Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Hmm, hvilke bøker som leses varierer veldig. Noen foretrekker nordiske bøker (og ja, det finnes mange gode nordiske bøker), mens andre liker bedre engelske. Du skal ikke bekymre deg om du ikke er glad i å lese tung faglitteratur på andre språk. Men dette er kanskje en tilvenningssak.

Studiet er lagt opp slik:

1.året: biokjemi, biologi, histologi, anatomi, pluss indremedisinfysiologi, og en del klinikker. I tillegg er det mye F-lab (hvor man gruppevis lærer praktisk arbeid), PBL, og utplassering på allmennlegekontor (hvor du treffer pasienter). Noe psykiatri også. I tillegg er det litt småtemaer om sykdomslære her og der.

2.året: nervrologi (fysiologi og anatomi), nyre, mikrobiologi, immunologi, etc. Utplassering foregår i noe større grad enn i 1.klasse, og i tillegg må man ha en muntlig eksamen i pasientkommunikasjon.

3.året: her blir studiet virkelig interessant. To hele dager (varierer litt) i uken tilbringes på ulike avdelinger, rettet til temaene for året. Her møter du masse pasienter, og drilles inn i undersøkelsesmetoder, behandling, og videre forløp. Dette året er ganske omfattende, ettersom det ofte er uketjeneste fra halv ni til fire. I tillegg er det mye forelesninger.

Temaene for året er: ØNH, øye, hjerte, nevrologi, gastro, røntgen, thoraxkirurgi, nevrokirurgi, karkirurgi, kreft, geriatri, farmakologi, histologi (rettet mot patologi), etc. Undervisningsmengden varierer fra uke til uke, men grovt sett ligger den kanskje på 35-40 timer i uken. Det er mindre i 1. og 2. året, og så blir det gradvis mer.

4.året: hud, psykiatri, nyre, pediatri, og ortopedi (bein).

5.året: utplassering et halvt år på lokalsykehus, og et halvt år til hovedoppgave.

6.året: utplassering i 3 mnd., og undervisning i arb.med. og samf.med.

Det er heldigvis lite arroganse på medisin nå!

Jeg synes ikke det var så mye histologilesing i 1.klasse. Tror muligens det er mer av dette andre plasser. Det det går mest lesetid til i 1.klasse, er nok biokjemi, hjertefysiologi, gastro, og anatomi.

Studiet er alle tiders, og du må bare glede deg! All forelesning foregår på sykehuset, på avdelinger, etc. Og det blir bare mer og mer spennende!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

he-he, selvfølgelig får vi tid til å sove. Ettersom vi har tid til å komme her på diskusjonsforumet og skrive masse tull her, så sier det seg selv at vi har tid til å sove.

Vi har en kombinasjon av forelesninger, gruppeundervisning (problembasert læring), kurs og praksis. Tredje semester har vi langt mer kurs enn i 1 og 2 semester, og også mer praksis. Man må bare være litt strukturert så har man tid til mye utenom studiene.

Saken er at hvis man har interesse for faget, så oppleves det ikke så veldig slitsomt å studere det, uansett hvor mange sider og bøker vi pløyer oss gjennom :fun:

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Føler jeg spør utrolig dumt nå, og det gjør jeg sikkert også..
'

Neida.. Akutten var faktisk en av inspirasjonene for mitt yrkesvalg...

Er sykehus-serier på TV i det minste litt lik slik det er i virkeligheten? Grey's Anatomy, Akutten, Dr. House for å nevne noen?

:)

Nei...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Fuckings ferie! Endelig er dagen jeg har higet etter kommet.

Greie nok eksamensoppgaver, men var veldig mange som slet med å ikke få nok tid. Jeg var blant dem. Fikk stort ikke tid til å skrive noe på de siste embryologioppgavene. Håper jeg slipper å lese meg opp igjen i sommerferien til 12. august.

Eksamen kan dere se her:

http://www.med.uio.no/studier/eksamen/medi...2008/2-08-v.doc

Gratulerer med vel overstått, Sonja84 :)

Lenke til kommentar
Skrev dere for hånd? Hvor mange sider skrev dere?

Skrev for hånd og endte opp på 18 tettskrevne sider. Skriver med ganske liten håndskrift.

Jeg skriver så og si aldri for hånd ellers siden jeg alltid har med meg min lille EEE-PC for å ta notater. Var derfor en prøvelse i dag med 6 timers intensiv hardskriving. Måtte ta meg en pause og gå inn på toalettet og holde hånda under kaldt vann ei stund for å prøve å få tilbake førligheten. :!:

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Skrev dere for hånd? Hvor mange sider skrev dere?

Skrev for hånd og endte opp på 18 tettskrevne sider. Skriver med ganske liten håndskrift.

Jeg skriver så og si aldri for hånd ellers siden jeg alltid har med meg min lille EEE-PC for å ta notater. Var derfor en prøvelse i dag med 6 timers intensiv hardskriving. Måtte ta meg en pause og gå inn på toalettet og holde hånda under kaldt vann ei stund for å prøve å få tilbake førligheten. :!:

Oi! 18 sider? Med liten håndskrift? Er ikke det ekstremt mye, egentlig? Joa, dere har jo ganske mange ting å svare på i løpet av en eksamen, har jeg sett. Var det ikke oppi over 30 spørsmål. Men du laget vel noen tegninger og illustrasjoner også, eller? Tror du forresten det etter hvert vil bli tillatt å skrive på maskin? Håper det! Kan ikke fordra å skrive for hånd. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...