Vaio Skrevet 16. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Det sjette året er et praksisår som mange velger å ta i Norge. vil dette si, at om jeg kommer inn i Ungar(noe jeg gjør), og greier å komme gjennom preklinikk delen(noe som ikke er så sikkert), at jeg kan ta turnus etter bare 5 år? Nei, du må fullføre 6års utdannelse. Sjetteåret er et rotasjonsår. Det betyr at du må fullføre en obligatorisk "rotasjon/praksis/hospitering" av faget før fageksamen. F.eks 8ukers hospitering i pediatri "før" pediatrieksamen. Endret 16. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 Takk, skjønner, og dette kan dette bli gjort i Norge istedenfor Ungarn? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 Takk, skjønner, og dette kan dette bli gjort i Norge istedenfor Ungarn? Hvor som helst! Bare at stedet er godkjent av WHO. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 Du Vaio, leste tidligere i denne tråden at stud. meds som stryker i Ungarn, drar til Polen? Stemmer dette, evt. har du kilder på det? Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 hmmm, en kar jeg kjenner som skal til Slovakia heved at en måtte ha 77% rikitg for å stå på eksamen.... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Du Vaio, leste tidligere i denne tråden at stud. meds som stryker i Ungarn, drar til Polen? Stemmer dette, evt. har du kilder på det? Ja det stemmer. har du kilder på det? Tenk! Endret 16. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. november 2008 Rapporter Del Skrevet 16. november 2008 Hvor i Polen drar de da? Jeg har hørt det omvendte skjønner du, derfor jeg lurer. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Hvor i Polen drar de da? Jeg har hørt det omvendte skjønner du, derfor jeg lurer. Fordi Polen slipper inn de som strøk i Ungarn, og rett inn til "det" studieåret de strøk i. Jeg kjenner flere som er i Polen, bl.a Warzaw, Lodz og scezcenie? Alle "de" strøk i Ungarn. Derimot er det ikke en eneste her fra Polen.. Endret 17. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. november 2008 Rapporter Del Skrevet 17. november 2008 Da stemmer sikkert det, har kun hørt dette fra andre, har ingen eksempler selv. Når det gjelder Lodz og Scezcenie så skjønner jeg hva du mener, fra det jeg har sett av prøver ol. virker det som om det er MYE enklere der enn her jeg går :s Men det kan hende det kun er enkelttilfeller, jeg har jo ikke sett alle prøvene deres... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2008 Du er i warzaw ikke sant, w3p? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. november 2008 Rapporter Del Skrevet 17. november 2008 Nie, studiuję w Krakowie Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2008 Rendben! Jo estet! Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 18. november 2008 Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 Hvor i Polen drar de da? Jeg har hørt det omvendte skjønner du, derfor jeg lurer. Det tror jeg ikke stemmer, etter som Polen er kjent for å være et lettere sted å studere enn Ungarn. Stryktallene i Polen er også mye mindre i Polen etter hva jeg har hørt? Jeg har faktisk hørt mye fint om Warzawa og Krakow, men hørt om et kjipt tilfelle i fjor der en turnuslege utdannet i Warzawa ikke fikk godkjent turnustjenesten. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 18. november 2008 Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 Hvor i Polen drar de da? Jeg har hørt det omvendte skjønner du, derfor jeg lurer. Det tror jeg ikke stemmer, etter som Polen er kjent for å være et lettere sted å studere enn Ungarn. Stryktallene i Polen er også mye mindre i Polen etter hva jeg har hørt? Jeg har faktisk hørt mye fint om Warzawa og Krakow, men hørt om et kjipt tilfelle i fjor der en turnuslege utdannet i Warzawa ikke fikk godkjent turnustjenesten. Det skjer ikke ofte, men tendensen er stigende ifølge legene våre. Det som er så skremmende med systemet idag er at et sykehus som stryker en turnuskandidat blir "stuck" med den samme kandidaten til neste år. Det oppfordrer ikke akkurat til å stryke de som fortjener det, man risikerer jo å bli sittende igjen med svarteper (i form av en udugelig turnuskandidat). Jeg tror derfor at flere som burde tatt turnustjenesten på nytt får den godkjent slik at sykehuset blir kvitt en byrde. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 18. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Hvordan stryker en turnuskandidat? el. Hvordan kan en som "sto" på lege-eksamen, stryke en turnus? Endret 18. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 18. november 2008 Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 Du vet, personlig egnethet Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 18. november 2008 Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Hvordan stryker en turnuskandidat? el. Hvordan kan en som "sto" på lege-eksamen, stryke en turnus? Kandidaten må få godkjent turnusen av SAFH og veileder. Les her om saksgangen: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1247585 "Statens autoriasasjonskontor for helsepersonell ble etablert 1.1. 2001 og overtok fra samme dato ansvaret for å administrere turnustjenesten for leger fra Fylkeslegen i Oslo (3). I perioden 1.1. 2001 - 31.12. 2004 har kontoret behandlet til sammen 23 underkjennelsessaker." Med andre ord rimelig sjeldent. Her en en historie som sto i Dagens Medisin: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/0...urnuslege-vurd/ Syns forøvrig det er utrolig merkelig å lage en så stor sak av noe sånt, spesiellt når "straffen" er 3 måneder ekstra turnus. Det var i en 4 årsperiode 23 underkjennelsessaker, hadde jeg blitt underkjent tror jeg at jeg hadde holdt godt kjeft.. Ingen røyk uten ild, dette er ikke akkurat den første turnuskandidaten som Sykehuset Innland i Hamar har. Endret 18. november 2008 av Reipar Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 18. november 2008 Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 Noe flere linker angående dette vanskelige temaet: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/0...-stryke-turnus/ http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/0...-pakk/index.xml Som jeg nevnte i sted: Ifølge Haugum skjer det forbausende ofte at vedkommende veileder som har turnuslegen i kommuneturnus, er den som tar affære - og avgjørelsen om å underkjenne kandidaten. På dette tidspunktet har vedkommende turnuslege vært igjennom ett års turnustjeneste på minst to sykehusavdelinger. For dem som kommer fra land utenfor Europa, er det jo slik at de har vært i forpraksis og hatt veiledning i seks måneder før dette, forklarer Haugum. Vil kvitte seg med turnuslegen Han peker på at årsakene kan være at sykehusavdelingen rett og slett vil kvitte seg med turnuslegen. - Det kan være at man gjør dette fordi man ikke vil risikere å beholde turnuslegen lenger. Det hender vi ser dette fungerer så dårlig at vi sier at turnuslegen må ta tre eller seks måneder ekstra ved avdelingen. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 18. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Med andre ord rimelig sjeldent. Her en en historie som sto i Dagens Medisin: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/0...urnuslege-vurd/ «Kjøpt eksamen»I et brev som ble sendt Helse Sør-Øst RHF i mai, skriver Helland at det etter hans preliminære syn kan reises spørsmål ved håndteringen av saken, og at andre overleger har vært positive til Shankar og hans arbeid. Til Dagens Medisin sier Shankar at han mener seg utsatt for sjikane fra avdelingsledelsen, og at han ikke har fått den veiledningen og oppfølgingen han som turnuslege har krav på. I tillegg hevder Shankar at han ble fratatt vakter, at han fikk høre at han snakket dårlig norsk, og at han av overlegen ble beskyldt for å ha «kjøpt eksamen». Shankar har sin utdanning fra Polen, og han snakker godt norsk. Han snakket sikker godt norsk... Problemet er dialekten ... host host.., Det var i en 4 årsperiode 23 underkjennelsessaker, hadde jeg blitt underkjent tror jeg at jeg hadde holdt godt kjeft..Ingen røyk uten ild, dette er ikke akkurat den første turnuskandidaten som Sykehuset Innland i Hamar har. Du fikk en liten latter ut av meg der... Endret 18. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2008 Rapporter Del Skrevet 18. november 2008 Gratulerer så mye, kjære medisinstudenttråd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå