Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Statisk IP på trødløst nett.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bruker trådløst nett igjennom en DIR-655 Dlink Router.

Jeg vil at min pc skal ha statisk ip som jeg har fått av ISP.

Men at de andre som kobler seg opp får IP av DHCP DIR-655.

Er dette mulig?

Om jeg setter statisk ip på mitt nettverkskort, så vil den jo ikke klare å kommunisere med den trådløse routeren?

Setter jeg den på routeren så vil alle som kobler seg på komme seg ut på nett med min statiske ip?

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få dette til ved å bruke nettverksbro-funksjonen i windows XP. Da vil din maskin dele ut IP til de andre maskinene på nettet, men du vil være avhengig av minst to nettverkskort i maskinen for at det skal funke. Vet ikke hvordan dette blir med trådløst da.

Ulempen med dette er naturligvis at så snart du slår av maskinen, så vil de andre maskinene på nettverket miste internettforbindelsen.

Lenke til kommentar
Hmm.. Så med andre ord er det ingen løsninger for å få dette til å gå med trådløst?
Problemet er at Dlinken er nødt til å ha en ip-adresse. Om du da bare har én IP-adresse fra ISP, kan ikke Pc-en din ta denne, med mindre pc-en din kjører som hcp-server for eventuelt andre maskiner som skal på nett.
Lenke til kommentar

Greit greit. Fikk ordnet dette på en litt anderledes måte, Dlinken vil jo så og si ha samme ip på nett, siden den hele tiden står på, så brukte jeg DHCP reservation for at PC-en min også skal beholde samme ipen. Da vil den være "statisk" helt til det blir strømstans og jeg må reboote Dlinken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...