Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

nope, har skriftlig eksamen 17, og muntlig 19 juni

Vi er ferdige samme dag, da. :) Har hørt mr. Genetikk-guy skal dra en ny vri på genetikken som aldri er gjort før på oss. Håper virkelig det blir genetikk-etikk. Det blir schpaa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er ferdige samme dag, da. :) Har hørt mr. Genetikk-guy skal dra en ny vri på genetikken som aldri er gjort før på oss. Håper virkelig det blir genetikk-etikk. Det blir schpaa.

Kan dere få genetikk-etikk på eksamen? Artig. Hva skjer om du har alt rett på hele eksamen, men skriver at alle barn med kromosomfeil bør røskes ut 30. uke og grilles på torget?

Etikk er et viktig fag, men vanskelig å eksaminere i. Folk skriver jo det som er politisk korrekt og som sensor vil høre, uavhengig av hva man egentlig mener.

Nå er det sommerferie :w00t: Ellers dvs. at sommerjobben begynner på mandag. Helvetes herk ;)

Noen som har jobbet noe i ambulansen? Tenkte jeg skulle skaffe meg jobb der til høsten, sikkert spennende.

Lenke til kommentar

Kan dere få genetikk-etikk på eksamen? Artig. Hva skjer om du har alt rett på hele eksamen, men skriver at alle barn med kromosomfeil bør røskes ut 30. uke og grilles på torget?

Etikk er et viktig fag, men vanskelig å eksaminere i. Folk skriver jo det som er politisk korrekt og som sensor vil høre, uavhengig av hva man egentlig mener.

Nå er det sommerferie :w00t: Ellers dvs. at sommerjobben begynner på mandag. Helvetes herk ;)

Noen som har jobbet noe i ambulansen? Tenkte jeg skulle skaffe meg jobb der til høsten, sikkert spennende.

Står i læringsmålene for 2. sem at vi skal ha et reflektert og sunt forhold til etikken innen genetikk. Gikk for det meste ut på gjennomgang av bioteknologiloven og diskutering/presentering av etiske dilemma rundt prediktiv, presymptomatisk og diagnostisk testing ift. den. En evt. eksamensoppgave vil nok gå på litt refleksjon samt henvisning til bioteknologiloven.

Lenke til kommentar
Hvor mange bøker og sider leser dere i løpet av en termin da?

Det varierer veldig fra person til person i og med at det bare er anbefalt litteratur og ikke pensum, leser ofte litt i mange bøker mens det er enkelte en leser fra perm til perm, alt fra fire-fem til ti-tolv bøker en er innom i løpet av semesteret, og med totalt sidetall fra 1000+.

Lenke til kommentar
Hvor mange bøker og sider leser dere i løpet av en termin da?

Det varierer veldig fra person til person i og med at det bare er anbefalt litteratur og ikke pensum, leser ofte litt i mange bøker mens det er enkelte en leser fra perm til perm, alt fra fire-fem til ti-tolv bøker en er innom i løpet av semesteret, og med totalt sidetall fra 1000+.

Det er ikke helt sant det twarken sier. :wee:

tjohei.. kan det komme opp mot tusensider, men også et par liter med øl... :dribble:

1000+ sider delt på 4mnd er rundt 8-10 sider dagen, men "vi" har en tendens å akkumulere dette til de den siste ukene. :ph34r:

Lenke til kommentar

Har søkt "innhus" i ambulanse avdelingen... ehh.. Det betyr "akutten."

Kan ikke sitte i en bil altfor lenge... spyr.. :cry:

Lenke til kommentar
Et spørsmål angående legeutdanningene i sentraleuropa. Hvor lang tid varer de?

Er det 6 års studium inkludert turnus, eller er det 6 års studium, med påfølgende turnus. Kan man eventuelt være 5 år i Ungarn, og så ta turnus i Norge?

6 år med turnus... Akkurat som i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i ambulansen ved siden av studiene. Har gjort det siden jeg begynte på medisin:) Er virkelig å anbefale som avveksling fra lange dager på lesesalen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde en bekjent/venn som tok opptaksprøven til Pecs her om dagen, han hevdet at det var meget lett å komme inn, altså bestå prøven. Frafallet må da være enormt første året, hvis det han sier om hvem som kom inn er sant…

En må vel ha et solid grunnlag i 3KJ om en skal stå første året.

Lenke til kommentar

Ble faktisk litt lettet da jeg så bunken din Eskhyo;) Tidligere poster ga nesten et uttrykk for at man måtte gjennom X-antall engelske sider også her i Norge (antall engelske og norske bøker varierer sikkert fra semester til semester, og 1-2 av semesterne er vel på engelsk om jeg ikke tar helt feil). Men utifra det jeg kan se på bildet du posta, så er 9 norske, 4 engelske og 2 av dem var det umulig å se hvilket språk de var på^^, Det var flest engelske på toppen da;)

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

"Noen her som studerer i Trondheim? Hørt at miljøet er så mye bedre der. Noen som kan fortelle om hvordan det er å gå NTNU medisin?"

Hei, jeg studerer i Trondheim. Begynner i 4. etter sommeren. Kan bekrefte at miljøet er tipp topp! Det var utført en meningsmåling blant landets (i Norge) medisinstudenter i fjor, hvor Trondheim kom meget godt ut, på det aller meste. Hyggelige medstudenter, flinke forelesere, helt nye lokaler på sykehuset, mye pasientkontakt (også fra tidlig 1.klasse), og ikke minst et meget godt samhold! Så det anbefales virkelig!

Bare spør om det er noe mer du lurer på!

Lenke til kommentar

Så flott! Tusen takk for svar! :)

Når det gjelder litteratur dere leser: er det mest engelske bøker? Hva skjer om man er svært lite glad i å lese tung faglitteratur på engelsk? Forresten: hvordan er studiet lagt opp? Hvor mange timer i uken har dere undervisning, og hvor mye jobber dere ved siden av med studiet? Hva slags arbeid da i så fall? Og er det mange som tydelig viser at de er skoleflinke og dermed arrogante og tror de er best i verden fordi de kom inn på NTNU Medisin?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Siden problemet med arroganse og "best i verden"-holdning er sterkt redusert i Oslo vil jeg ikke tro problemet finnes i Trondheim heller ettersom inntakskravet der er lavere enn i Oslo.

Jeg skal ikke tale på vegne av NTNU-studenten, men jeg må nok påpeke at du ikke kommer utenom engelsk faglitteratur i studiet. Første året i Trondheim er du mer eller mindre bundet opp mot Lippincotts Biochemistry (Engelsk) og Genesers Histologi (Dansk).

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...