Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De pleier jo alltid å overbooke! Men likevel så har folk fra ventelistene fått plass tidligere år i suppleringsopptaket! 

Anonymouss11 skrev (2 minutter siden):

Hvis dere sjekker poenggrenser og antall som har fått tilbud, så har de overbooket studiene.

 

Lenke til kommentar

Men har dere ikke fått no varsling på so om at suppleringsopptaket er fullendt?? Vi fikk jo melding om hovedopptaket. Jeg er bare redd for at vi har fått noe, men så har vi ikke muligheten til å svare før den 31.

Lenke til kommentar
Anonymouss11 skrev (9 minutter siden):

Det stemmer. Hva tror du er årsaken på at ingen fikk svar på supplering?

Jeg tror dette har noe å gjøre med feilberegning av snittet for mange søkere, noe jeg leste om i VG. Folk som fikk beregnet et høyere snitt enn de egentlig hadde, har fått tilbud om plass, og de mister ikke plassen sin ifølge Samordna opptak. Samtidig er det de som fikk beregnet et lavere snitt enn de egentlig har, og hvis de er over grensen fra hovedopptaket, har de også krav på plass. Dette kan bety at personer som egentlig ikke skulle komme inn, men som har fått plass på grunn av feilberegningen fra Samordna opptak, har tatt plasser som kanskje skulle gå til folk fra ventelistene.

Lenke til kommentar
Sarah8976 skrev (1 time siden):

Jeg tror dette har noe å gjøre med feilberegning av snittet for mange søkere, noe jeg leste om i VG. Folk som fikk beregnet et høyere snitt enn de egentlig hadde, har fått tilbud om plass, og de mister ikke plassen sin ifølge Samordna opptak. Samtidig er det de som fikk beregnet et lavere snitt enn de egentlig har, og hvis de er over grensen fra hovedopptaket, har de også krav på plass. Dette kan bety at personer som egentlig ikke skulle komme inn, men som har fått plass på grunn av feilberegningen fra Samordna opptak, har tatt plasser som kanskje skulle gå til folk fra ventelistene.

Det her er egentlig så veldig feil håndtering av kaoset som samordna opptak har satt istand. De kan ikke gi folk plass fremfor folk som egentlig skulle hatt den, av den grunn at de har gjort en feilberegning. Synes folk bør protestere egentlig. Det et bare ikke riktig!

 

De må beklage seg til de det gjelder, så gi de plassene til sine rettmessige studenter!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SaraX skrev (23 minutter siden):

Det her er egentlig så veldig feil håndtering av kaoset som samordna opptak har satt istand. De kan ikke gi folk plass fremfor folk som egentlig skulle hatt den, av den grunn at de har gjort en feilberegning. Synes folk bør protestere egentlig. Det et bare ikke riktig!

 

De må beklage seg til de det gjelder, så gi de plassene til sine rettmessige studenter!!

Helt enig med deg! Når folk som har fått plass på feil grunnlag får beholde plassen sin, går det utover andre som kunne kommet inn gjennom ventelisten. Når Samordna opptak velger å la de som egentlig ikke hadde snittet få beholde plassen sin, bør de komme med en løsning som ikke skaper urettferdighet for de som kunne kommet inn via ventelisten. Kanskje de bør øke antallet studieplasser for å rette opp i situasjonen. Hvis det ikke er mulig, bør plassene kun gå til de som rettmessig skulle fått dem som du sier, og de som har fått plass på feilberegning, må Samordna opptak bare beklage til.

Vet du noe om hvordan vi kan gå frem for å klage på denne urettferdige håndteringen de har foretatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sarah8976 skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg! Når folk som har fått plass på feil grunnlag får beholde plassen sin, går det utover andre som kunne kommet inn gjennom ventelisten. Når Samordna opptak velger å la de som egentlig ikke hadde snittet få beholde plassen sin, bør de komme med en løsning som ikke skaper urettferdighet for de som kunne kommet inn via ventelisten. Kanskje de bør øke antallet studieplasser for å rette opp i situasjonen. Hvis det ikke er mulig, bør plassene kun gå til de som rettmessig skulle fått dem som du sier, og de som har fått plass på feilberegning, må Samordna opptak bare beklage til.

Vet du noe om hvordan vi kan gå frem for å klage på denne urettferdige håndteringen de har foretatt?

Føler at klage ikke vil hjelpe og at vi ikke går gjennomslag for dette. Virker håpløst 

Lenke til kommentar
Hoyo skrev (1 minutt siden):

Tror jeg misforstår hel greia. E det slik at suppleringsopptaket har vært og at det er kun de som står på venteliste som har fått plass som får varsling om det?

Ja! MEN ingen fra venteliste har fått plass. Det er hva som diskuteres. Med andre ord, så er suppleringsopptaket for medisin i år, tull.

Endret av Anonymouss11
Lenke til kommentar
Sarah8976 skrev (45 minutter siden):

Helt enig med deg! Når folk som har fått plass på feil grunnlag får beholde plassen sin, går det utover andre som kunne kommet inn gjennom ventelisten. Når Samordna opptak velger å la de som egentlig ikke hadde snittet få beholde plassen sin, bør de komme med en løsning som ikke skaper urettferdighet for de som kunne kommet inn via ventelisten. Kanskje de bør øke antallet studieplasser for å rette opp i situasjonen. Hvis det ikke er mulig, bør plassene kun gå til de som rettmessig skulle fått dem som du sier, og de som har fått plass på feilberegning, må Samordna opptak bare beklage til.

Vet du noe om hvordan vi kan gå frem for å klage på denne urettferdige håndteringen de har foretatt?

Tenker at alle som ønsker å klage bare må sende inn en klagemail til samordna eller den saksbehandleren man har fått tildelt. Tror ærlig ikke det blir tatt på alvor før avisene blir innblandet og det får oppmerksomhet i media. 
 

Endret av SaraX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SaraX skrev (10 minutter siden):

Tenker at alle som ønsker å klage bare må sende inn en klagemail til samordna eller den saksbehandleren man har fått tildelt. Tror ærlig ikke det blir tatt på alvor før avisene blir innblandet og det får oppmerksomhet i media. 
 

Sant. Åhh, dette er urettferdig:(

Lenke til kommentar
Anonymouss11 skrev (1 time siden):

Ja! MEN ingen fra venteliste har fått plass. Det er hva som diskuteres. Med andre ord, så er suppleringsopptaket for medisin i år, tull.

Jeg var ute for det samme i 2019. Da hadde de også overbooket. Sto på venteliste som nr 10 til Tromsø. Denne ventelisten rikket seg ikke. Til Bergen sto jeg som nr 14, men endte på 16. plass! Det virker som om de i praksis ikke tar inn folk fra venteliste…

Lenke til kommentar
Legedrømmen skrev (6 minutter siden):

Jeg var ute for det samme i 2019. Da hadde de også overbooket. Sto på venteliste som nr 10 til Tromsø. Denne ventelisten rikket seg ikke. Til Bergen sto jeg som nr 14, men endte på 16. plass! Det virker som om de i praksis ikke tar inn folk fra venteliste…

Men fikk du plass noe sted i 2019 da? Ja, virker dumt for det blir på en måte hensiktsløst med ventelister da

Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er at vi har vært uheldige. Når jeg scroller bakover i tråden her, ser jeg at folk ble tatt opp tidligere år både i suppleringsopptaket og etterfyllingen på studiet. Huff, får se utover i august om noe skjer da. 
 

Gikk det bra tilslutt, @Legedrømmen? Kom du inn året etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...