Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

På slutten tegna jeg litt piler og flotte skisserte tegninger, men det var mest for å spare tid i stedet for å skrive. :D Er vanskelig å tegne og siden det er slikt trykkpapir som man må skrive/tegne relativt hardt på for at det skal gå en kopi over til de to underarkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrev dere for hånd? Hvor mange sider skrev dere?

Skrev for hånd og endte opp på 18 tettskrevne sider. Skriver med ganske liten håndskrift.

Jeg skriver så og si aldri for hånd ellers siden jeg alltid har med meg min lille EEE-PC for å ta notater. Var derfor en prøvelse i dag med 6 timers intensiv hardskriving. Måtte ta meg en pause og gå inn på toalettet og holde hånda under kaldt vann ei stund for å prøve å få tilbake førligheten. :!:

Oi! 18 sider? Med liten håndskrift? Er ikke det ekstremt mye, egentlig? Joa, dere har jo ganske mange ting å svare på i løpet av en eksamen, har jeg sett. Var det ikke oppi over 30 spørsmål. Men du laget vel noen tegninger og illustrasjoner også, eller? Tror du forresten det etter hvert vil bli tillatt å skrive på maskin? Håper det! Kan ikke fordra å skrive for hånd. ;)

18 sider er da ikke såå mye? Jeg skrev 12 på eksamen i fransk fordypning på videregående, liksom.

Lenke til kommentar

Skrev for hånd og endte opp på 18 tettskrevne sider. Skriver med ganske liten håndskrift.

Jeg skriver så og si aldri for hånd ellers siden jeg alltid har med meg min lille EEE-PC for å ta notater. Var derfor en prøvelse i dag med 6 timers intensiv hardskriving. Måtte ta meg en pause og gå inn på toalettet og holde hånda under kaldt vann ei stund for å prøve å få tilbake førligheten. :!:

Oi! 18 sider? Med liten håndskrift? Er ikke det ekstremt mye, egentlig? Joa, dere har jo ganske mange ting å svare på i løpet av en eksamen, har jeg sett. Var det ikke oppi over 30 spørsmål. Men du laget vel noen tegninger og illustrasjoner også, eller? Tror du forresten det etter hvert vil bli tillatt å skrive på maskin? Håper det! Kan ikke fordra å skrive for hånd. ;)

18 sider er da ikke såå mye? Jeg skrev 12 på eksamen i fransk fordypning på videregående, liksom.

Neida, det er ikke sååååååååååååå mye. Men selv har jeg ingen erfaring med å skrive så mange sider på en eksamen, kanskje fordi jeg ennå ikke studerer. I fransk og norsk skrev jeg sjelden en besvarelse på mer enn syv sider, da stilen ofte kan bli litt kjedelig etter hvert om den blir for lang. Og i kjemi og fysikk var det en del regning, så kom ikke opp i mer enn 13 sider. Men her er det jo snakk om medisin, der man skal lesse av seg mye av det man har lest i et semester, så det blir jo mange sider å skrive da. Men det jeg altså mente, var at det virket mye å skrive på 6 timer. Skjønner godt at eskhyo måtte ty til kaldt vann. ;)

Lenke til kommentar

Dette er tilnærmet lik umulig å svare på, vet jeg, men jeg gir det er forsøk uansett: Hva er liksom sannsynligheten for at poenggrensen for medisin (vår) på UiO stiger med ett helt konkurransepoeng fra i fjor? Tidligere har grensen gått litt opp og ned, men forskjellen fra år til år er vel sjeldent mer enn ca. 0,5 poeng? Eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det blir veldig vanskelig å si noe om, fordi man ikke vet

1) Studienes popularitet

2) Antall søkere (her er tall fra ssb om fødselstall en god ting)

3) Karakterene disse har

1989-kullet som nå skal ut i studier, er ganske mange, om ikke like mange som i 90 og 91, så er de flere enn 88-kullet. At medisin får en plutselig dropp i popularitet ser jeg ikke som supersannsynlig heller. Så at nedre grense muligens stiger, er en mulighet, men store hopp skjer vel først og fremst på studier med mindre søkertall (kanskje bare et titalls studenter).

Så mye tekst kunne jeg bruke på å bekrefte det du akkurat sa :p

Lenke til kommentar

Siden du lurer så skrev jeg 32 sider, samme oppgave som Eskhyo.. Mange av venninnene mine skrev omtrent så mange sider, men noen var opp i 40! Men det er jo til de grader kvalitet fremfor kvantitet det kommer an på!

Lenke til kommentar

Siden du lurer så skrev jeg 32 sider, samme oppgave som Eskhyo.. Mange av venninnene mine skrev omtrent så mange sider, men noen var opp i 40! Men det er jo til de grader kvalitet fremfor kvantitet det kommer an på!

Uvane fra ungdomsskolen?

Selve besvarelsen i prøven, link ovenpå, var rett på sak. Lite annen informasjon.

Så thats it? En skriftlig og en muntlig?

Lenke til kommentar

Kun en skriftlig nå i 2. sem. Er skriftlig og muntlig i 3. sem, og varierer litt fra semester til semester etter det.

Linekaro: 32 sider?! Da skal du enten skrive forholdsvis stort med mellomrom og tegninger eller skrive SINNSYKT raskt. Hånda mi gikk i ett så fort som mulig. Fysisk umulig å presse ut mer av den. :) Hvordan føler du at det gikk på eksamen nå som du har sett sensorveiledningen?

Lenke til kommentar

Hei, er 17 år og skal begynne på VG2 til høsten, jeg har veldig lyst til å studere medisin. Naturligvis opplever jeg at mange ser på dette som en smule barnslige ambisjoner, dersom man spør i en vilkårlig klasse i grunnskolen vil du sansynligvis finne 9-12 fremtidige advokater, 5-6 leger og 3 veterinærer. Jeg tar meg likefullt ikke nær av dette da jeg er såpass overbevist om at dette er noe jeg virkelig vil. Uansett spørsmålet mitt er:

Når fant dere ut at dere ville studere medisin?

Hadde vært interessant å vite :)

Edit: Skrivefeil

Endret av Pimmy
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på barneskole så jeg for meg meg selv som lege som voksen. På ungdomsskolen tenkte jeg minimalt på fremtiden. Etter ungdomsskolen var jeg mer og mer bestemt, og følte meg rimelig sikker på hva jeg ønsket å bli.

Jeg kommer fra en legefamilie, så det har nok bidratt litt også.

Slik du beskriver det, er nok slik det er i de fleste klasser. Fra min videregående klasse, er det faktisk fem som studerer medisin, tre i Trondheim og to i Oslo.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på...

Når dere har innleveringe/prosjekter (som jeg regner med dere har i hvert fall et par ganger i løpet av med. studiet), er det noen av dem som skal være på engelsk?

edit: grammatikk:P

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

Pus_1808:

Jeg tror den eneste innleveringen vi har er hovedoppgaven, som oftest skrives i 5.året. Her velger en selv om den skal være på norsk eller engelsk. Men selvfølgelig, dersom du ønsker å få oppgaven publisert i store tidsskrift, så lønner det seg å skrive på engelsk.

Lenke til kommentar
Når fant dere ut at dere ville studere medisin?

Medisinstudiet har alltid vært mitt second choice.. etter jagerpilot.. Så fikk jeg briller.. :wee:

Uansett.

En kamerat av meg, derimot, bestemte seg for legestudiet etter en saftig uke med diare fra oslo kebaben. :devil:

Jeg husker han kom ut av dassen, og skrek: "faen! jeg skal blir lege" (Vi var room mates)

Han fikk diplomaet sitt for et par uker siden. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hvor og hva du leser er opp til studenten selv. Noen foretrekker kun engelske bøker, mens andre foretrekker norske, nordiske, tyske, etc. De aller fleste kjører kombinasjoner av flerer.

Innleveringer er ukjent for min del, da det ikke er noe slikt i Trondheim de første fire årene. Hovedoppgaven derimot, i 5.året, er valgfritt, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...