Gå til innhold

Ram: 512 eller 1024Mb???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har hørt at win xp ikke klarer og utnytte 1024ram, men om det er sant vet eg ikke
da har du nok hørt feil :p

 

---

 

Det er ikke noen forskjell i mb/s fra 256, 512 eller 1024mb brikker, men det kan være litt enklere å klokke 2x256 enn 1x512, men på den andre siden er det helt umerkbart,snakk om ett par mhz, men velg iaffal MED WinBond :)

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at pagefilen brukes av windows uansett hvir mye ledig RAM du har, ofte blir det brukt 100-200 page selv om man har 400 megs ledig ram. Og for spill er nytten av 1024 vs 512 så og si ikke-eksisterende, jeg ville brukt pengene på noe annet om du ikke har spesielle program-krav som indikerer at du bør ha mer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg får ingen merkbar fordel av å kjøre mer enn 512MB DDR PC3200 -RAM.

 

Om jeg overklokker taper jeg ytelse med å kjøre 1.024MB, - men det er fordi jeg har 512MB Corsair PC3200 og 512 TwinMos PC3200, - og da henger ikke RAM'en med lengre enn den svakeste brikka ... :wink:

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at pagefilen brukes av windows uansett hvir mye ledig RAM du har, ofte blir det brukt 100-200 page selv om man har 400 megs ledig ram.
Jepp, selv om du har mer enn nok RAM brukes Page-Fila hvis den er enablet. For å unngå bruk av den når du har nok RAM må du disable den. Noen som vet hvor mye det er å vinne på å disable Page-fila? (Når du har nok RAM selvfølgelig...)
Lenke til kommentar
har hørt at win xp ikke klarer og utnytte 1024ram, men om det er sant vet eg ikke
da har du nok hørt feil :p

 

---

 

Det er ikke noen forskjell i mb/s fra 256, 512 eller 1024mb brikker, men det kan være litt enklere å klokke 2x256 enn 1x512, men på den andre siden er det helt umerkbart,snakk om ett par mhz, men velg iaffal MED WinBond :)

 

Hvis jeg husker riktig så gjaldt dette Win98. WinXP har imidlertid ingen problemmer med dette.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at pagefilen brukes av windows uansett hvir mye ledig RAM du har, ofte blir det brukt 100-200 page selv om man har 400 megs ledig ram. Og for spill er nytten av 1024 vs 512 så og si ikke-eksisterende, jeg ville brukt pengene på noe annet om du ikke har spesielle program-krav som indikerer at du bør ha mer.

 

AtW

 

Der har du helt rett.

Pagefila benyttes alltid. Jeg vil på det sterkeste anbefale at den ikke disables.

 

Programmer jeg vet har problemer hvis pagefila disables er:

Photoshop og Age Of Wonders 2. Ingen av disse funker hvis du disabler pagefila. Photoshop nekter å starte, AoW2 henger. Andre har en tendens til å bli ustabile.

Jeg har 1024MB RAM. Det er deilig da jeg bruker maskina mye med mange tunge apps. Hadde 512, men det holdt ikke. Jeg vil anbefale deg 1024 dersom du har nok penger. Min andre maskin har 768, og det er nok... nå... Men så er det heller ikke den jeg jobber mest på.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at pagefilen brukes av windows uansett hvir mye ledig RAM du har, ofte blir det brukt 100-200 page selv om man har 400 megs ledig ram. Og for spill er nytten av 1024 vs 512 så og si ikke-eksisterende, jeg ville brukt pengene på noe annet om du ikke har spesielle program-krav som indikerer at du bør ha mer.

 

AtW

 

Der har du helt rett.

Pagefila benyttes alltid. Jeg vil på det sterkeste anbefale at den ikke disables.

 

Programmer jeg vet har problemer hvis pagefila disables er:

Photoshop og Age Of Wonders 2. Ingen av disse funker hvis du disabler pagefila. Photoshop nekter å starte, AoW2 henger. Andre har en tendens til å bli ustabile.

Jeg har 1024MB RAM. Det er deilig da jeg bruker maskina mye med mange tunge apps. Hadde 512, men det holdt ikke. Jeg vil anbefale deg 1024 dersom du har nok penger. Min andre maskin har 768, og det er nok... nå... Men så er det heller ikke den jeg jobber mest på.

 

Helt enig. Men mener at det er noe unødhvendig med mer en 512 MB RAM til spill. Men det er klart at dersom man kjører Photoshop og lignende programmer er det jo greit.

 

Plukket opp et tips som skal bidra til å redusere bruken av swapfila. Det skal virke for XP. Har selv win2k og har ikke fått testet det der, men jeg antar at det virker der også selv om jeg ikke garanterer det.

 

---

I picked up this tip from the February 03 issues of Computer Power User (CPU) magazine:

 

Use msconfig to edit your System.ini file. "In the System.ini tab, highlight [386enh] and click New to add a new line beneath this branch. Type

 

ConservativeSwapfileUsage=1

 

in the empty box that appears, then click Apply and restart your PC. We found that this helped clean up game jerkiness because it reduces the background file swapping that causes video hiccups and pauses."

 

This tip was for XP, by the way. I tried this on my machine (512MB), and the swapping that started during UT2K3 sessions has stopped. Maybe it will work for you.

 

Happy Tweaking!

----

 

Har hørt om flere som har fått redusert "swappinga" etter å ha gjort dette

Lenke til kommentar

Helt enig. Men mener at det er noe unødhvendig med mer en 512 MB RAM til spill. Men det er klart at dersom man kjører Photoshop og lignende programmer er det jo greit.

 

Takk for tipset btw.

 

Men du tar litt feil ang. spill.

 

Jeg spiller ikke spes mye, granted. Men jeg spiller BF1942 b.l.a. Som vi vet er svært intensivt på CPU, RAM OG skjermkort.

Jeg har merket stor forskjell fra 512 til 1024 på dette spillet.

Lenke til kommentar

Takk for tipset btw.

 

Men du tar litt feil ang. spill.

 

Jeg spiller ikke spes mye, granted. Men jeg spiller BF1942 b.l.a. Som vi vet er svært intensivt på CPU, RAM OG skjermkort.

Jeg har merket stor forskjell fra 512 til 1024 på dette spillet.

 

Mulig det, jeg har ikke mer enn 512 MB RAM. Og mulig det er litt spesielt for BF1942. Et par av brettene der er jo ganske store og kan spilles med 32 players+masse bots. Kanskje det er grunnen til at det blir disk-swapping i noen tilfeller. Og da vil jo 1024 kunne lønne seg.

Men en kompis av meg, som har nesten helt lik maskin, kjøpte mer RAM for å få bedre ytelse i UT2003. Det eneste som skjedde var at brettene loada 0,5 sek. raskere. Så for han hadde det heller lønt seg å kjøpe bedre skjermkort ettersom UT2003 er ganske kravstor på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...