Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg jobber nå på ambulanse men vurderer seriøst og ta skrittet vidre til lege. noen spørsmål:

- Får jeg noen fordel mtp relevant utdannelse \ erfaring?

.....

Jeg må bare si at det er flere personer som har søkt medisin som har støtt på problemer med å få godkjent arbeidserfaring i ambulanse som "relevant" erfaring. Det henger ikke helt på greip, men er i alle fall det ei venninne av meg fikk til svar da hun søkte.

Men nå er det vel slik at tilleggspoeng for arbeidserfaring faller bort neste år, og alderspoeng kommer inn (om jeg ikke har misforstått) :-P

Stud.med Tromsø

Lenke til kommentar

Jeg har blitt anbefalt følgende bøker for første semester i Oslo:

Humanbiologi: "Human Biology" / "Menneskekroppen"

Medisinske atferdsfag: "Den kliniske samtalen" / "Innføring i medisinske atferdsfag"

Medisisk etikk: "Medisinsk og helsefaglig etikk"

Samfunn og metode: "Tenke- og arbeidsmåter i medisinen" / "Statistiske metoder i medisin og helsefag"

Ser det greit ut? Noe jeg mangler? Andre innvendinger?

Lenke til kommentar

trenger ikke å kjøpe både human biology og menneskekroppen, men kun den ene av de, jeg vil anbefale menneskekroppen, fordi i 3.semester, så står det sidehenvisninger til hvilke sider du bør repetere , og den boka de henviser til er menneskekroppen.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Medisinske atferdsfag: "Den kliniske samtalen" / "Innføring i medisinske atferdsfag"

Samfunn og metode: "Tenke- og arbeidsmåter i medisinen" / "Statistiske metoder i medisin og helsefag"

Er disse bøkene for "seriøse" fag?

Lenke til kommentar
Tråden er dedikert til helsefag, medisin og medisinstudium.

En ressurstråd for med-studenter i Norge og i utlandet.

Tannlegestudenter, farmakologstudenter , biologistudenter og sykepleiestudenter er også velkommen.

Jeg savner veterinærstudentene i denne underoverskriften! De bør da være med?

Lenke til kommentar
trenger ikke å kjøpe både human biology og menneskekroppen, men kun den ene av de, jeg vil anbefale menneskekroppen, fordi i 3.semester, så står det sidehenvisninger til hvilke sider du bør repetere , og den boka de henviser til er menneskekroppen.

Jeg skjønner. Jeg har allerede fått tak i en billig, brukt utgave av Menneskekroppen og har liksom vurdert å kjøpe Human Biology også - som et rent supplement, liksom. Det kan vel neppe skade. Men er du videre enig i listen? Virker den fornuftig?

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Er det etikken du sikter til?

Lenke til kommentar

Hva mener du?

Det er ganske ordrett fremover: Er de "seriøse" fag? Eller er det noe dere går gjennom "kjapt."

Etikk og adferd kan summeres med "sunt-fornuft" og "vanlig folkeskikk".

Jeg savner veterinærstudentene i denne underoverskriften! De bør da være med?

Nja..... "Dyr"elege. Hvilken bondegård er du stasjonert i?

Lenke til kommentar
Det er ganske ordrett fremover: Er de "seriøse" fag? Eller er det noe dere går gjennom "kjapt."

Ikke alle etiske dilemmaer kan nødvendigvis løses med "sunn fornuft". Kan bli et problem når ulike grupper med ulike syn på hva "sunn fornuft" er, møtes.

Er ikke alle som har samme syn på f.eks. abort, organdonasjon, prioriteringer osv.

Lenke til kommentar
Nja..... "Dyr"elege. Hvilken bondegård er du stasjonert i?

Med all respekt for humanmedisin, så er veterinærmedisin minst like omfattende. Jeg håper du er klar over at produksjonsdyrmedisin bare er en liten del av veterinærmedisinen - en avtagende del som sådan.

Lenke til kommentar

Det er vist at mange pasienter har hatt problemer med å kommunisere med legen sin, og at dette har ført til problemer og noen ganger feilbehandling. Utrolig mye av av en diagnose stilles på bakgrunn av anamnese, og det er derfor meget viktig at riktig kommunikasjon vektlegges. Så vidt jeg har forstått det så er det blant annet derfor dette faget har blitt innført.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det seriøse fag! Noe av det mest seriøse vi lærer i 1. semester vil jeg si! Det er kjempeviktig å kunne statistikk i vårt fremtidige virke som leger, kunne tolke resultater og vurdere hvor god f.eks en hurtigtest er til å stille riktig diagnose. Atferdsfag synes jeg også det er bra at vi har fra starten av og praksisen i 1. semester går hovedsaklig ut på å tilegne seg gode kommunikasjonsferdigheter. Og etikk er ikke alltid bare sunn fornuft, som sagt er det ikke alltid bare én oppfatning om hva som er etisk og det er også en rekke lover og retningslinjer man må forholde seg til.

Jeg synes dette er kjempeviktige deler av medisinen/ legeyrket som det er utrolig bra at vi lærer å forholde oss til så tidlig!

Lenke til kommentar

Kommunikasjonsferdigheter.... det var et langt ord uten mening..

Hvor er du fra Linekaro? NTNU?

Forresten:

Hvordan er vakansvakt situasjonen på større sykehus? Jeg hørte idag at "store" hospitaler som Ullevål, osv... har masse vakansvakter..

Mer vakansvakt = mer efaring = mer lønn :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Kommunikasjonsferdigheter er viktig for en lege, og vi har undervisning i det allerede fra 1. semester. Å være lege handler ikke bare om å gi den rette medisinen, og så bare slenge pasienten ut av kontoret. Man får mye bedre etterlevelse fra pasienten om man kommuniserer til pasienten på en rett måte hvorfor han/hun må ta den medisinen, hvorfor den behandlingen er nødvendig, osv.

Ikke minst skyldes mange klager på leger at de her feilet i å kommunisere til pasient på en ordentlig måte. Har hentet dette sitatet fra en artikkel i den norske legeforeningen:

Daglig leder i Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) Erling Breivik slår imidlertid fast at kommunikasjons- og informasjonssvikt er et reelt problem. Da Norsk

Pasientskadeerstatning i 1996 oppsummerte sakene som var blitt behandlet i Pasientskadenemnda, viste det seg at 25 % av tilfellene dreide seg om dårlig eller uteblitt informasjon om risikoer forbundet med forestående behandling (1). Breivik mener mange av disse klagene kunne ha vært unngått med bedre kommunikasjon.

- De unødvendige klagene kommer ofte av for dårlig informasjon. Helsevesenet kan derfor spare mye på om legene kan avsette mer tid til pasientinformasjon og bli flinkere til å kommunisere, sier han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...