Gå til innhold

Ny prosessor; dobbel eller firkjernet?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg satt her idag og tenkte at det kanskje var på tide å oppgradere den stasjonære maskinen min litt. For øyeblikket har den en 3,2 ghz enkelkjernet prosessor, og 1 gb ram.

Maskinen brukes stortsett bare til videoredigering, spesialeffekter i film, samt photoshop og illustrator. Jeg venter meg mildt sagt ihjel.

Planen er å kjøre 2x 19 tommer skjermer, da den ene som monitor, og den andre til klipp og lim. Dette funker nå også, men lagger noe helt forjævlig. Beklageligvis finnes det ikke stort finere ord for det.

i alle fall, jeg må i alle fall ha ny prosessor. Bør jeg velge firkjernet? Kan jeg vinne på det, eller bør jeg heller ta tokjernet foreløpig? Ser at Intel Core 2 Quad Q6600 koster 1795,- på DigitalImpuls.no noe som strengt tatt er billig, eller?

Takker for alle som tar seg tid til å hjelpe ;) Jeg falt av på dette her når jeg fikk bærbar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firekjernet gir ikke så mye ekstra ytelse i de fleste programmer i forhold til dobbeltkjerne, men så er jo også firekjerner ikke så veldig mye dyrere enn dobbeltkjerner heller så da kan man vel like gjerne gå for en sånn.

Hva heter hovedkortet ditt? (Tenkte jeg skulle se om du må ha nytt hovedkort i samme slengen)

Har du slått på HyperThreading på den prosessoren du har nå? Det kan hjelpe litt mot hakking i enkelte tilfeller.

Er det lenge siden du reinnstallerte OSet? Det kan ha mye å si for fartsfølelsen.

Lenke til kommentar

Det var nesten det jeg var redd for, men det kommer vel kanskje til å gjøre det i fremtiden?

Hovedkortet mitt er MSI P4 Diamond, som jeg trodde hadde LGA 775 socket.. Tror ikke jeg har slått på HyperThreading. Hvordan gjør jeg dette, i biosen?

Det er en stund siden jeg reinstallerte OS'et, og det er jeg klar over. Skal innstalere på nytt ganske snart, men må bare ha meg en ny harddisk. Har latterlige 80 GB nå som (7200 RPM), samt en 160 GB S-ATA. Planlegger å si takk til begge to, å kjøpe en 500 GB istedet. Dette er vel strengt tatt smartere enn mange disker som ikke kan kobles i raid?

Lenke til kommentar
Det var nesten det jeg var redd for, men det kommer vel kanskje til å gjøre det i fremtiden? Hovedkortet mitt er MSI P4 Diamond, som jeg trodde hadde LGA 775 socket..

Sokkelen er ingen garanti for at det støtter nyere prosessorer med samme sokkel. Er det dette hovedkortet? Redigert: Det støtter dessverre ikke moderne prosessorer i Core 2-serien.

Tror ikke jeg har slått på HyperThreading. Hvordan gjør jeg dette, i biosen?

Ja, du må bare lete litt rundt der så finner du det sikkert. Jeg vil tippe det står under "Advanced chipset features".

Det er en stund siden jeg reinstallerte OS'et, og det er jeg klar over. Skal innstalere på nytt ganske snart, men må bare ha meg en ny harddisk. Har latterlige 80 GB nå som (7200 RPM), samt en 160 GB S-ATA. Planlegger å si takk til begge to, å kjøpe en 500 GB istedet. Dette er vel strengt tatt smartere enn mange disker som ikke kan kobles i raid?

Det er en god mulighet. De gamle kan f.eks brukes til backup. Selv nye disker kan krasje når som helst så det gjelder å være på den sikre siden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Driver du med videoredigering, vil nok en 4-kjerner være valget. De fleste videoredigeringsprogram støtter dobbeltkjerne, så 4-kjerne er nok støttet også. Du vil kunne gjøre mest mulig på kortest mulig tid, ikke sant?! Men hvis hovedkortet ditt ikke støtter quad core, må det nok byttes i samme slengen. Du trenger et basic hovedkort og mye RAM egentlig.

Lenke til kommentar
Hovedkortet ditt er fra 2005, det støtter nok ikke Core 2-prosessorer.

--

:new_woot: q6600 :love: ville jeg gått for, kan ikke si at jeg angrer på det valget :D
Morsomt at folk kommer med ubegrunnede anbefalinger bare for å legitimere sitt eget kjøp.

nå ja det var det da, kjøpte den jo fordi den er noe mer framtidsretta en og fordi den er meget overclokke villig

Lenke til kommentar

For en 4 år gammel PC som fortsatt fungerer er det ikke mye fra eller til med et par måneders venting. Dagens prosessorer er jo strengt tatt "fjordårets" prosessorer siden de har vært i salg i 1 år og 3 måneder nå. Et par måneder til så får han kjøpt prosessorer ett hakk opp på utviklingsstigen.

Lenke til kommentar
Maskinen brukes stortsett bare til videoredigering, spesialeffekter i film, samt photoshop og illustrator. Jeg venter meg mildt sagt ihjel.

Planen er å kjøre 2x 19 tommer skjermer, da den ene som monitor, og den andre til klipp og lim. Dette funker nå også, men lagger noe helt forjævlig. Beklageligvis finnes det ikke stort finere ord for det.

i alle fall, jeg må i alle fall ha ny prosessor. Bør jeg velge firkjernet? Kan jeg vinne på det, eller bør jeg heller ta tokjernet foreløpig? Ser at Intel Core 2 Quad Q6600 koster 1795,- på DigitalImpuls.no noe som strengt tatt er billig, eller?

Du bør absolutt uten tvil kjøpe Quad til det bruket der.

Lenke til kommentar

Enig med sistemann. Nettopp videoredigering og videoencoding er oppgaver hvor du vil få nytte av alle fire kjernene i en Quad prosessor. Forutsatt at programvaren du benytter klarer å utnytte flerkjerne prosessorer, noe veldig mange programmer for videoredigering og videoencoding gjør.

Nettopp Q6600 er etter mitt syn det beste valget i Core/Quad "familien", neste uansett bruk etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Spook: Hvilke "veldig mange programmer" er det du prater om? Jeg har min skepsis til at det er særlig utbredt selv til videoredigering.

HW.no sin test. Av de tre encoderprogrammene som er der så er det kun DVD Shrink som viser en vesentlig ytelseøkning (50%) ved en 100% økning i antall kjerner (2 til 4) på samme klokkefrekvens.

Ellers så kan jo SSE4 komme godt med i framtida til slike oppgaver. F.eks viser en prototype av en kommende DivX-encoder en voldsom ytelseøkning når den får tilgang til SSE4. SSE4 er en instruksjonsutvidelse som kommer med 45nm-prosessorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...