Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Noen som er interessert i å høre min teori om hva som vil skje med legemarkedet de neste 5-6 årene? Vil ikke trolle, men hvis noen vil høre så kan jeg forklare (stikkord: tilbud vs etterspørsel)

Ah! Jeg er meget interessert i å høre det. Selv om jeg kanskje har en del anelse om hva du skal si..

Legeyrket i Norge har vært inni, og er fortsatt inni en "gullalder" - dvs. godt betalt, arbeidsmuligheter innenfor spennende spesialiteter på sykehus i de store byene og så videre. I fremtiden vil både tilbud og etterspørsel stige. Jeg kan begynne med det minst kontroversielle:

Etterspørsel etter leger: Befolkningen i Norge blir eldre (tenk eldrebølgen) og det fører til flere syke pasienter. Det har også vært en generell velstandsøkning i Norge, i tillegg til en enorm kunnskaps- og teknologiutvikling innenfor medisinen internasjonalt. Det fører at befolkningen krever (og får) mer helse av staten, i tillegg til at de bruker stadig mer helsekroner privat. Dermed vil etterspørselen etter leger på arbeidsmarkedet stige.

Tilbud av leger: Som sagt er legeyrket i Norge svært godt betalt og attraktivt, i forhold til mange land i Europa. Noe av grunnen til dette kan være at det tidligere har vært et lite antall leger i Norge, det vil si at det har vært få leger om store goder. Dermed skapes et stort trykk inn på de medisinske fakultetene rundt i landet, som igjen gir høye inntakskrav.

Og hva skjer så når østblokklandene slipper inn i EU i 2004? Jo, tusener av nordmenn får tilgang på billig (i forhold til Tyskland og England) medisinutdanning som alle kan komme inn på og som automatisk godkjennes som like god som norsk utdannelse (pga EØS). Hva er så problemet med dette? Stikkordet er overkapasitet av leger. Tusenvis av leger utdannes i østblokklandene. De første studentene som begynte etter frislippet i 2004 er ennå ikke ferdig utdannet!! Om noen få år får vi "landslide" av nye leger inn på arbeidsmarkedet som fører til dårligere lønn, dårligere muligheter for spesialisering og store problemer med å få legejobb i de store byene. Selv om etterspørselen øker, er ikke det i nærheten nok til å absorbere alle de nye legene som utdannes. Da vil ikke medisinstudiet være like attraktivt lengre (både hjemme i Norge og ute).

Det største problemet er "treghet i systemet". De store problemene som frislippet i Øst-Europa fører til blir ikke synlige på flere år! Hvis alle nye studenter visste hvordan fremtiden ville bli, hadde de utvilsomt tenkt seg om flere ganger. Bare tenk på turnus-systemet. Der er det allerede svært stort press i dag, om noen år blir det helt forferdelig. Jeg spår arbeidsledighet hos leger om noen år (begynner 3-5 år fra idag).

Jeg har et stort spørsmål til dere utenlandsstudenter: Hvor mange er dere egentlig og hvor stor del av dere uteksamineres som leger?

Personlig er jeg mest bekymret for at jeg ikke får jobb der jeg vil (Oslo eller Bergen) innenfor den spesialiteten jeg velger meg. Lønnen er ikke alfa-omega for meg, jeg liker faget svært godt.

My two cents. Noen som vil tilføre noe?

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode tabeller, Vaio. Hva er dine slutninger? Det er litt for sent til at jeg begynner å regne og sammenligne tabeller, kanskje jeg ser litt grundigere på de en annen dag. Men sånn overflatisk seg jeg jo at det er mange utenlandsstudenter (riktignok ikke tusenvis, slik jeg først sa) og at studentene som gruppe utgjør en stor andel av totalt antall yrkesaktive leger.

Lenke til kommentar
Men sånn overflatisk seg jeg jo at det er mange utenlandsstudenter (riktignok ikke tusenvis, slik jeg først sa) og at studentene som gruppe utgjør en stor andel av totalt antall yrkesaktive leger.

http://www.legeforeningen.no/?id=116852

Forresten, per 2007, er det med-studenter i utlandet: 2.254 vs. 3571 i Norge.

Polen har 847 studenter, Ungarn har 463, Danmark 264, Tjekkia 184, Slovakia 163 og Tyskland 119

Men i Ungarn rekner du med 85% stryk: dvs. av de 463stk blir kun 69stk uteksaminert.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Mtp at strykprosenten i Ungarn er 85% + at opptakskravet har blitt mye mye strengere (med mindre du ta pre-med), så er "vi" (med-studenter fra utlandet) ikke en allverdens "trussel". :wee:

Hehe, det du sier der er mitt håp, har hørt at det ikke er like mange studenter som kommer ut som inn. Det er jo egentlig fair, i Norge er utsilingsprosessen før studiet, mens i Øst-Europa (og f. eks. Frankrike) er det en utsiling under studiet.

I tillegg satser jeg på å være faglig dyktig fra første stund for å skille meg ut. Ideelt sett burde man forsket litt i tillegg for å være sikret jobb, men det er jo begrenset hva en har tid til.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Mtp at strykprosenten i Ungarn er 85% + at opptakskravet har blitt mye mye strengere (med mindre du ta pre-med), så er "vi" (med-studenter fra utlandet) ikke en allverdens "trussel". :wee:

Hehe, det du sier der er mitt håp, har hørt at det ikke er like mange studenter som kommer ut som inn. Det er jo egentlig fair, i Norge er utsilinsprosessen før studiet, mens i Øst-Europa (og f. eks. Frankrike) er det en utsiling under studiet.

I tillegg satser jeg på å være faglig dyktig fra første stund for å skille meg ut. Ideelt sett burde man forsket litt i tillegg for å være sikret jobb, men det er jo begrenset hva en har tid til.

Jeg beklaaaggeerr ScapulaA..... Feil kilde... :lol:

Jeg trekker det jeg skrev... Men likevel utgjør med-studenter fra utlandet mindre enn 50% av den totale massen, og øst-blokklandstudenter er kun en 1/3.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hehe, det du sier der er mitt håp, har hørt at det ikke er like mange studenter som kommer ut som inn. Det er jo egentlig fair, i Norge er utsilinsprosessen før studiet, mens i Øst-Europa (og f. eks. Frankrike) er det en utsiling under studiet.

Jeg beklaaaggeerr ScapulaA..... Feil kilde... :lol:

Jeg trekker det jeg skrev... Men likevel utgjør med-studenter fra utlandet mindre enn 50% av den totale massen, og øst-blokklandstudenter er kun en 1/3.

Ja, den første var visst en NMF-medlemstabell. Du sier at dere "bare" utgjør under 50%, jeg syns at 40% er ganske mye, når store deler av denne økningen har kommet de siste årene (refererer til det jeg skrev om "treghet" i systemet pga 6 års utdannelse.

Men uansett.. Hva blir konklusjonen, er dere en trussel eller ikke?

Lenke til kommentar

Øst-Europa har først blitt aktuelt etter ca. 2004(?) med EU-utvidelsen og automatisk godkjenning. Selv om Øst-Europa bare utgjør 1/3 så er en tredjedel av 5825 omtrent 1900 medisinstudenter. Det blir ikke opprettet 1900 assistentlegestillinger på et blunk, hvis noen tror det. Og resultatet? Det står i posten min på toppen av siden.

Håpet som du sier at ikke alle fullfører... Og det gjelder å være flink fremover, man får ikke jobber kastet etter seg. For det kan bli trangt i dørene i helseforetakene fremover.

edit: Likte bildet, hvem er hvem?

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Da forventer vi at alle de "1900" vil blir uteksaminert..

Ungarn har allerede en strykprosent på 85... Og i Polen er det rundt 60%...

Dessuten har den totale mengden av med-studenter i utlandet sunket..

http://www.legeforeningen.no/?id=1455

Jeg(vi) er pusekatten.. :wee:

http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article321109.ece

Norske studenter stryker i Ungarn

Halvparten av norske medisinerstudenter i Ungarn fullfører ikke studiet. På ett kull er bare to av 25 studenter igjen.

Attraktivt. Ungarn er nåstudielandet med flest norske legestudenter utenfor Norge.Det lave kostnadsnivået, sammen med høye opptakskrav herhjemme, gjør landet til et attraktivt studiested for 483nordmenn.

Medaljens bakside er knallharde eksamener oghøye strykprosenter. Tilstrømnigen til Ungarn startet foralvor i 1993. Etter seks års studier er det oppsiktsvekkendemange som faller fra. Kun to av 25 studenter fra 1995-kulletved universitetet i byen Szeged er igjen påstudiet.

To av tre borte

- Frafallet erganske stort. Av de 24 jeg startet sammen med, er det baresyv igjen, sier femteårs student Lars Erik Fjellet iDebrezen.

Fjellet anslår at rundt 20 prosentfortsetter studiene i andre land. De vil gjerne studerenærmere Norge. Men han må innrømme at rundt halvparten av detidligere medstudentene nå ikke studerer medisin i det heletatt.

-Det er forholdsvis enkelt å komme inn, mendet er vanskeligere å fullføre. Jeg ser på det som enkvalitetskontroll, sier Fjellet. Han forteller at de førsteto til tre årene er de verste.

Medstudent Therese Hoeler enig:

-Studiet er tøft, men alle får en fairsjanse som vi må vise oss verdige, sier Hoel. Hun studererselv på tredje året og har fortsatt følge av 20 av 35medisinerstudenter. Sommerens eksamener kan redusere antallklassekamerater betraktelig.

Både Hoel og Fjellet menerdet høye frafallet viser at medisinstudiet i Ungarn har høystudiekvalitet. Uteksaminerte studenter får meget godtilbakemelding når de kommer tilbake tilNorge.

Turnusproblemer

En av tre norskemedisinerstudenter studerer nå i utlandet. Når de venderhjem, kan de risikere å måtte stå på venteliste for turnus.Den store økningen i utenlandsstudenter fører til press påturnusordningen.

Legeforeningen anslår at rundt 650turnusplasser er et forsvarlig faglig nivå i norske sykehus.Men etter egne anslag vil det i fremtiden være over 900turnuskandidater hvert år. Ventelistene kan dermed blienorme.

Utenlandsstudentenes forening ANSA har drevetintens lobbyvirksomhet i lang tid for å likestillemedisinerstudentene. Tidligere ble studenter ved norskeuniversiteter prioritert før andre. Og presset har vunnetfrem.

- Vi har fått fullt gjennomslag for vårt synom at alle norske medisinerstudenter - uavhengig av om destuderer i Tromsø, Praha, Dublin, Oslo eller Lund - skal halik rett til turnusplass i Norge, sier president AndreNerheim iANSA.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hyggelig at vi sitter her og ønsker utenlandsstudentene en dårlig fremtid :wee:

For å være helt ærlig har jeg store tvil om at mange fullfører studiene sine i Ungarn, Polen osv. Er selv medisinstudent i Ungarn, og til forskjell fra norske universiteter har jeg lagt merke til all slags mulige useriøse mennesker, og noe sier meg at svært mange kommer til å stryke og/eller repetere fag og år gjentatte ganger etter som konkurransen er beinhard og studiet er kjempetøft.

Lenke til kommentar

Medisinsk direktør ved Rikshospitalet ønsker kreftstatistikk på nett.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/24/551472.html

Jeg er skeptisk til dette.

Å rangere sykehusene i Norge etter mortalitet/morbiditet tror jeg kan få større konsekvenser enn kollega Einar Hysing i utgangspunktet har tenkt seg. Mitt inntrykk er at den typiske norske pasienten er kravstor, meget godt informert om sin egen lidelse og rettigheter og i tillegg meget ressursterk i kampen for å bli frisk.

Ved å legge ut slik kreftstatistikk er jeg redd man kan få en flukt av pasienter fra de mindre sykehusene i distriktene. Jeg tør å påstå at det ikke finnes noen andre fag innenfor medisinen hvor erfaring og dyktighet er nærmere koblet enn nettopp i kirurgien og da spesiellt kreftkirurgien.

Kirurger ved mindre sykehus vil aldri klare å oppnå den samme erfaringen som kirurger ved de store sentralsykehusene, så at resultatene blir bedre ved Rikshospitalet og Radiumhospitalet er en selvfølge!

Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man skal bli bedre ved å stimulere til konkurranse, som Hysing sier. En slik rangering vil mest sannsynlig føre til mindre erfaring for de mindre sykehusene, samt større kø og lengre ventetid ved de store sykehusene.

Man skulle vel uansett tro at det var pasientens ve og vel som stimulerte kirurger til å bli god, ikke en rangering på nett ?

I tillegg frykter jeg at små forskjeller kan bli blåst opp. La oss si at 15% fikk residiv for coloncancer operert ved UNN, mens "bare" 13% av pasientene operert på St.Olavs.

Jeg tror nok at en del kommer til å tenke at de 2%-ene gidder jeg ikke gamble med, selv om slike forskjeller statistisk sett ikke er i nærheten av å være signifikant.

På toppen av det hele så kommer lokale faktorer som mest sannsynlig vil forpurre hele rangeringen. Kan det ikke tenkes at fiskeren Steingrim fra Hadsel i Vesterålen sitter å kjenner litt på rectumcanceren sin i noen måneder lengre enn metroseksuelle Jan-Thorstein fra Bærum ?

"Æ har da førr hælvete ikkje ont i ræva, dæ bære svir litt og nåkka læge ska førr fan ikke oppi ræva mi me nåkka utstyr, dæ e no bra sekkert"

Geografien i Norge gjør det slik at noen pasienter lettere kommer seg til lege enn andre, disse vil også være lettere å operere og få færre residiv.

Så lenge det ikke går an å få fram statistikk som forteller den fulle og hele sannheten, så syns jeg ikke man skal legge slik informasjon ut. Det bidrar bare til misforståelser samt økt uro og angst hos pasientene.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...