Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hyggelig at vi sitter her og ønsker utenlandsstudentene en dårlig fremtid :wee:

 

For å være helt ærlig har jeg store tvil om at mange fullfører studiene sine i Ungarn, Polen osv. Er selv medisinstudent i Ungarn, og til forskjell fra norske universiteter har jeg lagt merke til all slags mulige useriøse mennesker, og noe sier meg at svært mange kommer til å stryke og/eller repetere fag og år gjentatte ganger etter som konkurransen er beinhard og studiet er kjempetøft.

Dessverre har dette blitt et stort problem.

Du er i Debrecen right? Hvis jeg ikke husker feil, var det du som spurte hvordan man skal pakke? :wee:

 

Grovt sett så kan jeg si at siden jeg begynte her i ungarn, har ca halvparten av mitt kull (norske) enten falt av, eller endt med å ta opp fag igjen. Fortsetter det slik er vi ikke mange igjen om noen år.

Jeg husker vi startet med 300stk+++, i det andre året, andre semesteret var tallet nede til 150..

Nå? hehehehe..... :wee:

 

 

Det er da godt det da. Jeg mener til vår fordel.

 

Selv om jeg blir litt skremt over strykprosenten. Nåvell, det er vell som DigitaL BlasteR sier: Mange drar til Ungarn og Polen er nok ikke like seriøse som andre.

Folk som ikke er motivert, fullfører aldri studiet.

 

Som skrevet, istedet for å råtne i Norge, dra jeg til utlandet. Time and money saved...

Jeg tror jeg blir den yngste turnuslege ever.... :wee:

 

ps: En time tilbake... idag..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
hvorfor da? Startet du tidligere enn de som kommer rett fra allmenn?

Rett etter allmenn..

Mtp snitt alderen til med-studenter i Norge, er jeg godt kvalifisert som en av de yngste..

 

 

Fant linken :wee:

http://www.palliativmed.org/index.gan?id=10156&subid=0

Gjennomsnittsalderen blant studentmedlemmene er 24,9 år (24,7 år for kvinner og 25,3 år for menn). For kvinner er gjennomsnittsalderen den samme i Norge og utlandet, mens gjennomsnittsalderen for menn er ett år høyere i utlandet enn i Norge.

 

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=16774

Turnuslege sykehus* 29,9

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vel, siden medisinstudenter er studenter i 6 år, vil jo da de yngste "gjennomsnittsstudenten" være 21,9 år. Du var 19 år når du begynte. Det er 3 år. Når en da ser på at alderen oppad på medisinstudenter egentlig ikke begrenser seg (dog i praksis kanskje en gang oppi trettiårene), mens alderen begrenser seg nedad til 19 år, så sier det seg selv at gjennomsnittet blir ganske høyt.

Halvparten av medisinstudentene begynte når de var 20 år eller yngre.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar

Dere kommende leger, hva betyr dette?

(allergitest selvfølgellig)

 

Phadiatop 21,5 M

Total IGE 162

 

Forøvrig står det også IgE anti-Bjørk 0,75M og anti-Timote 30,0M, så jeg regner med at det betyr allergi mot bjørk og timotei. Men er det liksom meninga at jeg skal tolke og analysere denne selv? Hadde liksom tatt legen 2 sek :p

 

 

 

Off topic, men er det noe poeng i å kjøpe pensumbøker for medisin og prøve å lese litt på egenhånd? Klarer liksom ikke å vente til høsten. Jeg vil begynne å studere nå!! :D

Lenke til kommentar
Dere kommende leger, hva betyr dette?

(allergitest selvfølgellig)

 

Phadiatop 21,5 M

Total IGE 162

 

Forøvrig står det også IgE anti-Bjørk 0,75M og anti-Timote 30,0M, så jeg regner med at det betyr allergi mot bjørk og timotei. Men er det liksom meninga at jeg skal tolke og analysere denne selv? Hadde liksom tatt legen 2 sek :p

 

 

 

Off topic, men er det noe poeng i å kjøpe pensumbøker for medisin og prøve å lese litt på egenhånd? Klarer liksom ikke å vente til høsten. Jeg vil begynne å studere nå!! :D

 

Hei Ad!

 

Total IgE på 162 tyder på at du har en IgE-mediert allergi.

 

(IgE over 120 = allergi sannsynlig. IgE mellom 120 og 20 = vanskelig å si. IgE under 20 = lite sannsynlig)

 

0,75M og 30,0M skjønner jeg ikke helt, det er vanlig å oppgi IgE-titer i kU/L. Jeg tror M`en betyr kU/L. Isåfall har du en klasse 2 Bjørk-allergi og en klasse 4 timotei-allergi.

 

Legeforeningen.no (http://www.palliativmed.org/index.gan?id=110343&subid=0):

Tolking. Resultatet av spesifikk IgE oppgis i klasse 1-6, eller som absolutt verdi. Klasse 0 er negativ test, mens klasse 1-6 er en positiv test. Ved lave klasser (1 og ev. 2) foreligger ofte en sensibilisering uten klinisk allergi, men jo høyere klasser jo større mulighet for allergi med klinisk betydning. Tolkningen vil variere noe mellom enkeltallergen.

 

Phadiatop er en fellestest for flere allergener, vanligvis får man da positiv eller negativt svar. Hva 21,5 betyr er jeg ikke sikker på, muligens en grenseverdi midt mellom ja og nei :)

 

Jævlig rart at legen din ikke forklarte deg tallene. Fikk du bare en lapp med verdiene i handa og hadet?

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er en 20år gammel student som står på terskelen til å realisere en stor drøm; nemlig å bli lege. Jeg er på mitt andre studerende år ved NTNU hvor jeg har vært innom en del ymse fag, og slått meg til ro med planer om å bli lærer. Men jeg har alltid hatt lyst til å studere medisin, som liten husker jeg at jeg leste jeg mye i legebøker og jeg er fortsatt løpende interessert i medisinfaget. Mange av vennene mine har drevet og pushet meg litt på å ta sjansen på medisinstudiene, og det har vel så smått gått opp for meg at jeg faktisk har en mulighet til å realisere dette.

 

Så her er planene mine per nuh:

 

1. Gjøre ferdig bachelor'n jeg er halvveis i på NTNU, mens jeg i tillegg bruker den resterende tiden på å lese meg opp på kjemi og biologi som jeg mangler fra VGS. Jeg ble vanvittig skolelei allerede første året på VGS, men har alltid hatt lett for å forstå realfag (samt andre fag) så jeg tror at jeg skal kunne opparbeide en god forståelse av fagene. Har også en fordel i at jeg til en viss grad har "klisterhjerne" noe jeg har merket under eksamenslesingen her på NTNU. Gikk ut av VGS med karaktersnitt på 4,5 uten noe nevneverdig innsats, og dette er for stor jobb å forbedre til å komme inn på medisin i norge. For å påpeke at jeg ikke er noe slask så brukte jeg heller VGS tiden til å inneha mange verv, engasjerte meg i mange organisasjoner og ble rimelig godt trenet i det sosiale liv, noe jeg mener er veldig viktig i forhold til ethvert yrke hvor man har med andre mennesker å gjøre.

 

 

2. Søke meg inn på studier i utlandet.

 

3. Fullføre studiene! :!:

 

 

Hovedmotivasjonen min for å bli lege er hverken statusjag eller penger, men det å kunne utøve et veldig utfordrende yrke som setter store krav til meg som person og mine ferdigheter, samt vite at jeg gjør en viktig innsats er for meg veldig attraktivt.

 

Bekymringen min går blant annet på det økonomiske. Jeg vil jo opparbeide et gigantisk studielån etter 9 år i studier. 3 av disse er jo relativt "billige" ettersom jeg tar de i Norge og består eksamenene. Jeg tenker på perioden der jeg må ut i turnus, lønna er jo langt ifra dårlig relativt sett, men med store terminbeløp stiller det seg kanskje annerledes. Jeg er ikke særlig opptatt av penger og luksus, men jeg vil at hjulene skal kunne gå rundt økonomisk, jeg vil ha utfordringene på jobb, ikke i banken.

 

Er det noen som har noen kommentarer eller tanker på planene mine eller på studielånsituasjonen? Og er det realistisk for meg å komme meg igjennom legestudiene eller måtte jeg vært en realfagsekspert på VGS?

 

:)

Endret av -Daniel-
Lenke til kommentar
Dere kommende leger, hva betyr dette?

(allergitest selvfølgellig)

 

Phadiatop 21,5 M

Total IGE 162

 

Forøvrig står det også IgE anti-Bjørk 0,75M og anti-Timote 30,0M, så jeg regner med at det betyr allergi mot bjørk og timotei. Men er det liksom meninga at jeg skal tolke og analysere denne selv? Hadde liksom tatt legen 2 sek :p

 

 

 

Off topic, men er det noe poeng i å kjøpe pensumbøker for medisin og prøve å lese litt på egenhånd? Klarer liksom ikke å vente til høsten. Jeg vil begynne å studere nå!! :D

 

Hei Ad!

 

Total IgE på 162 tyder på at du har en IgE-mediert allergi.

 

(IgE over 120 = allergi sannsynlig. IgE mellom 120 og 20 = vanskelig å si. IgE under 20 = lite sannsynlig)

 

0,75M og 30,0M skjønner jeg ikke helt, det er vanlig å oppgi IgE-titer i kU/L. Jeg tror M`en betyr kU/L. Isåfall har du en klasse 2 Bjørk-allergi og en klasse 4 timotei-allergi.

 

Legeforeningen.no (http://www.palliativmed.org/index.gan?id=110343&subid=0):

Tolking. Resultatet av spesifikk IgE oppgis i klasse 1-6, eller som absolutt verdi. Klasse 0 er negativ test, mens klasse 1-6 er en positiv test. Ved lave klasser (1 og ev. 2) foreligger ofte en sensibilisering uten klinisk allergi, men jo høyere klasser jo større mulighet for allergi med klinisk betydning. Tolkningen vil variere noe mellom enkeltallergen.

 

Phadiatop er en fellestest for flere allergener, vanligvis får man da positiv eller negativt svar. Hva 21,5 betyr er jeg ikke sikker på, muligens en grenseverdi midt mellom ja og nei :)

 

Jævlig rart at legen din ikke forklarte deg tallene. Fikk du bare en lapp med verdiene i handa og hadet?

 

Takk så mye :)

Jeg fikk skjemaet i posten noen dager etter at jeg tok blodprøven.

Lenke til kommentar
Dere kommende leger, hva betyr dette?

(allergitest selvfølgellig)

 

Phadiatop 21,5 M

Total IGE 162

 

Forøvrig står det også IgE anti-Bjørk 0,75M og anti-Timote 30,0M, så jeg regner med at det betyr allergi mot bjørk og timotei. Men er det liksom meninga at jeg skal tolke og analysere denne selv? Hadde liksom tatt legen 2 sek :p

 

 

 

Off topic, men er det noe poeng i å kjøpe pensumbøker for medisin og prøve å lese litt på egenhånd? Klarer liksom ikke å vente til høsten. Jeg vil begynne å studere nå!! :D

 

Hei Ad!

 

Total IgE på 162 tyder på at du har en IgE-mediert allergi.

 

(IgE over 120 = allergi sannsynlig. IgE mellom 120 og 20 = vanskelig å si. IgE under 20 = lite sannsynlig)

 

0,75M og 30,0M skjønner jeg ikke helt, det er vanlig å oppgi IgE-titer i kU/L. Jeg tror M`en betyr kU/L. Isåfall har du en klasse 2 Bjørk-allergi og en klasse 4 timotei-allergi.

 

Legeforeningen.no (http://www.palliativmed.org/index.gan?id=110343&subid=0):

Tolking. Resultatet av spesifikk IgE oppgis i klasse 1-6, eller som absolutt verdi. Klasse 0 er negativ test, mens klasse 1-6 er en positiv test. Ved lave klasser (1 og ev. 2) foreligger ofte en sensibilisering uten klinisk allergi, men jo høyere klasser jo større mulighet for allergi med klinisk betydning. Tolkningen vil variere noe mellom enkeltallergen.

 

Phadiatop er en fellestest for flere allergener, vanligvis får man da positiv eller negativt svar. Hva 21,5 betyr er jeg ikke sikker på, muligens en grenseverdi midt mellom ja og nei :)

 

Jævlig rart at legen din ikke forklarte deg tallene. Fikk du bare en lapp med verdiene i handa og hadet?

 

Takk så mye :)

Jeg fikk skjemaet i posten noen dager etter at jeg tok blodprøven.

 

Ah, oki. Jaja, uansett så er det vanlig å skrive en liten forklaring ved siden av når man sender ut prøvesvar. Det er nok skjedd en glipp her, å sende sånt ut til pasienter har absolutt ingen hensikt. Du kan jo ringe legen din for å høre, forhåpentligvis gir deg samme svar som meg :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen kommentarer eller tanker på planene mine eller på studielånsituasjonen? Og er det realistisk for meg å komme meg igjennom legestudiene eller måtte jeg vært en realfagsekspert på VGS?

Det eneste du må passe på at "dette" er noe du har tenkt grundig gjennom.

Resten ordner seg.. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vaio: Er det i debrecen du studerer? ( Du har sikkert nevnt det tidligere men kunne ikke finne det nå i farten), så reklamen for universitetet der? Og er det så greit som de sier?

 

Hvordan er mulighetene for hjemreise, hvor lang tid bruker man til Oslo f.eks.

 

 

I tillegg: (Burde kanskje skrevet 2 tråder, menmen :whistle: )

 

Noen som studerer i Praha (??) eller har hørt noen kommentarer på hvordan det er der?

Går på sonans kristiansand nå og tar alle realfagene (har gått idrett) og ser ikke verdien i å ta opp fag for å komme inn i Norge.

 

Hilsen

Mats Andreas::..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...