Vaio Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Vaio: Er det i debrecen du studerer? ( Du har sikkert nevnt det tidligere men kunne ikke finne det nå i farten), så reklamen for universitetet der? Og er det så greit som de sier? Jeg er fra Semmelweis, men kjenner Debrecen godt.. Debrecen = Høy strykprosent. Hvordan er mulighetene for hjemreise, hvor lang tid bruker man til Oslo f.eks. 2,5timer med Norwegian, så minst 4 timer med bus, tog og bil... stress stress.. Lenke til kommentar
Downing Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Jeg lurer på en ting angående mengde realfag. Jeg er ikke ute etter hva som er ideelt, men hva som faktisk er nødvendig av realfagsforkunnskaper. Av 2BI, 3BI, 2KJ og 3KJ, får man virkelig bruk for full fordypning i begge? I utdanningsplanen for biologi virker det som om det er 2BI som strengt tatt er mest relevant i medisinstudiet. Men kjemien er jeg usikker på. Det er jo alltid bra å kunne mest mulig, men det koster spenn å ta disse fagene på privatskoler, og for oss som faktisk beveger oss fra en lavere samfunnsklasse er det ikke mye å hente hjemme selv om man skal holde seg med bolig og tjene til livsopphold på deltidsjobb, samt gjøre ferdig andre studier og ta vgs fag i tillegg Bør man ha 3KJ? Jeg har ikke problemer med å forstå realfag, så hvis det er muligheter for å lese seg til ting når man først er inne på medisinstudiene så skal kanskje det gå bra. (Ja, jeg skal søke meg til utlandet.) Endret 1. november 2008 av -Daniel- Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Bør man ha 3KJ? Jeg har ikke problemer med å forstå realfag, så hvis det er muligheter for å lese seg til ting når man først er inne på medisinstudiene så skal kanskje det gå bra. (Ja, jeg skal søke meg til utlandet.) Realfag fra videregående har blitt en del av opptakskravet, dessverre. Selvfølgelig er det en stor fordel, men 3kj er absolutt ikke et must.. Endret 1. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Om du søker til utlandet tror jeg det varierer litt hva de krever (noen krever 2BI/3BI, andre ingen av delene). Anbefaler uansett ikke mer enn minstekravet til de ulike universitetene. Biologi er drittkjedelig på VGS. Endret 1. november 2008 av Quicko Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg lurer på en ting angående mengde realfag. Jeg er ikke ute etter hva som er ideelt, men hva som faktisk er nødvendig av realfagsforkunnskaper. Av 2BI, 3BI, 2KJ og 3KJ, får man virkelig bruk for full fordypning i begge? I utdanningsplanen for biologi virker det som om det er 2BI som strengt tatt er mest relevant i medisinstudiet. Men kjemien er jeg usikker på. Det er jo alltid bra å kunne mest mulig, men det koster spenn å ta disse fagene på privatskoler, og for oss som faktisk beveger oss fra en lavere samfunnsklasse er det ikke mye å hente hjemme selv om man skal holde seg med bolig og tjene til livsopphold på deltidsjobb, samt gjøre ferdig andre studier og ta vgs fag i tillegg Bør man ha 3KJ? Jeg har ikke problemer med å forstå realfag, så hvis det er muligheter for å lese seg til ting når man først er inne på medisinstudiene så skal kanskje det gå bra. (Ja, jeg skal søke meg til utlandet.) 2BI ?? Planter, røtter, stengel, fotosyntese, rottrykk, sjøsalat, bjørnmose, sisselrot og rørsslyng ??? Generasjonssyklusen hos alger, moser, bregner, frøplanter, porofytt- og gametofyttgenerasjonen ??? Sjøsalat, bjørnemose og sisselrot formerer seg ved hjelp av sporer, mens røsslyngen produserer pollen (hanngametofytt) som befrukter en kimsekk (hunngametofytt). ??? Leddyr har rørformete eksresjonsorgan mens hos insekter kalles de malpigiske rør??? Gibberelliner kontrollerer frøspiringen, auxiner fremmer lengdevekst og hemmer vekst av sideskudd, Cytokininer fremmer vekst i rot og sideskudd, etylen fremmer fruktmodning, fruktfelling og aldring. Abscisinsyre regulerer aldring. ????????? Nei. Du er blitt lurt. Det lille i 2BI-boka som har medisinsk relevans dundrer man gjennom på en forelesning. Jeg kødder ikke. Ut ifra læringsmålene på videregående vil det være viktigere å forstå kjemien (senere biokjemien) og fysikken i meneskekroppen. VGS-Biologien er så banal enkel at den tar du igjen på null komma niks. At de fagene er likestilt med realfagspoeng er forresten latterlig. Beklager at jeg kommer med et rasshøl-svar, jeg har drukket litt og er i et sarkastisk humør. Jeg kommer sikkert til å be om unnskyldning i morgen når jeg er edru God kveld og sov godt. abusus etylicus Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Som jeg nevnte over er 2BI/3BI påkrevd for å kunne søke til enkelte universiteter. Så da er det bare å bite tenna sammen og lære om ... zZz, med mindre man har sett seg ut et universitet på forhånd, som ikke krever xBI. Du vil få mer enn nok tid til å lære kjemi i utlandet også. Kjemien på videregående gikk læreren veldig sakte gjennom på min skole, og vi hadde en haug av labøvelser jeg godt kunne stått over. Du slipper ikke unna endeløs pugging av strukturer og pathways etter kjemitimene starter der nede. EDIT: Doblet innholdet i innlegget. Endret 1. november 2008 av Quicko Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Beklager at jeg kommer med et rasshøl-svar, jeg har drukket litt og er i et sarkastisk humør. Jeg kommer sikkert til å be om unnskyldning i morgen når jeg er edru God kveld og sov godt. abusus etylicus Hei til deg også, Greg House. Lenke til kommentar
Downing Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Beklager at jeg kommer med et rasshøl-svar, jeg har drukket litt og er i et sarkastisk humør. Jeg kommer sikkert til å be om unnskyldning i morgen når jeg er edru God kveld og sov godt. abusus etylicus Haha, ingen problem, faktisk ganske underholdende. Grunnen til at jeg dro den slutningen var fordi jeg leste litt om målene til BI (Og i Slovakia er det kjemi og biologi som kommer på opptaksprøven), og i 2BI var det jo organismer og celler og whatnot, mens i 3BI virka det som det var mer samspill i naturen og bla bla bla. Jeg har ikke trodd vgs biologi var spesielt vanskelig uansett, så hadde bare planer om å kjøpe ei pensumbok og lese på egenhånd. Det er vel kjemien jeg er mest ute etter... Så hvis biologien er så enkel at jeg kan kjøre den på egenhånd er det jo ikke noe problem å ta både 2 og 3kj i løpet av to semestre.. Hm.. Men hvis jeg makser forståelsen på 2KJ, kan det holde altså? heheh.. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Haha, ingen problem, faktisk ganske underholdende. Grunnen til at jeg dro den slutningen var fordi jeg leste litt om målene til BI (Og i Slovakia er det kjemi og biologi som kommer på opptaksprøven), og i 2BI var det jo organismer og celler og whatnot, mens i 3BI virka det som det var mer samspill i naturen og bla bla bla. Jeg har ikke trodd vgs biologi var spesielt vanskelig uansett, så hadde bare planer om å kjøpe ei pensumbok og lese på egenhånd. Det er vel kjemien jeg er mest ute etter... Så hvis biologien er så enkel at jeg kan kjøre den på egenhånd er det jo ikke noe problem å ta både 2 og 3kj i løpet av to semestre.. Hm.. Men hvis jeg makser forståelsen på 2KJ, kan det holde altså? heheh.. Nå er ikke jeg lengre bombesikker på hvor langt 2KJ strekker seg, men det vil helt garantert lønne seg å ta 3KJ i tillegg. De fleste sliter med kjemien på førsteåret. Å forstå pH,pKa-verdier, syre/base, red/ox osv. er helt essensiellt når du senere skal forstå ioners oppførsel i blodet, biokjemien, elektrontransportkjeden, syre/base-forandringer ved nyrepatologi/lungepatologi/diabetes/etyl-forgiftninger osv^100. Syre/base er ikke så enkelt som mange tror. Noe så "banalt" som å tolke pH-en hos en pasient kan være helt umulig om du ikke forstå grunnprinsippene. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Cellebiologi er viktig her i Ungarn. Hvor mye av det har man i 2BI? Lenke til kommentar
Ad Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Cellebiologi er viktig her i Ungarn. Hvor mye av det har man i 2BI? Ett kapittel, men det er ikke veldig detaljerte greier, så det burde jo ikke vært et krav. I Biologi 2 derimot (3BI), er det en stor del av pensum. Økologi går kun over 2-3 kapitler. De syv andre handler om cellens livssyklus, genetikk, bioteknologi, celleånding og proteiner. Her er det masse biokjemi, så jeg vil tro det ikke er helt bortkastet alt sammen, selv om man sannsynligvis lærer alt dette i løpet av de første to ukene på medisin. Dette er da etter kunnskapsløftet. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Personlig synes jeg det er slitsomt å lære alt det på norsk, og så lære det samme (bare dypere) på engelsk. Terminologien er litt annerledes, og jeg følte ikke jeg fikk særlig igjen for det jeg hadde på videregående. Hadde faget vært på engelsk, kunne det godt vært en fin liten innføring. Lenke til kommentar
lvanovic Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hvilke fag tror dere er smartest å ta itillegg til opptakskravene for å oppnå maks realfagspoeng: 3FY som gir 1 poeng eller 2BI og 3BI som tilsammen gir 1 poeng. Hva er mest hensiktsmessig? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 522 har meldt seg til Turnus for 08-09... + venteliste.... Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Er det mye eller lite? Jeg hørt at det alltid er behov for folk i drosjebransjen, dersom det skulle skjære seg helt :-) Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 522 har meldt seg til Turnus for 08-09... + venteliste.... Er du overrasket? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) 522 har meldt seg til Turnus for 08-09... + venteliste.... Er du overrasket? Nei... Nå har det blitt 622 stykker + de anonyme + venteliste.... Endret 4. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Thanks ad. På premed har vi cellebiologi første semester og humanbiologi andre semester. Det er omtrent det som er på opptaksprøvene også. Enig med deg, Quicko. Ganske greit å få alt inn på engelsk med en gang. Medical English er også en del av opptaksprøven. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Gode nyheter til alle medisinstudenter: http://bergentaxi.no/Jobb/ledige_stillinger.aspx Ellers vil jeg bare sitere fra boken jeg leser akkurat nå: "En mann med temmelig selektiv ødeleggelse av corpus mamillare etter å ha fått en biljardkø opp gjennom venstre nesebor, fikk uttalt anterograd amnesi for verbalt materiale" Au, det må ha gjort vondt! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Gode nyheter til alle medisinstudenter:http://bergentaxi.no/Jobb/ledige_stillinger.aspx Herregud ScapulaA, du trenger ikke å rope ulv ulv...! Gjett hva jeg så på NRK nyheter idag? "248 kommuner har for få leger...." Endret 4. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå