Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ce fil est au sujet de médecine, arrêtent les cohues françaises

 

Oversatt til norsk så betyr dette...?

 

at vi skal stoppe denne diskusjonen om andre ting i denne tråden(f.eks. fransk uttale), som handler om medisin. Her handler det om medisin, både studiet og opptakskrav samt faglige problemstillinger. Det Herrbrun trakk inn om signatur, var, som jeg sa, helt irrelevant. Send PM de neste gangene du, Herrbrun! Ikke ødelegg flere tråder med usaklig kverulering og frekke, arrogante svar på helt uskyldige spørsmål! :mad:

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Det var bablefish fransk, eg kan ingenting. Deutsch derimot, kann ich schreibe. :wee:

 

For dere som er frustrert over opptaket i Norge: Hvorfor satser dere ikke i andre land?

 

Skandinavia:

Danmark, Sverige, Finland.

Vest europa:

England, Irland, Frankrike (for dere bonbon snakkere) og Tyskland

Øst europa:

Polen, Tsjekkia og Ungarn

Amerika:

Usa og Kanada

Asia:

Hong Kong, Fillipine, Japan og australia/New Zealand (De ligger i asia) :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ce fil est au sujet de médecine, arrêtent les cohues françaises

 

Oversatt til norsk så betyr dette...?

 

at vi skal stoppe denne diskusjonen om andre ting i denne tråden(f.eks. fransk uttale), som handler om medisin. Her handler det om medisin, både studiet og opptakskrav samt faglige problemstillinger. Det Herrbrun trakk inn om signatur, var, som jeg sa, helt irrelevant. Send PM de neste gangene du, Herrbrun! Ikke ødelegg flere tråder med usaklig kverulering og frekke, arrogante svar på helt uskyldige spørsmål! :mad:

Slutt å stille teite spørsmål da.

Har du lest tråden her? Den er full av Vaios flørting med Sonja, og diverse lignende saker. Må da være lov til å komme med et jævla hjertesukk her, ikke min feil at du nekter å høre på de som vet bedre enn deg og er nødt til å lage en så jævla stor diskusjon. Du kunne jo bare redigert det med en gang :)

Lenke til kommentar
Den er full av Vaios flørting med Sonja, og diverse lignende saker. Må da være lov til å komme med et jævla hjertesukk her, ikke min feil at du nekter å høre på de som vet bedre enn deg og er nødt til å lage en så jævla stor diskusjon.

Herrbrun, "kranglingen" mellom meg og Sonja handler om medisinstudiet: Norge vs utlandet. Noe som er en del av tråden. :wee:

Lenke til kommentar

Ja, og det er en fordel å kunne uttale Mademoiselle om en vil studere i Frankrike. Dermed er det også relevant. En må jo kunne spørre de søte franske demoiselles om de vil samarbeide, og da er det en fordel å kunne uttale ting ordentlig.

 

Eller noe sånn.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar
Ja, og det er en fordel å kunne uttale Mademoiselle om en vil studere i Frankrike. Dermed er det også relevant. En må jo kunne spørre de søte franske demoiselles om de vil samarbeide, og da er det en fordel å kunne uttale ting ordentlig.

 

Eller noe sånn.

 

Du har fremdeles ikke svart for deg hvorfor du hele tiden skal være så arrogant når du svarer. Jaja, bare fortsett slik! Du får gå og tro du vet bedre enn meg. Jeg tviler, men at du har selvtillit, tviler jeg ikke et sekund på. Uansett hva du sier, så er det teit å ødelegge tråder med innlegg som du vet vil provosere. Hvorfor sender du ikke heller PM og spør der? Det med at signaturen min "ødelegger" fremtiden for folks uttale av fransk, er bare sprøyt! Svært liten forskjell på å uttale madmwasell og madmvasell. Absolutt ikke relevant i denne tråden. Men du har jo med å begynne å henge deg opp i detaljer som går helt off topic. :nei:

 

Når det gjelder studier i utlandet, synes jeg det virker veldig modig av dere som gjør det. Selv om ikke selve poenggrensene alltid er like høye som her i Norge, er det beundringsverdig å studere medisin i utlandet! Tenk: man skal ikke bare lære seg medisin, man skal også kunne kommunisere med pasienter på deres morsmål. Det krever en del, vil jeg tro! Det må være veldig gøy å kunne et annet språk(enn f.eks. engelsk/fransk/spansk/tysk) flytende. Hørt at ungarsk er svært komplisert med flere kasus enn i norrønt. :wow:

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Det var bablefish fransk, eg kan ingenting. Deutsch derimot, kann ich schreibe. :wee:

 

For dere som er fustrert over opptaket i Norge: Hvorfor satser dere ikke i andre land?

 

Skandinavia:

Danmark, Sverige, Finland.

Vest europa:

England, Irland, Frankrike (for dere bonbon snakkere) og Tyskland

Øst europa:

Polen, Tjekkia og Ungarn

Amerika:

Usa og Kanada

Asia:

Hong Kong, Fillipine, Japan og australia/New Zealand (De ligger i asia) :wee:

 

Hvis du tar utdannelsen din utenfor EØS/EU risikerer du å "snuble i døra". Det kreves nå at du avlegger skriftlig og muntlig eksamen i Norge basert på det faglige nivået som det forventes at du kan etter å ha studert medisin ved UiO.

 

Disse prøvene har fått kritikk for å være for vanskelige.

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2005/0...or-ut/index.xml

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2005/0...ensur/index.xml

Lenke til kommentar

Forundrer meg ikke når enkelte ord er såpass norskfisert, og litt latin wannabe

 

Engelsk

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2005/0...or-ut/index.xml

Når brukes ikke venesectio?

- Polycytemia vera

- Morbus Wilson - Wilson disease

- Lungeødem - Lung edema

- Hemosiderosis

- Porfyria cutanea tarda - Cutaneous porphyria

 

«Trommestikkefinger»-syndrom. Hva er galt? - Clubbing fingers(ikke noe trommelstikk)

- Det finnes som idiopatisk form

- Ved morbus Crohn - Crohn disease

- Lungesvikt

- Skjeform-negler

- Kongenitt hjertesvikt - Cogenital heart faliure (Cognitiv er noe helt annet - lett for å mikse opp)

 

Hva gir sjelden metastaser i skjelettet?

- Cancer tyreoidea

- Cancer colon

- Cancer prostata

- Hypernefrom

- Cancer bronkiale

 

ACE-hemmere. Hva er galt?

- Nedsetter omdannelsen av angiotensin I til angiotensin II

- Fører til hyperkalsemi

- Reduserer hjertesvikt, men ikke mortalitet

- Øker minuttvolum, reduserer preload og reduserer etterload

- Nedsetter nedbrytningen av bradykinin

 

Dagens Medisin har bedt om å få se spørsmålene som ble benyttet i den siste fagprøven, men Det medisinske fakultet ved UiO vil ikke gi dem fra seg. Spørsmålene ovenfor er gjengitt etter hukommelsen av kandidater som gikk opp til prøven.

 

Håper jeg ikke har misforstått "ordene" :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Forundrer meg ikke når enkelte ord er såpass norskfisert, og litt latin wannabe

 

Engelsk

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2005/0...or-ut/index.xml

Når brukes ikke venesectio?

- Polycytemia vera

- Morbus Wilson - Wilson disease

- Lungeødem - Lung edema

- Hemosiderosis

- Porfyria cutanea tarda - Cutaneous porphyria

 

«Trommestikkefinger»-syndrom. Hva er galt? - Clubbing fingers(ikke noe trommelstikk)

- Det finnes som idiopatisk form

- Ved morbus Crohn - Crohn disease

- Lungesvikt

- Skjeform-negler

- Kongenitt hjertesvikt - Cogenital heart faliure (Cognitiv er noe helt annet - lett for å mikse opp)

 

Hva gir sjelden metastaser i skjelettet?

- Cancer tyreoidea

- Cancer colon

- Cancer prostata

- Hypernefrom

- Cancer bronkiale

 

ACE-hemmere. Hva er galt?

- Nedsetter omdannelsen av angiotensin I til angiotensin II

- Fører til hyperkalsemi

- Reduserer hjertesvikt, men ikke mortalitet

- Øker minuttvolum, reduserer preload og reduserer etterload

- Nedsetter nedbrytningen av bradykinin

 

Dagens Medisin har bedt om å få se spørsmålene som ble benyttet i den siste fagprøven, men Det medisinske fakultet ved UiO vil ikke gi dem fra seg. Spørsmålene ovenfor er gjengitt etter hukommelsen av kandidater som gikk opp til prøven.

 

Håper jeg ikke har misforstått "ordene" :wee:

 

Hva i all verden prater du om? Den norske medisinske sjargong er 10 ganger bedre enn den anglifiserte latinen de bruker i Statene.

 

Dersom man tar utdannelsen i Øst-Europa, lærer man den engelske medisinske terminologien. Dette representerer nok et problem ved å ta utdannelsen i utlandet vis-à-vis (må jo nesten hive inn litt fransk slik som denne tråden har utviklet seg) et ønske om å praktisere i norsk helsevesen.

Endret av konsulen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Jeg har nok poeng til å komme inn på medisin, men jeg har veldig lyst til å prøve siv. ing. først, for jeg tror det er bedre for meg. Men om jeg ombestemmer meg om et år, kan jeg da fortsatt søke i primærvitnemålskvoten?, jeg ble 19 år i år?

Lenke til kommentar
Hva i all verden prater du om? Den norske medisinske sjargong er 10 ganger bedre enn den anglifiserte latinen de bruker i Statene.

 

Dersom man tar utdannelsen i Øst-Europa, lærer man den engelske medisinske terminologien. Dette representerer nok et problem ved å ta utdannelsen i utlandet vis-à-vis (må jo nesten hive inn litt fransk slik som denne tråden har utviklet seg) et ønske om å praktisere i norsk helsevesen.

80% av medisinske artikkelene er skrevet på engelsk.

Ser ikke helt poenget med å norskfisere engelsklatin.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ser ikke helt poenget med å norskfisere engelsklatin.

 

Den norske terminologien er ikke en fornorskning av engelsk-latinen, men en fornorskining av latin. Poenget er at norskifiseringen av korrekt latin er mye renere i formen enn anglifiseringen av korrekt latin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
jjk: Ja, det kan du.

 

Takk! :D Ser at jeg kunne dobbeltsjekekt dette på 1 min. på samordnaopptak.no nå... :blush:

 

EDIT:

 

Kunne noen laget en liste over spesialiteter som ikke krever at du jobber vakter?

 

EDIT2:

 

Det står at fra og med opptaket i 2009 så vil medisinstudiet ha samme regler som andre studieprogram. Før så var det slik at om man hadde 60 studiepoeng fra en avbrutt profesjonsutdanning så kunne man ikke bruke disse for opptak til medisin. Hvordan blir det nå med poeng fra avbrutte profesjonsutdanninger, når man skal søke medisin?

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...