Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Snadder for våre blivende kirurger :)

Et prakteksempel på "retroperistalsis"

Hmmm.. En ting slo meg når jeg så denne.. Hvor er pasientetikken hen? Det ser ut til at dette teamet ikke fikk med seg den biten under utdannelsen sin iallefall..  :dontgetit: Først så doper man en pasient ned, så tar man opp video av personen mens man etter beste evne driter vedkommende ut..  :nei:

Jeg tror den reklamen for Gjensidige der de sier; at de vet hvilke sykehus/leger man ikke skal besøke i utlandet har noe for seg.  :roll:

Det ser ut som at vi trenger leger som er utdannet i Norge, og under norske forhold gitt... eller..? ;)

At du klarer å identifisere pasienten ut fra den vinkelen der imponerer meg stort, en nær bekjent eller? :)

Neida, jeg reagerte faktisk jeg også. Det ville garantert blitt rabalder om noe sånt hadde kommet ut her i Norge. Men bortsett fra det faktum at man tar opp video så må det være lov å le av hysteriske situasjoner, selv som lege.

Å ta det opp på tape for å legge det ut på internett er selvfølgelig helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
At du klarer å identifisere pasienten ut fra den vinkelen der imponerer meg stort, en nær bekjent eller? :)

..så må det være lov å le av hysteriske situasjoner, selv som lege..

Jeg er ikke noen bekjent av denne pasienten nei. :)

Ønsker man å være klovn kan man sjekke om det ledig stilling på Sirkus Arnado.. Dette handler faktisk om mennesker, selv om fyren hadde en dildo opp i ræva. Hva er så gøy med det egentlig? 

Jeg har faktisk en god humor når det kommer til stykket, men jeg ser ikke det humoristiske her altså.. Jeg tror ikke pasienten hadde det spesielt godt fysisk eller psykisk før og etter dette inngrepet.

Og da med pleiere og leger som smiler overbærende til deg når man snakker om deg eller til deg, eller når du tusler bortover gangen etter inngrepet, etter at de har sett bildene av deg i en ydmykende stilling på diverse mobiler og en viss videofilm.

Vel, dette sier vel sitt om legestanden kanskje? :)

Lenke til kommentar
Her er mitt syn:

I stedet for å vente øttende år for å komme inn til et seks år studium, hvorfor ikke rett til utlandet? Et år i militæret, evnt påbygning og mer venting??

Nei! Jeg vil heller fullføre studiet før jeg mister potensen... :wee:

Selfølgelig ligger utlander høyt på lista mi, nesten høyere enn Norge, om ikke det hadde vært for tilgjengeligheten..

Jeg er ikke så fordomsfull og fremmedfryktende som andre i tråden her... Soooonja...?

Foressten.. Hvordan er det med de forskjellige landene og universitetene i utlandet, Vaio?

Har sett litt på Polen, hovedsakelig gjennom http://www.medisinutdanning.no/.

Hvordan er de forskjellige landene satt opp mot hverandre?

Endret av Jensen2k
Lenke til kommentar

Jeg går i 10.ende klasse, og skal gå allmenn, for så å studere videre.

Det står mellom medisin og psykologi.

Har seksere i de fleste teoretiske fag.

MEN, jeg sliter med matte :(

Algebra + meg = no way.

Mista helt interressen for matematikk i niende, og følgte så vidt med.

Noe jeg angrer noe helt sykt på, fikk bare 3 i fjor.

Også hører jeg at man trenger mye matte for å komme inn på medisin.

Kan noen bekrefte dette? Hva slaks snitt hadde dere når dere kom inn på studiene? Hva slags matte må man egentlig kunne for å bli god i Kjemi/Fysikk/Biologi?

Hvordan er det å ha nesten bare matte 3 år på rad?

Tror nok det blir psykologi på meg jeg :blush:

Endret av Alompi
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så fordomsfull og fremmedfryktende som andre i tråden her... Soooonja...?

Sonja84 er sikker en veldig søt jente :wee: Jeg har mine "informanter" på UIO.. ;)

Foressten.. Hvordan er det med de forskjellige landene og universitetene i utlandet, Vaio?

Hvordan er de forskjellige landene satt opp mot hverandre?

Jeg studerer i Ungarn, "W3P" i Polen og "Quicko" i Slovakia.

Utfra det jeg har sett og hørt, er Ungarn det mest utfordrende land å studere medisin i.

De fleste med-studenter, her i Ungarn, er veldig konkurranse orientert og "tråker" gjerne på andre til sin fordel. Mangen av vennene mine har hoppet av til Polen fordi de, ikke taklet /strøk, studiet. Og dessverre har det vært tragedier her pga. studie-presset. :(

Selv om det er dritt, skaper slike tilstander, meget dyktige, flinke, kunnskapssterke med-studenter.

Ungarn er også det billigste landet å studere medisin i: 12 000USD på Semmelweis og 10 000 USD i Debrecen.

Du må notere deg at opptakskravet til med-studiet i Ungarn har blitt mye strengere.

Jeg har en god venninne i Lodz, og har hospitert med en fra Sczcenie (Polen).

De forteller at Polen er mye mer "vennlig" enn Ungarn.

Studentene smiler mer, mer hjelpsomt og ikke minst, mindre konkuranse orientert.

Studiet i Polen koster 12 000EUR

Er du interessert i Ungarn, kan du starte her:

http://no.budapeststudent.com/

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Utfra det jeg har sett og hørt, er Ungarn det mest utfordrende land å studere medisin i.

De fleste med-studenter, her i Ungarn, er veldig konkuranse orientert og "tråker" gjerne på andre til sin fordel. Mangen av vennene mine har hoppet av til Polen fordi de, ikke taklet /strøk, studiet. Og dessverre har det vært tragedier her pga. studie-presset. :(

Selv om det er dritt, skaper slike tilstander, meget dyktige, flinke, kunnskapssterke med-studenter.

Ungarn er også det billigste landet å studere medisin i: 12 000USD på Semmelweis og 10 000 USD i Debrecen.

Du må notere deg at opptakskravet til med-studiet i Ungarn har blitt mye strengere.

Men, sier det da ikke seg selv at det er bedre i Polen? Eller? Er det andre fordeler bortsett fra at man blir "tilspisset" i Ungarn?

Jeg syntes det hørtes ut som en dyr pris å betale for å bli litt flinkere.

For min del vil jeg da heller være rundt positive og hjelpsomme medelever som kan hjelpe hverandre med studiene.

Endret av Jensen2k
Lenke til kommentar
Og dessverre har det vært tragedier her pga. studie-presset. :(

"You gotta break some eggs to make an omelet", eller?

I tillegg: €12000 * 8 kr/euro * 6 år = 576000 kroner + leve- og bokostnader = Et stykk stort studielån. Og jeg trodde jeg kom til å ha mye studielån... (rundt 300000 kroner)

Er glad jeg bor i Norge :-)

Lenke til kommentar

Nå er jo det andre langt rimeligere da. Rundt 2000kr/mnd for bolig, og enda mindre for mat. Vi får også skolepengestipend som fjerner en del av beløpet, og for Vaio/meg er det jo kun 9000 EUR.

Blir ikke fullt så ille som det høres ut som.

Eller, for meg blir det det, for jeg slang alt som ble igjen i aksjer før krakket.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
ScapulaA. Du får spandere en øl på meg i Bergen.. :wee:

Hehe, skal vurdere det. Eksamen nærmer seg faretruende (11. nov) men skal kanskje ut imorgen.

Nå er jo det andre langt rimeligere da. Rundt 2000kr/mnd for bolig, og enda mindre for mat. Vi får også skolepengestipend som fjerner en del av beløpet, og for Vaio/meg er det jo kun 9000 EUR.

Blir ikke fullt så ille som det høres ut som.

Eller, for meg blir det det, for jeg slang alt som ble igjen i aksjer før krakket.

Ok, hvis dere faktisk får ekstrastipend for skolepenger så er det ikke så ille kanskje.

Noen som er interessert i å høre min teori om hva som vil skje med legemarkedet de neste 5-6 årene? Vil ikke trolle, men hvis noen vil høre så kan jeg forklare (stikkord: tilbud vs etterspørsel)

Lenke til kommentar
Noen som er interessert i å høre min teori om hva som vil skje med legemarkedet de neste 5-6 årene? Vil ikke trolle, men hvis noen vil høre så kan jeg forklare (stikkord: tilbud vs etterspørsel)

Ah! Jeg er meget interessert i å høre det. Selv om jeg kanskje har en del anelse om hva du skal si..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...