Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, takker for tips. Hvor lang tid brukte dere på å lese boken? Jeg bladde litt i den, så at det var godt over 1000 sider med liten skrift...

Jeg brukte 1år (2 semester) i å går gjennom boken.

Riktig nok, ikke alle kapitlene; rom-fysiologi og sport-fysiologi.. :sick:

Lykketil gutt! Så kan vi diskutere om Lakaris-hypertension senere.. (et par år til) :evil:

Vaio, er du for tiden i kongeriket Norge? Du er på siste året?

Ja og Ja..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hvis planen for å løse turnusproblemer er å kutte ned på antallet utenlandsstudenter, tror dere nye regler blir tilbakevirkende? Det vil si, hvis jeg nå før nye regler er innført feks drar til Ungarn og studerer medisin, så vil jeg ikke få et stort kutt i studielånet mitt i løpet av de seks årene? Eller når jeg kommer tilbake til kjære Norge, så er utelandsstudenter underprioritert i turnuskøen?

Reipar, du hadde vært i kontakt med turnusrådet? Noen som har nevnt noe om dette?

Endret av dittel
Lenke til kommentar
Sytepleier - hvordan bruke tre år på å lære å re opp en seng.

Nja... Jeg har stor respekt til sjukepleiane, spesielt de som er unge... :love::evil:

Har ikke noe imot sykepleiere jeg heller, de gjør en god jobb de.

Hvordan går det med lesing til USMLE? Step 1?

Edit: En ting til. Skal kjøpe fysiologibok. Noen tips fra dere andre med.studenter? Vurderer Guyton eller Boron.

Jeg anbefaler Constanzo for å lære/forstå faget, også Guyton til det mer spesifikke / review.

Lenke til kommentar
Jeg brukte 1år (2 semester) i å går gjennom boken.

Riktig nok, ikke alle kapitlene; rom-fysiologi og sport-fysiologi.. :sick:

Lykketil gutt! Så kan vi diskutere om Lakaris-hypertension senere.. (et par år til) :evil:

Skjønner.. En god del av tiden fra jul til sommeren går med til denne boken, regner jeg med. Gleder meg til å bli ferdig med preklinikk.

Jeg anbefaler Constanzo for å lære/forstå faget, også Guyton til det mer spesifikke / review.

Står faktisk ikke på listen over bøker UiB anbefaler, men skal sjekke den ut.

Takk for hjelpen.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Alle av oss her nede bruker denne boka i physio, men supplerer med guyton for mer detaljer og oppsummering. Anbefales =) Er lik Lippincott i biochem når det gjelder vanskelighetsgrad og layout..

EDIT: Her nede = Krakow, polen.

Syns Lippincott i Biokjemi ble litt "tynn" av og til. Hvorfor ikke bare lese Guyton første gang istedenfor å lese to. Det hadde iallefall ikke jeg tid til.

Lenke til kommentar
Hvis planen for å løse turnusproblemer er å kutte ned på antallet utenlandsstudenter, tror dere nye regler blir tilbakevirkende? Det vil si, hvis jeg nå før nye regler er innført feks drar til Ungarn og studerer medisin, så vil jeg ikke få et stort kutt i studielånet mitt i løpet av de seks årene? Eller når jeg kommer tilbake til kjære Norge, så er utelandsstudenter underprioritert i turnuskøen?

Reipar, du hadde vært i kontakt med turnusrådet? Noen som har nevnt noe om dette?

Hei, en slik endring vil aldri ha tilbakevirkende kraft.

Det har ihvertfall vaert generell enighet at en slik endring ikke skal bli en "kniv i ryggen" paa utenlandsstudentene paa noen som helst maate. Hvis det kommer en endring, vil jeg tro at det blir en gradvis reduksjon.

Jeg har jobbet en del i med.stud-"politikken" og kjenner flere som jobber mye med temaet. Det siste mòtet jeg var paa var med lederen i Nmf, Einar Vie Sundal. Dette var for omtrent et halvt aar siden og da laa det an til at turnusraadet gikk for en "dansk" modell.

Lenke til kommentar

Hei, en slik endring vil aldri ha tilbakevirkende kraft.

Det har ihvertfall vaert generell enighet at en slik endring ikke skal bli en "kniv i ryggen" paa utenlandsstudentene paa noen som helst maate. Hvis det kommer en endring, vil jeg tro at det blir en gradvis reduksjon.

Jeg har jobbet en del i med.stud-"politikken" og kjenner flere som jobber mye med temaet. Det siste mòtet jeg var paa var med lederen i Nmf, Einar Vie Sundal. Dette var for omtrent et halvt aar siden og da laa det an til at turnusraadet gikk for en "dansk" modell.

Dansk modell høres bra ut. Slik jeg har forstått det vil da turnus defineres som en del av det norske medisinstudiet. Dermed kan norske studenter prioriteres uten at det bryter med EØS-reglene om diskriminering. Men vi får vel fortsatt lønn selv om turnus defineres som en del av studiet? Å studere i 7,5 år før man tjener en krone ville vært sprøtt.

Uansett vil kanskje ikke dette påvirke noen av oss som studerer medisin.. Håper de får en "midlertidig" løsning i mellomtiden før ny ordning trer i kraft.

Lenke til kommentar
Alle av oss her nede bruker denne boka i physio, men supplerer med guyton for mer detaljer og oppsummering. Anbefales =) Er lik Lippincott i biochem når det gjelder vanskelighetsgrad og layout..

EDIT: Her nede = Krakow, polen.

Syns Lippincott i Biokjemi ble litt "tynn" av og til. Hvorfor ikke bare lese Guyton første gang istedenfor å lese to. Det hadde iallefall ikke jeg tid til.

Ja den er lettlest, men ofte god å lese først slik at man forstår konseptet og alle de viktigste faktorene. Når man har kommet igjennom stoffet én gang, leser man review (Lange eller Guyton om du vil). Dette er jo en smaksak. Jeg liker denne måten best, særlig fordi da får man to innfallsvinkler, og to forklaringer.

Men nå er det på tide å få NADH + H+ / NAD+ ratioen litt opp! (biokjemi-spøk) The night has finally come...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Lippincott er håpløst til clinical biochem, kanskje til "teori"-referanser.

åja... det blir gøy.. ALAT, TPK osv... :wee: mmmmmm..... bloooooddd....

'

Ja!?! Du ropte ikke "VAIO" i kafeen/katinen idag, og jeg som så etter deg... :mad:

Var det en "billett-kasse" for Helse-rett-vest showet utenfor kafeen?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...