Raijin Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 På tide å komme seg ut av reiret, gutt! Du er jo mann Venner kan man skaffe seg overalt. Man kan se på det slik: Tenk på alle de potensielle gode vennskapene du går glipp av ved å bli i Bergen. Menmen, whatever makes you happy. Jeg skal definitivt ta deler av utdanningen borti USA Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) På tide å komme seg ut av reiret, gutt! Du er jo mann Venner kan man skaffe seg overalt. Man kan se på det slik: Tenk på alle de potensielle gode vennskapene du går glipp av ved å bli i Bergen. Menmen, whatever makes you happy. Jeg skal definitivt ta deler av utdanningen borti USA Hehe, vet ikke helt om Bergen gjelder som "reir". Hvis jeg hadde bodd på gutterommet så kunne jeg vært enig. Men jeg reiser faktisk ikke Øst-Europa og tar 4 timer fly og så 4 timer buss for å komme til en bortgjemt liten by der man må betale store summer og i tillegg har et studieopplegg som i min ærlige mening er underordnet Norge bare for å komme ut av "reiret". Men for all del, utveksling er bra, har tenkt meg på det. Vet at UiB har muligheter for utveksling til USA i sjetteåret, og muligheter i mange andre land før det. Endret 19. november 2008 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Men spørsmålet om de skal ha rett til støtte fra Lånekassen og om de skal stille likt i turnuskøen er veldig åpent for diskusjon... Du får åpne diskusjonen med å legge ut dine argumenter om hvorfor utenlandsstudenter bør bli nektet støtte Til og med utenlandsstudentenes studentforening (NMF Utland) har gått inn for å begrense antallet utenlandsstudenter som får støtte fra Lånekassen, så det er vel egentlig ikke et veldig kontroversiellt tema. Endret 19. november 2008 av Reipar Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 HaHa, Budapest er ikke en bortgjemt liten by. Hvor mange innbyggere har Bergen sa du? Ikke en sjettedel av Budapest en gang? Og ifjor høst regnet det 76 dager i strekk uten pause? Fantastic... Jeg kan faktisk telle antall dager med regn her nede siden jeg kom her i September på en hånd Men, du skal få leve i troen. Jepp, sjetteåret i USA blir fett. Jeg tror studenter ved Semmelweiss også har muligheten i tredje året Reipar, så hva er kriteriene for å få statsstøtte? Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) HaHa, Budapest er ikke en bortgjemt liten by. Hvor mange innbyggere har Bergen sa du? Ikke en sjettedel av Budapest en gang? Og ifjor høst regnet det 76 dager i strekk uten pause? Fantastic... Jeg kan faktisk telle antall dager med regn her nede siden jeg kom her i September på en hånd Men, du skal få leve i troen. Jepp, sjetteåret i USA blir fett. Jeg tror studenter ved Semmelweiss også har muligheten i tredje året Reipar, så hva er kriteriene for å få statsstøtte? Fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Hvorfor studere i Bergen: Endret 19. november 2008 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hæhæ, awesome Er det deg? Vel, for noen år tilbake, var tyggegummi ikke så dagligdags i Ungarn. Tyggegummi var ganske eksotisk, og jentene var villige til å gjøre mye for en tyggis, if you catch my drift Dog er jeg ikke så keen på å være tyggispimp... Og ja du, det fins ikke dårlig vær. Hver gang solen skinner i Bergen er det fest og morro og feiring Endret 20. november 2008 av Raijin Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hvorfor studere i Bergen: Fordi det finnes halvnakne med-studenter rettforan universitetsbiblioteket? Han duden, midt i, ødelegger hele stemningen... Helse rett-vest ja... De medisinske fakultetene i Norge sier at de vil ha kandidater med høyt snitt fra VGS fordi disse kandidatene har evne til å ta til seg og lære store mengder stoff raskt. Thats a big bucket load of Bullshit. Dette er mer korrekt: De medisinske fakultetene i Norge sier at de vil ha kandidater med høyt snitt fra VGS fordi disse kandidatene har evne til å smiske. Er sikkert positive effekter, og konkurranse virker skjerpende. Men tro meg, medisinstudenter leser mye fra før av... I tillegg er jeg skeptisk til om "English program" i diverse østblokkland er stedene som har mest nye impulser og nyttige bidrag til forskningen og medisinen. Og hvis det virkelig skulle være så fantastisk der nede, kunne ikke utenlandsstudentene bare blitt der? Østblokklandet Ungarn spesielt Semmelweis og Szeged, og folk som er utdannet ifra Ungarn, har flere nobelpris i Medisin, enn Norge. For å blir Ph.D i Ungarn, må man ha en 3 artikler med impact factor 2+, uansett hvor lang tid det tar.... Her i Norge? 6år i såkalt "forskning," uansett om man produsere en skit eller ei, = automatisk Ph.D.... Mao. jeg vil ikke har vært kjepphøy om studie-kvaliteten her i landet. Endret 20. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Endret 20. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 Hvorfor studere i Oslo: http://www.new.facebook.com/video/video.php?v=89824370174 Kullet mitt Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 Er det noen som vet hva opptakskravene på medisinstudie er i Danmark og Sverige? Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Dette er mer korrekt:De medisinske fakultetene i Norge sier at de vil ha kandidater med høyt snitt fra VGS fordi disse kandidatene har evne til å smiske. Please, blir for enkelt å påstå at VGS-karakterer kun består av smisking. Ingen får 5,6-6 i snitt uten å jobbe hardt for det. Østblokklandet Ungarn spesielt Semmelweis og Szeged, og folk som er utdannet ifra Ungarn, holder flere nobelpriser i Medisin. For å blir Ph.D i Ungarn, må man ha en 3 artikler med impact factor 2+, uansett hvor lang tid det tar.... Her i Norge? 6år i såkalt "forskning," uansett om man produsere en skit eller ei, = automatisk Ph.D.... Mao. jeg vil ikke har vært kjepphøy om studie-kvaliteten her i landet. Ingen får automatisk Ph.D i Norge, aner ikke ikke hvor du har hørt det... Også her må man skrive tre artikler. Jeg vet ikke noe om impact factor, men nivået som kreves er høyt. Har hørt om folk som ikke får godkjent sin Ph.D pga at de ikke oppfyller visse krav, og at de får et år på seg til å levere på nytt. Men hvis det er så fantastisk gode vilkår for forskning der nede, kanskje du burde tatt turnus og senere blitt professor der? Så blir det en mer ledig turnusplass til oss her hjemme Leste forresten en artikkel om giant-cell arteritis nå nettopp, tenkte det kunne vært interessant for deg siden det var en som kanskje hadde det her i tråden for litt siden: http://content.nejm.org/cgi/content/full/359/21/2267 Endret 20. november 2008 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Men hvis det er så fantastisk gode vilkår for forskning der nede, kanskje du burde tatt turnus og senere blitt professor der? Så blir det en mer ledig turnusplass til oss her hjemme Det er flere og flere som ta spesialiseringen sin i utlandet, nettopp, fordi Norge har for dårlig tilbud. Kanskje det, ScapulaA.. Kanskje det.. Endret 20. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 De medisinske fakultetene i Norge sier at de vil ha kandidater med høyt snitt fra VGS fordi disse kandidatene har evne til å smiske.Mener du at med. fak. vil ha folk med høye VGS-karaktere, men at disse elevene har fått dette pga. smisk?eller Mener du at med. fak. vil ha folk med høye VGS-karaktere fordi med. fak vil ha gode smiskere? Det siste reflektere hva du faktisk skrev, er det dette du mener? I så fall gir det ingen mening. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 Vaio, du er godt i gang med å ødelegge tråden din med det meningsløse pjattet og løgnene dine. Hva er det du prøver å oppnå egentlig? "Med.fak`ene i Norge vil bare ha smiskere, norske leger får utdelt PHD etter 6 år, krav om mer enn 2.0 i IF for å få godkjent artikler til PHD i Ungarn, folk ønsker ikke å ta spesialiseringen sin i Norge osv. osv. " Hvorfor ønsker du egentlig å jobbe i et system som du samtidig bruker så mye tid på å spre falske løgner om ? Det virker som du har et ekstremt mindreverdighetskompleks i forhold til at du har studert i Øst-Europa. Du dikter opp løgner som setter det norske systemet i et dårlig lys for dermed å rettferdiggjøre at du studerte et annet sted. Meget usunne holdninger for noen som skal jobbe i dette systemet. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hvorfor ønsker du egentlig å jobbe i et system som du samtidig bruker så mye tid på å spre falske løgner om ? Det er godt kjent at Ph.D studiet i Norge ikke krever noe "break thru". Heller er det ikke krav på å oppnå et forhold, f.eks å være første forfatter i en artikkel med impact factor mer enn 2. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51207-1685.html § 15. Tildeling av Ph.d.-grad Ph.d.-graden tildeles på grunnlag av: - godkjent gjennomføring av opplæringsdelen - godkjent offentlig prøveforelesning over oppgitt tema - godkjent vitenskapelig avhandling og et tilfredsstillende forsvar i en offentlig disputas. Etter tilråding fra bedømmelseskomiteen avgjør fakultetet selv om doktoranden skal tildeles graden philosophiae doctor (Ph.d.). Det er ikke løgn å påpeke svakheten i det akademiske-miljøet i Norge. Det virker som du har et ekstremt mindreverdighetskompleks i forhold til at du har studert i Øst-Europa. Du dikter opp løgner som setter det norske systemet i et dårlig lys for dermed å rettferdiggjøre at du studerte et annet sted.Meget usunne holdninger for noen som skal jobbe i dette systemet. Der har du det, Reipar. Jeg føler ikke noe "mindreverd", som med-student, enn deg. Det er holdningen din/deres som "pakker til"/"maler på" disse "mindreverdighetskompleksene" på oss. Fra og med post 2.. Reipar, Ungarn, som et land, er absolutt ikke bedre enn Norge. . Men Ungarn har også "kvaliteter", som Norge og dere, kan lære av. Men...what ever.. forsett rakingen du... Endret 20. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Endret 20. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 Hvorfor studere i Oslo:http://www.new.facebook.com/video/video.php?v=89824370174 Kullet mitt Ha ha, han med kua og parykken var sjanten vår på rekruttskulen i 2005! Konge! Lenke til kommentar
twarken Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 Hvorfor ønsker du egentlig å jobbe i et system som du samtidig bruker så mye tid på å spre falske løgner om ? Det virker som du har et ekstremt mindreverdighetskompleks i forhold til at du har studert i Øst-Europa. Du dikter opp løgner som setter det norske systemet i et dårlig lys for dermed å rettferdiggjøre at du studerte et annet sted. Meget usunne holdninger for noen som skal jobbe i dette systemet. Kan ikke bli mer enig med deg Reipar. Lenke til kommentar
Ad Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 Vaio: Ville du valgt Ungarn fremfor Norge dersom du hadde kommet inn rett etter vgs? Lenke til kommentar
Hvitmink Skrevet 20. november 2008 Rapporter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Det er ganske rart hvor mye hat som råder mot medisinstudenter fra "Øst-Europa" med tanke på hvor mye pasientkontakt, kommunikasjon og etikk som vektlegges i det Norske medisinstudiet. Man skulle tro at de som har vært så flittige å fått strake seksere på videregående skulle kunne klart å tilegne seg litt allmenn folkeskikk for ikke å snakke om evnen til å tenke noenlunde objektivt i løpet av den tydeligvis livsavgjørende ungdomstiden som så fint kunne skille "de hardtarbeidende, fremtidige legespirene" fra "slampene som dro til Sovjet for å kjøpe seg legelisens"? Eller er den Norske fremmedfrykten og etnosentrismen så inngrodd i kulturen at "dem som ikke er som vårs bare kan dra dit pepper'n gror"? Er det bittert å måtte dele turnusplasser med disse drittsekkene som bare ga dere buksevann og kastet bøkene deres i snøen, mens dere låste dere inne på rommene og absorberte "nøkkelkunnskapene" til medisinstudiet mens de sosiale antennene deres tydeligvis befant seg i en stagnasjonsperiode? Noe må jo være årsaken til at ingen av dere klarer å se, eller i det minste å drøfte de positive sidene ved en allsidig helsesektor! Ta 30 sekunder og tenk litt etter hvordan helse-Norge hadde vært om alle legene bar på de samme kunnskapene og ferdighetene tilegnet seg et studium etter samme protokoll. Hva med tanken på at turnusordningen slik den er i dag ikke ble formet av en forum-komite med for mye fritid og kompetanse man kan sette spørsmålstegn ved, men av noe "velutdannede" folk som kanskje har litt bedre innsikt i problematikken og som jobb å løse? Anklagene mot korrupsjon, kvaliteten på utdannelsen og vanskelighetsgraden for oss "Øst-blokk" studerende gidder jeg ikke å begynne på engang! Og Vaio, om du vil bli tatt noenlunde seriøst bør du vurdere å lese det du har skrevet inni deg før du trykker på "Add Reply" knappen. Skjerp dere folkens. Endret 20. november 2008 av Hvitmink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå