Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hårsår du skulle være. Hele denne tråden er full av off-topic, bare les i vei. Siden "sonja84" (tenk etter når du ser på nicket hennes) går andre semester nå, vil jeg tro hun søkte i ordinærkvoten. Faktisk vet jeg at hun gjorde det, siden jeg har fulgt litt med på forumet.

Cohen sier han skal i militæret og spør hvilke ekstrapoeng det gir. Dermed er det ordinærvitnemålskvote som er relevant der også.

Og igjen, ingen v-lyd i uttalelsen av mademoiselle.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvor bra jeg må gjøre det på VGS for å komme inn på en god skole i Norge? Sånn i praksis.

Skal gå millitæret så regner med jeg får noen bonuspoeng der også.

Jeg antar at i år må man ha rundt 5,45- 5,5 i snitt for å komme inn i oslo til våren, og 5,5 og over det for å komme inn høst semesteret. Men det det svinger en del fra år til år. I fjor måtte man ha minst 73,5 poeng for å komme inn på vårsemesteret, og minst 74,6 poeng for å komme inn på høstsemesteret. Lykke til :)

5,45-5,5 før eller etter bonuspoeng? Vet ikke om jeg klarer det skjønner dere :( Hvis jeg skjerper meg og prøver så hardt jeg kan skal jeg klare 4.8-5.2 og 0.4 poeng fra millitæret & ekstrafag.

Og hvordan blir det med karakterene hvis jeg vil studerer i andre land (jeg vil selv studere kirurgi i USA)?

Endret av Cohen.
Lenke til kommentar

ho-ho, ler av deres latterlige kommentarer

Jeg er ferdig med tredje semester, ja, jeg søkte på ordinærkvoten, men det var for 2 år siden.

Jeg mente at man man må ha minst 5,46 i snitt for å komme inn, dette er før realfagspoeng og eventuelle andre poeng kommer inn. Dette er selvfølgelig ren gjentning fra min side, da dette svinger mye fra år til år.

Jeg vet ikke hvordan det er med poeng om man skal søke seg inn i USA, men antar at det er veldig dyrt å studere der. Kirurg er ikke noe man blir med en gang. Først må man fullføre medisinstudiet, så må man fullføre turnus, deretter kan man begynne å starte på spesialistutdannelsen/kirurgutdannelsen. Jeg vil tippe at det tar enda 5 år til.

Det er tungt å være kirurg etter det jeg har hørt, og ikke akkurat en veldig familievennlig jobb. Men brenner man for det, så er det bare å satse 100% på det.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ler litt jeg også, sonja84. Herregud så kverulerende visse kommentarer var. Fint vi fikk oppklart at du kom inn med ordinærvitnemålet, jeg stilte jo bare et uskyldig spørsmål og ønsket mest av alt et greit svar med en hyggelig undertone.

Og det er ikke bare jeg som er hårsår her, Herrbrun. Så usaklig å trekke inn at andre har snakket off topic. Derfor kan liksom du gjøre det. Teit å vise det ved å kritisere signaturen min. Slå opp i ordboken din du, om du har noen! Du viser jo bare at du ikke kan fransk uttale...

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det er med poeng om man skal søke seg inn i USA, men antar at det er veldig dyrt å studere der. Kirurg er ikke noe man blir med en gang. Først må man fullføre medisinstudiet, så må man fullføre turnus, deretter kan man begynne å starte på spesialistutdannelsen/kirurgutdannelsen. Jeg vil tippe at det tar enda 5 år til.

Det er tungt å være kirurg etter det jeg har hørt, og ikke akkurat en veldig familievennlig jobb. Men brenner man for det, så er det bare å satse 100% på det.

Vet at det koster en del penger, men kommer fra en familie som har råden til å betale. ;) Viste at det var først medisin studie og så kirurgi i Norge, men trodde det var anderledes i USA?

Lenke til kommentar
Ja, jeg ler litt jeg også, sonja84. Herregud så kverulerende visse kommentarer var. Fint vi fikk oppklart at du kom inn med ordinærvitnemålet, jeg stilte jo bare et uskyldig spørsmål og ønsket mest av alt et greit svar med en hyggelig undertone.

Og det er ikke bare jeg som er hårsår her, Herrbrun. Så usaklig å trekke inn at andre har snakket off topic. Derfor kan liksom du gjøre det. Teit å vise det ved å kritisere signaturen min. Slå opp i ordboken din du, om du har noen! Du viser jo bare at du ikke kan fransk uttale...

Haha :p Du kan spørre en franskmann om hva han synes om franskuttalelsen min :)

Sonja kom inn på primærkvoten. Siden hun snakket om rundt 70 poeng, så sier det jo seg selv. Og dette er altså en chattetråd for de som er interessert i å studere medisin (eller som studerer medisin allerede), og da må det jo være mulig å gå litt utenfor tema.

Mademoiselle uttales "madmoasell", det er ingen konsonantlyd mellom m og s.

Lenke til kommentar
Mademoiselle uttales "madmoasell", det er ingen konsonantlyd mellom m og s.

Slå opp i ordboken, du! "madmwazel" står det. w høres veldig likt ut som v... Jeg bare skrev en forenklet versjon, selv om jeg vet at ordet uttales litt mer som w. Selv har jeg uttalt ordet hundrevis av ganger og fikk klar 6 i fransk muntlig. :) Så, skal du fortsatt kverulere?

Lenke til kommentar

Jeg bodde i Frankrike i et år, gikk på skole og fikk 18/20 i fransk i første klasse på videregående, i en fransk klasse. Fikk selvfølgelig seks på muntligeksamen på videregående (og det var selvfølgelig fransk fordypning, og ikke vanlig B-språk), og snakker flytende fransk. Det er stor forskjell på v og w. Bare tenk "war" og "vail".

Lenke til kommentar
Jeg bodde i Frankrike i et år, gikk på skole og fikk 18/20 i fransk i første klasse på videregående, i en fransk klasse. Fikk selvfølgelig seks på muntligeksamen på videregående (og det var selvfølgelig fransk fordypning, og ikke vanlig B-språk), og snakker flytende fransk. Det er stor forskjell på v og w. Bare tenk "war" og "vail".

Nå sa jo du at det ikke var noen som helst form for v-lyd... Du skrev til og med oa... jaja, er stor forskjell på "oa" og w også! jeg har snakket med flere franskmenn som sier jeg har meget god uttale, og jeg har snakket masse. Så slutt å tulle ved å komme med helt usaklige kommentarer. Bare ignorér signaturen min hvis du ikke liker den. Er det så vanskelig?

Lenke til kommentar

Ja, det er faktisk vanskelig. Skulle gjerne gjort det, men dessverre skriver du ganske mye i samme kategorier som meg, derfor er den vanskelig å ikke legge merke til.

Tenk på hvordan du uttaler "War" eller "Water". Hører du ikke at det er en "oå"-lyd der? På samme måten er det en "oa"-lyd i Mademoiselle, ikke en "ova". Lyden finnes ikke stemt, og det er ikke på noen måte korrekt å skrive eller uttale noe som ligner på en v, som er en stemt lyd. Det var ment som en bisetning, fordi du driter deg ut når du skriver "madm(o)vasell" i signaturen din.

Og jeg mener fortsatt at det var ganske åpenbart at diskusjonen gjaldt ordinærvitnemålskvoten, siden det var snakk om poengkrav i 70-tallene og han som stilte spørsmålet snakket om ekstrapoeng for militæret. Det er ikke mulig å oppnå mer enn 72 poeng i primærkvoten på andre enn helt spesielle studier, og på de aller fleste klarer du bare oppnå 70 poeng i primærkvoten. Når hun da snakker om 73,5 poeng så sier det jo seg selv at hun snakker om ordinærkvoten.

Lenke til kommentar
Ja, det er faktisk vanskelig. Skulle gjerne gjort det, men dessverre skriver du ganske mye i samme kategorier som meg, derfor er den vanskelig å ikke legge merke til.

Tenk på hvordan du uttaler "War" eller "Water". Hører du ikke at det er en "oå"-lyd der? På samme måten er det en "oa"-lyd i Mademoiselle, ikke en "ova". Lyden finnes ikke stemt, og det er ikke på noen måte korrekt å skrive eller uttale noe som ligner på en v, som er en stemt lyd. Det var ment som en bisetning, fordi du driter deg ut når du skriver "madm(o)vasell" i signaturen din.

Og jeg mener fortsatt at det var ganske åpenbart at diskusjonen gjaldt ordinærvitnemålskvoten, siden det var snakk om poengkrav i 70-tallene og han som stilte spørsmålet snakket om ekstrapoeng for militæret. Det er ikke mulig å oppnå mer enn 72 poeng i primærkvoten på andre enn helt spesielle studier, og på de aller fleste klarer du bare oppnå 70 poeng i primærkvoten. Når hun da snakker om 73,5 poeng så sier det jo seg selv at hun snakker om ordinærkvoten.

Så klart skjønner jeg at så høye poengsummer er ordinærkvoten! Likevel var det bare et spørsmål. Synd folk ikke kan svare på en hyggelig måte, i stedet for å få det til å virke som om den man svarer helt klart burde visst svaret på hva han eller hun spurte om.

Du driter deg vel ut du også når du plutselig begynner å henge deg opp i helt ubetydelige ting i helt seriøse tråder. Det er ikke all verdens forskjell på v og w, men for deg var vel dette en gyllen mulighet for kanskje å vise at du kan litt fransk uttale..Vel, jeg orker ikke gå inn på brukernavnet ditt, selv om jeg må innrømme at det gir meg frysninger. Uansett virker de usaklige kommentarene dine veldig dumme, og jeg overdriver ikke når jeg kaller deg for en kverulant. Og det er ikke første gang jeg ser slik kverulering..

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Jeg er opptatt av at ting skal være korrekte, da feilinformasjon (for eksempel om den ikke-eksisterende prinsipielle forskjellen mellom "muntlige" og "skriftlige" fag, eller feile uttalelser av fremmede ord). Du får synes jeg er så teit du bare vil, men jeg synes rett og slett det er dårlig gjort å ha feilinformasjon i signaturen. Stakkarer som snart skal begynne å lære fransk kan legge til seg uvaner.

Og jeg påpekte ikke at du er dum (du virker jo som en oppegående jente, om enn litt hissig), bare at svaret på spørsmålet var åpenlyst. Vi har da alle stilt unødvendige spørsmål før.

Lenke til kommentar
Jeg er opptatt av at ting skal være korrekte, da feilinformasjon (for eksempel om den ikke-eksisterende prinsipielle forskjellen mellom "muntlige" og "skriftlige" fag, eller feile uttalelser av fremmede ord). Du får synes jeg er så teit du bare vil, men jeg synes rett og slett det er dårlig gjort å ha feilinformasjon i signaturen. Stakkarer som snart skal begynne å lære fransk kan legge til seg uvaner.

Og jeg påpekte ikke at du er dum (du virker jo som en oppegående jente, om enn litt hissig), bare at svaret på spørsmålet var åpenlyst. Vi har da alle stilt unødvendige spørsmål før.

Javel, men jeg svarer iallfall på en hyggelig måte og lar folk få stille sitt spørsmål så mange ganger de måtte ønske, uten å ha en arrogant undertone. Ja, jeg blir litt oppgitt av all kveruleringen din. Forøvrig virker du minst like hissig. Når det gjelder det du sa, tror jeg dessuten folk kommer ganske langt i livet uansett hvordan de uttaler ordet "mademoiselle" (v eller w). Derimot ville folk kanskje fått en del problemer i norsk skriftlig hvis man tok utg.punkt i ditt brukernavn.(like tåpelig eksempel, jeg gidder ikke videreføre det, det blir for dumt)

Jeg sa jo at jeg skrev v i stedet for w, selv om jeg vet at man har en bredere uttale enn den "v" jeg skrev i signaturen. Tror ingen tar noen skade av signaturen min. Var derfor jeg forøvrig hadde o i parentes for å gjøre v-en bredere. Men smarte folk skjønner signaturen iallfall...så at dette skal kalles "feilinformasjon" får meg nesten til å humre litt her jeg sitter. Har sett verre ting!

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Forøvrig kan jeg, som jeg har nevnt tidligere, anbefale de som ikke kommer inn i Norge å studere i Frankrike. Der kommer så godt som alle inn på medisin. Dessverre er det en sinnsyk utsiling til andre året, hvor ca. 1 av 10 kommer inn. Men om franskkunnskapene er OK, så er det en mulighet. Tror også et av universitetene i Paris tilbyr medisinforelesninger på engelsk.

Du vil nok fort lære deg å prate ordentlig fransk også, og ikke slikt som tilbys av gamle fransklærere rundtom i det norske land, med "ty", "mademvasell" og lignende feillære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...