Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
True story. Som vernepliktig lege får man løytnantsgrad, lønn (litt under 300000/år? Ikke dårlig for førstegangstjeneste) og en ihvertfall delvis meningsfull tjeneste. Noen har som har vært inne til medisinsk rekruttskole eller sånn informasjonsuke i sommerferien og vet noe om hva vi kan vente oss?

Forsvaret / regjeringen degraderte alle vernepliktige leger/tannleger osv. Det vil si at man bare får fenrikgrad idag. Lønnen er det samme. Med andre ord skjønner jeg ikke poenget med å degradere. Hva betyr det egentlig? At litt større drittunger som er blitt løytnanter kan sjefe deg rundt ? Hjerneskada system det der.

Lønn er forresten 308k i året. Lønn for turnuslege er ca. 380k uten tillegg, det vil si at de fleste havner rundt 450k +/-

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gjort det, kommer jo helt an på dine preferanser. På den ene siden gjør et år før eller etter studiene deg like gammel når du er ferdig med hele pakken. På den andre siden har mange kanskje samboer/familie(?) når man er ferdig med turnus og ca 28-29 år gammel. Da er det kanskje ikke så kult å måtte forlate de ett helt år.

En annen ting er at det er negativt å sitte ett år på en base i nord og ikke få praktisert de praktiske ferdighetene du lærte under turnustiden, men skal ikke si dette med sikkerhet har noen betydning.

Jeg ville ikke utsatt studiene hvis du ikke allerede er kalt inn... Er jo bare å komme igang med studiene og så det er som det kommer.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er iallefall sjeleglad over at jeg gjorde unna førstegangstjenesten FØR jeg begynnte på studiene. Var liksom greit å rusle rund i skogene ved Bardufoss når man var 19-20 år gammel. Litt beltebilkjøring, litt helikopter, skiturer (ikke på NATO-plank) og en relativ kul jobb som veterinærassistent (i leir) og sanitetssoldat i felt.

Å sitte på sykestua der idag som lege, tror jeg ikke jeg hadde likt.

Men jeg hadde heller ikke studert medisin, hvis jeg ikke hadde vært i forsvaret da...

Lenke til kommentar

På den ene siden er jo psykisk sykdom en form for sykdom på lik linje med somatisk sykdom. Og de kan virke inn på hverandre, dvs psykisk sykdom kan føre til somatisk sykdom og vice versa. I tillegg vet vi allerede at noen former for psykisk sykdom beror på endringer i nevrotransmittere i hjernen, i tillegg til plastiske endringer i hjernen. Mange former for psykisk sykdom reagerer bra på medisinering. Og dette er jo gjerne leger sin jobb. Det er jo vi som kan mest om hjernens anatomi og funksjon og generell farmakologi. I tillegg kan man ikke unngå psykisk sykdom når man jobber i allmennpraksis, men er rett og slett nødt å kunne litt om psykiatri da.

På den andre siden er jo samtaleterapi et effektivt virkemiddel for noen psykiske sykdommer, og dette er jo psykologenes spesialitet..

Uansett så må man vite litt om psykiatri som lege.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er en ting jeg alltid har lurt på;

Hvor ligger en medisinstudent etter fullført 3 år, mot en ferdig utdannet sykepleier? Begge har nå fullført 3 år.

Og hvor mye dypere er medisinstudentens anatomi/fysiologi mot en sykepleierstudent? Og ikke minst når i løpet av legestudiet kan man selv fastsette en diagnose (selv om dette ikke er lov før man er ferdig uteksaminert som lege)?

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg alltid har lurt på;

Hvor ligger en medisinstudent etter fullført 3 år, mot en ferdig utdannet sykepleier? Begge har nå fullført 3 år.

Og hvor mye dypere er medisinstudentens anatomi/fysiologi mot en sykepleierstudent? Og ikke minst når i løpet av legestudiet kan man selv fastsette en diagnose (selv om dette ikke er lov før man er ferdig uteksaminert som lege)?

Det første spørsmålet er vanskelig å svare på for meg, siden jeg bare er på 2. året på medisin. Men generelt sett kan sykepleier mye om stell, pleie, prosedyrer (veneflon, IV, vaksiner, sårskifte ++) oppfatte enkelte symptomer og sikkert mye annet....

En medisinstudent (ved UiB) har etter 2 år en DYP kunnskap om etikk, cellebiologi, biokjemi, statistikk, anatomi og fysiologi. Anatomien er på detaljnivå for bevelgelsesappatet, hodet, halsen og indre organer i thorax, abdomen og pelvis. Dette inkluderer også mikroskopisk anatomi (histologi).

Anatomi og fysiologi er MYE dypere gjennomgått hos oss på medisinstudiet enn sykepleierstudiet. Nesten håpløst mye dypere noen ganger, er mye å pugge.... Her er noen få eksempler på anatomispørsmål av den eksamenen jeg snart skal ha i nevrobiologi og hode-halsanatomi, det kreves stor detaljkunnskap:

"a) Hvilke nerveceller sender sine aksoner ut av retina? Hvor synapser disse nevronene?

b) Er aksonene til disse nervecellene myeliniserte eller ikke-myeliniserte? I fall du mener de er myeliniserte, hvilke celler er det som tar seg av myeliniseringen?"

"Hva heter den viktigste arterien som forsyner dura i midtre skallegrop? Gjennom hvilken åpning kommer den inn i kraniehulen?"

"Hvilke deler av thalamus er viktigst for å sende informasjon om somatisk sans til primær sensorisk hjernebark?"

"Navngi 3 grener av a. maxillaris og hvilke åpninger/kanaler i kraniet disse går inn i."

"Angi hvilke hjernenerver som forsyner tungen med somatisk sensoriske fibre og smaksfibre, og angi deres innervasjonsområde."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hehe.. såpass ja. Det får en si. Men kan dere avkrefte en myte som jeg har hørt mye.. og det er at når man drikker masse te så avleirer teen seg i blodårene? Dvs hvis du kikker på et glass hvor du drikker te, så farger teen glasset og dette skal da sette seg i blodårene på samme måte som i glasset.

Jeg har da mine tvil om dette, men jeg vet jo som sagt ikke.. vet dere som driver med dette om dette er fleip eller fakta? :hmm:

Lenke til kommentar

Fleip... Er mange ting som øker risikoen for avleiringer i blodårene (høyt BT, røyking, diabetes, uheldig lipidprofil osv), men te er nok ganske langt langt nede på listen over farlige ting å drikke..

"The role of tea is well established in normalizing blood pressure, lipid depressing activity, prevention of coronary heart diseases and diabetes by reducing the blood-glucose activity."

Mondal, T.K. (2007), "Tea", in Pua, E.C.; Davey, M.R., Biotechnology in Agriculture and Forestry, 60: Transgenic Crops V, Berlin: Springer, pp. 519–535

Så konklusjonen er at te reduserer risikoen for "tette blodårer".

Lenke til kommentar
Hehe.. såpass ja. Det får en si. Men kan dere avkrefte en myte som jeg har hørt mye.. og det er at når man drikker masse te så avleirer teen seg i blodårene? Dvs hvis du kikker på et glass hvor du drikker te, så farger teen glasset og dette skal da sette seg i blodårene på samme måte som i glasset.

Jeg har da mine tvil om dette, men jeg vet jo som sagt ikke.. vet dere som driver med dette om dette er fleip eller fakta? :hmm:

Vet du hva som tetter bloodårene hos enkelte, der oppe? kunnskapsmangel... :wee::tease::devil: Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er jo vi som kan mest om hjernens anatomi og funksjon og generell farmakologi.

Når det gjelder kunnskap om hjernens atferdsmessige-funksjon, og da store deler av cerebrum (som jo er mesteparten av hjernen), så tror jeg psykologene er hakket hvassere ;) Ellers enig!

Feil.. Ikke "store deler av hjernen", mer eksakt: Frontal Cortex...

Frykt og Angst er i Amygdala

Hukommelser/ene er i hippocampus

premotor og motor cortex er i precentral og central gyrus

Dette er nervologi, ikke psykiatri... :mad:

:wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Så sant kan leger også vite at visse funksjoner er assosiert med noen hjerneområder, men jeg mener at psykologer kan mer... Da mener jeg ikke slik banal lokalisering av funksjon til hjerneområder, men hvordan visse deler faktisk kan representere informasjon, og hvordan denne relateres til andre områder og hvilke funksjoner vi faktisk snakker om. Det å si at språkproduksjon ligger i Brocas område (som jeg antar at de fleste medisinstudenter vil si) medfører ikke rikighet - dette kan f.eks bare "inneholde" en av mange funksjoner som muliggjør språk.

Vaio: Bortsett fra legemidler så er ikke psykologer er psykiatre og vica versa, psykologer kan/jobber med MYE MYE mer enn samtaleterapi. Og nei, jeg påstår ikke at dette er psykiatri - om det ikke er psykologi så er det i alle fall kognitiv nevrovitenskap og DET har ikke medisinere noe peiling på :p

PS: Hukommelsen "ligger" ikke i hippocampus nei. Ser du, stor forskjell mellom kunnskapsnivået her...

PS2: Virker som om medisinere lærer mer om hva slags skader som kan føre til psykologisk svikt, enn hva som utgjør den friske psykologiske funksjonen (untatt basale ting som ren motorikk og sensorisk input), er det slik?

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...