Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Det som er skremmende for meg, er at jeg har fått inntrykket av at de fleste som ønsker å studere medisin gjør det grunnet prestisje og penger, fremfor at de har en genuin interesse i å helbrede/hjelpe mennesker som er syke. Da mener jeg ikke folk i denne tråden, men VGS folk som jeg kjente som hadde ønsker om å bli lege. Håper ikke dette gjelder folk som er inne på medisin nå:wow:

Hvorfor er det skremmende? Bakeren gir deg ikke brød fordi han er snill, han er drevet av egeninteresse. Hvorvidt fremtidige leger er drevet av et altruistisk kall eller status og penger, stiller jeg meg likegyldig til. Dersom hovedmotivasjonen for å bli lege er å hjelpe andre mennesker, er du like mye drevet av egeninteresse som en som ønsker å bli lege på grunn av status. I begge tilfeller vil det å utøve legeyrket på best mulig måte være gunstig.

Dette er skremmende fordi det kan gå ut over kvaliteten. Om du er lege bare for inntekten sin del får du like godt betalt for å gjøre en god jobb som en dårlig.

For å overføre til sykepleie (uten at jeg egentlig vet hvor langt inne i sykepleien dere leger faktisk er); om jeg jobbet kun for lønnen sin del del og ikke fordi det betyr noe for meg om pasientene mine har det bra eller ikke kunne jeg like gjerne droppen tannpussen, toalett besøket, sengeskiftet osv men hvilken kvalitet gir det? om jeg ikke brydde meg om det som er best for pasientene mine ville det vel være ett fett for meg for lønnen min er fortsatt den samme om jeg gjør "jobben min" eller sitter å drikker kaffe halve dagen.

Hvor mye lærer egentlig dere leger om sykepleie?

Ikke for å virke i overkant kynisk, men faktorer som akademisk anseelse og penger er det som alltid har drevet medisinfaget videre, slik som alle andre vitenskaper. Hvem er det som tjener på dette? Samfunnet, pasientene, du og jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere i denne tråden er det nevnt at det mulignes er snakk om en ny turnusordning, der studenter fra norske universiteter favoriseres. :hrm:

Er det noen som vet om dette er tilfelle?

Har planer om å gå i Danmark og da skjæres vel mest sannsynlig alle utenlandsstudenter under en kam?

Lenke til kommentar
Tidligere i denne tråden er det nevnt at det mulignes er snakk om en ny turnusordning, der studenter fra norske universiteter favoriseres. :hrm:

Har planer om å gå i Danmark og da skjæres vel mest sannsynlig alle utenlandsstudenter under en kam?

Det vil aldri skjer tror jeg... :wee:

edit: leste feil :blush:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Turnusrådet er på oppgaven.

I 2007 klarte Nmf å få turnusproblematikken inn i Legeforeningens PAP (Prinsipp- og arbeidsprogram), der ble fastslått at Legeforeningen skulle jobbe for å komme med en løsning på turnusproblemet. Dette arbeidet har i utgangspunktet en tidsfrist på 2 år.

Sist jeg var i møte med noen fra Nmfs turnuskomitè (for ca. 6 måneder siden) var arbeidet kommet godt i gang og det lå da an til en variant av Danmarks-modellen - denne prioriterer som kjent danske studenter som studerer i Danmark.

Siden den gang har jeg ikke hørt så mye, så jeg vet rett og slett ikke hvordan arbeidet går. I mellomtiden kom jo forslaget om denne 3-årsturnusen som absolutt alle var i mot.

Nmf-Utland består forøvrig ikke av 3500 medlemmer - de har bare 840 medlemmer. Kun 36% av 2,349 medisinstudenter i utlandet er organisert i Nmf, et meget lavt tall.

Blant norske medisinstudenter i Norge er forøvrig 80% medlem - 2,850 av 3,571 medisinstudenter.

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=146189&subid=0

Og selvfølgelig - det er jo ikke gitt at det svaret turnuskomiteen kommer fram til går i gjennom på stortinget. Men skal man ha noe som helst håp om en endring er dette veien å gå, det har heldigvis Nmf innsett.

Skal det skje noe drastisk i denne saken må media på banen - vi trenger tårevåte medisinstudenter i tredveårene som hulker utenfor stortinget, med 2 unger i hver armkrok og en ventetid på 1.5 år.

Alt er mer eller mindre avhengig av hvor stort problemet med turnuskø blir - da jeg gikk i 1.klasse for fire år siden ble vi forespeilet en vanvittig turnuskø om 2-3 år. Det har ikke slått til, men det er de neste 3-4 årene at de største utenlandskullene blir ferdig eksaminert i Øst-Europa.

Da får vi se.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Her er forresten utviklingen av norske medisinstudenter i utlandet de siste årene -

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=1455&subid=0

Obs:

* Tallene for studieåret 2008-09 er foreløpige per 1.10. 2008. Disse tallene er erfaringsvis vesentlig lavere enn de endelige tallene for studieåret. Det er derfor alt for tidlig å konkludere med en nedgang i antallet medisinstudenter i utlandet.

Det ser dessverre ut til at mangfoldet er i ferd med å forsvinne - antallet studenter i Tyskland, Sverige, Storbritannia, Nederland, Australia og Irland er i ferd med å forsvinne fullstendig.

Nesten alle befinner seg nå i Polen, Tsjekkia, Ungarn, Slovakia - Danmark er det eneste stedet men lengre tradisjon hvor vi finner norske medisinstudenter.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Nmf-Utland består forøvrig ikke av 3500 medlemmer - de har bare 840 medlemmer. Kun 36% av 2,349 medisinstudenter i utlandet er organisert i Nmf, et meget lavt tall.

Blant norske medisinstudenter i Norge er forøvrig 80% medlem - 2,850 av 3,571 medisinstudenter.

My bad... Så bare fort gjennom listen.. :blush:

Du har rett... :scared:

Det ser dessverre ut til at mangfoldet er i ferd med å forsvinne - antallet studenter i Tyskland, Sverige, Storbritannia, Nederland, Australia og Irland er i ferd med å forsvinne fullstendig.

Nesten alle befinner seg nå i Polen, Tsjekkia, Ungarn, Slovakia - Danmark er det eneste stedet men lengre tradisjon hvor vi finner norske medisinstudenter.

Vi kan faktisk leve av lånekassepengene her i Ungarn.. Kan vi det i England? Amerika? no way... :closedeyes:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vi kan faktisk leve av lånekassepengene her i Ungarn.. Kan vi det i England? Amerika? no way... :closedeyes:

Mener du at det ikke er mulig å leve kun av studielånet i England, Tyskland (og andre vesteuropeiske land) ? :!:

Lenke til kommentar
ja.

Vel, da kan jeg fortelle deg at vi som studerer på vestsiden av det gamle jernteppet har det bra! Jeg vet dere liker å snakke om hvor bra dere har det i Ungarn, og selvfølgelig har dere bedre kjøpekraft enn oss i vest-europa. Vi går kanskje ikke på restaurant hver dag eller bor i en villa på beste vestkant, men vi lider da ingen nød :cool:

Tro ikke på alt du hører! Det blir ikke sannere om man sitter å snakker om det om og om igjen på Beckets (eller hva nå som er expat-bula for tiden i Pest!)

Schönen Tag noch!

Lenke til kommentar

Heh, vi overlever jo her i Norge - vestens dyreste land aa leve i :)

Men selvfölgelig, med de pengene i Ungarn/Tsjekkia osv. faar man en heelt annen levestandard enn i England, USA osv.

Lenke til kommentar

Godt sagt, Reipar. Virker som du har hatt litt kontakt med turnusrådet? Jeg er veldig nysgjerrig på hva som skjer fremover. Hvis du hører noe om hva som blir fremtiden vår, så gi en lyd...

En annen ting: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/1...-i-fr/index.xml

Hva synes folk om dette? Jeg ser både positive og negative sider med dette her, har ikke bestemt meg hva jeg synes ennå.

Lenke til kommentar
Godt sagt, Reipar. Virker som du har hatt litt kontakt med turnusrådet? Jeg er veldig nysgjerrig på hva som skjer fremover. Hvis du hører noe om hva som blir fremtiden vår, så gi en lyd...

Turnus? Hold dere unna Haukeland!

Å, er det dårlige vilkår for turnuskandidater der?

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...