Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

DEN! kjøper eg :D

Uten å forsvare de som hetser utenlandsstudenter (fordi det mener jeg er lavmål) så tror jeg du hadde skjønt fortvilelsen bedre om du hadde vært norsk medisinstudent i Norge selv.

De fleste som studerer medisin i Norge idag har jobbet veldig, veldig hardt for det. 50% har kommet inn på ordinærkvote som betyr privatisteksamener, samling av studiepoeng og et helvetes slit. De resterende 50%-ene har _kanon_-karakterer fra vgs. Ikke akkurat enkelt det heller.

For 4-5 år siden hadde man omkring 600 turnusplasser i Norge, i dag 900. Og det er uten at bevilgningene til sykehusene for å ta vare på turnuskandidater har gått nevneverdig opp. Hva betyr det? Dårligere kvalitet, mindre oppfølging, færre vakter osv.

Likevel er ikke dette nok. Flere hundre må nå vente et halvt år, oppmot et år for å få turnusplass.

Årsak? 2400 medisinstudenter i Polen, Ungarn og Tsjekkia. Så godt som ingen inntakskrav, lave levekostnader og turnusplass på lik linje med norske medisinstudenter lokker tusenvis av nordmenn til Polen, Ungarn og Tsjekkia. Det er opprettet rene norske medisinstudent-"fabrikker" som håver inn millioner av € og $ på å utdanne nordmenn.

Men:

Kan Norge kvalitetskontrollere disse fabrikkene ? Nei.

Har Norge noe som helst de skulle sagt for å tilrettelegge undervisningen etter norske forhold? Nei.

Det er ingenting som jeg vet som beviser at undervisningen i Øst-Europa er mangelfull, men den eksplosive utviklingen er bekymeringsverdig. Dette har blitt ren buisness hvor universitetene i de respektive landene kan tjene vanvittig med penger.

Slikt SKAL man være kritisk til.

Men tilbake til Norge er problemet først og fremst turnusplassene. Hittil ser ikke økningen i Øst-Europa til å stanse nevneverdig. Hvor langt skal det gå før man gjør noe? Er det sunt å oversømme det norske markedet med leger? For staten, muligens. Prisen presses ned, det blir billigere. Og kvaliteten? Tja, vanskelig å si. Men erfaringen er jo ikke akkurat på vår side, eller?

http://www.radiotromso.no/les/10771.html

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1357020

http://www.novanyheter.no/index.php?Itemid...t&task=view

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår frustrasjonen og det er ingen tvil om det, men det er system som feiler her. Å legge skyld på andre fordi de studere utenlands er jo ikke riktig. Her er det systemet som må skjerpes inn.

Lege er et meget populært yrke og det må anses at det må gjøres noe for å stoppe inntaket, men å heve karaktersnittet beviser ikke hvem som har det som trengs for å bli lege. Mange skryter på seg vgs karakterer, og ja de er gode de, men fortel meg i hvilken sammenheng de noensinne kommer til å ha i legeyrket?

Altså her er det systemet som bommer på åpent mål, få inn intervju, et eller annet som faktisk kan være med på å se på dine kvaliter som lege. For fra min erfaring så er det mange leger i dette landet (uansett hvor de har studert og karakter) som godt kunne tatt et annet yrke.

Lenke til kommentar

Hei.

Studerer 2. året medisin ved Masaryk Universitetet i Brno, Tsjekkia. Velger elegant å hoppe over den latterlige "diskusjonen" over legekompetansens proporsjonalitet med studieland på grunn av totalt fravær over saklige argumenter, objektive meninger og generell etikette over hvordan man ter seg når man først velger å representere en større gruppe.

Jeg håper det er noen som er interessert i å utveksle erfaringer, dele tips og diskutere medisinsk relatert stoff da jeg ser denne tråden som et fint medium til nettopp dette og er svært nysgjerrig på hvordan ting fungerer på de ulike institusjonene i Norge og andre land.

Har lenge hatt en forkjærlighet for Svalbard og lurer på hvilke muligheter man har for å jobbe eller ta turnus der, jeg regner med at de er marginale, men kanskje er det noen som har noe erfaring med det. Bjørnebitt må være en artig spesialisering hehe.

Kommer for øvrig en liten tur hjem til Oslo i morgen og tar meg kanskje en tur innom Domus Medica for å titte litt. Hvordan er biblioteket/lesemulighetene? Ellers stortrives jeg med å lese på Sverdrup.

Mvh. Fremtidig kollega.

Lenke til kommentar
Studerer 2. året medisin ved Masaryk Universitetet i Brno, Tsjekkia.

Velkommen til Tråden.

Fortell oss hvordan Tjekkia er som studieland og hvordan er medisinstudiet?

Forresten Han eller Ho? Jeg ble skikkelig overrasket at poplitea var ei Ho... :wee:

dreammmyy.... :love:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg forstår frustrasjonen og det er ingen tvil om det, men det er system som feiler her. Å legge skyld på andre fordi de studere utenlands er jo ikke riktig. Her er det systemet som må skjerpes inn.

Lege er et meget populært yrke og det må anses at det må gjøres noe for å stoppe inntaket, men å heve karaktersnittet beviser ikke hvem som har det som trengs for å bli lege. Mange skryter på seg vgs karakterer, og ja de er gode de, men fortel meg i hvilken sammenheng de noensinne kommer til å ha i legeyrket?

Altså her er det systemet som bommer på åpent mål, få inn intervju, et eller annet som faktisk kan være med på å se på dine kvaliter som lege. For fra min erfaring så er det mange leger i dette landet (uansett hvor de har studert og karakter) som godt kunne tatt et annet yrke.

Det er en systemfeil, det tror jeg ingen benekter heller. Men det må være lov å diskutere temaet på en skikkelig måte uten å bli stemplet som en pompøs drittsekk. Dritten har dessuten flydd flittig i begge retninger her.

Det er endringer på vei og Legeforeningen har eksplisitt fått "finne en løsning på turnusproblemet " inn i sitt PAP (Prinsipp- og arbeidsprogram) Dette problemet opptar mange, ikke bare bitre medisinstudenter i Norge som kjefter på internett.

Og med tanke på at det eneste stedet hvor antallet studenter kan begrenses er i utlandet så blir dette en veldig sår debatt. Det gjenstår nå å finne en god løsning på hvordan man skal begrense flowen ut av landet, men jeg er redd at uansett utfall så kommer en del utenlandsstudentene til å føle seg tråkket på.

Når det gjelder opptakssystemet så gjentar jeg meg selv til det uendelige med at intervju ikke er en gullstandard når det gjelder å skille studenter på egnethet. Det koster vanvittig mye mer enn et rent karakteropptak og det vil gi en fordel til eiendomsmegler-typer som kan å selge seg selv på 15 minutt.

Øke antallet studenter og sile underveis kan gjøre at man slipper unna de verste tullingene, men de største tullingene trenger ikke nødvendigvis være de som er dårligst faglig. Hva gjør man da ?

Føler litt at dette er tiende gangen vi har denne diskusjonen, noen som er lei? :w00t:

Lenke til kommentar
Forresten Han eller Ho? Jeg ble skikkelig overrasket at poplitea var ei Ho... :wee:

Haha. Hvilken "han" med respekt for seg selv ville valgt nicket poplitea? :p

Måtte vel bli Femur eller noan andre maskuline strukturer.

Føler litt at dette er tiende gangen vi har denne diskusjonen, noen som er lei? :w00t:

En smule..

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar

Kvinnelige legestudenter er :love:

Er femur den mest maskuline strukturen du kom på? :!:

Testicles? epididymalis? Prostata? elleeeeerrr... Corpus spongiosum?.. Jeg likte den siste...

Øke antallet studenter og sile underveis kan gjøre at man slipper unna de verste tullingene, men de største tullingene trenger ikke nødvendigvis være de som er dårligst faglig. Hva gjør man da ?

Det som er mest irriterende, er at utlandske studenter ta turnusplassene...

Da mener jeg folk uten norsk pass! :angry:

Jeg kjenner en iraner som har meld seg opp til turnus, valgt plassen, også har han ikke fullført bergenstesten..

Da hadde denne karen bare okkupert hele systemet og lagd trøbbel for folkflest!!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det som er mest irriterende, er at utlandske studenter ta turnusplassene...

Da mener jeg folk uten norsk pass! :angry:

Jeg kjenner en iraner som har meld seg opp til turnus, valgt plassen, også har han ikke fullført bergenstesten..

Da hadde denne karen bare okkupert hele systemet og lagd trøbbel for folkflest!!

Godt poeng, de utgjør faktisk ikke en ubetydelig gruppe etterhvert. Det verste er at man kan melde seg opp, få plass også er oppmøte neste stasjon. Ikke-nordmenn i turnussystemet er ikke sjeldent noen som "bare har slengt inn en søknad" for å se hva som skjer. Hvis de blir misfornøyd med plassen eller ikke gidder så har får ikke mangel på oppmøte noen konsekvens.

Hva skjer da? En turnuskandidat som ikke møter, sykehus som får problemer og en annen turnuskandidat som får en uke (10 dager) på seg å pakke nipseska si for å flytte til Ballangen.

Helvetes opplegg altså, hele greia.

Lenke til kommentar

Kvinnelige legestudenter er :love:

Er femur den mest maskuline strukturen du kom på? :!:

Testicles? epididymalis? Prostata? elleeeeerrr... Corpus spongiosum?.. Jeg likte den siste...

m.bulbospongiousus (en ereksjonsmuskel ("vippe"-muskelen) for de av oss som ikke har kommet så langt - rett meg hvis jeg tar feil)

Googlet den for å sjekke spelling og fant noe spesiell forskningsartikkel

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...c1a524664c45499

In two studies we investigated the role of the bulbospongiosus muscles (mBS) in the copulatory behavior, fertility, and ex copula reflexes of B6D2F1/J male mice. In Experiment 1, males had the mBS excised (BSx) or underwent a sham surgical procedure (SHx) and were tested for sexual behavior. BSx males had a significantly higher number of breaks (periods after intromission when the penis leaves the vagina and is reinserted without a dismount) per intromissive mount. On all other copulatory measures, BSx and SHx males were statistically indistinguishable. Vaginal smears taken daily from mated females revealed no effect of the male's condition on the rate of pseudopregnancy, but there was a higher rate of pregnancy in females mated to SHx males.

Hvem sier at dyreforsøk alltid er kjipt, her har "gutta" virkelig fått kjørt seg høres det ut som. Og hvem i svarte er det som har sittet å telt antall "breaks" ??

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Hva skjer da? En turnuskandidat som ikke møter, sykehus som får problemer og en annen turnuskandidat som får en uke (10 dager) på seg å pakke nipseska si for å flytte til Ballangen.

Helvetes opplegg altså, hele greia.

Ta en titt på kommende liste...

http://www.med.uio.no/turnus/oppmeldte150809.html

Jeg vet allerede 4 stykker som er ikke norsk statsborger, eller i det heletatt kan norsk..

arrgghh.. :mad:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg får spørre dere proffesjonelle her. Jeg har i voksen alder begynt å ta ambulansefag på kveldstid. Men jeg liker anatomi spesielt godt, er det noen som kan anbefale et godt anatomi atlas (på sykepleiernivå) som har bra illusjoner og er godt skrevet på norsk? :)

Lenke til kommentar
Jeg får spørre dere proffesjonelle her. Jeg har i voksen alder begynt å ta ambulansefag på kveldstid. Men jeg liker anatomi spesielt godt, er det noen som kan anbefale et godt anatomi atlas (på sykepleiernivå) som har bra illusjoner og er godt skrevet på norsk? :)

På norsk vet jeg rett og slett ikke om det finnes atlas? Ikke som jeg har sett. Men det trengs ikke, du er jo i utgangspunktet kun ute etter bilder med det latinske navnet på muskelen.

Thieme sine atlas er fantastisk bra. I tillegg til å ha de beste og enkleste bildene har de i tillegg litt tekst som forklarer de vanligste slitasjestedene, skader osv. Men de er dyre :whistle:

Netter er et kunstverk, men vanvittig detaljert (og på tysk). Det bør du styre unna.

Sobotta er bra, men kanskje litt kjedelig?

Dette er jo selvfølgelig min personlige mening og det finnes like mange meninger som medisinstudenter når det kommer til bøker :)

Lenke til kommentar

Bruker Netter selv, fungerer veldig bra når man studerer teoretisk, men i Slovakia har de en del praktiske prøver.

Til de ville jeg foretrukket en bok med realistiske bilder, for jeg sliter med å kjenne igjen strukturene fra Netter-boka i disseksjonsrommet.

En kamerat har McMinn's, og den så ganske god ut, uten at jeg har sett nøyere på den, eller brukt den til studering.

Netter er et kunstverk, men vanvittig detaljert (og på tysk). Det bør du styre unna.

Boka mi er på engelsk (omtrent som latin).

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...