Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Hum. Var hos en fransk lege i dag. Har 40 i feber, vondt i halsen og ellers typiske influensasymptomer, og har hatt det siden soendag. Han trodde det var virus, men skrev ut antibiotika "saann i tilfelle", betennelsesdempende for halsen og svaert sterk febernedsettende. Saann er det visst bestandig om en er syk i Frankrike, de liker tydeligvis aa kaste medisiner etter alt og alle, eller noe saann. Virker iallfall litt pussig, i forhold til om jeg hadde gaatt til fastlegen hjemme med samme symptomene. Tviler paa at jeg hadde faat like mye dop der :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant nettopp ut at norske med.studenter ikke hadde pasient kontakt likevel, før 4året. Ulik oss, som har full undersøkelser-undervisning allerede i tredje året.

Derimot, ble det sagt, at dere var tidlig med journaltrening. Mao: dere er flinke med byråkratiet.. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Fant nettopp ut at norske med.studenter ikke hadde pasient kontakt likevel, før 4året. Ulik oss, som har full undersøkelser-undervisning allerede i tredje året.

Derimot, ble det sagt, at dere var tidlig med journaltrening. Mao: dere er flinke med byråkratiet.. :wee:

Herrbrun:

Norge er et av de nisselandene som forsatt bruker vanlig penicillin til pneumonia. Denne underdrevet holdning til antibiotika kan faktisk føre til mer bakterieresistsdens til laktamase inhibitorer, som . feks Augmentin.

Vaio, du har sikkert snakket med en bergensstudent. UiB har fremdeles delt inn i preklinikk / klinikk, dvs. 3 år med null pasienter før klinikken begynner. I Trondheim, Oslo og Tromsø er det annerledes.

Og når det gjelder antibiotika. Jeg tar tallene tale.

Country

Reported %age of MRSA in 2002

Greece

48.6%

United Kingdom

44.5%

Germany

27.2%

Spain

23.5%

Belgium

19.2%

Czech Republic

6.2%

Netherlands

1.0%

Sweden

0.7%

Norway

0.2%

http://www.privatehealth.co.uk/hospitaltre...ad/mrsa-europe/

The EARSS (European Antimicrobial Resistance Surveillance System ) monitors antimicrobial resistance in Europe. It maintains a comprehensive surveillance and information system that provides comparable and validated data on the prevalence and spread of major invasive bacteria such as MRSA. According to EARSS (European Antimicrobial Resistance Surveillance System ) Norway had less than 0.6% MRSA in 2005.

Det er en god del ting med helsevesenet i Norge som er kritikkverdig, men antibiotika-forskrivningen er nok noe av det som fungerer best :)

http://www.rivm.nl/earss/Images/EARSS%2020...tcm61-44176.pdf

Lenke til kommentar

hm. vi har da pasientkontakt med full undersøkelse. i ulike kurs, fra 2 året :hmm:

Lenke til kommentar

Herrbrun:

Norge er et av de nisselandene som forsatt bruker vanlig penicillin til pneumonia. Denne underdrevet holdning til antibiotika kan faktisk føre til mer bakterieresistens til laktamase inhibitorer, som . feks Augmentin.

Feil og feil.

UiB er de som begynner senest med undersøkelsesmetodikk, og det skjer i grunnkurs klinikk i begynnelsen av 3. året. http://www.uib.no/med/avd/ii/underv/grunnkurs.html 4. året ved UiB begynner med øye, ØNH, nevrologi og hud, så det sier seg selv at undersøkelsesmetodikk er 3. års stoff.

Angående pneumoni så har legen ofte valgt Ery-Max (erytromycin) i de tilfellene jeg har sett. Såvidt jeg husker er penicillin førstevalget ved pneumokokker, mens erytromycin er førstevalget ved mykoplasma- eller klamydiapneumoni.

Lenke til kommentar

Gikk ut av VGS i år, og planlegger å påstarte studier om et års tid (Skal ha et jobbe-"friår"). Planen var vel i hovedsak ingeniørstudier, men etter å ha lest litt i denne tråden, blant annet om det store antallet nordiske studenter i øst-europa, glimter barndomsdrømmen om å følge i morfars fotspor litt til igjen... Medisinstudier i Norge kan jeg bare glemme, har ikke karakterer til det. Lurer derfor på hva kravene disse øst-europeiske universitetene er? Og må jeg ha hatt 3KJ, hadde kun 2KJ på videregående.

Lenke til kommentar
Problemet er at psykologer er en gjeng kvasi-utdannede, drømmetydende såpekokere. Hjernen er et organisk organ og må derfor behandles som det. At du er så lei deg fordi katten til pappan din ble påkjørt mens du var ung tenåringsjente som ikke hadde fått sin første menstruasjon blir på en måte litt feil å si, når det egentlig problemet er ubalanse i transmittorsubstansene i hjernen.
Skremmer meg litt at slike fabelaktig ignorante uttalelser fortsatt kan ytres uten betydelig sarkasme. For ikke å snakke om at en medisinstudent, noe som burde indikere en viss intelligens, sier seg enig. Trodde folk flest var klare over at kognitiv atferdsterapi og andre moderne og godt vitenskapelig begrunnede (bedre enn SSRI/SNRIs :p) metoder ofte er både mer effektive og mye bedre med tanke på langtidsvirkning enn pillene vi har til råds i dag.

Hilsen tannlegestudent ved UiB på andreåret, med en vordende psykologkjæreste.

Forøvrig er det veldig tydelig en viss rangordning ved UiB, ernæring/tannpleie->tannlege->lege, men det er noe som påpekes i broderlig hygge med en god dose ironi heller enn noe ondskapsfullt. Heldigvis har stereotypen med den ekstremt bedrevitende legen som jeg holdte før jeg startet her blitt kastet ut vinduet, selv om de selvsagt eksisterer de også.

Lenke til kommentar

"Fant nettopp ut at norske med.studenter ikke hadde pasient kontakt likevel, før 4året. Ulik oss, som har full undersøkelser-undervisning allerede i tredje året.

Derimot, ble det sagt, at dere var tidlig med journaltrening. Mao: dere er flinke med byråkratiet.."

Øh?? Jeg tok imot min første pasient etter TRE uker, i 1. klasse... Vil tro at iløpet av 1. klasse tar man imot kanskje nærmere 10 pasienter selv, i Trondheim. Der kan man også bruke undersøkelsesteknikker man har lært seg i FØRSTE klasse... Bergen bruker fortsatt den gamle modellen, og pasientkontakt kommer vel i 3. året.

Vaio, du kan heller prøve å kritisere noe annet. Man skal gå stille i korridorene når man er ferdig med 5. og fremdeles bruker TOLK i pasientsamtale! Greit nok at man kanskje trenger det etter første året, men i 2., 3., etc. skal man strengt tatt kunne språket, og være i stand til å føre en selvstendig lege-pasient-samtale.

PS! Ang. antibiotikakritikk, etc. Norge har vært restriktiv på penicillinbruk, og er derfor et av tre land (Nederland og Finland er de andre) hvor penicillin fungerer meget bra, og derfor skal brukes (om ikke atypisk pneumoni). Ta gjerne en kikk i antibiotikaveilederen!

To turnusleger (studert i Ungarn) fikk nylig fyken fra Aker sykehus pga altfor dårlig utdanningsnivå nå i år...

Lenke til kommentar

Plaffen:

Jeg bruker ikke tolk til pasientsamtaler i ungarn, men det er alltid greit å får en oppdatering av legen. Akkurat som disse utlandske-legene på "turnus" i Norge.

Angående "fyken": Hvor studerte disse turnuslegene i Ungarn, husker du det, eller er det noe viss vass?

Angående Antibiotika bruk:

Det var et par dager siden...

Jeg husker at pasienten fikk påvist en spesifikk infeksjon/pnuemonia... som ikke var god med penicillin. Det resulterte med at pasiente kom tilbake med høy feber og dyspnea.

Lenke til kommentar

vaio: hvis du er så fryktelig misfornøyd med det norske systemet, og tydeligvis elsker det ungarnske systemet, så hvorfor kommer du hit til Norge for å ta turnus/praksis??? Det beste hadde vel vært om du bare ble i Ungarn etter endt studium. Vinn-vinn situasjon...

Lenke til kommentar
vaio: hvis du er så fryktelig misfornøyd med det norske systemet, og tydeligvis elsker det ungarnske systemet, så hvorfor kommer du hit til Norge for å ta turnus/praksis??? Det beste hadde vel vært om du bare ble i Ungarn etter endt studium. Vinn-vinn situasjon...

Hei. Sonja. Du er alltid så hyggelig?

Hva med en Date snart? ;)

edit: forresten, når mistet jeg retten til å kritisere helsesystemet? :blink:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei. Sonja. Du er alltid så hyggelig?

Hva med en Date snart? ;)

edit: forresten, når mistet jeg retten til å kritisere helsesystemet? :blink:

Vaio, synes du er litt overlegen og skryter av medisinstudiet i Ungarn. Kan jo være at du ikke kom inn i Norge og ble sur, derfor sier du at ditten og datten er mye bedre i Ungarn enn Norge (som regnes som et veldig godt sted å studere medisin i internasjonale rangeringer).

Sier heller ikke at Ungarn er noe dårligere, har følgt med på debatten mellom deg og Sonja og har hatt sympatien på din side, men synes du begynner å bli smålig frekk. Jeg vil ikke blande meg i denne debatt/diskusjon, er bare 1. klassing som skal begynne 2. året på VGS. Det jeg prøver å si er at du trenger IKKE (eller noen andre) rakke ned på andre medisinstudier, x universitet er bedre enn y universitet fordi vi har mye mer teori (eksempel).

Ta det med ro, slutt å rakke ned på andre medisinstudier. Diskutèr heller om hvordan dere har det, personlige erfaringer eller andre historier/studietips.

Håper jeg fikk ut min mening klart og takk for meg. (Jeg angriper ingen, ville bare si min mening om hvordan diskusjonen utarter seg :). Det er jo en grunn til at veldig mange vil studere i Norge(!).

Hvordan blir man en rettsmedisiner, synes at det høres innmari spennende ut. Kunne noen forklare meg veien dit? (Valg av utdanning osv).

Off-topic: Så ilpostino (moderatoren) på t-banen idag (4 Bergkrystallen). Hvis du leser dette ilpostino var jeg gutten med den grønne jakka og sekken.

EDIT:

Har en følelse på at noen vil prøve å forklare seg, hold meg unna dette. Gjør alle en tjeneste og glem om hvordan forskjellige systemer fungerer, synes at Sonja hadde et poeng til slutt om hvorfor du snakker negativt om det norske systemet når du først skal evt. ta turnusen her. End of discussion, snakk mer om deres erfaringer om hvordan det er på medisinstudiet, mye mer interessant og lærerikt.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

evil:

1. Det er viktig at vi er åpent for kritikk. Merk til at jeg kritisere hva som er dårlig, ikke hva som er god. Sonja er sikker en søt liten hormonbombe... :love:

2. Det er ikke uvanlig at vi skryte av studiestedet vårt. Akkurat som Reipar skryter av UIO.

Angående antibiotika bruk:

Feilbruk av medikamenter kan føre til resistens, det er mer riktig som Scapula nevnte, å bruke makrolids til pneumonia. De er god for gram+ og gram-, og har større spektrum enn penicillin.

Lenke til kommentar

Takk for at du tok det så fint Vaio, veldig bra av deg. Kunne noen svare på spørsmålet mitt ang. rettsmedisin?

Vil bare forsikre deg om at jeg på noen som helst måte ikke har noe imot personer som studerer i utlandet (primært Øst-Europa). Har en onkel som studerer medisin i Polen for tiden 5. semester og en som er ferdigutdannet her i Oslo (holder på med turnus for tiden). Har sett litt fra begge verdener og kan ikke påpeke eller konkludere at den ene er "bedre" enn den andre ;).

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

evil:

Rettsmedisin er en patolog med spesial trening i biokjemi, fysiologi og anatomi.

En patolog er en spesialisert doktor. 6+6år+(de årene de trenger for spesial trening).

Som ekstra opplysning, vil jeg gjerne si at det er absolutt ikke som CSI.... Ikke engang i nærheten. :(

Vaio :wee:

Lenke til kommentar
evil:

Rettsmedisin er en patolog med spesial trening i biokjemi, fysiologi og anatomi.

En patolog er en spesialisert doktor. 6+6år+(de årene de trenger for spesial trening).

Som ekstra opplysning, vil jeg gjerne si at det er absolutt ikke som CSI.... Ikke engang i nærheten. :(

Vaio :wee:

Tusen takk, ser ikke så mye på TV. Var på Summer school ved Blindern hele denne uken og fikk litt innføring i rettsmedisin. Synes at det virker VELDIG spennende, hadde en del teori og fikk prøve å ta sæd-test fra en truse (en sak fra 2004 for så å avsløre personen :new_woot:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...