Vaio Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Veldig spennende i akuttsituasjoner iallefall Nja... det var en vanlig operasjon... Du skulle sett det ekle blikket jeg fikk av en anestesisykesøster. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Er ikke alltid like enkelt å intubere, har jeg hørt. Ihvertfall ikke overvektige personer med kort hals... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Feelingen er absolutt ikke det sammen som de jævla dukkene.. Følsen av å "slipe" av tennene til pasienten er litt ekkel... Men han anestesiologen var jævla kult.. Rolig fyr med full kontroll. Endret 10. oktober 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Derfor, er det bedre å råde han med et glass vann eller evnt. omeprazol.Og! Hvis det skal vise seg å være en HT, er ikke faren blitt større alikevel. Akkurat som Diabetes protokollen: Sukker først, så insulin. Syns ikke det er helt sammenliknbart. Diabetesprotokollen er akuttbehandling av dårlige pasienter. Her snakker vi om en som tydeligvis ikke sliter veldig. Du kan ha høye BT-verdier uten store symptomer, men som kan gi relativt alvorlige senskader. Sender du en fyr med 200/140 BT hjem med antacida, kan det utgjøre en hel del til neste gang han kommer til legen uten å ha blitt bedre av antacidaen. Men nå spinner vi oss litt bort her. Jeg skal ringe Klara-Laila fra sykehustelefonen å spørre etter fasiten. Endret 10. oktober 2008 av Reipar Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Klara Laila? Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Klara Laila? Du må lese flere tabloide nyhetsmedier Vaio Har du ikke fått med deg at våre kjære stortingsrepresentanter brenner bort hundretusenvis av kroner på spåkjerringer ala. Turid-Lalia og Janne-Tove? Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Jeg tror det er ganske vanlig at både redningsmann og pilot i luftambulansen har erfaring fra Forsvaret, uten at dette er et krav. Klippet fra norskluftambulanse.no: Krav redningsmann: Fagbrev for ambulansepersonell eller sykepleierutdanning med tilsvarende kompetanse Autorisasjon som helsearbeider iht. Helsepersonelloven Kompetansebevis for utrykningskjøring kode 160 Minimum 2 års erfaring fra selvstendig prehospitalt akuttmedisinsk arbeid Flyteori privatflyger PPL Basiskunnskaper i fjellklatring /redning Sportsdykkersertifikat, NDF/ PADI Gyldig legeundersøkelse for privatflygere PPL kl.2 Vandelsattest må fremlegges ved tilbud om ansettelse (krav fra Luftfartstilsynet om plettfri vandel) Bestå fysiske opptakskrav PHTLS eller tilsvarende Kurs i samvirke på skadested (SPS) Krav pilot: ATPL H- eller CPL H- og ATPL-teori IR H 2 000 timer relevant erfaring som fartøysjef på helikopter 100 timer instrumenterfaring 200 timer natterfaring God samarbeidsevne vektlegges høyt. Krav lege: Norsk autorisasjon som lege. Anestesiologisk kompetanse. Minimum 4 års praksis ved anestesiavdeling under pågående spesialisering, men spesialistgodkjenning tilstrebes. Dokumentasjon på godkjent legeundersøkelse for besetningsmedlemmer (BSL C 1-3). Søkeren forventes å drive regelmessig fysisk trening og være i alminnelig god fysisk form for alderen. Dokumentasjon på dette bes fremlagt, alternativt villighet til å gjennomføre en fysisk test. Fysiske helsekrav skal etter ansettelse kunne dokumenteres innfridd årlig. Førerkort kl. B. Vandelsattest må fremlegges ved tilbud om ansettelse. Beherske norsk språk skriftlig og muntlig meget godt. ATLS, PHTLS, AHLR, APLS eller tilsvarende. Kurs i samvirke på skadested Relevant yrkeserfaring (selvstendig prehospitalt akuttmedisinsk arbeid, prosjektoppgaver, pedagogisk eller administrativ erfaring). Konge! tusen takk, det var endel krav for å bli redningsmann. Ikke alt jeg hadde tenkt over, men igjen. Drømmen er pilot , det virker så greit. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) 1) Hypertensjon kan føre til brystsmerter 2) Overforbruk av lakris fører til hypokalemia, som noen ganger kan provosere frem hjertearrytmier 3) Jenten i Tidsskrift-artikkelen jeg linket til, hadde EKG-forandringer: "EKG gav mistanke om venstre ventrikkel-hypertrofi (SV2 + RV5 = 75 mm)" Nå må du bestemme deg... Er det HT ---> IHD ---> brystsmerter eller Hypokalemia ---> arrhythmia ---> brystsmerter Du er vingeler litt med "diagonosen" din.. edit hyper til hypo Endret 11. oktober 2008 av Vaio Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Det kan være den ene .... eller den andre ..... eller begge to ..... eller en god kombinasjon ..... Eller ingen av de :-) Hvem vet? Det finner vi nok aldri ut av 100% sikkert.... Det jeg sier er at den finnes en mulighet for at lakrisinntaket medførte brystsmerter .... på den ene eller andre måten. Hyperkalemia PS: Det er forskjell på hyper- og hypo-. Tenkte det kunne være greit å vite. Endret 11. oktober 2008 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Det kan være den ene .... eller den andre ..... eller begge to ..... eller en god kombinasjon ..... Eller ingen av de :-) Hvem vet? Dvs. Du har ikke peiling... Er alle Med. studenter fra UIB like hyklete som deg ScapulaA? Endret 11. oktober 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Det kan være den ene .... eller den andre ..... eller begge to ..... eller en god kombinasjon ..... Eller ingen av de :-) Hvem vet? Dvs. Du har ikke peiling... Er alle fra Med. studenter like hyklete som deg ScapulaA? Skjerpings Vaio. Ingen kan si noe skråsikkert. Jeg har sagt det før, arroganse VIL føre til at man går på en stjernesmell en eller flere ganger i karrieren. Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=528514 Hva synes dere om dette? Bruker dere noen gang Wiki som dette? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=528514 Hva synes dere om dette? Bruker dere noen gang Wiki som dette? :!: Uff, skjønner ikke at han var så dum at han sjekket wiki når han var usikker, han burde heller ha rådført seg med en annen lege. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Hvordan gikk eksamen, Sonja? Jeg skal synge for dere på tirsdag. Gled deg! Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Takk, det gikk bra, den var lett! Synge på skilsmisseballet? He-he fremragende, gleder meg, du får rope ut Sonja84, Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Hei! Jeg lurer veldig på å studere medisin i København neste høst. Nå storkoser jeg meg med å ta alle realfagene privat, og hvis jeg får de karakterene jeg sikter mot, søker jeg Køben, Århus og Odense. Men er det noen her som har noen erfaringer med medisin i Danmark? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Premed-student fra Budapest, Ungarn er et fett sted, anbefaler folk å studere utenlands. Kul erfaring, man lærer et nytt språk og man er mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Endret 12. oktober 2008 av Raijin Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=528514 Hva synes dere om dette? Bruker dere noen gang Wiki som dette? :!: Uff, skjønner ikke at han var så dum at han sjekket wiki når han var usikker, han burde heller ha rådført seg med en annen lege. Jeg har sett flere overleger bruker Wikipedia.. Nothing surprices me anymore. Premed-student fra Budapest, Velkommen! Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Jeg har sett flere overleger bruker Wikipedia.. Nothing surprices me anymore. pss.. tror jeg ingenting på Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Premed-student fra Budapest, Ungarn er et fett sted, anbefaler folk å studere utenlands. Kul erfaring, man lærer et nytt språk og man er mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Det siste der kan vi nok diskutere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå