Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PS: sjekk denne tråden (gammel tråd ja): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=812298 og sammenlign hva trådstarteren sier, Vaio sitt svar og artikkelen jeg fant frem. Får ikke mye tillit til utenlandsstudenter av Vaio sitt svar.

Smerte i brystet ved dyp innpust er i utgangspunktet ikke typisk for hjertesmerte / angina. Lakris-indusert hypertoni er en klassisk House-case, med andre ord ekstremt sjeldent. Det er på en måte ikke det første du skal tenke på om en kar kommer inn med smerter i brystet ;)

Lenke til kommentar
Hehe, jeg kunne fint lett opp svarene til spørsmålene dine, men har ingen problemer med å innrømme at dette er ting vi ikke har lært ennå, det meste jeg vet om dette kommer av ulike artikler i tidsskrift osv, ikke lærebøker. Så vi trenger ikke fortsette diskusjonen.

Nei for alldel... Jeg tåler kritikk... :wee:

please.. enlight me..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Nei, definitivt ikke det første man tenker på. Umulig å si mer utfra den casen uten BT-måling og videre utredning. Har ingen problemer å innrømme at det er en skikkelig zebra/house-case. Syns bare det var påfallende at han nevnte nytt, stort lakrisinntak i samme setning som brystsmerter, minnet med om den nevnte artikkelen. Tar meg den friheten å sitere artikkelen en gang til:

"Det er viktig å være oppmerksom på den dramatiske effekten lakris kan ha hos disponerte personer. Spesielt hos yngre med høyt blodtrykk og tendens til subnormalt kaliumnivå bør man alltid spørre om lakrisforbruk. Behandlingen er å seponere lakris samt eventuell medikamentell intervensjon og da med aldosteronantagonist som førstevalg."

Nå kaller "Sentralnervesystemet" av Per Brodal, takk for spennende diskusjon.

Lenke til kommentar

Jeg må bare ha denne i mine innlegg, sykt mye intressant, for en som drømmer om medisinstudie. :)

Kan jeg forresten spørre sånn generelt hva en person som ønsker å fly luft ambulanse trenger av utdannelse? Jeg har c kurs i førstehjelp nå snart, (røde kors) og vet jeg må ta helikopter lappen, men hva mer av utdannelse? er det snakk om mange kurs her eller?

kanskje ikke rette stedet å spørre :p men uansett takk for svar:)

trond:)

Lenke til kommentar
Jeg må bare ha denne i mine innlegg, sykt mye intressant, for en som drømmer om medisinstudie. :)

Kan jeg forresten spørre sånn generelt hva en person som ønsker å fly luft ambulanse trenger av utdannelse? Jeg har c kurs i førstehjelp nå snart, (røde kors) og vet jeg må ta helikopter lappen, men hva mer av utdannelse? er det snakk om mange kurs her eller?

kanskje ikke rette stedet å spørre :p men uansett takk for svar:)

trond:)

Pilot i en luftambulanse har i utgangspunktet den samme jobben som andre piloter som flyr helikopter. Jobben din er å sitte bak rattet, ikke hoppe ut av helikopteret for å redde folk :) Det kreves nok mye rutine for å få jobb som pilot i luftambulansen med tanke på flygninger under vanskelige forhold osv.

Med det finnes jo andre som jobber i en luftambulanse, anestesiologer og redningsmenn. Anestesiologer er leger med videreutdannelse. Redningsmann tar nok litt kortere tid, men jeg vet ikke helt hva som er den beste veien å gå.

Lenke til kommentar

Jaja, da har jeg fått svar fra overlege Kristian Heldal, nefrolog. Er faktisk positivt overrasket over at han tok seg tid til å svare, er ikke alle leger som tar seg tid til det i dagens helsevesen. Her kommer svaret hans og min mail:

Hei [mitt navn]

Symptomer på hypertensjon kan være alt fra alvorlige generelle symptomer med hodepine, brystsmerter (særlig hos en pas med coronarsykdom), gen slapphet etc etc. Poenget er at dersom plagene er der og pasienten er hypertensjon så kan det være at det er sammenheng mellom lakrisintaket, hypertensjonen og symptombildet. Symptomene er ofte forårsaket av BT stigninger. Det er imidlertid ikke slik at lakrisindusert hypertensjon har andre symptomer enn en hvilket som helst annen symptomgivende hypertensjon. I dette tilfellet ville jeg anbefalt pasienten å ta kontakt med lege for å få målt blodtrykket. Hvis det var høyt og pasienten fortsatt spiste lakris ville det vært fornuftig å ta en kalium i blod - disse pasientene har hypokalemi - og dersom hypokalemi ble bekreftet kunne man også undersøkt Na og K i urin der man typisk ville finne et inverst forhold med høyere K kons enn Na. Det man også skal være klar over er at lakriseffekten sitter der i flere uker slik at selv om pas hadde sluttet å spise lakris så kunne det fortsatt være spor etter det flere uker senere. Uansett ville jeg også anbefalt pasienten å slutte med lakrisinntaket!

Jeg hadde for øvrig nylig en annen pasient med lakrisindusert hypertensjon - hun spiste minst en pose Tyrkisk pepper daglig og hadde gjort det i fire år. Hun hadde diffuse symptomer som hadde kommet omtrent fra da hun startet med lakrisspisingen.

Håper dette var oppklarende. Ta gjerne kontakt igjen hvis du har flere spørsmål.

Hus også at i medisinen er det nesten ingenting som er absolutt - og det er det som gjør det så morsomt. Imidlertid betyr det også at det faktisk er en del diskusjoner man ikke klarer å avgjøre!!

:-)

Mvh

Kristian Heldal

Overlege, nefrolog

Medisinsk klinikk

Sykehuset Telemark HF

3710 Skien

E-post: [email protected]

-----Opprinnelig melding-----

Fra: [mitt navn]

Sendt: 9. oktober 2008 23:08

Til: [email protected]

Kopi: Kristian Heldal

Emne: Lakrisindusert hypertensjon

Hei, mitt navn er [mitt navn] og jeg er medisinstudent på 2. året

på UiB. Bakgrunnen for at jeg skriver til deg er denne artikkelen med

tittel "Lakris - ikke bare sukkertøy":

http://tidsskriftet.no/index.php?seks_id=511466

Jeg er i en faglig diskusjon med noen andre medisinstudenter.

Utgangspunktet for diskusjonen vår er dette innlegget av en person på

internett:

"I de siste Dagene har jeg til noen perioder hatt (svake)smerter I

venstre side i brystet når jeg trekker pusten Dypt inn

Det startet omtrent samtidig som jeg begynte å spise mye sterk lakris! Det er bare noen ganger jeg kjenner det, og jeg klarer ikke helt å

Beskrive den nøyaktige Posisjonen i brystet...

Er dette "normalt", eller burde jeg gå til lege?"

Diskusjonen vår går på om symptomene i innlegget ovenfor kan stamme

fra lakrisindusert hypertensjon. Vi klarer ikke bli enig om

brystsmertene kan stamme fra hypertensjon, og om lakrisindusert

hypertensjon kan være en aktuell diagnose i dette tilfellet. Vi har

ikke tilgang på mer informasjon fra personen som postet innlegget.

Hva er dine kommentarer til dette, er lakrisinntaket om mulig årsak

til smertene? Takker på forhånd for innspill til den fastlåste

diskusjonen vår.

Mvh

[mitt navn]

Venter i spenning på Vaios kommentar :-)

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
Snip

Pilot i en luftambulanse har i utgangspunktet den samme jobben som andre piloter som flyr helikopter. Jobben din er å sitte bak rattet, ikke hoppe ut av helikopteret for å redde folk :) Det kreves nok mye rutine for å få jobb som pilot i luftambulansen med tanke på flygninger under vanskelige forhold osv.

Med det finnes jo andre som jobber i en luftambulanse, anestesiologer og redningsmenn. Anestesiologer er leger med videreutdannelse. Redningsmann tar nok litt kortere tid, men jeg vet ikke helt hva som er den beste veien å gå.

Hehe, jeg skjønte den, men jeg tenkte på kanskje om det var noe mer en pilot trengte å kunne. :)

Anestesilege har jeg skjønt tar endel tid, og jeg som sitter med noe og 50 studiepoeng ut vg3 nå, (uten 3kj:( ) så vet jeg ikke om jeg klarer å komme meg inn her. Men redningsmann, hvordan er utdanning og krav her? selv om drømmen er nok pilot, jeg drømmer om luftforsvaret og helikoptertransport, for senere få meg jobb i luftambulanse etter tjenesteperioden. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er ganske vanlig at både redningsmann og pilot i luftambulansen har erfaring fra Forsvaret, uten at dette er et krav. Klippet fra norskluftambulanse.no:

Krav redningsmann:

• Fagbrev for ambulansepersonell eller sykepleierutdanning med tilsvarende kompetanse
  • Autorisasjon som helsearbeider iht. Helsepersonelloven
  • Kompetansebevis for utrykningskjøring kode 160
  • Minimum 2 års erfaring fra selvstendig prehospitalt akuttmedisinsk arbeid
  • Flyteori privatflyger PPL
  • Basiskunnskaper i fjellklatring /redning
  • Sportsdykkersertifikat, NDF/ PADI
  • Gyldig legeundersøkelse for privatflygere PPL kl.2
  • Vandelsattest må fremlegges ved tilbud om ansettelse (krav fra Luftfartstilsynet om plettfri vandel)
  • Bestå fysiske opptakskrav
  • PHTLS eller tilsvarende
  • Kurs i samvirke på skadested (SPS)

Krav pilot:

• ATPL H- eller CPL H- og ATPL-teori
  • IR H
  • 2 000 timer relevant erfaring som fartøysjef på helikopter
  • 100 timer instrumenterfaring
  • 200 timer natterfaring
  • God samarbeidsevne vektlegges høyt.

Krav lege:

• Norsk autorisasjon som lege.
  • Anestesiologisk kompetanse. Minimum 4 års praksis ved anestesiavdeling under pågående spesialisering, men spesialistgodkjenning tilstrebes.
  • Dokumentasjon på godkjent legeundersøkelse for besetningsmedlemmer (BSL C 1-3).
  • Søkeren forventes å drive regelmessig fysisk trening og være i alminnelig god fysisk form for alderen. Dokumentasjon på dette bes fremlagt, alternativt villighet til å gjennomføre en fysisk test. Fysiske helsekrav skal etter ansettelse kunne dokumenteres innfridd årlig.
  • Førerkort kl. B.
  • Vandelsattest må fremlegges ved tilbud om ansettelse.
  • Beherske norsk språk skriftlig og muntlig meget godt.
  • ATLS, PHTLS, AHLR, APLS eller tilsvarende.
  • Kurs i samvirke på skadested
  • Relevant yrkeserfaring (selvstendig prehospitalt akuttmedisinsk arbeid, prosjektoppgaver, pedagogisk eller administrativ erfaring).

Lenke til kommentar

Nja... Nå er ikke akkurat Helse-Norge støttet av Pfizer.

Norsk forskning er ikke noe bedre... :wee:

Litt trangsynt fra din side Vaio, for all del må veterinærer respekteres på lik linje (ifølge meg) med andre innenfor medisin, når det gjelder leger, tannleger osv. Dessuten er det litt sært å henge ut bondemiljøet eller bøndene for all del, har lært i historien at det er de som var/er grunnlaget for den første sivilisasjonen i Mesoptamia e.l. Arbeiderklassen (når det gjelder bønder) ble før i tiden ofte sett ned på fordi antallet bønder var ganske mange, derfor ble de lærde mer 'verdsatt'. Håper at når du blir ferdig utdannet at du ikke blir en overlegen person som ser ned på andre klasser eller yrker.

Har som sagt tenkt å studere medisin selv, det er i den anledning jeg tar meg en tur innom denne tråden ukentlig. Men men, jobb jevnt og trutt med studiene --> the reward is at the end ;).

Hva røyker du? Mesoptamia?!?

Haha, gikk vel litt langt. Mesoptamia blir regnet som et av de største første (store) samfunnene. Orker ikke å forklare, men ikke heng deg opp i detaljene, men heller til budskapet bak teksten, må nok skuffe deg, verken røyker eller snuser jeg.

Lenke til kommentar
Vil legge til at hypertensjon vanligvis ikke gir symptomer, men dette er en liste over symptomer som kan oppstå. Artikkel i tidsskriftet som jeg refererer til, oppgir at jenten hadde BT på 197/128 mm Hg, 220/125 mm, 181/115 mm Hg ved ulike tidspunkt. Legg merke til at dette er en ung jente, som sannsynligvis ville hatt en blodtrykk under 120/80 mm Hg uten lakrispåvirkning.

Da er du vel enig at symptomer som brystsmerter kan oppstå?

Er ikke meningen å "arrestere" deg altså, syns bare den artikkelen var ganske interessant og var litt morsomt at trådstarter nevnte lakris og brystsmerter. No hard feelings:) Trenger ikke fortsette diskusjonen hvis du ikke ønsker

Det er imidlertid ikke slik at lakrisindusert hypertensjon har andre symptomer enn en hvilket som helst annen symptomgivende hypertensjon.

Kristian Heldal

edit: Et mer gjennomtenkt svar

Det er svært sjelden at unge får noe som helst "smerter" av HT, ikke minst "symptomer."

Din antagelse: Lakaris forgiftning --> Hypertensjon --> Koronal-spasm.. (Brystsmerter)

Min antagelse: Halsbrann av "tyrkis pepper" , evnt toraks smerter pga. muskelspasm..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Cluet er at utifra hva den som postet i helseforumet opplyste, så er dette riktig råd:

1) Sjekk blodtrykket ditt hos fastlegen.

2) Ikke spis så mye sterk lakris.

Vi kan ikke si med sikkerhet hva dette egentlig er, men utifra opplysningene er dette beste råd/behandling. Uenig?

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Du redigerer svaret ditt mens jeg skriver mitt, og etter at jeg skriver mitt. Det gjør det litt uoversiktlig, men greit nok.

La meg si det slik: Jeg ser ikke bort fra at pasienten lider av heartburn/muskelspasmer eller andre ting som gir brystsmerter. Det jeg sier er at det er en reel mulighet for at pasienten kan ha lakrisindusert hypertensjon. Som du kanskje vet, så har høyt blodtrykk en rekke skadelige konsekvenser (trenger jeg liste de opp?). Jeg kan for eksempel nevne at jenten i artikkelen jeg linket til hadde retinopati grad II. I tillegg til at "EKG gav mistanke om venstre ventrikkel-hypertrofi (SV2 + RV5 = 75 mm)". Når hun fikk behandling gikk EKG-forandringene tilbake, men øyebunnsforandringene gikk ikke fullstendig tilbake.

Derfor blir mitt (og overlegens) råd dette til pasienten:

1) Sjekk blodtrykket ditt hos fastlegen.

2) Ikke spis så mye sterk lakris.

Mens du sier

Hei!

Det leses ut som du har heartburn. Noe som er helt ufarlig.

Drikk mye vann når du eter lakkarisene dine.. Så går det sikkert bra.

vaio

Er du 100% sikker på at du ville gitt det samme rådet en gang til?

Lenke til kommentar

Edit: Jeg vil også legge til at når du er 5. (6.?) års medisinstudent, og i tillegg titulerer deg som lis. stud.med så har du ett spesielt ansvar utover det en vanlig forumbruker har når han gir råd i forumet. Når du uttaler deg som medisinstudent med legelisens, fører det til at folk tar ditt råd alvorlig, og da er det lurt å tenke seg om før du poster. Er dumt hvis du forårsaker skade med noe du skriver (tenk alltid "First, do no harm/primum non nocere").

(fjerner det siste, er ikke mening med personangrep:-) )

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Vertebrata og Evilleader360 at veterinærer også burde bli inkludert i denne tråden, de driver tross alt med medisin de også.

Hadde vært morsomt å høre hva dere vil bli "når dere blir store"? :p

Noen favorittspesialitet?

1.pri: Psykiatri.

2.pri:Allmennmedisin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...