Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Vaio:

Å trekke inn Nobelpris som et motargument blir rett og slett tåpelig. Hvilken relevanse har det i denne "debatten"?

PS! Ungarn har én pris, ikke to...for studier av askorbinsyrens biologiske funksjoner. Den andre ble tildelt en østeriker, med noe ungarsk opprinnelse, men som faktisk aldri bodde, studerte, eller jobbet i Ungarn.

Norske forskere er jo også ganske godt kjent for sine studier, blant annet ultralyd av hjerte (de første som startet med det), hvor de lenge var verdensledende (og fremdeles er det).

Et annet eksempel er slagbehandling... Slagenheten ved St.Olav har laget retningslinjer som nå benyttes av 70 land på verdensbasis, inkludert USA.

"Jepp De fleste hadde ikke nubben sjangs til en NORSK utdanning. Til gjengjeld får de et bedre en i utlandet."

Komisk lesestoff, i hvert fall når du ikke argumenterer for HVORFOR den er det. Tror du på det du skriver selv? Muligens sier du dette for å provosere, men uansett:

Dere får muligens en dypere kunnskap i f.eks. biokjemi, biologi, ettersom dere undervises mye lenger i dette.

Men dette går jo helt klart ut over andre ting....etikk, kommunikasjon, det praktiske, norske retningslinjer, norske medikamenter, norsk praksis, etc.

Ikke at dette er negativt om dere tenker å jobbe i Ungarn, heller positivt.

(har flere eksempler på turnusleger og 5. klassinger fra Polen og Ungarn som har kommet på norske sykehus, og ikke visst hvordan man skal tolke EKG, hvilke patologiske hjertelyder som er hva, og enkle antibiotikabehandlinger. (dette kan selvfølgelig være enkelttilfeller...mener ikke å si at dette er representativt for alle som studerer i utlandet).

PS. Jeg har svært mange venner som studerer i Polen og Ungarn, og er ikke imot at stadig flere utdanner seg der.

Men jeg tror ikke dere får en bedre utdanning i utlandet, totalt sett, om dere skal jobbe i Norge etter endt studie.

Lenke til kommentar

Tro ikke du har fått med deg at: De som stryker i Ungarn dra til polen..

Forresten.

Norge bruker 50mm/s for EKG, mens Ungarn, USA bruker 25mm/s...

Er det rart at de tolker feil/helt forvirret??

Åja... Nobelpris... Du har rett, det var ikke 2 priser, men 4...

http://www.webenetics.com/hungary/nobel.htm#medicine

Etter de siste Akademisk testene, og PISA.

Så bør de fleste dempe seg, litt ned, med å skryte om norsk akademisk nivå..

Ok...

Flere som studere medisin?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vaio: Jeg var ikke klar over det førstnevnte; at de som stryker i Ungarn, drar til Polen.

Men det du skriver angående EKG stemmer ikke... Vanligvis brukes papirfarten 50m/sek, men ved arrytmier eller overvåkning brukes det vanligvis 25mm/sek, noe som er standard over alt...

Hvorfor skal man bli forvirret? At man ikke sjekker papirfarten er jo feil nummer én. Tror de fleste vil kunne kjenne igjen f.eks. et infarkt (som flere nettopp ikke klarte), selv om de ikke vet om det er 25 eller 50mm/sek! ;)

Angående Nobel...les litt om personene, så skjønner du hva jeg mente... Skjønner ikke at siden din kan telle med noen som ikke har bodd i Ungarn før, mens andre ikke har studert der... Menmen...all ære til de uansett!

Link til de akademiske sidene som viser hvor dårlige de norske universitetene er, savnes...

Som jeg skrev tidligere: Dere får muligens en dypere kunnskap i f.eks. biokjemi, biologi, ettersom dere undervises mye lenger i dette. Men dette går jo helt klart ut over andre ting....etikk, kommunikasjon, det praktiske, norske retningslinjer, norske medikamenter, norsk praksis, etc. Ikke at dette er negativt om dere tenker å jobbe i Ungarn, heller positivt.

Dere blir jo drillet i ungarske retningslinjer og behandlingsprinsipper, hvor pasientkommunikasjon kommer "sent" i studiet. Derfor tror jeg at dere stiller hakket dårligere på NORSKE sykehus, på samme måte som vi andre stiller dårligere på ungarske sykehus.

Et spm.: Når dere kommuniserer med pasienter, foregår det på ungarsk eller engelsk?? (grunnen til at jeg spør er at de jeg kjenner som er uteksaminerte fra Ungarn, forteller at de ikke har lært seg ungarnsk. Samtidig er vel ikke engelsken den beste i lokalbefolkningen...så jeg skjønner ikke hvordan pasientkommunikasjonen kan ha vært så bra da)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor skal man bli forvirret? At man ikke sjekker papirfarten er jo feil nummer én. Tror de fleste vil kunne kjenne igjen f.eks. et infarkt (som flere nettopp ikke klarte), selv om de ikke vet om det er 25 eller 50mm/sek! ;)

Slik svada tro ikke jeg på.

Jeg vet at Polen, lik Ungarn, har uteksaminasjon av alle teoretiskfag i de 3 første årene. Dette inkludere hjertefysiologi og patologi.

Nettopp derfor, kreves det ingen obligatorisk praksis for de 2 første årene.

En som ikke kjenne de "vanligste" tegnene til MI, vil heller ikke stått eksamen, og vil derfor ikke trenge tredjeårs praksis. Fordi praksisen vil ikke har blitt godkjent.

Et bevis på at du finner på noe?

Link til de akademiske sidene som viser hvor dårlige de norske universitetene er, savnes...

Jeg prøver ikke å dra ned Norge, men det sto tydelig i norsk avis, for et par mnd siden, at UIO datt flere plasser ned i rankingen. Google litt rundt..

Som jeg skrev tidligere: Dere får muligens en dypere kunnskap i f.eks. biokjemi, biologi, ettersom dere undervises mye lenger i dette. Men dette går jo helt klart ut over andre ting....etikk, kommunikasjon, det praktiske, norske retningslinjer, norske medikamenter, norsk praksis, etc. Ikke at dette er negativt om dere tenker å jobbe i Ungarn, heller positivt.

Dere blir jo drillet i ungarske retningslinjer og behandlingsprinsipper, hvor pasientkommunikasjon kommer "sent" i studiet. Derfor tror jeg at dere stiller hakket dårligere på NORSKE sykehus, på samme måte som vi andre stiller dårligere på ungarske sykehus.

Et spm.: Når dere kommuniserer med pasienter, foregår det på ungarsk eller engelsk?? (grunnen til at jeg spør er at de jeg kjenner som er uteksaminerte fra Ungarn, forteller at de ikke har lært seg ungarnsk. Samtidig er vel ikke engelsken den beste i lokalbefolkningen...så jeg skjønner ikke hvordan pasientkommunikasjonen kan ha vært så bra da)

Engelskprogram i øst-Europa, er tilpasset til det amerikanske systemet. (med mindre DU synes amerikanere har idiot-leger)

Vi, lik USA, har 1 og 2år rent teoretisk, 3år blandet, og resten klinisk.

Hva vi går glipp av, er den ungarnske/polske medisinbyråkratiet.

Noe de norske MD-studentene, har en "edge" over oss på. (i det norske systemet)

Vi fleste, kan, "litt medisinsk" ungarnsk. Ellers fungere vår gruppeleder/lærer som tolk.

Derfor slipper vi all chittchatt tullet og papirarbeidet dere kommer bort i.

MAO: Vi er mer fokusert på symptomene/labtester/kuren, enn på "pasientkontakt" (Noe som dere er så stolt av)

Derimot, er det skremmende at dere ikke har PATOLOGI før 5året.

Dette faget ble vi ferdig med før 3året. (2 semester i Ungarn vs 1 semester i Norge)

Hvordan kan dere forstår hva som er galt, nå dere ikke engang har lært hva som er patologisk? :lol:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vaio: takk for svar.

:whistle:

Men det var et par ting jeg selv vil svare på...

Jeg starter med:

"Derimot, er det skremmende at dere ikke har PATOLOGI før 5året.

Dette faget ble vi ferdig med før 3året. (2 semester i Ungarn vs 1 semester i Norge)

Hvordan kan dere forstår hva som er galt, nå dere ikke engang har lært hva som er patologisk?"

Hvor i alle dager har du dette fra???

Det er så feil som det går an å bli! I løpet av 1.året er vi ferdig med det aller meste av biokjemi, biologi, pluss anatomi og fysiologi av hjerte, lunge, GI, etc. Resten taes i 2.klasse. I tillegg er det en god del klinikk disse årene(blant annet muntlig eksamen i 2.klasse, hvor du skal ta imot pasient, gjennomføre en lege-pasientsamtale, samt undersøke pasienten). Det gåes selvfølgelig gjennom en del generell patologi i løpet av disse to første årene...

MEN...resterende patologi i femte året?? Du kunne i hvert fall letet etter noen svake sider med å utdanne seg i Norge...for det du diktet opp nå, stemmer overhodet ikke. All patologi av hjerte, lunge, GI, hjerne, øre, nese, hals, øye, etc, skal være fullført og testes i, hvor deler av den muntlige eksamen testes PÅ pasient (altså praktisk, samtidig teoretisk) i løpet av 3.året. 4.året undervises det i patologi på bein, obstetrikk, pediatri, og nyre.

To dager i uken, hver uke i løpet av året, er vi utplassert på de ulike avdelingene, hvor vi prater med pasienter, undersøker de, og er med på den videre utredningen av de...

Med andre ord: all patologi skal kunnes før 4.året er bestått. ;) Ergo: over fire semester i Norge, vs. to i Ungarn! ;)

Aner ikke hvor du har fått din informasjon fra, men den er i hvert fall helt feil.

Halve 5.året er hovedoppgave, mens resten er utplassering på lokalsykehus.

http://www.uio.no/studier/program/medisin/...ennomforing.xml

Ta en titt på programet deres. Rene mixmaster.

Dere har ikke 2 semester med "kun" patologi. Derimot 4s emester med blandet fagføring. Litt her og litt der.

En ting til, hvis du regner at klinisk-fag er også patologi?!?! Ja! Da har vi 6 semester med det og... :lol:

"Et bevis på at du finner på noe? "

Nei, jeg finner ikke på de scenarioene jeg skrev tidligere. Med overleger og leger i nærmeste familie (som underviser på universitetssykehus og lokalsykehus), så hører man noen historier. De jeg viste til er noen eksempler. Men som jeg har sagt tidligere: jeg prøver ikke å legge alle under en kam...jeg sier ikke at dette er representativt for de som studerer i utlandet, tvert imot!

Min far så en hest som kan fly, og det er en monster under sengen min.

"Vi fleste, kan, "litt medisinsk" ungarnsk. Ellers fungere vår gruppeleder/lærer som tolk.

Derfor slipper vi all chittchatt tullet og papirarbeidet dere kommer bort i.

MAO: Vi er mer fokusert på symptomene/labtester/kuren, enn på "pasientkontakt" (Noe som dere er så stolt av)"

Det "chittchatt-tullet" og "papirarbeidet VI kommer bort i" viser seg faktisk å være svært viktig...og er noe 99% av alle leger, som jobber i helsevesenet i Norge, opplever daglig. Hvordan skal man kunne behandle en pasient som du ikke har direkte kontakt med? Symptomer, labtester, behandling er jo nettopp avhengig av denne pasientkontakten. Flere symptomer plukker du opp i samtalen med pasienten. Mener du at andre leger eller sykepleiere skal ha denne for dere? Halve informasjonen får man nettopp av å snakke med pasienten, observere pasienten, etc. Dette gjelder allmennpraksis, poliklinikk og like mye visitter på avdelinger (hjerte, lunge, etc). Utsagnene dine underbygger det jeg trodde: at pasientkontakten er så og si fraværende.

Alltid koselig at bestmor forteller om problemene til barnebarnet sitt og... ;) Jeg har aldri nektet på at norske MD-studenter er god i norsk medisinskbyråkrati. :thumbs:

Jeg tror absolutt det er svært lærerikt å studere i utlandet! Jeg vurderer selv å gjøre det neste år (halvt-ett år i USA).

Det krever nok en del mot å reise fra trygge Norge, til studier i utlandet! Det er sikkert utrolig lærerikt (både faglig, men også kulturelt). Jeg har stor forståelse for at mange tar studiene i Ungarn, Polen, Tyskland, etc for nettopp å oppleve og lære nye kulturer og språk. Det jeg derimot IKKE skjønner, er at folk kan studere og bo i FEM til SEKS ÅR i ett og samme land, UTEN å lære seg det språket de snakker i landet/byen de bor i...det høres nærmest absurd ut. I et så kommunikasjonsorientert yrke, som nettopp legeyrket er, så burde all kommunikasjon foregå nettopp mellom pasient og lege, ikke via mellomledd.

Da bør du komme ned til Ungarn, istedet for å småfise foran datapulten din.

I Ungarn, Polen, Tjekkia, USA og Kanada.

Har alle 2 til 3år (4-6semester) med teoretiske fag, så klinisk.

Spørsmål:

Hvordan kan noe slippeløs "total kunnskapsløse" medisinstudenter foran en pasienten? Hva er godene?

Før vi kan engang kan "ta/røre" på en pasient, må vi gjennom følgende fag:

Kjemi, Biofysikk, Anatomi, Fysiologi, Biokjemi, Antropology, Psykologi, Mikrobiologi, Immunologi, Patologi, Nervologi (anatomisk), Kardiofysiologi, kirugi (med rotter) og Indremedisin (trening).

Alt er separert, alt blir grundig gjennomgått. De fleste fagene er faktisk 2 semester fag, som vi må stå, før vi går til 4året.

I USA, slipper man ikke til 3året før de har stått USMLE 1st step (faglig teori).

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Haha, fikk meg en god latte der! :)

Vel, siden du viser til, er studieplan i Oslo. NTNU har nok en helt annen en. Dersom du leser nøyere om studiemodellen til Oslo, finner du nok andre ting enn hva du trodde.

"Min far så en hest som kan fly, og det er en monster under sengen min."

Tviler ikke...

Vi slipper ikke "løs"...vi er under oppsyn hele tiden de første årene. De regner vel med at vi bruker normal folkeskikk og vett. Dette er en ny reform, og er nok kommet for å bli. PS. Er det premed. i Ungarn, på samme måte som i USA, hvor den ikke er en direkte del av medisinstudiet?? Er neppe sammenlignbart om ikke.

"norske MD-studenter er god i norsk medisinskbyråkrati"

Vel det er det byråkratiet som praktiseres i NORGE.

PS! Å sammenlikne Ungarn med USA blir FOR DUMT! USA er et engelsktalende land, hvor lege og pasient prater sammen direkte. Å benytte seg av tolk, kan neppe kvalifiseres til noen form for god lege-pasientforståelse, samt undersøkelse og behandling!

Godt nyttår! :)

Endret av Plaffen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haha, fikk meg en god latte der! :)

Vel, siden du viser til, er studieplan i Oslo. NTNU har nok en helt annen en. Dersom du leser nøyere om studiemodellen til Oslo, finner du nok andre ting enn hva du trodde.

"Min far så en hest som kan fly, og det er en monster under sengen min."

Tviler ikke...

"norske MD-studenter er god i norsk medisinskbyråkrati"

Vel det er det byråkratiet som praktiseres i NORGE.

PS! Å sammenlikne Ungarn med USA blir FOR DUMT! USA er et engelsktalende land, hvor lege og pasient prater sammen direkte. Å benytte seg av tolk, kan neppe kvalifiseres til noen form for god lege-pasientforståelse, samt undersøkelse og behandling!

Godt nyttår! :)

Jeg tro ikke, Jeg vet. Jeg har 4 venner som går på medisinlinjen i UIO.

Jeg ønsker deg lykketil dette året, og håper på gode karakter.. opps glemte at dere ikke hadde karakter..

Vel..vel...

Håper at du "stå" da! ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg VET jeg ikke går i Oslo.. jeg går i Trondheim.

Hvilke kvalifikasjoner en student har, er det opp til arbeidsgiver å avgjøre, ikke oss...

Uansett...lykke til videre! :)

(ser at jeg kanskje har vært tidvis krass...beklager det! Har faktisk ikke vært meningen!)

Lenke til kommentar

I denne posten er det mange meninger om noe jeg tror ikke har så mye betydning: Jeg ser problemstillingen fra en litt annen vinkling; jobber som konstituert overlege ved en medisinsk sykehusavdeling, og har i flere år hatt ansvaret for studenter som hospiterer og ansettelse av nye turnusleger.

Det er ingen tvil om at det er stor variasjon i både faglig kunnskapsnivå, kommunikasjonsevner, sosiale ferdigheter og arbeidskapasitet. Dog er den indivduelle variasjonen så stor, at jeg ikke ser noen sammenheng mellom studiested og hvor godt kandidatene fungerer i jobben. Det er rikelig flinke kandidater som har studert i Oslo, Krakow, Dehli og andre steder i verden, og det er noen få mer eller mindre håpløse kandidater, som også kan ha studert i Oslo, Krakow, Dehli eller andre steder i verden.

Det er mange veier til Rom - de fleste studiesteder har en studieform som fungerer bra. Alle stedene vil utdanne både flinke og mindre flinke leger, men jeg tviler på at noen studiesteder er vesentlig bedre enn andre. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med medisinutdanningen i Norge er at alle dere "utenlandsstudenter" kommer til Norge og tar våre turnusplasser. Dersom dere er så fornøyd med utdanningen dere får der dere er, så ta turnusen der også. Ikke kom hit å ødelegg for oss som burde ha førsterett på de få plassene som er.

Lenke til kommentar
Ok! Et nytt tema!

Dersom du havnet på sykehuset, ville du hatt:

A: En lege som hadde mest peil på etikk, moral og kommunikasjon?

B: En lege som hadde mest peil på faglige ting, som biofysikk, fysiologi og biokjemi??

Det der argumentet har ikke rot i noen ting som helst. Er helt sikker på at det er lite forskjell på studenter som studerer i Norge og i utlandet. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at det er ikke nok turnusplasser til alle, derfor burde de som studerer i Norge bli prioritert.

Lenke til kommentar
Ok! Et nytt tema!

B: En lege som hadde mest peil på faglige ting, som biofysikk, fysiologi og biokjemi??

Det der argumentet har ikke rot i noen ting som helst. Er helt sikker på at det er lite forskjell på studenter som studerer i Norge og i utlandet. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at det er ikke nok turnusplasser til alle, derfor burde de som studerer i Norge bli prioritert.

Fordi??

Lenke til kommentar

Til de som ikke kommer inn i Norge kan Frankrike være et godt alternativ, hvis du er ordentlig flink i fransk. Der kommer du inn så lenge du står. Til gjengjeld er det bare 14% som kommer inn på andre året (da er det opptaksprøve). Tror ikke de er like "uglesette" som leger utdannet i øst-europa gjerne blir en del steder.

Lenke til kommentar
Ok! Et nytt tema!

Fordi??

Fordi turnusplassen er per i dag en del av utdanningen. Skal de tilby utdanningen i Norge kan de ikke bare gjøre det halvveis. Derfor burde de som velger å studere i et annet land også ta turnusen der. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Fordi turnusplassen er per i dag en del av utdanningen. Skal de tilby utdanningen i Norge kan de ikke bare gjøre det halvveis. Derfor burde de som velger å studere i et annet land også ta turnusen der. Enkelt og greit.

Dersom de skal jobbe i Norge etter utdanning i utlandet, må de ha turnusen sin i Norge.. (eller muligens Sverige!)

Det er ikke sånn at man IKKE får turnus plass, man må bare vente litt! Og det er ikke sånn at man må sitte å vente mens det skjer, man kan jobbe som uautorisert lege mens man venter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...