Gå til innhold

Ny prosessor; dobbel eller firkjernet?

Anbefalte innlegg

Dette er samme diskusjon som man hadde ved spørsmålet om man trengte 2-kjerners prosessor for en par år tilbake, og det viser jo seg nå at flere og flere applikasjoner støtter/vil støtte multithreading fremover. Det er muligens enda en god stund til de fleste programmer støtter 4 kjerner, så valget er vanskelig. Jeg valgte Quad enkelt og greit fordi det "høres" mer fremtidsretta ut, også er den jo en utrolig overklokker.

Men det generelle tipset mitt for de som vil bruke PC-en sin til litt spilling, surfing og alt hva man driver med på en PC i løpet av en kveld, er at en 2-kjerner vil holde i massevis, og muligens være bedre på det meste, så kan man heller hive seg på Quad bølgen når neste generasjon kommer, for da vil sikkert flere programmer støtte denne ekstra kraften.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder videoredigering, er det ingen som sier at de driver med videoredigering som bruker windows movie maker og annet tull. Skal du legge på effekter og rendre filmer, trenger man skikkelig mye prosessorkraft, og skikkelige videoredigeringsprogrammer støtter flere CPU-er, noe de har gjort i flere år.

Lenke til kommentar
Skal du legge på effekter og rendre filmer, trenger man skikkelig mye prosessorkraft, <..>

Hva man "trenger" er bare smak og behag angående hvor raskt man vil ha jobben gjort. Synes man det ikke spiller noen rolle om det tar 20 minutter i stedet for 15 minutter å rendre alle overgangene i en lang film som kanskje har tatt en uke å sortere klippene til så spiller det ikke noen rolle om man velger 2 eller 4 kjerner. Dobbeltkjerner gjør jobben raskt nok i massevis etter min mening.

Lenke til kommentar

Nå har eg faktisk sett tester der programvare som var skrevet for to prosessorer/kjerner faktisk fikk dårligere ytelse på systemer med fire prosessorer på samme klokkefrekvens.

Men mer seriøse videoredigeringsprogrammer har lenge hatt støtte for og god utnyttelse av mere enn to kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...