guran1942 Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) Er helt fersk på linux/servere, men jeg har greid å sette opp en filserver i hjemmenettet, med ubuntu 7.10, og fjernstyring med vnc. Neste skritt for meg var da å installere Lampserver pakka. Registrer domene navn, og sette opp egen webserver/side. Her har jeg støtt på et problem med konfigureringen av serveren. Jeg får følgende feil melding: :~$ sudo apache2ctl restart apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName [Mon Nov 12 21:43:54 2007] [warn] NameVirtualHost 192.168.1.102:80 has no VirtualHosts Så mitt spørsmål er hvilken info skal stå etter: NameVirtualHost ?? (maskinens ip i hjemmenettet, eller ip en min hos ISP ,eller domene navnet) Alle forespørsler som kommer på ruteren (port 80)blir forwardet til serverens ip i hjemmenettet Mitt neste spørsmål er hvilken info skal stå etter: <VirtualHost ?? (maskinens ip i hjemmenettet ,eller ip en min hos ISP, eller domene navnet)> Hvis jeg satte linja slik <VirtualHost *> Kom jeg til test web-siden jeg hadde laget når jeg skrev in domene-navnet mitt i web-leseren. Brukte jeg noe annet på denne linja så kom jeg til 2mapper (apache2 default og min egen mappe) Hvis jeg bruker denne linja (<VirtualHost *>) fungerer det jo, men jeg har fortsatt has no VirtualHosts feilen. Og med den feilen får jeg ikke brukt trafikk styrings modulen cband. Da jeg har begrenset båndbredde og det er flere i familien som ønsker å hoste egne websider/domene navn har jeg et sterk ønske om å kunne styre trafikken. Må det gjøres noen endringer i /etc/hosts ? Kan årsaken være at domene navnet er : tekst.tekst.org? Er det noe annet jeg ikke har fått med meg? Håper noen kan hjelpe, har brukt snart 20 timer på dette problemet, (og lært en masse) Edit: Delvis løsning på problemet: satte: NameVirtualHost maskinens adresse i hjemmenettet og gjorde det samme i : <VirtualHost maskinens adresse i hjemmenettet> Ble kvitt følgende feilmelding: NameVirtualHost 192.168.1.102:80 has no VirtualHosts CBand trafikk styringsmodulen virker nå som Virtualhost feilmeldingen er borte. Websiden som hostes vises riktig. Men jeg har fortsatt denne feilmeldingen: apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName Endret 15. november 2007 av guran1942 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå