Barcarolle Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Ikke vurder min venn. Løp å kjøp. Jeg har sittet og nerdet den i 4 dager nå, og er ikke lei. Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 ikke mange videoer m den på nett Lenke til kommentar
kyrregutt Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) HTC Touch Cruise - første møte Du hører det på navnet. Kult, ikke sant? Kult navn. Men er det en kul telefon? Det skal du finne ut nå. Jeg står her for å hente pakken bare minutter etter at postkontoret åpner. Ned i posen og raske skritt hjem. Hjemme på salongbordet legger jeg esken pent ned. Videokameraet settes opp på stativ, og pakke-opp-seansen begynner (video kommer i løpet av helgen). Esken veier veldig mye. Faktisk hele 942 gram. Telefonen alene med batteri og simkort veier 122 gram. Resten er unødvendig søppel. En dag i fremtiden får vi nok se at slike ting kommer i lettere emballasje med mindre unødvendig fjas. Uansett da, så gir vekta på esken et inntrykk av god kvalitet. Selve esken er veldig solid og robust. Den har til og med en liten magnet som holdet lokket på plass etter at forseglingen er brutt. Jeg er spent på å pakke opp og se om produktet lever opp til førsteinntrykket på forpakningen. Det gjør den. Telefonen ligger alene øverst i esken innfelt i svart skumgummi. Veldig lekkert. Jeg løfter den ut av utskjæringen og lar den hvile i hånda. Yes, da! Veldig bra. Den er lett, men ikke plæstikk-lett. Plastikken rundt skjermen og bak er ikke glatt, men virker myk og dempende. Jeg legger den på en glassflate og skyver på den. Dette er telefonen som kan ligge på dashbordet uten å stikke av i svingene og i humper. Det følger med en liten skinnpose som kan være fin å ha for eksempel på reise. Jeg tar av bakdekselet og setter inn simkort og batteri. Batteriet ligger veldig fint baki der. En liten tøybit stikker opp slik at man enkelt kan få det ut senere. Lokket er lett å ta av, og et kontant smekk høres når jeg dytter det på igjen. Telefonen er 100 % fri for knirking og kjipe deler. Første oppstart Det durer i telefonen, og skjermer slår seg på. Det tar 37 sekunder før Windows Mobile-logoen kommer på, og så ca 20 sekunder til PIN-koden skal oppgis. Fra PIN-kode til ringeklar telefon tar det ytterligere 10 sekunder. Totalt tar det 1 min og 7 sekunder å starte den helt opp. Telefonen virker ganske kvikk. I innstillingsfasen var det en del heng og litt rar oppførsel, men det kan ha vært min noe uvørne trykking på skjermen som var årsaken. Den starter på nytt et par ganger i prosessen. Nå, etter litt bruk er den helt fin å bruke. Jeg kommer fra en SonyEricsson P990i og er vant til ganske treg responstid - så dette er bare fin-fint. For meg er e-postfunksjoner og synkronisering viktig. Jeg begynner altså med å sette opp telefonen for synkronisering mot PC. Det var faktisk ikke så lett (men det var nok lokale forhold som rådet). På jobb-laptopen vil installeringsprogrammet ha det til at jeg ikke har Flash Player 8. Det stemmer jo på en måte, for jeg har den siste releasen som er 9. et-eller-annet. Jeg tar med meg alt inn på roterommet og fyrer opp en gammel HP workstation. Neida, her er det et eller annet med brannmuren som ikke er virker. Jeg fikler litt med innstillingene, og følger noen anvisninger – men gir til slutt opp. Så går jeg tilbake til laptopen, avinstallerer Flash Plugin, restarter maskinen, installerer fersk Flash Plugin – og vips – så virker installeringsprogrammet til HTCn. Jaja… Fra nå går ting av selg selv. Jeg installerer ActiveSync på laptopen, putter i USB-kabel og plugger inn HTCn, fyller inn påloggingsdetaljene til Outlook Exchange, og vips så synkroniseres alt jeg trenger av kontakter, e-post og kalenderoppføringer fra jobben. Så utrolig enkelt skal det jo nesten ikke være! Fra før hadde telefonen automatisk lastet ned innstillinger for internett, sms og mms. Jeg sa bare OK, og så kunne jeg bruke det. Flott. Første SMS Jeg får en melding fra jobben nesten med en gang jeg har startet telefonen første gang. Jeg er forkjøla og jobber hjemme i dag. Jeg må svare på meldingen. Ojda… hvor er tastene… det... men… ehh… hæ? Som det fremgår av bildet (se nederst) er det ikke akkurat taster man er vant til å se. Jeg bruker ganske lang tid på å skrive tre setninger, og får til slutt sendt den. Det mangler store bokstaver og annen tegnsetting, men det er nå i alle fall den første. Jeg banner litt mens jeg sliter med å fatte greia, men etter hvert blir det lettere. Det er bare litt tilvenning som skal til, og det hjelper å lese bruksanvisningen. Man kan nemlig velge mellom tre tastaturer – et slik jeg er vant til fra SE P990, og to med litt ulikt touch-grensesnitt. Nå har jeg satt meg inn i alle tre, og sms-skrivingen går noe raskere. Jeg husker godt at jeg hatet T9 verre enn døden da det var nytt. Nå kan jeg ikke leve uten. Nå kommer jeg med en litt slem sammenligning – slem på grunn av at dingsen jeg sammenligner med mangler 50 % av funksjonene – men aktuell på grunn av at begge har touch-skjerm: HTC Touch Cruise VS Apple iPod Touch Apples iPod vinner overlegent selv om den ikke en gang kan ringes med! Beklager folkens, men den gjør det. Hvorfor det, spør du? Jo; iPoden pakket jeg opp, ladet den, puttet i kabelen, overførte 10 GB musikk, video og bilder, koplet meg opp på nettverket mitt, og leste Gmail-kontoen min – uten å lese ett ord i bruksanvisningen, uten å en gang lure på noe. Alt i løpet av kanskje 20 minutter. Touch-grensesnittet er mye bedre og smidigere. iPoden responderer umiddelbart og har mye penere bevegelser. Knappene er større og penere. Det er automatisk bytte av liggende og stående visning av innhold, osv, osv. Alle funksjoner på iPoden er så enkle at selv mora mi kunne brukt den. Nå har jeg hatt fingrene i HTCn i snart ti timer, og jeg har ennå ikke klart å skjønne denne TouchFLO-greia. I bruksanvisningen står det at jeg skal føre tommelen fra logoen nederst på telefonen og oppover. Det gjør jeg, og det eneste jeg oppnår er å starte et eller annet program. Man skal visstnok på denne måten åpne ”berøringskuben”. Denne kuben ser jeg ikke noe til. Det eneste jeg har klart å få til er å scrolle i adresseboka. Om jeg da har aktivert ”berøringskuben” eller ikke, det vet jeg ikke. HTCn er pen, liten, og full av funksjoner og muligheter. Men den er ikke i nærheten av iPod Touch hva gjelder brukervennlighet og finesse. Den dagen iPhone kommer med alle funksjonene alle vil ha i dag, da får jeg nok et tilskudd i museet mitt. Da blir HTCn satt på hylla. Det var det lille mørke utbruddet. Nå skal jeg snakke litt om de kule tingene md HTC – som iPhone kanskje aldri får. Innebygget GPS-antenne. Hvor kult er ikke det! Jeg er dingsefreek (på svensk; Mojengnisse). Jeg tracker mine bevegelser med en GPS-antenne og laster opp trackingsfilene til hjemmesiden min så folk kan se hvor jeg har vært. HTCn gjør jo dette enda enklere. Nå trenger jeg bare vippe den ut av lomma og slå den på – så går resten av seg selv. At jeg må kjøpe kart fra TomTom til £62 og £21 i frakt (+ 25 % moms på alt), det får jeg heller leve med. Home-siden på HTCn er veldig bra. For det første kan man definere innholdet selv, og for meg så ser det ut til at standardinnstillingene er mer enn gode nok. Øverst på skjermen vises klokka med store tegn. Under er det hurtigvalg til e-post, sms og ubesvarte anrop – som også viser om det ligger uleste meldinger der. Neste rad består av fire knapper som for meg nå henter frem: Home, været, Starter (en samling hurtigvalg), og innstillinger for lyden: stille/vibrasjon/av og på. Starter blir som Start-knappen i Windows. Der ligger de mest brukte programmene og innstillingene. Man kan der sette telefonen i flymodus, bluetooth av og på, WLAN av og på – osv. Og til dere som lurer - ja, dette er en helt grei lommeteelfon. Den er ganske kompakt og den virker helt trygg å ha i lomma med hensyn til riper. Husnøklene bør kanskje ligge i den andre lomma... Jeg har ikke fått testet wi-fi så mye, men jeg hadde i alle fall ingen problemer med å kople meg til mitt usikrede trådløse nettverk. Om telefonen automatisk bruker WLAN eller 3G når den er koplet til et nettverk, det har jeg ikke fått sjekket ennå - men den burde vel gjøre det? Det er vel omtrent så langt jeg har kommet med min telefon. Som sagt har jeg videofilmet utpakkingen av fonen. Rekker jeg det blir det film i løpet av helgen. Endret 8. februar 2008 av kyrregutt Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Frister mer og mer denne fonen nå Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Tusen takk for omtalen Kyrre! Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Kyrre, du sier du tracker alt av bevegelser. Jeg skal komme med et lite tips, prøv å google VisualGPSce. Et kjempefint gratisprogram, som gir deg muligheten til å lagre alle bevegelser som logg kontinuerlig. Nevnte jeg det var gratis! Det eneste er at dataen lagres som tekst. Angående TouchFLO problemet. Prøv å start med å legge trykk på kanten av skjermen der den ikke plukker opp berøring. Ganske nøyaktig der HTC merket er. Bruk så jevnt trykk over hele skjermen, og boksen popper opp. Scroll ovenfra og ned for å legge den vekk igjen. HTC Touch Cruise har ikke gjort annet enn å positivt overraske meg. Det er dog en liten ting jeg vil sette fingeren på. Lydknappen på siden sitter litt løst, og gir lyd fra seg om du rister lett på telefonen. Fint om noen kunne si meg om jeg er alene om det. Endret 7. februar 2008 av Jensemann4 Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 *snip* Det er dog en liten ting jeg vil sette fingeren på. Lydknappen på siden sitter litt løst, og gir lyd fra seg om du rister lett på telefonen. Fint om noen kunne si meg om jeg er alene om det. Nei, dessverre er du ikke alene om det. Lenke til kommentar
Travller Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Går det ann å legge kart fra en vanlig tomtom GPS inn på denne mobilen? Eller må man ut med over 1000lappen for at den skal bli en fullverdig GPS? Endret 8. februar 2008 av Travller Lenke til kommentar
steeler Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) touchflo sensitivity HKLM\Drivers\Touchpanel\Pressure Threshold change from default 18866 to 19866 or 20866 or more 40866 makes the scroll better Først gjør dette ( http://www.mydigitallife.info/2006/11/08/d...bile-5-devices/ ) Download the appropriate CAB for your device CPU type from the PHM RegEdit download page. If you’re using Pocket PC or Pocket PC Phone, select the Pocket PC 2002,2003 (ARM/PXA) option and download the regedit.Mrln_ARM CAB file (alternatively, directly download regedit.Mrln_ARM from here). Then copy the regedit.Mrln_ARM.CAB file to the PPC device via ActiveSync or Windows Explorer (can put at anywhere including storage card). Launch File Explorer, and click on the CAB file with stylus, and then follow the instruction on screen to install the FHM Registry Editor. Note that you should answer Yes to security warning, and you can install it on either device itself or on memory card. You will be able to find PHM Registry Editor from Start -> Programs. Finn så frem til HKLM (LM er kort for Local Machine) og klikk deg videre til Pressure Threshold. Endre verdi til f.eks 20000. Lagre og restart HTC'en. Endret 8. februar 2008 av steeler Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Da har jeg bestilt min Touch Cruise. Tror de gjorde en feil på Expert, men jeg får den får 3800 uten abonnement. Lenke til kommentar
kyrregutt Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Kyrre, du sier du tracker alt av bevegelser. Jeg skal komme med et lite tips, prøv å google VisualGPSce. Et kjempefint gratisprogram, som gir deg muligheten til å lagre alle bevegelser som logg kontinuerlig. Nevnte jeg det var gratis! Det eneste er at dataen lagres som tekst. Angående TouchFLO problemet. Prøv å start med å legge trykk på kanten av skjermen der den ikke plukker opp berøring. Ganske nøyaktig der HTC merket er. Bruk så jevnt trykk over hele skjermen, og boksen popper opp. Scroll ovenfra og ned for å legge den vekk igjen. HTC Touch Cruise har ikke gjort annet enn å positivt overraske meg. Det er dog en liten ting jeg vil sette fingeren på. Lydknappen på siden sitter litt løst, og gir lyd fra seg om du rister lett på telefonen. Fint om noen kunne si meg om jeg er alene om det. Har installert VisualGPSce - og det fungerer knallbra. Tok litt tid før jeg fikk den til å bruke den innebygde antennen. Jeg bruker GPS Visualizer for å konvertere filen slik at jeg får brukt den på GPSed der jeg lagrer alle trackingene mine. Bare vent til jeg drar til USA i sommer. Da skal leiebilen trackes hele tiden Sjekk Kyrre.net i fremtiden Fikk til TouchFLO til slutt. Litt skuffet i forhold til iPod Touch, men uansett er det en kul greie. Bruker den ikke så mye Min lydknapp er også vinglete. Lokket til minnekortet er litt skranglete, det også. Ser for meg at det kan bli vanskelig å få på igjen etter noen måneders bruk (om man setter kortet inn og ut hele tiden, da). Men uansett; så langt er jeg kjempefornøyd med telefonen! HTC er nå mitt favorittmerke siden jeg kjøpte min første SonyEricsson (en T68) i... tja, mange år siden Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Går denne under listen "MÅ" ha mobil? Jeg vurderer den ihvertfall, prisene ligger rundt 4500? Lenke til kommentar
Abba91 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Sorry folkens, Crusie blir lett utdanket av Sony Ericssons XPERIA X1. Den har blitz, MYE bedere skjerm og qwerty keyboard, og forhåpentligvis en bedre processor. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Sorry folkens, Crusie blir lett utdanket av Sony Ericssons XPERIA X1. Den har blitz, MYE bedere skjerm og qwerty keyboard, og forhåpentligvis en bedre processor. Det overrasker meg at du kan komme med en slik påstand. Du må nok ta flere faktorer med i bildet, for eksempel pris og design. Det finnes mange telefoner som er bedre enn Touch Cruise, men neppe til den prisen. Endret 13. februar 2008 av Jensemann4 Lenke til kommentar
cbs77 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Sorry folkens, Crusie blir lett utdanket av Sony Ericssons XPERIA X1. Den har blitz, MYE bedere skjerm og qwerty keyboard, og forhåpentligvis en bedre processor. Tviler ikke. Om jeg skal sitte og vente og vente på den neste bra telefonen, så får jeg meg aldri ny. Jeg vedder en tusing på at det at Xperia X1 blir lett danket ut av noe besdre om 2 år. Vedde imot? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du kunne ikke hatt mer rett cbs77. Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Ble det av videoen du skulle legge ut? Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Lol, xperia vet vi jo ikke når kommer. Hvis SE går litt i fella blir det om et års tid, hvis vi er heldige om et halvt... kyrre: Såklart ser vi at ipod touch (eller iphone om du vil) er overlegen på noen ting. Men... siden du har podtouch, så kan du jo spørre deg om følgende: Kan du synce den med exchange, sånn som du så lett og fint gjorde med cruise? Og... du sier du ikke kan leve uten t9. Er ikke det "touch keyboard" bare helt genialt? Jeg skrive mye mye lettere med det enn ipod-tastaturet (hvor jeg bommer titt og ofte). Og du nevner jo selv noen geniale ting som gps. Bare min lille input Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Fikk denne mobilen idag, og har ett par spm Når jeg bruker Touch Flow og skal se bilder, hvordan får jeg bildene jeg har på mitt Micro SD kort opp der? Og åssen får jeg kontaktlista bare til å vie nummer lagret på mobilen, nå viser den dobbelt av alt Mvh Kenneth Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Kan noen fortelle meg om hvordan det er å se video på telefonen (XviD, Divx osv)? Også lurer jeg på om den støtter SMB over WiFi? Daniel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå