Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Hippocampus brukes som et midlertidig lagringssenter i hjernen før endelige minnene lagres andre steder i hjernebarken.

Så, nei, hukommelsen er ikke i hippocampus. Har du lært i studiet hva som skjer når man gjenhenter et minne da? (Nei, ikke Wiki'e det.)

Beklager hvis det oppfattes som at jeg rakker ned, men medisinere skal ikke komme her og komme her...

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortids(time-dag-mnd)hukommelsen og "hukommelser" må først gjennom hippocampus.

I såfall er 2/3 av "alle typene" til hukommelser lagret i hippocampus.

ok... You tell me..

Forresten... Broca Arealet er ikke det eneste som styre språket.. pirk pirk :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Noen forskere mener at hippocampus må til for å aktivere, det som populært (men ikke korrekt) kalles, "korttidsminner" OG langtidsminner. Andre mener at den kun er essensiell for aktivering av "korttidsminner". Det er ikke noe definitivt svar her - "sannheten" er ikke avdekket.

Poenget mitt er ikke å påstå at medisinere ikke kan noe om hva i hjernen som fører til hva slags atferd, men å vise at psykologer er hakket "hvassere" på dette når det gjelder dyptgående, og ikke minst, nyansert kunnskap.

PS: skrev: (som jeg antar at de fleste medisinstudenter vil si). Det var bare en antagelse. Har aldri sagt at Brocas område er det eneste som styrer språk. Les.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Hippocampus er nødvendig for hukommelse... Det vil si deklarativ hukommelse, type "hvem, hva hvor" eller "hvor var du 11. september" Men etter en viss periode (kanskje 1 år?) Så vil det bli permanente hukommelsesspor i cortex, slik at hippocampus ikke er nødvendig lengre. Hvis hippocampus ødelegges er resultatet delvis retrograd og fullstendig anterograd hukommelsestap.

Det som ikke er avhengig av hippocampus er non-deklarativ/implisitt hukommelse: Spille på piano, gå på skøyter osv... Her spiller nok cerebellum, basalgangliene og motoriske barkområder alle en rolle.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Noen forskere mener at hippocampus må til for å aktivere, det som populært (men ikke korrekt) kalles, "korttidsminner" OG langtidsminner. Andre mener at den kun er essensiell for aktivering av "korttidsminner". Det er ikke noe definitivt svar her - "sannheten" er ikke avdekket.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3379160726175861824

Hippocampus er essensielt for korttids, og "recal" av kortids- og langtids-hukommelser..

Den er essensielt for lagring og distribuere av hukommelser..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hippocampus er nødvendig for hukommelse... Det vil si deklarativ hukommelse, type "hvem, hva hvor" eller "hvor var du 11. september" Men etter en viss periode (kanskje 1 år?) Så vil det bli permanente hukommelsesspor i cortex, slik at hippocampus ikke er nødvendig lengre. Hvis hippocampus ødelegges er resultatet delvis retrograd og fullstendig anterograd hukommelsestap.

Det som ikke er avhengig av hippocampus er non-deklarativ/implisitt hukommelse: Spille på piano, gå på skøyter osv... Her spiller nok cerebellum, basalgangliene og motoriske barkområder alle en rolle.

Også Piano spilling: De sliter med assosiasjondefekt, kontekstdefekt osv...

Mao: De kan godt vite hva pianoet er, men klarer ikke å assosiere instrumentet (visual) eller utføre "spillingen"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Også Piano spilling: De sliter med assosiasjondefekt, kontekstdefekt osv...

Mao: De kan godt vite hva pianoet er, men klarer ikke å assosiere instrumentet (visual) eller utføre "spillingen"

"Assosiasjonsdefekt" og "kontekstdefekt" (mener du agnosi, apraksi eller kanskje neglekt?) har mest med bakre parietalkorteks å gjøre, og er typiske utfall ved skade av den. Sammen gjelder visuell assosiasjon, der bakre parietalkorteks (area 7) og ekstrastriatal korteks er viktigst. Utførelse tar motoriske barkområder (MI) seg av.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Dr. House er da absolutt kompetent.

Stor fan av Dr. House, personlig tenkte noe mer som, Nick Riviera, fra Simpsons.

"Riviera is a quack physician, and is a satire of doctors who have studied at dubious medical schools."

Jeg drar til Pec i Ungarn, eller muligens Zagreb, siden de har et studie på engelsk, og jeg kan kroatisk, siden jeg er Bosnier... Den nye 23 regelen gjør at det er liten vits å forsøke å komme inn i Norge, etter det gamle systemet så hadde det gått, pga poeng fra det norske forsvaret. I Sverige har en Högskolprövet, tok faktisk en slik test fra tidligere år på nettet, greide "matte" delen greit nok til at jeg hadde kommet inn, men svenske synonymer er ikke min sterke side, så det er liten vits i...

Lenke til kommentar
Hippocampus er essensielt for korttids, og "recal" av kortids- og langtids-hukommelser..

Den er essensielt for lagring og distribuere av hukommelser..

Sorry, men Squire et al. er ikke enig med deg der altså ;) Det har vært en ti år lang diskusjon om dette, og ingen kan sies å ha trukket det lengste strået ennå.

Stikkord: remote memories, squire, moscovitch

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...