Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge til julens eksamensstress!

Jeg har Histologi/Embryologi, Biokjemi I og Anatomi, i tillegg til diverse tester man må gjennom i fagene som ikke er eksamens belagte dette semesteret (3. semester). Men først har vi to intensivuker disseksjon (08-16, man-fre, 08-19.12) som tar utgangspunkt i den 1. uken disseksjon fra 2. semester. Er det noen andre enn meg som blir fryktelig sultne etter en formalin indusert anatomi økt?

Eksamensperioden befinner seg mellom 19.12 og 13.02 og går etter det "lure" prinsippet om at ferien er inkludert og man selv velger om man vil slappe av eller lese til/ta eksamen som man melder seg opp til selv i dette tidsrommet.

I de fleste fagene er det en skriftlig, muntlig og praktisk del.

Ellers kan jeg fortelle at vi har et medisinsk fakultet i verdensklassen, som har blitt påkostet gigantiske pengesummer de siste årene fra både nasjonale og internasjonale organer og vi er de første til å bruke mye av det nyinnkjøpte utstyret. Jeg søkte bare hit og kan ærlig innrømme at jeg ikke hadde benyttet meg av anledningen til å studere i Norge om tilbudt. da Vinci Surgical System > pasientkontakt hehehe

Hvordan blir eksamen lagt opp i Oslo og de andre landene vi har representanter fra?

Endret av Hvitmink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Et lite spørsmål til dere lærde.. :)

Prøvde ut et pulsokymeter i dag, og normal verdiene er jo i fra 96 - 99%. Men jeg hadde 97% i metning, dette er jo innenfor verdiene, men jeg syntes at dette er litt lavt. I og med at jeg er en frisk mann på 36 år, så hadde jeg en formening om at jeg ville ligge på 99% i metning og til nød ligge på 98%.

Burde jeg ikke ligge på 98 - 99% i metning egentlig? Dette i forhold til min alder og at jeg er en frisk person?

Just wondering.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har Histologi/Embryologi, Biokjemi I og Anatomi, i tillegg til diverse tester man må gjennom i fagene som ikke er eksamens belagte dette semesteret (3.). Men først har vi to intensivuker disseksjon (08-16, man-fre, 08-19.12) som tar utgangspunkt i den 1. uken disseksjon fra 2. semester. Er det noen andre enn meg som blir fryktelig sultne etter en formalin indusert anatomi økt?

Eksamensperioden befinner seg mellom 19.12 og 13.02 og går etter det "lure" prinsippet om at ferien er inkludert og man selv velger om man vil slappe av eller lese til/ta eksamen som man melder seg opp til selv i dette tidsrommet.

Ellers kan jeg fortelle at vi har et medisinsk fakultet i verdensklassen, som har blitt påkostet gigantiske pengesummer de siste årene fra både nasjonale og internasjonale organer og vi er de første til å bruke mye av det nyinnkjøpte utstyret. Jeg søkte bare hit og kan ærlig innrømme at jeg ikke hadde benyttet meg av anledningen til å studere i Norge om tilbudt. da Vinci Surgical System > pasientkontakt hehehe

Hvordan blir eksamen lagt opp i Oslo og de andre landene vi har representanter fra?

Eksamen i juni :new_woot:

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til dere lærde.. :)

Prøvde ut et pulsokymeter i dag, og normal verdiene er jo i fra 96 - 99%. Men jeg hadde 97% i metning, dette er jo innenfor verdiene, men jeg syntes at dette er litt lavt. I og med at jeg er en frisk mann på 36 år, så hadde jeg en formening om at jeg ville ligge på 99% i metning og til nød ligge på 98%.

Burde jeg ikke ligge på 98 - 99% i metning egentlig? Dette i forhold til min alder og at jeg er en frisk person?

Just wondering.. ;)

Trekk pusten godt, så skal du nok se at verdien går opp. røyker du?

Lenke til kommentar

Jeg har Histologi/Embryologi, Biokjemi I og Anatomi, i tillegg til diverse tester man må gjennom i fagene som ikke er eksamens belagte dette semesteret (3.). Men først har vi to intensivuker disseksjon (08-16, man-fre, 08-19.12) som tar utgangspunkt i den 1. uken disseksjon fra 2. semester. Er det noen andre enn meg som blir fryktelig sultne etter en formalin indusert anatomi økt?

Hvordan er Brno da?

Lenke til kommentar
Hvordan er Brno da?

Svært god og billig øl, effektiv kollektivtransport, prisnivå som ligger 3x lavere enn Oslo og 2x lavere enn Praha, pene jenter. Bortsett fra det er det, det tristeste, kjedeligste og mest bedritne stedet jeg noen gang har vært i (og jeg har reist en hel del) for å si det som det er hehe. Men for all del, det hjelper på den faglige produktiviteten...

Endret av Hvitmink
Lenke til kommentar
Hvordan er Brno da?

Svært god og billig øl, effektiv kollektivtransport, prisnivå som ligger 3x lavere enn Oslo og 2x lavere enn Praha, pene jenter. Bortsett fra det er det, det tristeste, kjedeligste og mest bedritne stedet jeg noen gang har vært i (og jeg har reist en hel del) for å si det som det er hehe. Men for all del, det hjelper på den faglige produktiviteten...

Hehe, høres bra ut. Dere skal ha respekt, det er ikke mange som hadde takla 6 år i utlandet uansett hvor stor metropol det er snakk om.

Er det greie forbindelser hjem eller?

Lenke til kommentar
Hvordan er Brno da?

Hvor gammel var du når du begynte..

Hmm, skulle jeg bli kastet ut av militæret av en eller annen artig grunn, så begynner jeg neste sommer i Ungarn eller noe... Opptaksprøven er lett, men studiet er selvmord...jaja Forskjellen er vel at Brno også har fysikk på sin opptaksprøve...

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg syns medisin i utlandet er så fint. UTEN at dette skal bli enda en av utlandet vs hjemlandet-diskusjon, og kun etter hva jeg har hørt av andre som går på medisin i Norge, er det latterlig vanskelig å komme inn på medisin i Norge sammenlignet med hvor vanskelig selve studiet er. Det kreves MASSE arbeid på videregående for å komme inn på skole i Norge, selv om folk med fire i snitt fint hadde klart seg igjennom det norske studiet. I utlandet er det heller mer rettferdig; opptaksprøven (jaffal i krakow) er vanskelig, meg på ingen måter uoppnåelig, og står i stil med selve studiet. Det gir "alle" en sjanse til å studere medisin. Personlig måtte jeg nok tatt to ekstra år for å samle alderspoeng og forbedre fag for å kommet inn i Norge, og det mener jeg er veldig unødvendig når resultatet etter 6 år er det samme.

Jeg syns at fler folk har muligheten til å komme inn på medisin direkte etter vgs ved å velge utlandet =)

Lenke til kommentar
Her en en historie som sto i Dagens Medisin:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/0...urnuslege-vurd/

Ingen røyk uten ild, dette er ikke akkurat den første turnuskandidaten som Sykehuset Innland i Hamar har.

Fikk høre mye om denne fyren, igår, av en kolleger som jobbet med han.

Det er sant Reipar: ingen røyk uten ild.... Han var i fullfyr...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
I utlandet er det heller mer rettferdig; opptaksprøven (jaffal i krakow) er vanskelig, meg på ingen måter uoppnåelig, og står i stil med selve studiet. Det gir "alle" en sjanse til å studere medisin. Personlig måtte jeg nok tatt to ekstra år for å samle alderspoeng og forbedre fag for å kommet inn i Norge, og det mener jeg er veldig unødvendig når resultatet etter 6 år er det samme.

Jeg syns at fler folk har muligheten til å komme inn på medisin direkte etter vgs ved å velge utlandet =)

At man skal komme inn med poeng er galt, galt og atter galt.

En kvalitetslege har nødvendigvis ikke 6 i gym, religion, samfunnsfag, tysk el. realfagene... (stortsett)

At man i snitt, begynner med studiet først som en 24åring, er major waste of time... Istedet for å bruke ungdommen med friske tanker/hjerner. Utdanner, dere i Norge, gamlinger.... (gjelder mest for menn) :tease:

Forresten fikk dere med dette?

http://www.dagbladet.no/2008/11/16/nyheter...sjoner/3735232/

Kvinner velger snekkere fremfor lege

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er derfor jeg syns medisin i utlandet er så fint. UTEN at dette skal bli enda en av utlandet vs hjemlandet-diskusjon, og kun etter hva jeg har hørt av andre som går på medisin i Norge, er det latterlig vanskelig å komme inn på medisin i Norge sammenlignet med hvor vanskelig selve studiet er. Det kreves MASSE arbeid på videregående for å komme inn på skole i Norge, selv om folk med fire i snitt fint hadde klart seg igjennom det norske studiet. I utlandet er det heller mer rettferdig; opptaksprøven (jaffal i krakow) er vanskelig, meg på ingen måter uoppnåelig, og står i stil med selve studiet. Det gir "alle" en sjanse til å studere medisin. Personlig måtte jeg nok tatt to ekstra år for å samle alderspoeng og forbedre fag for å kommet inn i Norge, og det mener jeg er veldig unødvendig når resultatet etter 6 år er det samme.

Er det en menneskerett å studere medisin eller å bli lege?

Du sier at en med fire i snitt kunne tatt medisin i Norge... Lykke til, sier jeg... Hvis denne hypotetiske personen jobbet hardt for fire i snitt, ville han ikke hatt sjans på medisin. Hvis han derimot bare var lat på VGS, så har han heller ikke så mye å gjøre på medisin.

De medisinske fakultetene i Norge sier at de vil ha kandidater med høyt snitt fra VGS fordi disse kandidatene har evne til å ta til seg og lære store mengder stoff raskt. Dermed klarer de fint det norske studiet. Tro meg når jeg sier at det norske medisinstudiet er vanskelig. Husk at når norske medisinstudenter sier at studiet ikke er så ille, så har denne gjengen 6 i snitt fra VGS og solide studievaner.

Lenke til kommentar

Strengt tatt, så er de såpass mange som bruker år ut og inn på å komme inn i Norge, at det med snitt har fint lite å si... Hadde vært bedre om en hadde en egen opptaksprøve, som skulle se om den personen var skikket som lege. Var en artikkel om at de som hadde studert i utlandet ønsket seg andre typer stillinger en de som hadde studert i Norge.

Noe med at de i Norge ønsket å være allmenleger, eller drive med pediatri. Mens de fra utlandet var mer villige til ting som kirurgi og akuttmedisin..

For at noen skulle komme som igjennom et studium som medisin, så bør vel vedkommende ha et VGS snitt på 5 +/-... Men hvorvidt læreren likte deg så godt at hun/han ga deg 6er i fag som norsk/religion/samfunnskunnskap.. etc... har strengt tatt lite å si for din evne som lege... Vet at det har så mye med trynefaktor å gjøre... En jente på skolen min fikk 6 i nesten alle slike fag, men på eksamen i Norsk, gudforby da fikk hun 4'er.... noe jeg også fikk... selv om jeg hadde blitt vippet ned fra 4 og 5 i norsk til jul, til 3 og 5 i sommer, [skriftlig og muntlig], grunnet "innsats" og "holdning"...

en kan ta opp fag, det er sant, men kommer til å miste 2 år på verneplikt, og nå kommer den nye alderspoeng regelen, så det er ikke aktuelt... kunne tatt jus, men er ikke noe fan av det, har sett på bøkene de hadde første året, kjedelig men lett stoff... jus er uansett basert så mye på manipulering for å bygge seg en karriere, mens som lege hjelper du folk....føles mer riktig ut....

begynte å ta opp fag, angrer på at jeg betalte for det nå, men den organiske kjemien sitter iallefall 100% nå... så opptaksprøvene burde gå lett...

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Strengt tatt, så er de såpass mange som bruker år ut og inn på å komme inn i Norge, at det med snitt har fint lite å si... Hadde vært bedre om en hadde en egen opptaksprøve, som skulle se om den personen var skikket som lege.

År ut og år inn? Hvis man studerer to år på universitetet har man fyllt opp med maksimum antall tillegspoeng, 12 poeng. Kjenner noen på medisin som har tatt 120 studiepoeng på et år og dermed kommet inn på medisin. Samtidig tar disse studentene opp fag på videregående. To år er ikke det samme som år ut og år inn, 98 % av alle som begynner på medisin i Norge er i begynnelsen av 20-årene. Personlig er jeg rett fra videregående med primærvitnemål, i likhet med 50 % av kullet mitt (jf. primærvitnemålskvote)

En annen ting er at Norge har null tradisjon for opptaksprøver. Men for all del, hadde ikke gjort meg noe om det kom, tror det hadde gått veldig greit.

Var en artikkel om at de som hadde studert i utlandet ønsket seg andre typer stillinger en de som hadde studert i Norge. Noe med at de i Norge ønsket å være allmenleger, eller drive med pediatri. Mens de fra utlandet var mer villige til ting som kirurgi og akuttmedisin..

Jeg har ikke hørt det samme, og det stemmer ikke med mine erfaringer Men dersom det viser seg å stemme, så taler det til fordel for medisinstudenter i Norge. Det er nettopp i allmennmedisin og psykiatri det er store behov for leger fremover... Personlig er jeg mer interessert i kirurgi og akuttmedisin.

For at noen skulle komme som igjennom et studium som medisin, så bør vel vedkommende ha et VGS snitt på 5 +/-

Enig

... Men hvorvidt læreren likte deg så godt at hun/han ga deg 6er i fag som norsk/religion/samfunnskunnskap.. etc... har strengt tatt lite å si for din evne som lege... Vet at det har så mye med trynefaktor å gjøre... En jente på skolen min fikk 6 i nesten alle slike fag, men på eksamen i Norsk, gudforby da fikk hun 4'er.... noe jeg også fikk... selv om jeg hadde blitt vippet ned fra 4 og 5 i norsk til jul, til 3 og 5 i sommer, [skriftlig og muntlig], grunnet "innsats" og "holdning"...

Tror trynefaktoren er oppskrytt. Husk at eksamen er anonym, dersom en lærer konsekvent bedømmer etter trynefaktor vil det vises i forskjell mellom standpunkt og eksamenskarakter, og skolen tar affære. Alle kan få en god karakter ved å jobbe litt på VGS. Se bare hvor mye folk jobber på IB-linjen. Hvis flere hadde jobbet like mye på vanlig VGS hadde karakterene føket i været....

en kan ta opp fag, det er sant, men kommer til å miste 2 år på verneplikt, og nå kommer den nye alderspoeng regelen, så det er ikke aktuelt... kunne tatt jus, men er ikke noe fan av det, har sett på bøkene de hadde første året, kjedelig men lett stoff... jus er uansett basert så mye på manipulering for å bygge seg en karriere, mens som lege hjelper du folk....føles mer riktig ut....

begynte å ta opp fag, angrer på at jeg betalte for det nå, men den organiske kjemien sitter iallefall 100% nå... så opptaksprøvene burde gå lett...

Bare så det er sagt, alle førsteårsbøker ser gresk ut før man setter seg litt inn i det, får noen forelesninger og skjønner litt hva det går i. Samme gjelder biokjemi og histologi som er typiske førsteårsfag på medisin. Ser gresk ut, men kommer seg relativt fort. Påstanden "jus=manipulering" er vel litt drøy? Tenk på en bistandsadvokat som hjelper jenter utsatt for overgrep eller dommere som putter kriminelle i fengsel...

Ellers vil jeg si at jeg ikke synes det å studere medisin i utlandet burde forbys. Men spørsmålet om de skal ha rett til støtte fra Lånekassen og om de skal stille likt i turnuskøen er veldig åpent for diskusjon...

Lenke til kommentar

manipulering for å bygge seg en karriere... ikke manipulering i seg selv....

at en skal manipulere om en skal "stige", tenker da på mer kjente advokater...

uansett, om du ikke har fått med deg det, nå er det alderspoeng som er tingen... ikke 120 studiepoeng.... med 120 studiepoeng, og det gamle systemet så hadde jeg tatt opp 5-6 fag og vært inne.....

uansett, allmennlegen gjør strengt tatt for det meste skriftelig arbeid, eller ting som en litt mer oppegående helsesøster kunne greid......har hørt at det er kirurger det er mangel på.....

uansett, les postene mine, jeg sa jo at nevnt jente fikk samme som meg på eksamen, selv om hun fikk 6er....

Lenke til kommentar
uansett, om du ikke har fått med deg det, nå er det alderspoeng som er tingen... ikke 120 studiepoeng.... med 120 studiepoeng, og det gamle systemet så hadde jeg tatt opp 5-6 fag og vært inne.....

uansett, allmennlegen gjør strengt tatt for det meste skriftelig arbeid, eller ting som en litt mer oppegående helsesøster kunne greid......har hørt at det er kirurger det er mangel på.....

Har hørt om det første, men nå snakket vi om de studentene som studerer medisin i dag, og alle de kom inn under de gamle reglene.

Hehe, den var god :thumbup: Helsesøster=allmennlege. Fortsett sånn... (gidder ikke bruke tid til å forklare hvorfor det er feil, det er ganske innlysende)

Lenke til kommentar

Du har hørt veldig mye feil tydeligvis.

Mer og mer oppgaver blir flyttet over på allmennlegene, som det forøvrig er stor mangel på. Spesielt i distriktene.

Fagområder som kirurgi og indremedisin er veldig populære. Vet at legeforeningen hadde en undersøkelse her i vår, men fant ikke linken på hjemmesiden.

Det er så tydelig at du ikke aner hva du snakker om. Det skinner igjennom. Du skulle bare vist hvor mye diagnostikk som blir utført av allmennleger. Tror du hadde blitt overrasket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...