Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, lurer på en ting, finnes det noen oversikt over hvor mange norske medisinstudenter som er i de forskjelloge byene rundt om i Øst- og Sentral-Europa?

Hvor mange er det for eksempel i Krakow og Praha, er det mange fra andre land som går på den engelske utdanningen?

Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av sted/land, men som regel 30-60 nordmenn per trinn de seneste årene. Flertallet er nordmenn, og andre utlendinger varierer sterkt, men gjengangerne er taiwanere, tyskere og svensker.

Legg til en miks av amerikanere, diverse utenlandske øst-europeere og briter, og da har man de aller fleste.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Hum. Vurderer litt å studere medisin. Er veldig usikker på hva jeg vil studere. Blir enten fysikk og matematikk eller medisin. begge delene virker veldig interessant. Jeg er bare spent på hvordan jeg passer i forskjeligge jobber, og det er jo ikke lett å vite.

er det noen kvalitetsforskjell på medisinstudiene på de norske universitetene?

Lenke til kommentar

Ingen kan vel si at Trondheim er bedre enn Oslo, eller at Trømsø er bedre enn Bergen. Blir bare synsing.

Jeg går selv i Oslo, og mener at studieopplegget her er veldig bra, i tilegg til et falig godt studium med dyktige topp internasjonale forskere.

Trondheim er sikkert bra det også.

Lenke til kommentar

Hei alle medisinnerder :D

Nå har jeg lest igjennom mer eller mindre hele denne tråden. Alt fra kranglinga mellom Sonja og Vaio, til flørtinga mellom de :-P

Så, jeg er 2. årselev på Medier og Kommunikasjon, og har for ikke lenge siden innsett at jeg vil bli lege.

Alt med media virker så utrolig meningsløst nå. I forhold til medisinstudier og legeyrket.

Så, planen min er da å ta opp en del realfag neste år, mest sansynlig på Bjørknes, og selfølgelig prøve å komme inn i Norge, men om ikke det går(Som jeg tviler på), så blir det Øst-Europa.

Noe som jeg tror er minst like bra.

Jeg vil jo uansett takke for denne fantastiske tråden, og alt jeg har lært ved å lese her.

Noen kommentarer på min fremtidsplan?

Lenke til kommentar
Hei alle medisinnerder :D

Nå har jeg lest igjennom mer eller mindre hele denne tråden. Alt fra kranglinga mellom Sonja og Vaio, til flørtinga mellom de :-P

Så, jeg er 2. årselev på Medier og Kommunikasjon, og har for ikke lenge siden innsett at jeg vil bli lege.

Alt med media virker så utrolig meningsløst nå. I forhold til medisinstudier og legeyrket.

Så, planen min er da å ta opp en del realfag neste år, mest sansynlig på Bjørknes, og selfølgelig prøve å komme inn i Norge, men om ikke det går(Som jeg tviler på), så blir det Øst-Europa.

Noe som jeg tror er minst like bra.

Jeg vil jo uansett takke for denne fantastiske tråden, og alt jeg har lært ved å lese her.

Noen kommentarer på min fremtidsplan?

God plan !

Uansett hva du gjør så må du vente til neste år for å se hvordan karakterkravet endrer seg.

2.årselev ved v.g.s forstår jeg? Isåfall: Ta akkurat så mange realfag som du trenger, ikke mer. Jobb ellers hardt med å plukke så mange 6-ere du klarer, gjerne i de mykere fagene.

Skal du ha en sjanse må legge en smart slagplan i forhold til de nye reglene.

Å komme inn på ordinærkvote kommer til å bli tilnærmet umulig for den yngre garden nå som alderspoeng har kicket inn. Du kan selvfølgelig ta opp fag og samle 6-ere, men 24-åringene får 8 alderspoeng, noe som er utrolig vanskelig å konkurrere mot. Medisin i Norge skal tydeligvis bli et studie for "gamlinger".

Hvem som har klekket ut denne samfunnsøkonomisk geniale slagplanen vet ikke jeg, men om noen finner det ut så stiller jeg med balltre.

Skulle det ikke gå og du fremdeles er topp motivert er Øst-Europa et godt alternativ. Vel så viktig som å legge en god slagplan for å komme inn, er å innse når slaget er tapt. Jeg har mange eksempel på folk som har samlet poeng i 4-5-6 år før de endelig innså at det ikke gikk og satte kurset sørover, hadde de reist med en gang hadde de nesten vært ferdig.

Lykke til :) Det er tungt, men verdt hver eneste time på lesesalen.

Lenke til kommentar

Takk for et motiverende og godt svar :-)

Jeg er ikke en av de som skal vente mange lange år før jeg tar utdanningen min, da tar jeg den heller litt sørover, mot øst som du sier.

Jeg har egentlig ikke vært den beste lesehesten i klassen, selv om jeg har hatt toppkarakterer. Så, arbeidsmåtene mine må nok forbedres litt.

Hvordan er det forberedende medisinåret på Bjørknes foressten? Noe nyttig?

Lenke til kommentar

Her er mitt syn:

I stedet for å vente øttende år for å komme inn til et seks år studium, hvorfor ikke rett til utlandet? Et år i militæret, evnt påbygning og mer venting??

Nei! Jeg vil heller fullføre studiet før jeg mister potensen... :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Her er mitt syn:

I stedet for å vente øttende år for å komme inn til et seks år studium, hvorfor ikke rett til utlandet? Et år i militæret, evnt påbygning og mer venting??

Nei! Jeg vil heller fullføre studiet før jeg mister potensen... :wee:

Potensen? Det finns da fosfodiesterasehemmere for sånt :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Snadder for våre blivende kirurger :)

Et prakteksempel på "retroperistalsis"

Hmmm.. En ting slo meg når jeg så denne.. Hvor er pasientetikken hen? Det ser ut til at dette teamet ikke fikk med seg den biten under utdannelsen sin iallefall..  :dontgetit: Først så doper man en pasient ned, så tar man opp video av personen mens man etter beste evne driter vedkommende ut..  :nei:

Jeg tror den reklamen for Gjensidige der de sier; at de vet hvilke sykehus/leger man ikke skal besøke i utlandet har noe for seg.  :roll:

Det ser ut som at vi trenger leger som er utdannet i Norge, og under norske forhold gitt... eller..? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...