Vaio Skrevet 10. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Hence, tydelig kunnskapsforskjell poengtert, i alle fall annet fokus. Slike ord er bare for å provosere. Det er en kunnskapsgap mellom oss Cand. Meds, og dere, Dr. Phils. Cand. Med. vet mer. Den ligaen dere tilhører er, b-a-k-e-r-s-t i klasserommet.. Blir eksamensfest på Klar Bar torsdag 13. nov. Vi har reservert noen bord der, så det er bare å stikke innom. Takk! Endret 10. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Noen som sa stereotypisk arrogant lege? Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Ferdig med eksamen i nevrobiologi!! Deilig følelse, nå gjelder det bare å ikke bli trukket ut til muntlig anatomieksamen på torsdag.. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Noen som sa stereotypisk arrogant lege? "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts" Daniel Patrick Moynihan Det er ikke noe stereotypisk å fortelle sannheten, således er jeg ikke en lege.. men takk skal du ha! Ferdig med eksamen i nevrobiologi!! Deilig følelse, nå gjelder det bare å ikke bli trukket ut til muntlig anatomieksamen på torsdag.. Det er en luksus med loddtrekning... Vi hadde muntlig og skriftlig, uansett... Endret 11. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Din "sannhet" er jo ubegrunnet! Jeg kommer jo med gode argumenter her, mens du bare spyr ut med arrogante påstander! Det er en kunnskapsgap mellom oss Cand. Meds, og dere, Dr. Phils. Cand. Med. vet mer. Den ligaen dere tilhører er, b-a-k-e-r-s-t i klasserommet.. Lenke til kommentar
Sommertroll Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Cand. Med. vet mer. På hvilket grunnlag kan du hevde at en cand. med. vet mer enn enn cand. psychol. om f.eks. hjernens adferdsmessige funksjon? Min far jobber som leder innenfor medisinsk forskning på blodplasma. De 2 siste han ansatte hadde doktorgrader i biokjemi. Jeg spurte han hvorfor han ikke ansatte medisinere, og svaret var at de ikke var dyktige nok, og at de ofte har en tendens til å kreve lønn og andre godtgjørelser langt utover deres kompetanse. At man er utdannet cand. med. betyr ikke automatisk at man kan mer enn andre yrkesgrupper på et bestemt fagområde. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Din "sannhet" er jo ubegrunnet! Jeg kommer jo med gode argumenter her, mens du bare spyr ut med arrogante påstander! Lol.... Hvorfor kan dere ikke stille nervologiske diagonose? Hvorfor kan dere ikke gi psykiatriske pasienter, medisin? adferd? Hvorfor kan dere ikke stille ADHD diagonose? Sannheten ligger et eller annet sted..."over" På hvilket grunnlag kan du hevde at en cand. med. vet mer enn enn cand. psychol. om f.eks. hjernens adferdsmessige funksjon? Les over. Din far er en lege? Endret 11. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Sannheten ligger et eller annet sted..."over" Minner meg om en lege av "den gamle sorten" som foreleste for oss: "Problemet ligger noe over kravebeinet" Hehe Lenke til kommentar
Sommertroll Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Din far er en lege? Nei, sivilingeniør i kjemi. Men de har selvfølgelig flere leger i firmaet også, såvel som veterinærer og farmasøyter. Poenget mitt var ikke å rakke ned på medisinere, men å presisere at medisinere alene ikke er dem som nødvendigvis kan mest. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Hvorfor kan dere ikke stille nervologiske diagonose?Hvorfor kan dere ikke gi psykiatriske pasienter, medisin? adferd? Hvorfor kan dere ikke stille ADHD diagonose? Sannheten ligger et eller annet sted..."over" Min mening: psykologer (cand. psychol) kan mer enn leger (cand. med) om hjernens atferdsmessige normalfunksjon. Jeg har begrunnet dette ved å påpeke at 1/6 av vårt studie går direkte inn på dette. Videre sier jeg at leger kan mer enn psykologer om nevrologisk sykdom. Dette er ikke ment som å hakke på leger, men som en nyansering av tidligere utsagn. Dine argumenter er ikke relatert til min mening! Hvordan kan evnen til å diagnosisere nevrologiske lidelser (altså si at noe er sykt) ugyldiggjøre mitt argument? Hvordan kan psykologers manglende mulighet for å skrive ut medisiner marginalisere psykologers kunnskap om hjernens atferdsmessige funksjon? Argumentene dine er ikke rettet mot min mening - du forsøker å vri debatten over mot leger vs. psykologer - "hva er best" (barnslig). For det andre går argumentene dine mot all fornuft og logikk, og noen er rett og slett feil. F.eks: psykologer i New Mexico og Louisiana kan skrive ut medisiner - kan disse på generelt grunnlag mer om hjernens atferdsmessige funksjon enn psykologer i California (som ikke kan skrive ut medisiner)? Dessuten så kan psykologer stille ADHD-diagnose (og alle andre ICD-10 (psyk.)/DSM-IV diagnoser også, så vidt jeg vet). Du er en skam for legestanden, Vaio. Endret 11. november 2008 av DuTTZi Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Du er en skam for legestanden, Vaio. Hehehe..... Kan egentlig ikke forstå hvorfor folk mister sinnet sitt på forumet, spesielt fra en "psykologistudent" Endret 11. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Det du sier er hårreisende, og dine holdninger er den rake motsetning til hva jeg forventer av en medisinstudent og lege. At du ikke tar mine argumenter videre tar jeg som en bekreftelse på at du ikke har noe mer "konstruktivt" å si... Endret 11. november 2008 av DuTTZi Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Det du sier er hårreisende, og dine holdninger er den rake motsetning til hva jeg forventer av en medisinstudent og lege. At du ikke tar mine argumenter videre tar jeg som en bekreftelse på at du ikke har noe mer "konstruktivt" å si... Du klarte ikke å svare på spørsmålene mine.. Hvorfor kan dere ikke stille psykiatriske diagonose/r (Her i Norge) - Hvorfor? Svar på det. Lenke til kommentar
twarken Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Jeg er legestudent på 5. året i Oslo. DuTTZi: Jeg støtter deg 100 %. Klart en cand. psychol. kan mer om hjernens adferdsmessige normalfunksjon, det skulle jo bare mangle. I og med at dere har så mye mer undervisning enn oss om området. Vi har nevrologi og psykiatri på 4. året, og lærer klart en del om det her, men nok ikke så i dybden som dere. Jeg er imidlertidig skeptisk til at psykologer skal kunne skrive ut medisiner, i og med at medisiner påvirker hverandre inbyrdes og hele kroppen generelt, mange organer, alltid med bivirkninger som resultat. Da bør en ha gått dypt inn i alle kroppens funksjoner i tillegg til kunnskap om farmakologi. Vaio: En psykologspesialist i klinisk psykologi kan etter det jeg vet også stille diagnoser i psykiatrien. Det ikke den kan er å skrive ut medisiner. Tror også den kan være falig ansvarlig på posten. Men den kan ikke bestemme om en skal bli lagt inn på tvang. Håper at du ikke representerer alle utenlandsstudenters holdninger. Ydmykhet er stikkordet. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Det du sier er hårreisende, og dine holdninger er den rake motsetning til hva jeg forventer av en medisinstudent og lege. At du ikke tar mine argumenter videre tar jeg som en bekreftelse på at du ikke har noe mer "konstruktivt" å si... Du klarte ikke å svare på spørsmålene mine.. Hvorfor kan dere ikke stille psykiatriske diagonose/r (Her i Norge) - Hvorfor? Svar på det. Jaha? "Det er bare psykolog eller psykiater som skal sette slike diagnoser." Og hvordan er dette relevant? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 Jeg er imidlertidig skeptisk til at psykologer skal kunne skrive ut medisiner, i og med at medisiner påvirker hverandre inbyrdes og hele kroppen generelt, mange organer, alltid med bivirkninger som resultat. Da bør en ha gått dypt inn i alle kroppens funksjoner i tillegg til kunnskap om farmakologi.Vaio: En psykologspesialist i klinisk psykologi kan etter det jeg vet også stille diagnoser i psykiatrien. Det ikke den kan er å skrive ut medisiner. Tror også den kan være falig ansvarlig på posten. Men den kan ikke bestemme om en skal bli lagt inn på tvang. Håper at du ikke representerer alle utenlandsstudenters holdninger. Ydmykhet er stikkordet. Enig, ser alle problemene med medisinering og er ikke ute etter å "kreve" denne retten. Forøvrig kan en psykologspesialist i klinisk psykologi kan gjøre akkurat det samme som en psykiater, med unntak av medisinering. Tvangsinnleggelse, behandlingsansvar ol. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Håper at du ikke representerer alle utenlandsstudenters holdninger. Ydmykhet er stikkordet. Jeg presenterer mitt syn, og enkelte her vært flinke med å inkludere. Vis gjerne ydmykeheten din du, men i dette tilfelle er ydmykhet, tvil. Tviler Twarken på det han har lært? Forøvrig kan en psykologspesialist i klinisk psykologi kan gjøre akkurat det samme som en psykiater, med unntak av medisinering. Tvangsinnleggelse, behandlingsansvar ol. Siden dere er adferdseksperter (What ever you calling your self), hvorfor kan ikke dere stille diagonoser? Hva mangler? - kunnskap maybe? Angående den diagonose greien som Twarken henviste til. Dere har lov til å stille diagonose i et bitte pitte bitte liten felt... som f.eks depresjon... ( I know.. i talked to one) Også er det greit å notere seg at det er "kun" etter spesialiseringen... Endret 11. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 11. november 2008 Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Du kan begynne med å LESE hva jeg skriver. Se her: http://no.wikipedia.org/wiki/DSM "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, til vanlig referert til som DSM, er de offisielle diagnostiske kriterier for psykiske lidelser i USA. Manualen blir utgitt av the American Psychiatric Association. Det er bare psykolog eller psykiater som skal sette slike diagnoser." Alle psykologer, med og uten spesialisering, kan sette alle psykiatriske diagnoser. Det argumentet, som forøvrig er helt absurd i seg selv, er falsifisert! Hva vil du frem til med det argumentet? Det er mange brilliante forskere innen kognitiv nevrovitenskap som ikke kan stille diagnoser (verken somatiske eller psykiatriske), er dette et uttrykk for deres manglende kunnskap? Er vanlige leger "bedre" enn disse? Ser du ikke hvor urimelig "poenget" ditt er? Endret 11. november 2008 av DuTTZi Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) DuTTZi, påstår du at enhver nyutdannet psykolog kan sette diagonose? Hva vil du frem til med det argumentet? Det er mange brilliante forskere innen kognitiv nevrovitenskap som ikke kan stille diagnoser (verken somatiske eller psykiatriske), er dette et uttrykk for deres manglende kunnskap? Er vanlige leger "bedre" enn disse? Ser du ikke hvor urimelig "poenget" ditt er? Og hvor ble det av dette? PS: Hukommelsen "ligger" ikke i hippocampus nei. Ser du, stor forskjell mellom kunnskapsnivået her... En psykolog er ekspert i adferd men ikke i nervologi, og dere vet mer enn oss i nervologi, men dere holder bare til adferd? Enlight me... Endret 11. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Endret 11. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå