Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

DuTTZi, påstår du at enhver nyutdannet psykolog kan sette diagonose?

Og hvor ble det av dette?

En psykolog er ekspert i adferd men ikke i nervologi, og dere vet mer enn oss i nervologi, men dere holder bare til adferd? :blink:

Enlight me...

Ja, jeg mener å skjønne ut i fra dette at det er korrekt: "Noe som er spesielt for både psykologer og psykiatere er at de har spesielle rettigheter (og plikter) innen psykisk helsevern (tidligere kalt psykiatrien). Det er bare psykologer og leger som kan stille diagnoser." (kilde)

Jeg har ikke sagt at cand. psychol kan mer enn cand. med i nevrologi, hvor har jeg sagt dette? Forøvrig er ikke spørsmålet om i hvilket hjerneområde hukommelsesfunksjonene ligger i primært nevrologisk, etter mitt skjønn. "Nevrologi (av nevro- og -logi) er den læren i legekunsten (av lat. medicina) som omhandler nervesystemet. De profesjonelle som kjenner til denne læren kalles nevrologer. Læren omfatter undersøkelse, diagnose, behandling og etterbehandling av forstyrrelser i det sentrale og det perifere nervesystem, samt noen muskelsykdommer." (kilde). Etter å ha lest dette er min oppfatning at nevrologi er læren om nervesystemet i en sykdomsmessig kontekst. Uansett, dette argumentet er heller ikke relevant da jeg aldri har påstått at en cand. psychol kan mer om hjernen enn en nevrolog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bare psykologer og leger som kan stille diagnoser." (kilde)

Den setningen strider ikke imot det Vaio legger frem. Det eneste som går frem av setningen er at en psykolog kan stille en diagnose. Dog, står det ingenting om hvilke diagnoser som kan stilles og om psykologen må være spesialisert. Sitatet sier også at leger kan stille diagnosene, mens det egentlig bare er spesialiserte leger innenfor psykiatrien som kan stille diagnoser i psykisk helsevern, som twarken delvis påpeker.

Vaio har nevnt at psykologer kan stille diagnoser relatert til depresjon.

Så, hva mener du, eller wikipedia, egentlig med det argumentet?

Spesifiser nærmere, er du snill :)

Slik setningen står nå er meningen alt for diffus.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Sitatet sier også at leger kan stille diagnosene, mens det egentlig bare er spesialiserte leger innenfor psykiatrien som kan stille diagnoser i psykisk helsevern, som twarken delvis påpeker.

Det stemmer vel strengt tatt ikke. Jeg kjenner medisinstudenter m/lisens som jobber på Sandviken (psykiatrisk sykehus). Mener at de kan sette diagnose, for eksempel i innkomstjournalen. Det vil si at man ikke må være psykiater for å diagnostisere psykiatri. PTSD er jo en ganske spesiell diagnose med visse krav som må vurderes og oppfylles. Noen få slike diagnoser må man være spesialist for å "formelt" sette, men i hovedsak kan leger og stud.med m/lisens sette så mange diagnoser de bare vil...

Lenke til kommentar
Uansett, uengihet om dette eller ei, så forstår jeg ikke at Vaio kan mene at en cand. med har mer kunnskap om hjernens atferdsmessige funksjon enn cand. psychol - ene og alene fordi han kan stille somatiske diagnoser. Dette er for meg ubegripelig.

Et par spørsmål... for nysgjerringhetensskyld..

Har dere pasientkontakt? Hvis ja. Bare psykiatriske? eller Nervologiske?

Hva slags "nervo"-anatomi har dere hatt? (Bare teori gj. bøker el. med disseksjon?)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Note taken, Scapula :)

Tja, duttzi. At en person kan identifisere og finne løsningen på et problem indikerer at personen kan mye om emnet. Såklart, det betyr ikke nødvendigvis at personen kan mer om emnet enn et annet individ som ikke har retten til å stille diagnoser. Men det betyr heller ikke at en person som ikke kan stille diagnoser vet mer enn en som kan stille dem.

Hvordan er dette et argument for at psykologer kan mer enn leger?

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Et par spørsmål... for nysgjerringhetensskyld..

Har dere pasientkontakt? Hvis ja. Bare psykiatriske? eller Nervologiske?

Hva slags "nervo"-anatomi har dere hatt? (Bare teori gj. bøker el. med disseksjon?)

Regner med at vi kan legge "debatten" død nå...

Vi er i 1. avd nå, og det er preget av teori om normalpsykologiske funksjoner (+ statistikk, metode og semi-kliniske fag), pasientkontakt får vi i 2. avd. Helt rigid er det ikke, skal bla. teste barn i neste semester. I 2. avd så blir det i all hovedsak psykiatrisk, men noe er også nevrologisk rettet. F.eks så blir pasienter ofte henvist til nevropsykologisk testing når en diagnose er vanskelig å stille (eks. tidlig demens, TIAs osv.).

I nevrobiologi og -anatomi hadde vi demonstrasjon, dvs. var på disseksjonssalen og så på hjerner som var tatt ut av skallen, ferdige snitt.

Men det betyr heller ikke at en person som ikke kan stille diagnoser vet mer enn en som kan stille dem.

Hvordan er dette et argument for at psykologer kan mer enn leger?

Det har jeg heller aldri sagt, fordi jeg mener det er en urimelig antagelse. Ellers enig.
Lenke til kommentar

Siden det tydeligvis oser av medisinsk kompetanse på denne tråden, så kan jeg like så gjerne stille et spørsmål her..

Er det mulig at tettheten i nesek skifter side, grunnet skjevhet i midtskillevegg i nesen..

Jeg harr tett nese, som til tider skiftet side, har hatt det i kanskje 4-6 mnd.er nå..

Hr. Dr nese spesialist sa at dette var grunnet skjevhet i midtskilleveggen i nesen, da da jeg at det skiftet side og at jeg hadde helt åpent på begge sider før... Og han hevded at det ikke var polypper... Nesen, hele nesen, åpner seg når jeg trener vekter eller svømmer..

Er Dr. Nese ikke dyktig, eller er dette mulig? Jeg ville trodd at tettheten bare ville komme på en side om den var grunnet skjevhet....

Lenke til kommentar

Tenkte jeg ville høre om noen av dere hadde noen mulige løsninger på min diagnose, feber uten kjent årsak. ;)

Jeg har hatt feber nå i 10 uker. vanlige kroppstemp var 35,7 om morgenen. nå er den alt fra 36,5 til 38 om morgenen og som regel over 38,5 på kvelden. feberen oppstod etter at jeg kom hjem fra Tyrkia i slutten av august. mistenker at jeg ble matforgiftet på flyet på vei hjem (diare i en uke), men crp var normal. etter 4-5 uker gikk jeg til legen igjen. blodprøve for borreliose var negativ, SR var 11, crp 9. for en uke siden tok jeg ct cuput, thorax og abdomen, der det ble funnet forstørrede lymfekjertler i abdomen, mens alt annet var normalt. tok også LP, som jeg ikke har fått svar på ennå.

har de siste to årene hatt problemer med ømme muskler, spesielt i lysken og korsryggen. har dårlig balanse/svimmelhet. faller bakover mot høyre når jeg står og lukker øynene. andre nevrologiske undersøkelser er normale. har også hatt synsforstyrrelser, men det har bare skjedd noen ganger det siste året. jeg mister deler av synsfeltet, ser bare et sterkt gult lys, som etter noen timer beveger seg ut i øyekroken så jeg mister sidesynet. etter enda noen timer er det helt borte igjen. har også hatt problemer med at jeg kan miste følelsen i noen av tærene. spesielt den andre og tredje tåen. aner ikke om dette har noen sammenheng, men jeg kunne jo nevne det. Har jeg en farmor med sjøgren og kusine med sle, så mistenker noe revmatisk.

håper det skulle vekke litt interesse og at noen kanskje hadde noen forslag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg er ingen lege!

Men symptomene dine minne veldig om far min sine, det viste seg å være lymfom. Som er en form for kreft i lymfene. Sjekk det ut for å være på den sikre siden.

Bare et tips..

Lenke til kommentar
ja, tror de gjorde det nå... testet negativt på borreliose i spinalvæska, så da hadde de ingen flere ideer. men feberen må jo komme fra ett sted!

begynner å bli flaut å gå til fastlegen ;)

Legestudentene trenger en skikkelig presentasjon.

Presenter deg:

Kjønn

Alder

Arbeid/skolegang

Tidligere sykdommer

Familie sykdommer, evnt kreft i familien (Alder og hva?)

Når startet problemet?

Presenter dine symptomer...

Hva slags prøver er tatt?

Hva var resultatene?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Legestudenter trenger en skikkelig presentasjon.

Presenter deg:

Kjønn

Alder

Arbeid/skolegang

Tidligere sykdomner

Familie sykdommer, evnt kreft i familien (Alder og hva?)

Når startet problemet?

Presenter dine symptomer...

Hva var resultatene?

Kjønn - kvinne

Alder - 19

Arbeid/skolegang – 1. året på sykepleie

Tidligere sykdommer – operert for hallux valgus for fem år siden. Hadde i vinter Epstein-Barr-virus og cytomegalovirus.

Familie sykdommer – farmor med påvist Sjøgren syndrom i en alder av 65. Kusine med lupus, fikk diagnosen da hun var 15 pga høy senkning, sommerfuglutslett og høyt antall hvite blodlegemer.

Når startet problemet - fikk feber i begynnelsen av september i år. Temperaturen er ikek så høy om morgene, men stiger til mellom 38,5 og 39,5 om kvelden. Har også vært plaget med ømme muskler, spesielt rundt lysken og i korsryggen. . har dårlig balanse/svimmelhet. faller bakover mot høyre når jeg står og lukker øynene. har også hatt synsforstyrrelser, men det har bare skjedd noen ganger det siste året. jeg mister deler av synsfeltet, ser bare et sterkt gult lys, som etter noen timer beveger seg ut i øyekroken så jeg mister sidesynet. etter enda noen timer er det helt borte igjen. har også hatt problemer med at jeg kan miste følelsen i noen av tærne. spesielt den andre og tredje tåen.

MR av korsrygg og knær

rtg thorax og hofte.

CT caput, thorax og abdomen.

Spinalsprøve og blodprøve for borreliose,

gynekologisk undersøkelse,

urinprøve, CRP, SR, ANA

Hva var resultatene?

CPR – 9

SR -11

Funn av førstørrede lymfekjertler på CT abdomen.

De andre prøvene var normale.

Jeg er ingen lege!

Men symptomene dine minne veldig om far min sine, det viste seg å være lymfom. Som er en form for kreft i lymfene. Sjekk det ut for å være på den sikre siden.

Bare et tips..

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
demn, trist... men blir du ikke lagt inn hvis dette varer over så lang tid...

de fleste leger er uansett inkompetente ...

Det var snakk om å legge meg inn om en måneds tid hvis lymfekjertlene fortsatt var like store, og feberen vedvarte. Men ellers har jeg bare ligget et døgn for å få spinalpunksjon og ct. Måtte inn for noen dager siden for å sette bloodpatch og, men det tok ikke mange timene. hjalp heldigvis på hodepinen. Synes fryktelig synd på dere med migrene, det må være utrolig fælt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...