ScapulaAlata Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Kjønn - kvinneAlder - 19 Arbeid/skolegang – 1. året på sykepleie Tidligere sykdommer – operert for hallux valgus for fem år siden. Hadde i vinter Epstein-Barr-virus og cytomegalovirus. Familie sykdommer – farmor med påvist Sjøgren syndrom i en alder av 65. Kusine med lupus, fikk diagnosen da hun var 15 pga høy senkning, sommerfuglutslett og høyt antall hvite blodlegemer. Når startet problemet - fikk feber i begynnelsen av september i år. Temperaturen er ikek så høy om morgene, men stiger til mellom 38,5 og 39,5 om kvelden. Har også vært plaget med ømme muskler, spesielt rundt lysken og i korsryggen. . har dårlig balanse/svimmelhet. faller bakover mot høyre når jeg står og lukker øynene. har også hatt synsforstyrrelser, men det har bare skjedd noen ganger det siste året. jeg mister deler av synsfeltet, ser bare et sterkt gult lys, som etter noen timer beveger seg ut i øyekroken så jeg mister sidesynet. etter enda noen timer er det helt borte igjen. har også hatt problemer med at jeg kan miste følelsen i noen av tærne. spesielt den andre og tredje tåen. Hva slags prøver er tatt? MR av korsrygg og knær rtg thorax og hofte. CT caput, thorax og abdomen. Spinalsprøve og blodprøve for borreliose, gynekologisk undersøkelse, urinprøve, CRP, SR, ANA Hva var resultatene? CPR – 9 SR -11 Funn av førstørrede lymfekjertler på CT abdomen. De andre prøvene var normale. Takker for alle tips! Jeg er ingen lege foreløpig... Så ta mitt råd med en klype salt. En ting som slår meg med utredningen din er at det ikke er tatt tarmpatogener, dvs avføringsprøve til dyrkning/mikroskopering. Står ihvertfall ikke noe om det i det du skriver. Tenker på dette pga du selv sier at du kanskje ble matforgiftet på flyet. Hva slags spesialist har du vært til? Siden du mistenker revmatisk sykdom, så hadde kanskje henvisning til revmatolog vært noe? Håper du finner ut av det, og gi en lyd hvis du finner ut av hva det er, er grådig kjedelig å gå rundt syk uten å vite hva det er :-) Endret 14. november 2008 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 demn, trist... men blir du ikke lagt inn hvis dette varer over så lang tid... de fleste leger er uansett inkompetente ... Hei troll. Godt du skal bli lege da, etter jeg leste innleggene dine i tråden virker du mye vassere enn resten. Suaa: Lykke til. Vassere? vasse i vann? ` uansett, etter å ha skiftet til engelsk googling av mitt neseproblem, virker det som om Hr Neselege ikke er en idiot, skjev nesevegg gir tetthet på beggesider....ser slikt ut iallefall kan poste bilder... normalt septum skjev, med en slags S-aktiv bøy, som gjør at, ser ut til at, det blir trangere på en side på et sted, og på den andre et annet sted Har egentlig hatt halvtett nese siden 5 klasse, har bare hatt noen perioder, hvor jeg ikke har noe av slim i nesen overhodet hvor det er helt åpent...hmmm.... rart at ingen av legene gadd å sjekke ut dette, har ikke tall på hvor mange ganger jeg nevnte det at jeg var helt tett på en av sidene og ikke fikk det blåst ut, når jeg var hos Hr.Lege...lol Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Kjønn - kvinneAlder - 19 Arbeid/skolegang – 1. året på sykepleie Tidligere sykdommer – operert for hallux valgus for fem år siden. Hadde i vinter Epstein-Barr-virus og cytomegalovirus. Familie sykdommer – farmor med påvist Sjøgren syndrom i en alder av 65. Kusine med lupus, fikk diagnosen da hun var 15 pga høy senkning, sommerfuglutslett og høyt antall hvite blodlegemer. Når startet problemet - fikk feber i begynnelsen av september i år. Temperaturen er ikek så høy om morgene, men stiger til mellom 38,5 og 39,5 om kvelden. Har også vært plaget med ømme muskler, spesielt rundt lysken og i korsryggen. . har dårlig balanse/svimmelhet. faller bakover mot høyre når jeg står og lukker øynene. har også hatt synsforstyrrelser, men det har bare skjedd noen ganger det siste året. jeg mister deler av synsfeltet, ser bare et sterkt gult lys, som etter noen timer beveger seg ut i øyekroken så jeg mister sidesynet. etter enda noen timer er det helt borte igjen. har også hatt problemer med at jeg kan miste følelsen i noen av tærne. spesielt den andre og tredje tåen. Hva slags prøver er tatt? MR av korsrygg og knær rtg thorax og hofte. CT caput, thorax og abdomen. Spinalsprøve og blodprøve for borreliose, gynekologisk undersøkelse, urinprøve, CRP, SR, ANA Hva var resultatene? CPR – 9 SR -11 Funn av førstørrede lymfekjertler på CT abdomen. De andre prøvene var normale. Takker for alle tips! Jeg er ingen lege foreløpig... Så ta mitt råd med en klype salt. En ting som slår meg med utredningen din er at det ikke er tatt tarmpatogener, dvs avføringsprøve til dyrkning/mikroskopering. Står ihvertfall ikke noe om det i det du skriver. Tenker på dette pga du selv sier at du kanskje ble matforgiftet på flyet. Hva slags spesialist har du vært til? Siden du mistenker revmatisk sykdom, så hadde kanskje henvisning til revmatolog vært noe? Håper du finner ut av det, og gi en lyd hvis du finner ut av hva det er, er grådig kjedelig å gå rundt syk uten å vite hva det er :-) Det står ingenting i hennes sykehushistorie om at hun sliter med diare eller andre gastrointestinale problem, så da blir tarmpatogener usannsynlig. Jeg syns det er merkelig at du har blitt sendt gjennom en kanonade av radiologiske undersøkelser uten at de har rettet den mot hodet ditt, med tanke på dine nevrologiske utfall. Farmor og kusine med revmatiske lidelser er jo viktig informasjon, men de ligger fremdeles ganske langt unna i slektstreet. Hvor var det du reiste forresten? Har du blitt sjekket for malaria/tyfus/gulfeber? Endret 14. november 2008 av Reipar Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Kjønn - kvinne Alder - 19 Arbeid/skolegang – 1. året på sykepleie Tidligere sykdommer – operert for hallux valgus for fem år siden. Hadde i vinter Epstein-Barr-virus og cytomegalovirus. Familie sykdommer – farmor med påvist Sjøgren syndrom i en alder av 65. Kusine med lupus, fikk diagnosen da hun var 15 pga høy senkning, sommerfuglutslett og høyt antall hvite blodlegemer. Når startet problemet - fikk feber i begynnelsen av september i år. Temperaturen er ikek så høy om morgene, men stiger til mellom 38,5 og 39,5 om kvelden. Har også vært plaget med ømme muskler, spesielt rundt lysken og i korsryggen. . har dårlig balanse/svimmelhet. faller bakover mot høyre når jeg står og lukker øynene. har også hatt synsforstyrrelser, men det har bare skjedd noen ganger det siste året. jeg mister deler av synsfeltet, ser bare et sterkt gult lys, som etter noen timer beveger seg ut i øyekroken så jeg mister sidesynet. etter enda noen timer er det helt borte igjen. har også hatt problemer med at jeg kan miste følelsen i noen av tærne. spesielt den andre og tredje tåen. Hva slags prøver er tatt? MR av korsrygg og knær rtg thorax og hofte. CT caput, thorax og abdomen. Spinalsprøve og blodprøve for borreliose, gynekologisk undersøkelse, urinprøve, CRP, SR, ANA Hva var resultatene? CPR – 9 SR -11 Funn av førstørrede lymfekjertler på CT abdomen. De andre prøvene var normale. --------------- Her kan du forresten lese litt om malaria, husk at Tyrkia har malaria selv om det ikke er oppført som et endemisk land. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320347 SykdomstegnI typiske tilfeller starter sykdommen med feber og influensalignende symptomer. Du kan få nedsatt allmenntilstand, hodepine, leddsmerter, muskelvondt, magesmerter, oppkast og diaré. Tilbakevendende feberanfall er typisk for malaria. Til å begynne med kommer anfallene uregelmessig, men etter hvert kan de komme med jevne mellomrom. BehandlingAll feber eller influensalignende sykdom under eller etter opphold i malariastrøk må oppfattes som malaria til det motsatte er bevist! Søk lege umiddelbart. Lenke til kommentar
twarken Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Nesespørsmålet: Blodgjennomstrømningen i slimhinnen i nesen er laget slik at det byttes på hvilket nesebor som perfunderes best. Mer blod, mer hoven slimhinne og tettere nese. I og med at du har et brudd, vil terskelen for at det oppleves tett, være mindre. Derfor veksler tettheten. Hos en uten brudd vil det ene neseboret kunne transportere litt mindre luft, men ikke være tett, og så bytter det til det andre. Men bruddet kan gjøre at dine blir tette. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Bra, Ser ut som Taub og Kutner er på saken. (Reipar og Twarken) Hvem vil være thirteen og House? Poplitea? Sonja? Scapula? w3p? Reipar: Det ble tatt CT caput. Derimot savner jeg en MR caput. Suaa: Da stiller vi også flere spørsmål: Har du vært i Utlandet de siste 6måneder? Hvis Ja: Hvor? Hvilken avdelinger har du vært hos? Evnt medisin, og andre "ting" Angående Lymphoma: Mtp. de radiologiske undersøkelsene, så passer ikke symptomene inn. Angående Malaria: Ingen hemolytiske anemia!!! Ingen H-ø-y feber --------------------------------- Selv om CRP/ANA er normale, kan det likevel tenkes at det er en eller annen form for artritt, som f.eks temporal art. (giant cell arteritis) Mtp. at du har en positiv revmatikk i familien, kan mye tyde på den retningen der. Feber, Transient synstap, svimmelhet, ømme muskler og sensorisk tap. Endret 14. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Bra, Ser ut som Taub og Kutner er på saken. (Reipar og Twarken) Hvem vil være thirteen og House? Poplitea? Sonja? Scapula? w3p? Reipar: Det ble tatt CT caput. Derimot savner jeg en MR caput. Suaa: Da stiller vi også flere spørsmål: Har du vært i Utlandet de siste 6måneder? Hvis Ja: Hvor? Hvilken avdelinger har du vært hos? Evnt medisin, og andre "ting" Angående Lymphoma: Mtp. de radiologiske undersøkelsene, så passer ikke symptomene inn. Angående Malaria: Ingen hemolytiske anemia!!! Ingen H-ø-y feber --------------------------------- Selv om CRP/ANA er normale, kan det likevel tenkes at det er en eller annen form for artritt, som f.eks temporal art. (giant cell arteritis) Mtp. at du har en positiv revmatikk i familien, kan mye tyde på den retningen der. Feber, Transient synstap, svimmelhet, ømme muskler og sensorisk tap. Jommen sto det ikke CT Caput der også. Hm... temporalis artritt. Med normal SR, så ung alder og uten hodepine? Joda, kan jo selvfølgelig være det. Suaa, er det vondt om du masserer deg i tinningen? Fikk ikke med meg at hun hadde negative hemolyse-verdier? (MCH, MCV, LD, retikulocytter, haptoglobin?) Du kan ha relativt moderat anemi ved benign malaria. At feberen ikke er HØY er selvfølgelig et godt poeng, men det er uansett verdt å sjekke ut. Uansett en spennende og vanskelig case. Det virker jo som om de virkelige legene også sliter, ikke bare vi som sitter å leker på et forum Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Var du på KlarBar igår, Vaio? Var ganske god stemning der utover kvelden. Men visste ikke helt hvordan en typisk utenlandsstudent så ut, så var ikke så lett å vite hvem du var. Lenke til kommentar
suaa Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Har vært tre uker i Tyrkia i juli og august. Var i USA, florida, i mars. Har blitt undersøkt av nevrolog, ortoped – poliklinisk – før feberen, pga muskelsmerter. Ble lagt inn av spesialist i indremedisin for å ta ct og lp forrige uke, han gjorde ingen andre undersøkelser. Kan vel nevne at jeg er ganske lysømfindtlig (i.f.t revmatisme). Har hatt tre andregradsforbrenninger på bryst eller rygg etter soling de tre siste årene. Ikke overdreven soling, heller... fikk og diagnosen moderat deprimert i januar, og ble behandlet med cymbalta. depresjonen var ikke langvarig, og er over nå. I forhold til hodeverk, så har jeg ikke hatt så mye av det, emn hvis jeg har vondt sitter det gjerne i tinningene. er ikke direkte vondt å massere der, men er ganske ømt. kan kanskje komme av at den postspinal hodepinen ikke er helt borte ennå. Setter pris på all hjelp og alle ideer! virkelig gøy at det interesserer litt! Endret 14. november 2008 av suaa Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Nesespørsmålet: Blodgjennomstrømningen i slimhinnen i nesen er laget slik at det byttes på hvilket nesebor som perfunderes best. Mer blod, mer hoven slimhinne og tettere nese. I og med at du har et brudd, vil terskelen for at det oppleves tett, være mindre. Derfor veksler tettheten. Hos en uten brudd vil det ene neseboret kunne transportere litt mindre luft, men ikke være tett, og så bytter det til det andre. Men bruddet kan gjøre at dine blir tette. takk.. det kunne jeg egentlig... det jeg lurte på var bare om skjevt septum kunne gjøre den tett på begge sider... var ikke sikker på hvordan veggen var skjev.. skal få det mekket på... håper på time før nyttår Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 Suaa bruker du forsatt Cymbalta? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Var du på KlarBar igår, Vaio? Var ganske god stemning der utover kvelden. Men visste ikke helt hvordan en typisk utenlandsstudent så ut, så var ikke så lett å vite hvem du var. Beklager, jeg er i et annet sted i landet. Endret 15. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
suaa Skrevet 15. november 2008 Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 Suaa bruker du forsatt Cymbalta? Nei, sluttet i begynnelsen av august. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Oppkast og Diare? Hvordan har avføringen og urinen vært? (evnt. blod el. fargeforandringer) Endret 15. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
suaa Skrevet 15. november 2008 Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 Oppkast og Diare?Hvordan har avføringen og urinen vært? (evnt. blod el. fargeforandringer) har vært normalt, etter den første uken etter matforgiftningen med diare. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Når skal du til legen igjen, suaa? Hva med utslett og blåmerker? Reipar, er ikke du interessert lengre? Endret 16. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
suaa Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Nå skal du til legen igjen, suaa?Hva med utslett og blåmerker? Reipar, er ikke du interessert lengre? Skal inn igjen i løpet av uken. skulle ta en prøve i.f.t. betennelse i musklene. vet ikke helt hva prøven het. CR?? ingen blåmerker. Har alltid hatt utslett i hodebunnen. fått vite av en hudpleier at det var en form for psoriasis. det klør, så skraper jeg hull på det, også blør det. men det er ikke så ille at jeg mister hår. har også noe utlettliknende på brystet og overarmene, litt skallete små prikker. får små arr hvis jeg klorer dem bort... oi, jeg feiler mye! Endret 16. november 2008 av suaa Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 Neida. Det er mye som tyder på noe revmatisk, men også zoonotisk, mtp. du har vært i utlandet. Gi oss en tilbake melding nå du har vært hos doktoren. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) http://www.dagbladet.no/2008/11/16/nyheter.../kreft/3735156/ Rikshospitalet nektet Julie (6) kreftbehandling Ble reddet i Tyskland. Sykehuset får refs Rikshospitalet får kritikk i klagenemnda for å ha gitt opp behandlingen av en seks år gammel jente som fikk livreddende behandling i Tyskland. Helse Sør-Øst ga opp behandlingen av seks år gamle Julie Sørensen og ga den kreftsyke jenta et halvt år igjen å leve. Foreldrene dro i stedet til Tyskland, hvor datteren fikk en stamcelletransplantasjon som halvannet år senere ikke har gitt tilbakefall. Nå gir Klagenemnda for behandling i utlandet familien fullt medhold, og kommer med sterk kritikk av Rikshospitalet, som sto bak den medisinske vurderingen, skriver VG. Nemnda mener sykehuset har tilbudt en behandling etter metoder fra 1980-1990-tallet, og konkluderer med at Norge har for dårlig medisinsk kompetanse på området. Det offentlige refunderer dermed de tre millioner kronene familien har lagt ut for behandlingen. Vi tar iallfall med riktig kompetanse tilbake... (Utlendningene) Endret 16. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 dette er fra ansa.no http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Ungarn/ Medisinutdanningen i Ungarn er seksårig. Organiseringen av studiet i Ungarn minner mye om den tyske modellen, med to års preklinikk og fire år kliniske studier. De to første årene er teoretiske, med større pasientkontakt og mer praksis fra og med det tredje året. Det sjette året er et praksisår som mange velger å ta i Norge. tenker da på Det sjette året er et praksisår som mange velger å ta i Norge. vil dette si, at om jeg kommer inn i Ungar(noe jeg gjør), og greier å komme gjennom preklinikk delen(noe som ikke er så sikkert), at jeg kan ta turnus etter bare 5 år? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå