ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Men spørsmålet om de skal ha rett til støtte fra Lånekassen og om de skal stille likt i turnuskøen er veldig åpent for diskusjon... Du får åpne diskusjonen med å legge ut dine argumenter om hvorfor utenlandsstudenter bør bli nektet støtte Fordi Norge idag utdanner nok leger innenlands til å dekke sine behov. Ble en kraftig økning innenlands i studieplasser etter Bondevik II. Støtte til studenter i utlandet betyr at staten betaler store penger for utdanne leger vi godt kunne klart oss uten. Skrev en lang post for noen sider tilbake om tilbud og etterspørsel etter leger i fremtiden, og arbeidsmarkedet. Trenger ikke repetere alle poengene derfra. Til sist er det nok staten som tjener på dette her. Overflod av nye leger om et par-tre år fører til lavere lønnsvekst og kamp om jobb i ytre Troms. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Hvorfor begrense valgfriheten til ungdommen? Hvis jeg er en blivende student med kvalifikasjoner til å studere medisin i Norge, men heller ønsker å ta utdanningen i et annet land, hvorfor skulle jeg bli nektet denne muligheten som i realiteten er det det betyr å fjerne statsstøtten. Og isåfall, denne innskrenkelsen av rettigheter, er dette noe som bare skal påtvinges medisinstudenter eller bør alle utenlandsstudenter nektes støtte? Nye impulser, nye tankemønstre og nye perspektiv er alltid positivt. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Hvorfor begrense valgfriheten til ungdommen? Hvis jeg er en blivende student med kvalifikasjoner til å studere medisin i Norge, men heller ønsker å ta utdanningen i et annet land, hvorfor skulle jeg bli nektet denne muligheten som i realiteten er det det betyr å fjerne statsstøtten. Og isåfall, denne innskrenkelsen av rettigheter, er dette noe som bare skal påtvinges medisinstudenter eller bør alle utenlandsstudenter nektes støtte? Nye impulser, nye tankemønstre og nye perspektiv er alltid positivt. Tror du det er sånn at staten i dag gir støtte til alle medisinstudier i hele verden? Isåfall har du misforstått. Sitat: "Det gis ikke støtte til medisinutdanning utenfor Europa, USA, Canada og Australia." Mitt synspunkt er at det ikke er hensiktsmessig for staten å finansiere "doktorfabrikker" i den tidligere Østblokken. Det kan til og med hevdes at myndighetene gjør dette motvillig og ikke har noe valg på grunn av EØS-reglene. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Er det noen av dere norske medisinstudenter som skal på Medisinske Vinterleker i år? Eller var der i fjor for den saks skyld? Var gøy ifjor, men kjipt av vi mistet to skidager pga været. Uansett alltid kjekt å møte medstudenter fra "over fjellet". Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Aner ikke hvor i verden statskassen gir støtte til, men ifølge deg selv blir det hele verden med unntak av latinamerika, afrika og asia. For min del hadde det vært fett å studere i Japan eller noe, hvis staten støttet dette. Hvorfor er det ikke hensiktsmessig å støtte studenter ved utenlandske universiteter. Studielånet blir tilbakebetalt og jeg antar at en lege utdannet i Budapest er minst like kvalifisert som en lege utdannet i Oslo. Jeg henviser til mitt forrige spørsmål: Ønsker du å innskrenke valgfriheten til alle studenter eller vil du at dette bare skal gjelde medisinstudenter? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Aner ikke hvor i verden statskassen gir støtte til, men ifølge deg selv blir det hele verden med unntak av latinamerika, afrika og asia. For min del hadde det vært fett å studere i Japan eller noe, hvis staten støttet dette. Hvorfor er det ikke hensiktsmessig å støtte studenter ved utenlandske universiteter. Studielånet blir tilbakebetalt og jeg antar at en lege utdannet i Budapest er minst like kvalifisert som en lege utdannet i Oslo. Jeg henviser til mitt forrige spørsmål: Ønsker du å innskrenke valgfriheten til alle studenter eller vil du at dette bare skal gjelde medisinstudenter? Hele verden unntatt latinamerika, afrika og asia ja. Da står vi plutselig igjen med rimelig lite av verden om en ikke kan studere medisin i utlandet betyr det at staten kan regulere antallet leger. I og med at det er staten som betaler mye av lønna til så godt som alle legene (med unntak av de som driver med forskning), så er det bare fornuftig at staten skal regulere antallet leger. Sivilingeniører, statsvitere osv. er mye mer generelle utdanninger, som det finnes bruk for overalt. Det er stor forskjell på profesjonsstudier og andre studier. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Aner ikke hvor i verden statskassen gir støtte til, men ifølge deg selv blir det hele verden med unntak av latinamerika, afrika og asia. Med andre ord er en stor del av verden utelukket. Verden består av mer enn bare Vesten... For min del hadde det vært fett å studere i Japan eller noe, hvis staten støttet dette. Hvorfor er det ikke hensiktsmessig å støtte studenter ved utenlandske universiteter. Studielånet blir tilbakebetalt og jeg antar at en lege utdannet i Budapest er minst like kvalifisert som en lege utdannet i Oslo. Studielånet minus stipenddelen, minus ekstrastipend til skolepenger, minus tapt rente i løpet av seks års studietid betales tilbake. Studielån er en gavepakke. Jeg henviser til mitt forrige spørsmål: Ønsker du å innskrenke valgfriheten til alle studenter eller vil du at dette bare skal gjelde medisinstudenter? Som sagt har allerede medisinstudenter i dag mindre valgfrihet enn andre studenter. Det foregår en subsidiering av utenlandsk medisinutdanning. Kombinert med godt arbeidsmarked i Norge (akkurat nå, ikke i fremtiden...) fører dette til en enorm vekst i utenlandsstudenter som ødelegger arbeidsmarkedet. Man trenger ikke se lengre enn til denne tråden for å se hvor mange som ønsker å studere medisin i utlandet, det virker som gud og hvermann absolutt må bli lege. Og dette går utover norske medisinstudenter som må vente seg halvt ihjel i turnuskø, og ikke får seg jobb i de store byene hvor partneren kanskje også kan skaffe seg en jobb... Jeg er for mangfold altså. Men da kan de som vil studere i utlandet betale gildet selv. Det vil føre til at de som virkelig ønsker å bli lege enten bruker litt tid i Norge til å fikse fag, eller reiser ut og betaler for utdanning selv. Og til alle dere som skryter sånn av kvaliteten på utdanningen i utlandet og liker dere så godt, kanskje dere burde ta turnustjenesten der? Og deretter spesialisere dere der, siden universitene og sykehusene tydeligvis er i topp-topp-verdensklasse ifølge hva enkelte skriver og påstår her... Synes det er et ganske bra forslag Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Aner ikke hvor i verden statskassen gir støtte til, men ifølge deg selv blir det hele verden med unntak av latinamerika, afrika og asia. For min del hadde det vært fett å studere i Japan eller noe, hvis staten støttet dette. Hvorfor er det ikke hensiktsmessig å støtte studenter ved utenlandske universiteter. Studielånet blir tilbakebetalt og jeg antar at en lege utdannet i Budapest er minst like kvalifisert som en lege utdannet i Oslo. Jeg henviser til mitt forrige spørsmål: Ønsker du å innskrenke valgfriheten til alle studenter eller vil du at dette bare skal gjelde medisinstudenter? Hele verden unntatt latinamerika, afrika og asia ja. Da står vi plutselig igjen med rimelig lite av verden om en ikke kan studere medisin i utlandet betyr det at staten kan regulere antallet leger. I og med at det er staten som betaler mye av lønna til så godt som alle legene (med unntak av de som driver med forskning), så er det bare fornuftig at staten skal regulere antallet leger. Sivilingeniører, statsvitere osv. er mye mer generelle utdanninger, som det finnes bruk for overalt. Det er stor forskjell på profesjonsstudier og andre studier. Helt enig. Hvis staten skal liberalisere utdanningen, så bør de også liberalisere yrkesutøvelsen. Med det mener jeg at staten i større grad burde åpnet opp for privat helsetjeneste, spesielt privat spesialisthelsetjeneste som idag strupes. Jeg sier ikke at dette er den beste løsningen for pasientene... Dagens helsevesen er et viktig sikkerhetsnett og bidrar til sosial likhet. Men hvis utdanning liberaliseres, bør også retten til å velge om man vil jobbe privat eller offentlig liberaliseres. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) For å presiere: I dag støtter staten 6000 medisinstudenter (2500 innenlands, 3500 utenlands). Gjennom studiestøtten regulerer staten antall leger som utdannes. Med hva da om staten (gjennom fastlegestillinger og sykehusene, som dekker over 90 % av ansatte leger i Norge) bare tilbyr 3000 nye stillinger de neste 6 årene? Det kan være at tallet er 4000 eller 5000 nye ledige stillinger, men tallet er ihvertfall ikke 6000, det ville vært en gigantisk økning fra idag. Ser du ikke at det blir en ubalanse og at ting "går til helvete"? Hverken innenlandsstudenter eller utenlandsstudenter tjener på dagens boom, taperne blir begge to. Endret 19. november 2008 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Brun, regulerer ikke staten antall leger ved hjelp av antall stillinger? I tillegg finnes det vel et kontrollorgan som forsikrer at vedkommende har de nødvendige kvalifikasjoner til å arbeide som lege. Scapula, alle og enhver har ikke evnene til å bli lege. Derfor antar jeg at det finnes kontrollorganer som forsikrer samfunnet at personen som tilbyr sin hjelp ved sykehuset er i stand til å yte tilstrekkelig. Mangfold og konkurranse er bra. Da strekker vi oss også litt lengre. Sånn sett ser jeg ikke noe problem med at mange prøver seg på medisinstudiumet. Jepp, studielånet er en genial ordning, som jeg ønsker alle skulle få nyte godt av. Ved å fjerne støtten, vil langt færre søke utenlands. Jeg antar at verden har et par gode impulser som er behjelpelig for Norge. Og igjen, hva så om man studerer utenlands, så lenge man har tilfredsstillende kvalifikasjoner? Blir det for mange leger er det de beste som kommer ut på topp, eller legene med flest kontakter ;p Hvem er "dere"? Jeg har ikke skrytt av utdanningen i utlandet, men jeg antar at legene uteksaminert i Budapest er minst like kvalifiserte som legene uteksaminert i Oslo. Og som nevnt tidligere antar jeg også at det finnes et kontrollorgan som forsikrer dette faktumet. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Vel, kan jeg spørre om hvorfor det er mer hensiktsmessig at jeg begynner å utdanne meg i en alder av 23 etter den nye regelen, en at jeg gjør det i en alder av 21, vil ikke "staten" vinne på det. Det folk som deg er sure på er at legeyrket ikke kommer til å ha så stor status som før, og ikke like høy lønn som før. Uansett.... Etter det gamle systemet hadde jeg sanket 120 studiepoeng over 2 år, og jeg måtte ha tatt opp 5-6 fag for å komme inn. Hadde fått poeng for avtjent verneplikt også.... Jeg mener at gutter ikke burde få lov til å studere før de har avtjent verneplikten(gitt at de er ved normal helse)...da slipper vi leger som ser i gulvet og er redde for å ta på pasienten :!: Endret 19. november 2008 av BannanMannen Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 For å presiere: I dag støtter staten 6000 medisinstudenter (2500 innenlands, 3500 utenlands). Gjennom studiestøtten regulerer staten antall leger som utdannes. Med hva da om staten (gjennom fastlegestillinger og sykehusene, som dekker over 90 % av ansatte leger i Norge) bare tilbyr 3000 nye stillinger de neste 6 årene? Det kan være at tallet er 4000 eller 5000 nye ledige stillinger, men tallet er ihvertfall ikke 6000, det ville vært en gigantisk økning fra idag. Ser du ikke at det blir en ubalanse og at ting "går til helvete"? Hverken innenlandsstudenter eller utenlandsstudenter tjener på dagens boom, taperne blir begge to. Enten få arbeid i et annet land eller legge inn en ekstra innsats. Blir det for lite konkurranse er det for lett å lene seg tilbake og slappe av. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) uansett, om du ikke har fått med deg det, nå er det alderspoeng som er tingen... ikke 120 studiepoeng.... med 120 studiepoeng, og det gamle systemet så hadde jeg tatt opp 5-6 fag og vært inne..... uansett, allmennlegen gjør strengt tatt for det meste skriftelig arbeid, eller ting som en litt mer oppegående helsesøster kunne greid......har hørt at det er kirurger det er mangel på..... Har hørt om det første, men nå snakket vi om de studentene som studerer medisin i dag, og alle de kom inn under de gamle reglene. Hehe, den var god Helsesøster=allmennlege. Fortsett sånn... (gidder ikke bruke tid til å forklare hvorfor det er feil, det er ganske innlysende) Det som er innlysende er at de fleste jeg har kommet over ikke gidder å finne ut av hva det er, mer en at de henviser til spesialist, eller skriver ut antibiotika. Dette er 70% av jobben til en allmennlege....Er uansett veldig forskjell på allmennleger jeg har kommet over, men dette har ikke noe med denne tråden å gjøre... Endret 19. november 2008 av BannanMannen Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Vel, kan jeg spørre om hvorfor det er mer hensiktsmessig at jeg begynner å utdanne meg i en alder av 23 etter den nye regelen, en at jeg gjør det i en alder av 21, vil ikke "staten" vinne på det. Jeg er 20 år og går på 2. året. Var 19 når jeg begynte. Kommer til å være ferdig lege når jeg er 25 år. Det samme gjelder 50 % av mitt kull. Også i fremtiden vil 50 % reserveres primærvitnemål. Om de nye reglene angående ordinært vitnemål er hensiktsmessige kan selvfølgelig diskuteres, man vil nok se et skille på inntaket fremover: 50% rett fra videregående, 50% 3-4 år eldre. Det folk som deg er sure på er at legeyrket ikke kommer til å ha så stor status som før, og ikke like høy lønn som før. Uansett.... Etter det gamle systemet hadde jeg sanket 120 studiepoeng over 2 år, og jeg måtte ha tatt opp 5-6 fag for å komme inn. Spot on, you got me.. Hehe, neida status er ikke så farlig, ingen i vår generasjon ser på legen som "Gud" nå for tiden uansett. Lønn? Skal ikke nekte for at det er viktig... Er dyrt å bo nå for tiden. Det viktigste er kanskje om vi faktisk får jobb i det hele tatt, og deretter hvor og så hvilken spesialitet. Hadde fått poeng for avtjent verneplikt også.... Jeg mener at gutter ikke burde få lov til å studere før de har avtjent verneplikten(gitt at de er ved normal helse)...da slipper vi leger som ser i gulvet og er redde for å ta på pasienten :!: Ser ikke helt poenget i den, jeg har ikke avtjent verneplikt og klarer meg utmerket på studiet. Forsvaret vil helst vente med å ta inn legestudenter, fordi de etter studiet tjenestegjør som vernepliktig akademisk befal, altså som lege i Forsvaret. Ikke den mest spennende legejobben, men ser ikke bort fra at det er mer meningsfylt enn endeløse marsjer i skogen. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 uansett, om du ikke har fått med deg det, nå er det alderspoeng som er tingen... ikke 120 studiepoeng.... med 120 studiepoeng, og det gamle systemet så hadde jeg tatt opp 5-6 fag og vært inne..... uansett, allmennlegen gjør strengt tatt for det meste skriftelig arbeid, eller ting som en litt mer oppegående helsesøster kunne greid......har hørt at det er kirurger det er mangel på..... Har hørt om det første, men nå snakket vi om de studentene som studerer medisin i dag, og alle de kom inn under de gamle reglene. Hehe, den var god Helsesøster=allmennlege. Fortsett sånn... (gidder ikke bruke tid til å forklare hvorfor det er feil, det er ganske innlysende) Det som er innlysende er at de fleste jeg har kommet over ikke gidder å finne ut av hva det er, mer en at de henviser til spesialist, eller skriver ut antibiotika. Dette er 70% av jobben til en allmennlege....Er uansett veldig forskjell på allmennleger jeg har kommet over, men dette har ikke noe med denne tråden å gjøre... Du burde kanskje ta deg en tur over i helsetråden dersom du har vært borti så mange leger at du kan trekke den konklusjonen at påstanden din gjelder alle.... Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 uansett, om du ikke har fått med deg det, nå er det alderspoeng som er tingen... ikke 120 studiepoeng.... med 120 studiepoeng, og det gamle systemet så hadde jeg tatt opp 5-6 fag og vært inne..... uansett, allmennlegen gjør strengt tatt for det meste skriftelig arbeid, eller ting som en litt mer oppegående helsesøster kunne greid......har hørt at det er kirurger det er mangel på..... Har hørt om det første, men nå snakket vi om de studentene som studerer medisin i dag, og alle de kom inn under de gamle reglene. Hehe, den var god Helsesøster=allmennlege. Fortsett sånn... (gidder ikke bruke tid til å forklare hvorfor det er feil, det er ganske innlysende) Det som er innlysende er at de fleste jeg har kommet over ikke gidder å finne ut av hva det er, mer en at de henviser til spesialist, eller skriver ut antibiotika. Dette er 70% av jobben til en allmennlege....Er uansett veldig forskjell på allmennleger jeg har kommet over, men dette har ikke noe med denne tråden å gjøre... Akkurat det tviler jeg ikke et sekund på. Er nok noen fastleger som nesten ikke tar i pasientene selv ved skader/smerter, men tror ikke dette er flertallet. Men flinke fastleger har i utgangspunktet en veldig viktig rolle i helsevesenet. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Jeg er 20 år og går på 2. året. Var 19 når jeg begynte. Kommer til å være ferdig lege når jeg er 25 år. Det samme gjelder 50 % av mitt kull. Også i fremtiden vil 50 % reserveres primærvitnemål. Om de nye reglene angående ordinært vitnemål er hensiktsmessige kan selvfølgelig diskuteres, man vil nok se et skille på inntaket fremover: 50% rett fra videregående, 50% 3-4 år eldre. yes... grunnen til at jeg stikker ned, om jeg da tar medisin, er at jeg ikke ønsker å begynne i en alder av 23 år.... Ser ikke helt poenget i den, jeg har ikke avtjent verneplikt og klarer meg utmerket på studiet. Forsvaret vil helst vente med å ta inn legestudenter, fordi de etter studiet tjenestegjør som vernepliktig akademisk befal, altså som lege i Forsvaret. Ikke den mest spennende legejobben, men ser ikke bort fra at det er mer meningsfylt enn endeløse marsjer i skogen. De fleste som utsetter verneplikten tar den aldri... Jeg mener at alle gutter som er ved normal helse burde avtjene verneplikten, "i endeløse marsjer i skogen", før de har lov til å studere noe som helst på statens regning, så kan forsvaret heller leie inn leger.... Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Brun, regulerer ikke staten antall leger ved hjelp av antall stillinger? I tillegg finnes det vel et kontrollorgan som forsikrer at vedkommende har de nødvendige kvalifikasjoner til å arbeide som lege. Scapula, alle og enhver har ikke evnene til å bli lege. Derfor antar jeg at det finnes kontrollorganer som forsikrer samfunnet at personen som tilbyr sin hjelp ved sykehuset er i stand til å yte tilstrekkelig. Mangfold og konkurranse er bra. Da strekker vi oss også litt lengre. Sånn sett ser jeg ikke noe problem med at mange prøver seg på medisinstudiumet. Jepp, studielånet er en genial ordning, som jeg ønsker alle skulle få nyte godt av. Ved å fjerne støtten, vil langt færre søke utenlands. Jeg antar at verden har et par gode impulser som er behjelpelig for Norge. Og igjen, hva så om man studerer utenlands, så lenge man har tilfredsstillende kvalifikasjoner? Blir det for mange leger er det de beste som kommer ut på topp, eller legene med flest kontakter ;p Hvem er "dere"? Jeg har ikke skrytt av utdanningen i utlandet, men jeg antar at legene uteksaminert i Budapest er minst like kvalifiserte som legene uteksaminert i Oslo. Og som nevnt tidligere antar jeg også at det finnes et kontrollorgan som forsikrer dette faktumet. Joda, det finnes kontrollorgan, men det er ikke slik at alle "sjekkes". Kun ved klager settes dette i verk (Fylkeslegen, statens helsetilsyn, SAFH) Er sikkert positive effekter, og konkurranse virker skjerpende. Men tro meg, medisinstudenter leser mye fra før av... I tillegg er jeg skeptisk til om "English program" i diverse østblokkland er stedene som har mest nye impulser og nyttige bidrag til forskningen og medisinen. Og hvis det virkelig skulle være så fantastisk der nede, kunne ikke utenlandsstudentene bare blitt der? De fleste som utsetter verneplikten tar den aldri... Det gjelder nok veldig mange, men på ingen måte medisinstudenter. Fakultetet sender lister over mannlige studenter til Forsvaret, og Forsvaret gir ikke slipp på disse legene med lett hjerte. De følger nok med på argusøyne, fordi de har sine VAB-stillinger å fylle opp. Å leie inn en lege koster nok 2-3 ganger så mye som en VAB-lege. Endret 19. november 2008 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Synd hvis kontrollorganet ikke virker som det skal. Ingen er tjent med udugelige leger. Hvis man skulle blitt i landet man studerte i, hva er da poenget med å studere utenlands? Blir man i studielandet blir ingenting tatt med hjem til Norge. Jeg aner ikke hvilke bidrag English Programs har ettersom jeg ikke studerer det. Ingen har påstått at østblokklandene er hovedkilden til nyvinnger innenfor medisin. Dog, hvis du er sikker på motsatte må du gjerne legge frem kilder Grunnen til at jeg ikke vil bli i Ungarn: Comfort. De materielle leveforholdene finner jeg bedre i Norge. Dog, tror jeg i-land generelt er ganske like på dette området. Tyskland og Norge er ganske like ihvertfall. Og såklart, borte bra, hjemme best. Men akkurat nå er jeg mer lysten på å utforske verden istedetfor å leve i trygge, gamle Norge. Hva med deg? Hvorfor stakk du ikke utenlands? Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 19. november 2008 Rapporter Del Skrevet 19. november 2008 Synd hvis kontrollorganet ikke virker som det skal. Ingen er tjent med udugelige leger. Har ikke hørt noe om at kontrollorganet ikke fungerer, mente bare å si at det ikke skjer noe så lenge ingen klager. Klagende part kan foreksempel være en pasient eller en veileder i turnustjenesten. Men akkurat nå er jeg mer lysten på å utforske verden istedetfor å leve i trygge, gamle Norge. Hva med deg? Hvorfor stakk du ikke utenlands? Venner, familie, fritidsinteresser, har en del som knytter meg til Norge, som er vanskelig å gi slipp på. I tillegg så kom jo jeg inn i Norge, som er gratis og høy kvalitet. Det er egentlig en veldig god kombinasjon. Å utforske verden er alltid spennende, har tenkt å reise litt i valgterminen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå