommer ann på (Se i nakken på t-skjorten)

Fargede T-Skjorter er 40 grader.

 

Håndklær ville jeg kjørt på 60 grader.

Dongri kjører på 30 - 40 grader.

 

Annet tøy leser du av i nakken på(genser, skjorte etc), eller i livet på (bukser, joggis etc.)

 

Ps; Til dere som mener at 90 grader er totalt unødvendig. Prøv å lukt på ett par sokker som har vært på 2 timers intenst trening etter en vask i 50-60 grader ;)

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Ps; Til dere som mener at 90 grader er totalt unødvendig. Prøv å lukt på ett par sokker som har vært på 2 timers intenst trening etter en vask i 50-60 grader ;)

 

Mine sokker lukter digg etter enten 40 eller 60 graders vask. Kanskje det er noe feil med vaskemaskinen du bruker? Eller bruker du for mye/for lite vaskemiddel?

:hmm:

 

Eller er det jeg som er på jordet her, i og med at jeg aldri har vasket sokker eller noe annet klesplagg på 90 grader?

Lenke til kommentar

Dette bruker jeg:

T-skjorter, undertøy, sokker, babyundertøy, håndkle, rompekluter (ja, sånne som brukes til å tørke bort bæsj!) o.l. - 60C full sentrifugering.

Man må se ann stoffet i klærne selvfølgelig, silkeundertøy (alle klær som "glinser") bør vaskes på 40C.

 

Bukser og gensere - 40C full sentrifugering.

 

Sengeklær - 90C. Håndduker kan også vaskes på 90C, men det er unødvendig.

 

 

Er du usikker, står det grader i vaskelappene på klærne.

 

Hilsen familiefar. :)

Lenke til kommentar

60 grader er tilstrekkelig for det aller meste, allikevel er det smart å sette de på kokvask iblant. Først og fremst for maskinens egen skyld.

Alle som vasker sine egne klær vet at maskinen av og til blir stående med vått tøy fordi man blir forsinket hjem fra jobb etc. Og for at ikke det skal sette seg sur lukt, som igjen smitter over på tøyet man vasker så gjør 90 grader jobben!

Lenke til kommentar
på vaskemaskina står det: sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på? :p

 

Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort..

hva skal jeg slå på der?

Ser at noe av dette har blitt besvart, men ikke alt.

 

Skyllestopp - Betyr at maskinen stopper etter å ha skylt klærne uten å sentrifugere. Med andre ord vil klærne være dryppende våte når du tar dem ut av maskinen. Dette brukes til klær som ikke tåler sentrifugering, f. eks. ullgensere.

 

Forvask - Dette betyr at klærne vaskes "dobbelt". Der hvor du heller vaskepulver vil det være tre kammer. Et til forvask, et til vanlig vask og et til skyllemiddel. Om klærne er ekstremt møkkete putter du pulver i både forvask- og hovedvaskkammeret og setter maskinen på forvask.

 

Intensivskyll - Er ikke sikker på denne. Men jeg vil tippe at den skyller klærne ekstra godt. Sikkert en funksjon for folk med allergier.

 

Kort - En kort vask enkelt og greit. Brukes for klær som nesten ikke er skitne, men som du likevell ønsker å vaske. Eller for rene klær som har ligget og blitt så rynkete at de må vaskes på ny.

 

Angående kokvask (90 grader): Dette er vell strengt tatt helt unødvendig for de fleste av oss. Men en kjekk funksjon for bondens arbeidstøy, asfaltarbeiderens arbeidstøy og lignende.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
trenger hjelp til vasking av klær..:p aldri gjort det før så noe jeg ikke skjønte:

 

kan man vaske sokker, truser og andre klær sammen?

 

på vaskemaskina står det: sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på? :p

 

Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort..

hva skal jeg slå på der?

-Renseri

 

Ikke alle som bor i byen og har tilgang til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...