Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Du redigerer svaret ditt mens jeg skriver mitt, og etter at jeg skriver mitt. Det gjør det litt uoversiktlig, men greit

Det er du som raskt med avtrekkeren... Mens jeg skrev og redigerte, skrev du noe nytt...

 

Edit: Jeg vil også legge til at når du er 5. (6.?) års medisinstudent, og i tillegg titulerer deg som lis. stud.med så har du ett spesielt ansvar utover det en vanlig forumbruker har når han gir råd i forumet. Når du uttaler deg som medisinstudent med legelisens, fører det til at folk tar ditt råd alvorlig, og da er det lurt å tenke seg om før du poster. Er dumt hvis du forårsaker skade med noe du skriver (tenk alltid "First, do no harm/primum non nocere").

 

(fjerner det siste, er ikke mening med personangrep:-) )

Jeg er en sjetteårs student med lisens. Ja...

Og er for øyeblikket en Hospitant på HUS og allmennmedisin.

 

Er du 100% sikker på at du ville gitt det samme rådet en gang til?

Det er så sabla lett å gi råd som ikke har noe mening. Jeg er 100% sikker...

 

"Dra til en lege og mål blodtrykket ditt! Stopp lakrisen! osv.."

Det er ingen essens i de rådene annet enn å fraskyve ansvaret.

 

"Wilson" fra første episode av HOUSE MD Sesong 5:

"I am a Oncologist, everything i see is Cancer"

Samme vil en "nephrolog" antyde "svake" Brystsmerter med "Hypertensjon" pga. Lakrisinntaket.

Således viser, du og overlegen, ingen innsikt til epidemiologiske delen/allmennmedisinske delen.

 

Jeg klandrer ikke Overlegen, det er ikke hans jobb å tenke på annet enn nephrologi.

Pasientene blir jo "henvist" av en a-l-l-m-e-n-n-l-e-g-e.

 

 

Du, derimot, viser et klassisk medisinstudent syndrom: "Read the diseases"-syndromet.

 

Min veileder i Indremedisin sa engang (Dr. Piklik):

"what is rare is rare, what is common is common"

 

MTP: at millioner av nordmenn gomler i seg flere tonn med lakris hvert år.

Hvor stor sannsynlighet at en større populasjon sliter med HT, NETTOPP pga. lakrisen?

 

Derimot er halsbrann et vanlig fenomen for de som har spist mye "Tyrkis Pepper"

google: Tyrkis pepper halsbrann.

Samme for refluks hos barn og muskelspasm hos ungdom..

 

Dessuten er du kun en andreårsstudent... :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først:

Det er en mulighet, om enn liten, for for at pasienten lider av høyt blodtrykk som kan gi alvorlige bivirkninger fordi du rådet han til å ikke oppsøke lege (det var spørsmålet hans, ”bør jeg oppsøke lege”). Jeg har allerede nevnt retinopati. Langstidvirkningene av høyt blodtrykk tror jeg du allerede kan? Ett hint: BT på 220/125 mm Hg er ikke sunt for kroppen, hverken i det korte eller lange løp. Det er opplagt at han for sikkerhets skyld burde blitt rådet til å måle blodtrykket. I tillegg gir stort lakrisinntak hypokalemia (jfr. artikkelen i Tidsskriftet), som kan gi hjertearrytmier og andre uønskete virkninger.

 

Jeg er en sjetteårs student med lisens. Ja...

Og er for øyeblikket en Hospitant på HUS og allmennmedisin.

Bra for deg. Kanskje du burde vite bedre?

 

Det er så sabla lett å gi råd som ikke har noe mening. Jeg er 100% sikker..."Dra til en lege å mål blodtrykket ditt! Stopp lakrisen! osv.."

Det er ingen essens i de rådene annet enn å fraskyve ansvaret.

 

Det absolutt en essens i rådene, og jeg skyver ikke fra meg ansvaret (slik du gjør...). Hvis jeg fysisk visste hvor pasienten var, skulle jeg gjerne målt blodtrykket selv. Men det vet jeg ikke, så derfor er min absolutte anbefaling at personen får sjekket blodtrykket sitt.

 

Og angående å slutte/kutt ned lakris, så kommer det helt an på hva han som skrev den opprinnelige tråden mente med ”mye sterk lakris”. Minner om mailen fra overlegen i nefrologi nevnte et case der en jente som spiste en pose tyrkisk pepper om dagen fikk lakrisindusert hypertensjon.

 

"Wilson" fra første episode av HOUSE MD Sesong 5:
"I am a Oncologist, everything i see is Cancer"

Samme vil en "nephrolog" antyde Brystsmerter med "Hypertensjon" pga. Lakrisinntaket.

Således viser, du og overlegen, ingen innsikt til epidemiologiske delen/allmennmedisinske delen.

 

Jeg klandrer ikke Overlegen, det er ikke hans jobb å tenke på annet enn nephrologi.

Du, derimot, viser en klassisk medisinstudent syndrom: "Read the diseases"-syndromet.

 

Min veileder i Indremedisin sa engang (Dr. Piklik):

"what is rare is rare, what is common is common"

 

Jeg har som alle andre hørt uttrykket "When you hear hoofbeats, think horses, not zebras", og ser poenget ditt 100%. Det betyr likevel ikke at sjeldne sykdommer skal ignoreres eller overses. Heller ikke at man skal sette skylappene på og si "Halsbrann er mest sannsynlig, derfor er dette det eneste svaret". Det viser en lite ydmyk holdning, og som overlegen sa: Ingenting er 100% sikkert innen medisinen. Symptomer varierer, pasientene er sjelden like "plankekjøring/entydige" som i lærebøkene.

 

MTP: at millioner av nordmenn gomler i seg flere tonn med lakris hvert år.

Hvor stor sannsynlighet at en størres populasjon sliter med HT, NETTOPP pga. lakrisen?

 

Her ville jeg skrive at det hadde vært interessant å se en studie på dette. Tok et kjapt søk, og fant studien:) Jeg anbefaler: "Bernardi, M et al. "Effects of prolonged ingestion of graded doses of licorice by healthy volunteers." Life Sciences 55(11):863-872, 1994.". Kort fortalt: De som inntok lite lakris merket ingenting, noen av de som inntok mye lakris opplevde hypertensjon.

 

Derimot er halsbrann et vanlig fenomen for de som har spist mye "Tyrkis Pepper"

google: Tyrkis pepper halsbrann.

Samme for refluks hos barn og muskelspasm hos ungdom..

 

For det første: Tyrkisk pepper er ikke det samme som lakris, fordi tyrkisk pepper inneholder lakris, i tillegg til masse annet (bl. a ammoniumklorid).

For det andre: Jeg ser ikke bort fra at brystsmerter ved lakrisinntak kan ha ulike årsaker. En årsak kan være halsbrann. En annen av årsakene er lakrisindusert hypertensjon, derfor bør man måle blodtrykket for å utelukke langtidsvirkningene av høyt blodtrykk.

 

 

Konklusjonen min er og blir: Hvis en pasient klager over brystsmerter, og han opplyser at smertene sammenfaller med lakrisinntak ville jeg målt blodtrykket. Ved høyt BT ville jeg frarådet lakrisinntak og målt Na og K i blod/urin. Det er helt uforståelig at du setter deg på bakbeina og er uenig i denne handlemåten.

 

Edit: Bare en liten kommentar på det siste: Ved ischemi-suspekte brystsmerter hører selvfølgelig EKG og annen utredning med... Sier seg selv, egentlig.

Dessuten er du kun en andreårsstudent...

Har ingen problemer med å innrømme at det er mye jeg ikke kan ennå, og at jeg fortsatt har mye å lære. Det kunne du kanskje være litt flinkere til? Ydmykhet er ikke akkurat det første som slår meg når jeg leser dine poster. Håper ikke resten av utenlandsstudentene er like overlegne og ærekjære.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

I tilfelle du fortsatt skulle være i tvil Vaio, så har jeg funnet frem noen nye artikler på PubMed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1823705..._RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1829969...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1825658...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1586904...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1586903...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1574142...Pubmed_RVDocSum

 

Noen sitater:

"An Internet search on PubMed and Embase revealed 7 publications, all ofwhich short-term studies. --These studies showed that a daily consumption of glycyrrhetinic acid of 95 mg or more caused an increase in blood pressure. --A practical guideline for an acceptable daily intake of glycyrrhetinic acid seems to be 9.5 mg a day. This means no more than 10-30 g liquorice and no more than half a cup of liquorice tea a day. --On diagnosing hypertension, the effects of liquorice and liquorice tea consumption on blood pressure should be kept in mind."

 

"The authors describe a patient with long-standing hypokalemia and uncontrolled hypertension related to excessive ingestion of liquorice. The case highlights the importance of obtaining a detailed dietary history, especially considering the increasing use of liquorice-containing foods, teas, and herbal products."

 

"During examination hypertension and hypokalaemia were found. After some time it was discovered that the patient was eating too much liquorice. The case demonstrates that liquorice intoxication should be considered as a cause of hypertension in old age. Furthermore the case demonstrates that missing an intoxication is a pitfall..."

 

"Glycyrrhetinic acid, the active constituent of liquorice, inhibits renal IIbeta-hydroxysteroid dehydrogenase. This allows cortisol to stimulate mineralocorticoid receptors, which can result in hypertension and hypokalaemia. "

 

"Case reports and clearly defined mechanisms of action provided strong evidence for the ability of ephedra and licorice to increase blood pressure."

Lenke til kommentar
For det første: Tyrkisk pepper er ikke det samme som lakris, fordi tyrkisk pepper inneholder lakris, i tillegg til masse annet (bl. a ammoniumklorid).

For det andre: Jeg ser ikke bort fra at brystsmerter ved lakrisinntak kan ha ulike årsaker.

En årsak kan være halsbrann. En annen av årsakene er lakrisindusert hypertensjon, derfor bør man måle blodtrykket for å utelukke langtidsvirkningene av høyt blodtrykk.

 

 

Konklusjonen min er og blir: Hvis en pasient klager over brystsmerter, og han opplyser at smertene sammenfaller med lakrisinntak ville jeg målt blodtrykket. Ved høyt BT ville jeg frarådet lakrisinntak og målt Na og K i blod/urin. Det er helt uforståelig at du setter deg på bakbeina og er uenig i denne handlemåten.

Da får du liste opp alle differensial diagonoser til brystsmerter.

Så lister du opp hva slags "bryst smerter" er vanlig for folk under <20, 20-30, 30-45, 45-70 osv..

 

Her er en fin start:

http://heartdisease.about.com/cs/coronarydisease/a/CP1.htm

In young, healthy people presenting with chest pain, the condition "benign chest wall pain" is particularly common. This is a diagnosis that doctors do not understand very well, and consequently neither do their patients. Because this condition is completely harmless, the lack of understanding on the part of patients as to what is causing the pain often leads to months or years of needless worry or anxiety.

 

Edit: Bare en liten kommentar på det siste: Ved ischemi-suspekte brystsmerter hører selvfølgelig EKG og annen utredning med... Sier seg selv, egentlig.

oioioi... jepp... fordi IHD (Ischemic heart disease) er helt vanlig hos ungdommer... :wee:

Dessuten er du kun en andreårsstudent...

Har ingen problemer med å innrømme at det er mye jeg ikke kan ennå, og at jeg fortsatt har mye å lære.

Riktig innstilling! Derfor bør du også være forsiktig med slike uttalelser:

"Får ikke mye tillit til utenlandsstudenter av Vaio sitt svar"...

 

Det kunne du kanskje være litt flinkere til? Ydmykhet er ikke akkurat det første som slår meg når jeg leser dine poster. Håper ikke resten av utenlandsstudentene er like overlegne og ærekjære.

Fordi jeg forsvarer meningene mine med fakta?

Du får sjekke opp snitt alderen til CHF, IHD og Coronary spasm/agina pectoris.

 

:wee:

Lenke til kommentar

 

Hvor finner jeg setningen: "That cause chest pain in younger people" ?

Mtp. det er "brystsmerter" du argumentere for...

 

 

Forresten, jeg har en teori! :idea:

Trådstarteren har WPW-syndrom! :dribble:

 

Han spiser mye lakris, fører til HT, som igjen fører til stress og insufix i hjertet, som igjen fører til arrytmi, som fører til "svake brystsmerter" og svimmelhet og kvalme og...

 

:wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Du redigerer svaret ditt mens jeg skriver mitt, og etter at jeg skriver mitt. Det gjør det litt uoversiktlig, men greit

Det er du som raskt med avtrekkeren... Mens jeg skrev og redigerte, skrev du noe nytt...

 

Edit: Jeg vil også legge til at når du er 5. (6.?) års medisinstudent, og i tillegg titulerer deg som lis. stud.med så har du ett spesielt ansvar utover det en vanlig forumbruker har når han gir råd i forumet. Når du uttaler deg som medisinstudent med legelisens, fører det til at folk tar ditt råd alvorlig, og da er det lurt å tenke seg om før du poster. Er dumt hvis du forårsaker skade med noe du skriver (tenk alltid "First, do no harm/primum non nocere").

 

(fjerner det siste, er ikke mening med personangrep:-) )

Jeg er en sjetteårs student med lisens. Ja...

Og er for øyeblikket en Hospitant på HUS og allmennmedisin.

 

Er du 100% sikker på at du ville gitt det samme rådet en gang til?

Det er så sabla lett å gi råd som ikke har noe mening. Jeg er 100% sikker...

 

"Dra til en lege og mål blodtrykket ditt! Stopp lakrisen! osv.."

Det er ingen essens i de rådene annet enn å fraskyve ansvaret.

 

"Wilson" fra første episode av HOUSE MD Sesong 5:

"I am a Oncologist, everything i see is Cancer"

Samme vil en "nephrolog" antyde "svake" Brystsmerter med "Hypertensjon" pga. Lakrisinntaket.

Således viser, du og overlegen, ingen innsikt til epidemiologiske delen/allmennmedisinske delen.

 

Jeg klandrer ikke Overlegen, det er ikke hans jobb å tenke på annet enn nephrologi.

Pasientene blir jo "henvist" av en a-l-l-m-e-n-n-l-e-g-e.

 

 

Du, derimot, viser et klassisk medisinstudent syndrom: "Read the diseases"-syndromet.

 

Min veileder i Indremedisin sa engang (Dr. Piklik):

"what is rare is rare, what is common is common"

 

MTP: at millioner av nordmenn gomler i seg flere tonn med lakris hvert år.

Hvor stor sannsynlighet at en større populasjon sliter med HT, NETTOPP pga. lakrisen?

 

Derimot er halsbrann et vanlig fenomen for de som har spist mye "Tyrkis Pepper"

google: Tyrkis pepper halsbrann.

Samme for refluks hos barn og muskelspasm hos ungdom..

 

Dessuten er du kun en andreårsstudent... :wee:

 

Med all overveiende sannsynlighet har denne pasienten en helt ufarlig lidelse, der har du rett. Men når du først er i gang med epidemiologi så må man også tenke kost/effekt og jeg er ikke i tvil om at det over tid på legekontor er kostnads effektivt å måle blodtrykket på denne karen.

 

For ikke å snakke om de uante mengdene med kred du vil få om du henviser en lakrisspiser med tanke på lakris-indusert HT og det stemmer :)

 

Uansett takk for innspill, har lært mye om lakris :)

 

BT, u-kalium/u-natrium, s-kalium/s-natrium.

 

Den er god.

Lenke til kommentar
Med all overveiende sannsynlighet har denne pasienten en helt ufarlig lidelse, der har du rett. Men når du først er i gang med epidemiologi så må man også tenke kost/effekt og jeg er ikke i tvil om at det over tid på legekontor er kostnads effektivt å måle blodtrykket på denne karen.

Med mindre denne karen lider av Cogenital Heart Disease, som WPW, Long QT osv...

Så er det veldig veldig veldig veldig veldig veldig veldig usannsynlig at det er HT fører til brystsmertene hans.

 

Iallfall ikke hos en som synes det er "flaut" og har mangen "venner" på forumet.

 

 

 

For ikke å snakke om de uante mengdene med kred du vil få om du henviser en lakrisspiser med tanke på lakris-indusert HT og det stemmer :)

Derfor, er det bedre å råde han med et glass vann eller evnt. omeprazol.

Og! Hvis det skal vise seg å være en HT, er ikke faren blitt større alikevel.

Akkurat som Diabetes protokollen: Sukker først, så insulin.

Lenke til kommentar

Hvem sa noe om ungdommer? Trådstarter opplyste aldri om alderen sin. Du har selvfølgelig noen poeng Vaio, de viktigste er at brystsmerter har mange årsaker og at lakrisindusert hypertensjon er sjelden.

 

Det endrer ikke på det faktum at personen i dette tilfellet setter brystsmertene i sammenheng med lakrisinntak. Sykehistorien/anamnesen er utrolig viktig. Hvis pasienten setter to hendelser i sammenheng, er det verdt å utrede dette (innenfor rimelighetens grenser), selv om pasienten ikke nødvendigvis har rett i slike saker.

Lenke til kommentar
Seriøst? Ved GERD (gastroesophageal reflux disease), hvis hovedsyndrom er heartburn, er antacider eller H2-reseptorblokkere førstevalget inntil diagnosen eventuelt bekreftes av gastroskopi.

Omeprazol er reseptfri?!?!

 

 

Edit: Jeg kan også sitere:

 

Det startet omtrent samtidig som jeg begynte å spise mye sterk lakris!

edit: Nettopp, Det kan like godt være refluks..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Seriøst? Ved GERD (gastroesophageal reflux disease), hvis hovedsyndrom er heartburn, er antacider eller H2-reseptorblokkere førstevalget inntil diagnosen eventuelt bekreftes av gastroskopi.

Omeprazol er reseptfritt?!?!

Greit nok

 

Edit: Jeg kan også sitere:

 

Det startet omtrent samtidig som jeg begynte å spise mye sterk lakris!

So? Kan også komme da han spiste tåneglen sin.

 

Han nevner ikke tåneglen og setter ikke dette i sammenheng med smertene.

Lenke til kommentar
Seriøst? Ved GERD (gastroesophageal reflux disease), hvis hovedsyndrom er heartburn, er antacider eller H2-reseptorblokkere førstevalget inntil diagnosen eventuelt bekreftes av gastroskopi.

Omeprazol er reseptfritt?!?!

Greit nok

Ok... Bruk Ranitidine... Zantac®

Edit: Jeg kan også sitere:
Det startet omtrent samtidig som jeg begynte å spise mye sterk lakris!

So? Kan også komme da han spiste tåneglen sin.

Han nevner ikke tåneglen og setter ikke dette i sammenheng med smertene.

Nettopp, akkurat som HT ikke har en sammenheng med brystsmertene...

Lenke til kommentar
Nettopp, akkurat som HT ikke har en sammenheng med brystsmertene...

 

1) Hypertensjon kan føre til brystsmerter

 

2) Overforbruk av lakris fører til hypokalemia, som noen ganger kan provosere frem hjertearrytmier

 

3) Jenten i Tidsskrift-artikkelen jeg linket til, hadde EKG-forandringer: "EKG gav mistanke om venstre ventrikkel-hypertrofi (SV2 + RV5 = 75 mm)"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...