Soundchaser Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Skal ha et foredrag om Platebransjens uunngåelige fall, og leter derfor etter statistikk over platesalg. I norge og i resten av verden. Har letet på SSN og IFPI, men fant ingen brukbare tall. Har tenkt å vinkle foredraget : Platebransjen jobber mot musikken. I stedet for å tjene penger på å gi ut musikk, gir de ut musikk for å tjene penger. I stedet for å høre på brukerens ønsker, og tilrettelegge seg hans behov, jekker dem opp prisene, tar fra ham rettighetene, og gjør han kriminell (Satt en smule på spissen) Hvis noen har historier om musikere / musikkelskere som har blitt lurt av plateselskapene, gode argumenter, eller sider med informasjon om emnet, så kom gjerne med dem. Endret 12. november 2007 av svartskog Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Pass på at du ikke blir for hengt opp i å henge ut plateselskapene og får med deres side av saken også selv om du ikke er enig i det Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg har ingen statistikk, men jeg håper disse sidene kan være nyttige: When Pigs Fly: The Death of Oink, the Birth of Dissent, and a Brief History of Record Industry Suicide Why Most Artists Profit from Piracy Less popular artists profit from filesharing Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Joa. Skal prøve å se begge sider av saken, men min mening skal jo vere den røde tråden gjennom framlegget. Takker for linkene, Cun Endret 12. november 2007 av svartskog Lenke til kommentar
Fin_fyr Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Eg har sett ein grundig og nokså fersk canadisk studie om nedlasting og CD-kjøp. Han er kanskje litt vel akademisk, men oppsummeringa er ganske lesbar: http://strategis.ic.gc.ca/epic/site/ippd-d...n/ip01462e.html Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Takker for bidraget. fant en del brukbart der ja Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Kan dessverre ikke bidra noe, men synes dette var veldig godt sagt: I stedet for å tjene penger på å gi ut musikk, gir de ut musikk for å tjene penger. Ok, move on Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hihi, minner meg om sangen "Return og the Jedi", av 'Reuben'. Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Nå er foredraget holdt, så tråden kan egentlig stenges. Takker alle for all hjelpen, og melder at foredraget var en suksess. Fikk engasjert og provosert akkurat nok. Endte på en B i karakter Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Ikke vær kjip og legg det ut her, med tall og fakta og hele pakka Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Sluttproduktet er bare en presentasjon, som jeg snakket rundt. Jeg har ikke noe skriftlig manus eller opplegg. det tok jeg i hodet. Kan jo legge ut presentasjonen, selv om den ikke er så interesang Endret 29. november 2007 av svartskog Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Er det ikke litt unyansert å kalle platebransjen for overflødig..? Jeg ser selvsagt at du ønsker å markere et standpunkt, og foredrag på ungdoms- og videregående skole er gjerne ganske spissformulerte. Allikevel lurer jeg på hvor mye du har jobbet med emnet for å komme frem til det du presumptivt har gjort. Det er temmelig store kostnader knyttet til det å skape musikk, om man ser på totalregnskapet. En person som lager musikk på sin egen laptop kan riktignok greie seg med gode programmer til en rimelig penge, og vil for så vidt kunne distribuere gratis. Men hva med større produksjoner? Fra starten må man ha instrumenter og øvingslokale, greit nok. Det ordner bandmedlemmene hver for seg. Så skal man kanskje spille inn en demo, og allerede her begynner pengene å renne ut av lomma. Studiotid koster, produsent koster. Og så skal demoen mikses, enda mere penger. Dernest skal bookingagenter få vite om bandet, musikken skal spres blant folk, publikum skal vekkes. Konserter skal spilles rundt om, og kanskje er det tid for å gi ut debuten snart. Her snakker vi virkelig mye penger, en hel plate involverer veldig mange mennesker og/eller mange ressurser om sluttresultatet skal bli profesjonelt. Så skal plata distribueres - ingen småsak det heller! Det er selvsagt mange som greier seg med relativt små midler for å lage musikk, men sannheten er at de aller, aller fleste album man kan få kjøpt har kostet svært mye penger å lage. Hvem skal så betale? Det vanlige i platebransjen er at selskapet betaler for studiotid, teknikere, produsent, musikere, miksing og trykking. Selskapene har tross alt infrastrukturen liggende, og har et apparat som er rede til å gjøre jobben. I tillegg sitter selskapene på uvurderlige ressurser i form av nettverk, distribusjon, marketingredskaper og lignende. Det tar lang tid å komme i en posisjon som Radiohead har gjort. Svært få andre band kunne gjennomført samme stuntet. Jeg tror rett og slett at man må innse at det trengs store ressurser for å produsere og markedsføre et album, og der har plateselskapene en suveren posisjon. Så kan man selvsagt diskutere i det uendelige hvordan bransjen har gjort brøler etter brøler med tanke på møtet med den digitale hverdagen, men det er stort sett opplest og vedtatt av de fleste. Det er viktig å være litt mer nyansert, å forstå at plateselskaper faktisk gjør en del jobber som er nærmest umulig å gjøre på egen hånd for band med ambisjoner. Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Et langt svar blir ofte slutten på en tråd. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Syntes Kowalskis innlegg fortjener litt oppmerksomhet jeg. Vet ikke hvor mange innlegg jeg har lest både her på forumet og andre steder hvor folk har denne litt umodne holdningen til platebransjen. Kowalski har skrevet et av få innlegg jeg har sett som faktisk tar opp begge sider av saken. Det er mulig at all innlegg jeg har sett er skrevet av 14 år gamle tenåringer uten den nødvendige kunnskapen om hvordan et marked faktisk fungerer. Isåfall hadde det vært fint om noen med et litt mer livserfaring og relevant kunnskap kunne være med å diskutere denne saken. Det finnes alltid to sider av samme sak, og begge sider bør diskuteres. Endret 5. desember 2007 av simenss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå