Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1772801

Utbrenthet og selvmordstanker blant medisinstudenter

E Hem

Halvparten av amerikanske medisinstudenter er utbrent og 11 % har hatt selvmordstanker i løpet av det siste året. Det viser en ny studie.

Studien omfattet nesten 4 300 medisinstudenter ved sju doktorskoler i USA (1). Utbrenthet ble rapportert hos 49,6 % og selvmordstanker hos 11,2 % det seneste året. I en sensitivitetsanalyse antok man at de som ikke hadde svart, ikke hadde hatt selvmordstanker. Da ville prevalensen av selvmordstanker i de foregående 12 månedene være 5,8 %.

En del av studien omfattet en longitudinell kohort. Her viste det seg at utbrenthet, livskvalitet og depressive symptomer predikerte selvmordstanker det neste året. En firedel av de som rapporterte om utbrenthet, var ikke lenger utbrent ett år senere. Tilfriskning var forbundet med signifikant mindre grad av selvmordstanker.

- Studien viser en direkte forbindelse mellom grad av utbrenthet, spesielt emosjonell utmattelse og kynisme, og selvmordstanker ett år senere - uavhengig av depresjon. Dette er ganske originalt og knytter arbeidsforhold mer direkte til suicidalitet enn tidligere vist, sier førsteamanuensis Reidar Tyssen ved Avdeling for atferdsfag, Universitetet i Oslo.

- En svakhet er den lave svarprosenten på 52 i det største tverrsnittsutvalget, og det er derfor nyttig at forfatterne har gjort en sensitivitetsanalyse. I våre studier av norske medisinstudenter har vi ikke funnet noen direkte sammenheng mellom medisinsk studiestress og selvmordstanker. I Norge er trolig personlige forhold viktigere. Medisinstudenter i USA opplever antakelig et hardere arbeidspress enn i Skandinavia.

Forfatterne av denne artikkelen arbeider ved Mayo-klinikken i Minnesota. De er svært opptatt av studenters og legers mentale helse og fungering og har publisert flere artikler i høyt rangerte tidsskrifter, sier Tyssen.

Interessant.. :wee:

Lenke til kommentar
Det er sånne artikler som dette som får meg til å lure på om det er verdt å ta strevet med å ta opp masse fag og vente på alderspoeng for å komme inn på medisin, for så å bruke mye krefter på å komme igjennom studiet, kun for å møte en stengt dør i enden av veien! Jeg har fått inntrykket av at det er mange flere negative aspekter med legeyrket sammenliknet med andre yrker på samme utdanningsnivå, la deg seg være jobbmuligheter nær byer, ubekvemmelige arbeidstider, arbeidsmengde, ansvar (med direkte konsekvenser for andres helse) og lønn.

Dessverre(?) merker jeg en indre trang til å hjelpe og jobbe med mennesker, i tillegg til at jeg synes medisin er et spennende fagfelt! Mye mer spennende enn matte og andre "siv.ing-fag".

Hva er din plan B?

For det første, som Vaio sier, ikke baser fremtiden på hva jeg eller noen andre sier på et forum. Spør noen medisinstudenter du kjenner, noen leger i familien eller lignende, kort sagt gå ut og undersøk selv.

Om det er verdt strevet kan kun du svare på. Skulle ønske jeg kunne se inn i en krystallkule selv. Når det er sagt, så er nok de færreste med. studenter like opptatt av jobb/fremtid som meg. De vet at de vil bli leger, og tenker ikke lengre frem i tid enn det.

Ja, det er noen negative aspekter, men mange positive også.. Det blir en avveining. Hvis du vil jobbe med lab.medisin, psykiatri eller fastlege vil du ha gode muligheter i de store byene. Dersom du vil jobbe som spesialist på sykehus, kan det bli litt tyngre å få jobb, men noen skal jo tross alt få disse jobbene også, så hvis du er flink, kan det bli deg.

Plan B er å studere noe annet.

Medisinerrevyen var forresten genial, så den jeg også Vaio. Masse gode klipp på Youtube.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Baserer selvfølgelig ikke fremtiden min på hva enkeltpersoner ytrer. Men "alle monner drar". Uansett er jeg ganske sikker på at medisin er veien for meg å gå, jeg liker bare å være litt negativ i blant!

Plan B kan jo være å dra til Sverige feks. Eller Canada/USA/England. For min del er vel USA litt utelukket ettersom jeg ikke helt er fan av helsesystemet deres. Videre tror jeg det hadde vært givende (og krevende!) å ta et par økter for leger uten grenser!

Endret av dittel
Lenke til kommentar
Baserer selvfølgelig ikke fremtiden min på hva enkeltpersoner ytrer. Men "alle monner drar". Uansett er jeg ganske sikker på at medisin er veien for meg å gå, jeg liker bare å være litt negativ i blant!

Plan B kan jo være å dra til Sverige feks. Eller Canada/USA/England. For min del er vel USA litt utelukket ettersom jeg ikke helt er fan av helsesystemet deres. Videre tror jeg det hadde vært givende (og krevende!) å ta et par økter for leger uten grenser!

Høres ut som at du vet at du vil bli lege. Ja, det er jo et alternativ å reise til et annet land.

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes ikke Meticillin på Meticillin-SENSITIVE Staphyloccocus Aureus på norske sykehus?

Ehrm.. brukes meticillin fremdeles i Ungarn?

Meticillin er et gammeldags antibiotika, men det var det første penicillinase-stabile β-laktamantibiotikum - derfor fikk MRSA og MSSA-bakteriene navnet sitt etter det. Det er ustabilt og har relativt store bivirkninger, man gikk derfor bort fra bruken når kloksacillin/dikloksacillin (2.generasjons penicillinase-stabile β-laktamantibiotikum) kom på markedet.

Dette gjelder så og si alle land med lav forekomst av MRSA.

Årsaken til at det heter Meticillin-sensitiv SA er historisk - ikke heng deg opp i det.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Hvordan gjør man det hvis man skal spesialisere(til barnekirurg osv.) seg etter medisinstudiene? Har lest at det er 6 år med studier eller noe, men er dette samtidig som man er i jobb?

Når man er ferdig med medisinstudiet (og turnus) søker man på jobb på sykehus som "Lege i spesialisering". Det er en jobb med full lønn, men man får opplæring/veiledning. Etter 5-6 år og et visst antall prosedyrer og kurs, er man ferdig spesialist og kan jobbe som overlege.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør man det hvis man skal spesialisere(til barnekirurg osv.) seg etter medisinstudiene? Har lest at det er 6 år med studier eller noe, men er dette samtidig som man er i jobb?

Når man er ferdig med medisinstudiet (og turnus) søker man på jobb på sykehus som "Lege i spesialisering". Det er en jobb med full lønn, men man får opplæring/veiledning. Etter 5-6 år og et visst antall prosedyrer og kurs, er man ferdig spesialist og kan jobbe som overlege.

og dette er "kun" på Ullevål. Det er ingen barnekirugi i andre hospital i Norge enn Ullevål.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=539152

Leger er det mest ettertraktede yrket når vi ser ette noen å gifte oss med.

Det viser en stor, flernasjonal undersøkelse som har målt hvilke yrkesgrupper vi stoler mest på, og hva vi helst ser at en fremtidig mann eller kone arbeider med.

Ifølge Reuters ønsker 16 prosent at en eventuell partner skal være lege eller jobbe i helsevesenet, tett etterfulgt av 14 prosent som ønsker seg en make som jobber innen utdanning.

Les også: Bli med på storstudie om kjærlighet!

Selv om undersøkelsen er godt nytt for lærere og leger er det noen yrkesgrupper som kommer særlig dårlig ut: journalister kan blant annet se langt etter samme giftestatus.

......................

http://news.yahoo.com/s/nm/20081218/lf_nm_...VcOmTxZlWYDW7oF

SINGAPORE (Reuters Life!) – It really does pay to be a doctor, with an international survey showing the medical profession is the most trusted, among the most admired and includes the most eligible marriage partners.

By contrast, actors and musicians, along with journalists and advertisers, were among professionals that people trusted the least, and were also least likely to choose a partner from, according to a survey by Synovate, the market research arm of Aegis Group plc.

"Much of who we are is tied up in what we do in the hours from nine to five, and often way beyond," a Synovate statement said.

"Asking someone what they do for a living is often the first question you ask them; right after 'what's your name?'."

The survey polled about 5,500 respondents in Brazil, Canada, China, France, Malaysia, South Africa and the United States.

It asked people what makes for an admirable job, which professions they trust or do not, who is overpaid, and which profession they would prefer to marry.

:evil::wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...