Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er medisinstudiet tungt, f.eks. sammenlignet med andre studier, tror dere? Hvordan opplever dere studenter medisinstudiet? Stresser dere mye mer enn dere gjorde på VGS?

Medisin er alltid et krevende studie. Det er også en del av jobben: "Medlidenhet, bedømmelse og ansvar."

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er helt riktig sted å kanalisere dette spørsmålet, men siden det sirkulerer en del medisinstudenter her så kjører jeg på: Hvordan er egentlig statusen til forslaget om å innføre egenerklæringsskjema for funksjonsdyktighet ved opptak til medisinstudiet? Er dette fortsatt på forslagsplan, eller er det innført?

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips/anbefalinger til hvilke bøker man kan velge til 3.semester medisin i oslo, eller hvilke man burde holde seg unna?

 

var jo så utrolig mange på lista over anbefalte bøker, så vanskelig å velge når jeg ikke vet noe om de ulike bøkene!

Endret av leahh
Lenke til kommentar
Noen som har noen gode tips/anbefalinger til hvilke bøker man kan velge til 3.semester medisin i oslo, eller hvilke man burde holde seg unna?

 

var jo så utrolig mange på lista over anbefalte bøker, så vanskelig å velge når jeg ikke vet noe om de ulike bøkene!

 

Hvis du gir meg kurslisten din så kan jeg gi deg noen tips, usikker på hvilke fag dere har på 3.semesteret i Oslo

Lenke til kommentar
Noen som har noen gode tips/anbefalinger til hvilke bøker man kan velge til 3.semester medisin i oslo, eller hvilke man burde holde seg unna?

 

var jo så utrolig mange på lista over anbefalte bøker, så vanskelig å velge når jeg ikke vet noe om de ulike bøkene!

 

Hvis du gir meg kurslisten din så kan jeg gi deg noen tips, usikker på hvilke fag dere har på 3.semesteret i Oslo

her er lista

 

Lurer spesielt på hvilke bøker jeg skal kjøpe i fysiologi og anatomi. Frister litt å lese på norsk, noen som har erfaring med "Menneskets funksjonelle anatomi" eller "Menneskets fysiologi "?

Lenke til kommentar
Noen som har noen gode tips/anbefalinger til hvilke bøker man kan velge til 3.semester medisin i oslo, eller hvilke man burde holde seg unna?

 

var jo så utrolig mange på lista over anbefalte bøker, så vanskelig å velge når jeg ikke vet noe om de ulike bøkene!

 

Hvis du gir meg kurslisten din så kan jeg gi deg noen tips, usikker på hvilke fag dere har på 3.semesteret i Oslo

her er lista

 

Lurer spesielt på hvilke bøker jeg skal kjøpe i fysiologi og anatomi. Frister litt å lese på norsk, noen som har erfaring med "Menneskets funksjonelle anatomi" eller "Menneskets fysiologi "?

 

I anatomi MÅ jeg anbefale Thieme sine bøker, de er helt fantastiske. Meget fine bilder og så har de samtidig integrert en god del av den vanligste klinikken (de forklarer de vanligste muskel- skjelettskadene med tekst og bilde) Også en del tekst ved siden av som forklarer fysiologien.

 

Netter og Sobotta er vel de mest populære og det er flotte læreverk, men Thieme ligger milevis foran.

Netter har flotte tegninger, men de blir veldig uoversiktelige med utrolig mye informasjon pr. bilde. Thieme drar ut mindre elementer og forklarer disse bedre med enklere tegninger og tekst.

Sobotta liker jeg ikke, men den har jeg heller aldri brukt. Personlig har jeg Netter, men angrer som en hund.

 

Det STORE aberet med Thieme er pris. Det er en god del dyrere, men dette er et læreverk du skal ha lenge så jeg vil på det sterkeste anbefale deg å legge i de ekstra kronene.

Thieme-bøkene er delt inn i tre: hode/nevro, hals og interne organ og muskel/skjelett.

 

Mennesket funksjonelle anatomi syns jeg er helt grei, forklarer det greit.

 

Jeg vil anbefale Thieme atlas og Menneskets funksjonelle anatomi.

Lenke til kommentar
Noen som har noen gode tips/anbefalinger til hvilke bøker man kan velge til 3.semester medisin i oslo, eller hvilke man burde holde seg unna?

 

var jo så utrolig mange på lista over anbefalte bøker, så vanskelig å velge når jeg ikke vet noe om de ulike bøkene!

 

Hvis du gir meg kurslisten din så kan jeg gi deg noen tips, usikker på hvilke fag dere har på 3.semesteret i Oslo

her er lista

 

Lurer spesielt på hvilke bøker jeg skal kjøpe i fysiologi og anatomi. Frister litt å lese på norsk, noen som har erfaring med "Menneskets funksjonelle anatomi" eller "Menneskets fysiologi "?

 

Fysiologi - Guyton er det som gjelder :)

 

Farmakologi - Tja. Syns Rang/Dale er helt OK. Liten erfaring med andre bøker.

 

Immunologi - Lea er HELT jævlig ! Styr unna! Ellers vet jeg ikke. Har ei bok som jeg ikke har lest så veeldig mye i :) Holdt meg til forelesningsnotater og undervisning i immunologi.

Lenke til kommentar
her er lista

 

Lurer spesielt på hvilke bøker jeg skal kjøpe i fysiologi og anatomi. Frister litt å lese på norsk, noen som har erfaring med "Menneskets funksjonelle anatomi" eller "Menneskets fysiologi "?

Semesteret deres er basert på, "en stor prøve som ikke går mye inn på detaljene".

Da mener jeg det er lite vits å lese seg ihjel med store bøker, du kommer heller ikke huske alt. :wee:

Mitt råd er "Less is More"

  • Anatomi

Anatomi er et "vise, peke og forklar" fag, derfor er det viktig å være "bra orientert."

 

Atlas:

Både Sabotta og Netter er svært kurrant, jeg har begge (ovenpå), og disse bøkene er en god investering "fremover" (også til turnusen og spesialisering).

 

Sabotta er veldig bra til nervoanatomi, mens Netter er bedre for generelanatomi.

I tillegg har jeg en atlas med levende kadaver.

http://www.amazon.com/Color-Atlas-Anatomy-...6066&sr=1-4

 

Det du må være obs på, er at Netter "overdriver" enkelte dimensjoner. Det fikk jeg svir for med "palmar aponeurosis".

 

Lærebok:

Jeg synes rett til poeng er mye bedre, mindre chitt chatt og unøvendige forklaringer.

Denne er bra:

http://www.amazon.com/BRS-Gross-Anatomy-Bo...117&sr=1-27

  • Fysiologi

Jeg har Gyton.

Greit bok egentlig, men fortrekker noe mer oppsummert.

Kanskje, BRS review serien?

En annen flott kilde er Kaplan USMLE step 1 lecture note for fysiologi. KONGE! (rett på sak, no bullshit)

  • Farmakologi

Dale er ok, og en liten poket bok. :p

  • Immunologi og Mikrobiologi

Jeg anbefaler denne:

http://www.amazon.com/Medical-Microbiology...6828&sr=8-1

Mindre unødvendige detaljer, rett på sak. 2 in 1!

  • Patologi

Robbin Patologi er standaren + Poket boken. (meget tungt å gå gjennom)

http://www.amazon.com/Robbins-Cotran-Patho...6921&sr=1-1

  • Klinisk Biokjemi og Kardiofysio

Denne var grei

http://www.amazon.com/Clinical-Biochemistr...7031&sr=1-7

Jeg har i tillegg Devlin.

 

Og make sence of ECG.

 

 

Lykketil

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

de bøkene jeg kjøpte til 3 semester, (studerer i oslo):

 

Patologi: Robbins/kumar-- grei bok

 

Fysiologi: brukte Sherwood, menneskets fysiologi, trenger ikke å kjøpe guyton, til nød, bare se gjennom boka i biblioteket

Farmakologi: kjøpte ingen, fikk notater som var geniale, men skal du kjøpe, så pleier de fleste å kjøpe rang/dale

 

Klinisk biokjemi av stokkestad

 

Anatomi: Atlas av Netter, pluss at jeg brukte Menneskets Funksjonelle Anatomi for å gi alle tegningene litt "kjøtt på beina"

 

Immunologi: Immunologi boken av Bogen, han pleier å ha alle forelesningene, hvis du studerer i Oslo, så ligger alle forelesningene hans på DVD som du kan låne på biblioteket

 

Mikrobiologi: IKKE kjøp boken, vi fikk notater fra noen eldre studenter på mail, og de holder i massevis

 

Ellers kan du kjøpe et lite hefte som heter "om å skrive journal"

Histologi: geneser er best!

 

Ja, det var vel alt. Husk å les gjennom gamle eksamensoppgaver gjennom hele semesteret, da får du en pekepinn på hva som er påkrevd i de ulike temaene. Lykke til! :)

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvor bra jeg må gjøre det på VGS for å komme inn på en god skole i Norge? Sånn i praksis.

 

Skal gå millitæret så regner med jeg får noen bonuspoeng der også.

 

Jeg regner med at du mener hvilken poengsum du må ha. Du bør ha realfagspakke tilsvarende Reform 94' 3MX, 3FY og 3KJ som gir ekstrapoeng. Du bør også få bare 5 og 6 på karakterkortet. Snittet må vel være rundt 5,4 for å ha mulighet. Er ikke helt sikker på hvordan det blir neste år. Da blir sikkert poengsummene litt annerledes, i og med at fordypningspoengene forsvinner.

 

Lykke til! ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvor bra jeg må gjøre det på VGS for å komme inn på en god skole i Norge? Sånn i praksis.

 

Skal gå millitæret så regner med jeg får noen bonuspoeng der også.

 

Jeg antar at i år må man ha rundt 5,45- 5,5 i snitt for å komme inn i oslo til våren, og 5,5 og over det for å komme inn høst semesteret. Men det det svinger en del fra år til år. I fjor måtte man ha minst 73,5 poeng for å komme inn på vårsemesteret, og minst 74,6 poeng for å komme inn på høstsemesteret. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvor bra jeg må gjøre det på VGS for å komme inn på en god skole i Norge? Sånn i praksis.

 

Skal gå millitæret så regner med jeg får noen bonuspoeng der også.

 

Jeg antar at i år må man ha rundt 5,45- 5,5 i snitt for å komme inn i oslo til våren, og 5,5 og over det for å komme inn høst semesteret. Men det det svinger en del fra år til år. I fjor måtte man ha minst 73,5 poeng for å komme inn på vårsemesteret, og minst 74,6 poeng for å komme inn på høstsemesteret. Lykke til :)

 

Gjorde du noe spesielt før du begynte på medisin? Tok du opp noen fag eller lignende? Eller konkurrerte du med primærvitnemål? Med primærvitnemål var vel poenggrensen rundt 64,3 poeng i 2007 for å komme inn på medisin høst i Oslo. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...