Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Så om jeg blir stående i turnuskø får jeg lønn uten å gjøre noe som helst? Ja takk til fri et semester til reising og greier samtidig som jeg får lønn. :)

AH! Sweet dreams baby....

Du kan får samme "lønnen" ved å jobbe med midlertidig lisens. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aha. Hvordan var lønnen før dette tariffoppgjøret da?

Student med lisens: 325.500 i årslønn. (37 t/u)

Turnuslege: 366.000 i årslønn (37 t/u)

Relativt greit lønnshopp det.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2008/0...-sykehuslegene/

Gikk inn på dagens medisin linken du har her satt, på jobbsøket så var det noe som overrasket meg. Halvparten av stillingene som var utlyst befant seg i Sverige, kan en med norsk legelisens jobbe i Sverige uten at man behøver gå turnus eller ta noen ekstraprøver der siden disse stillingene er lagt ut på en norsk side. Har forresten lest et sted at det er enorm mangel på leger i Sverige for tiden, og at legeforening der har drevet med en iherdig lobby virksomhet som har holdt antallet studieplasser nede for at lønnen deres skal være høy. Noe som har ført til at Sverige ikke er selvforsynt med leger per i dag?

Lenke til kommentar

Jeg skal reise til Polen og studere medisin 2009. Trenger noen råd for jeg vet jo ikke så mye hva som venter! Har jobbet på sykehjem og reddet en mann som hadde kappet arterien i armen, så jeg tror nok at jeg har vært borti en del så jeg blir nok ikke skremt den første uken.

Problemet er at jeg har adhd så det kan jo by på en del ekstra utfordringer!! Men jeg gir ikke opp av den grunn.

Hvor mye lesing pr dag og før prøver må man regne med? Sånn ca i gjennomsnitt? Jeg må si at det er mye rare oppfattninger her inne om medisinutdannelse i østeuropa!!

Jeg kjenner 3 stk som studerer i Polen og det er veldig fornøyde:) Mee jeg skal ikke gi meg ute på den diskusjonen for det ser ikke ut til at folk her inne skal endre meninger uansett hehe.

ÅÅÅ merker jeg ikke klarer å holde nebbet, men kan man kjøpe seg ståkarakterer så tror jeg nok man ikke klarer seg så lenge i arbeidslivet uansett. Og at man kan surfe gjennom medisinstudiet med kjøpte karakterer uten å bli oppdaget tror jeg er svært lite sannsynlig! Oddsene for at alle lærerene på medisinstudiet i østeuropa er kyniske og tar i mot bestikkelser tror jeg heller ikke noe på!

Lenke til kommentar

berte 80: hei, selv om du har adhd, så er jeg sikker på at du kommer til å gjøre det kjempebra. Når det kommer til hvor mye vi leser, så handler det bare om å prøve å fordele lesemengden utover hele semesteret, og ikke minst samarbeide med andre i klassen. Kanskje kan man dele på notater, og ha kollokvier, slik at man får diskutert litt, da husker du det gjerne bedre også.

Masse lykke til :)

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Ja, hvor mye pensum er det sånn cirka til hver eksamen? Er det flere tusen sider fra en tykk, engelskspråklig bok, eller hvordan fungerer det? (ja, jeg er klar over at det er ulikt pensum hver gang, men trekk frem et eksempel!) Er det én skriftlig eksamen i terminen, eller har dere flere/færre? Og har dere noen gang muntlig eksamen? I så fall hvordan foregår den?

Hvor studererer dere? Er det godt miljø der?

Lenke til kommentar

Pensum kan ikke defineres i sider, men i vanskelighetsgrad. Jeg har valget mellom å få pensum servert uhyre komprimert med kjemiske reaksjonsrekker på 50 sider, eller velge å lese en bok som er mer pedagogisk og forklarer ting skikkelig på 700 sider.

Med standardbøkene nå i 2. semester har jeg vel kanskje 1500 sider pensum.

Etter første semester vil de aller fleste bøkene være på engelsk.

Studerer selv i Oslo, og her er det en skriftlig eksamen for første og en for andre. For tredje semester er det en skriftlig og en muntlig/praktisk. Det vil fortsette slik med en blanding av praktiske og skriftlige eksamener, men det vil generelt vær få, store eksamener og ikke veldig mange små.

Lenke til kommentar
berte 80: hei, selv om du har adhd, så er jeg sikker på at du kommer til å gjøre det kjempebra. Når det kommer til hvor mye vi leser, så handler det bare om å prøve å fordele lesemengden utover hele semesteret, og ikke minst samarbeide med andre i klassen. Kanskje kan man dele på notater, og ha kollokvier, slik at man får diskutert litt, da husker du det gjerne bedre også.

Masse lykke til :)

Du får det til å høres veldig lett ut hihi. Men jeg får vel bare hive meg rundt og prøve:) Har jo en veldig brennende interesse så jeg får bare se hvordan det går.

Men man har vel et liv utenom studiene? Hørt at folk sitter og leser flere timer etter skolen hver dag??

Lenke til kommentar

Har ikke et liv utenom studiene, dette er livet mitt, :lol:

Neida! Jeg samarbeider mye med medstudentene, og vi letter på arbeidsmengden for hverandre, lager litt notater for hverandre, diskuterer osv.. Slik jeg ser det, så handler det om å være litt strukturert, da vil det ikke være noe problem å finne seg tid til å gjøre litt andre ting også. Jeg og en annen i klassen har studert spansk ved siden av, pluss at jeg har hatt anledning til å treffe venninnene mine også. Så, jeg er sikker på at det skal gå bra.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Har ikke et liv utenom studiene, dette er livet mitt, :lol:

Neida! Jeg samarbeider mye med medstudentene, og vi letter på arbeidsmengden for hverandre, lager litt notater for hverandre, diskuterer osv.. Slik jeg ser det, så handler det om å være litt strukturert, da vil det ikke være noe problem å finne seg tid til å gjøre litt andre ting også. Jeg og en annen i klassen har studert spansk ved siden av, pluss at jeg har hatt anledning til å treffe venninnene mine også. Så, jeg er sikker på at det skal gå bra.

Jeg har msn:) Kan vi prate litt mere der? Er så vanskelig å formidle alt her inne og det tar så tid (adhd speaking hihi)
#fjernet epost# Endret av TSP
Lenke til kommentar

Det stemmer delvis. Jeg går på 8. semester, og opp gjennom semestrene i Oslo er det slik at en kan velge mellom engelske/norske/danske/svenske lærebøker som er anbefalt litteratur. Vi har jo bare læringsmål, ikke pensum.

Så det er mulig å gå gjennom studiet med å lese det meste av god litteratur på norsk/dansk.

Se her for anbefalt litteratur: http://www.ub.uio.no/umh/litteratur/medisin/index.html

Lenke til kommentar

Det stemmer delvis. Jeg går på 8. semester, og opp gjennom semestrene i Oslo er det slik at en kan velge mellom engelske/norske/danske/svenske lærebøker som er anbefalt litteratur. Vi har jo bare læringsmål, ikke pensum.

Så det er mulig å gå gjennom studiet med å lese det meste av god litteratur på norsk/dansk.

Se her for anbefalt litteratur: http://www.ub.uio.no/umh/litteratur/medisin/index.html

Huh, hvis det er slik som du sier, så ble jeg iallfall veldig glad inni meg nå! Jeg er ikke noe glad i å lese engelsk litteratur eller engelske bruksanvisninger. Jeg ville blitt veldig glad om jeg kunne lese de fleste bøkene på norsk. Hvor mange bøker og sider leser dere i løpet av en termin da?

Lenke til kommentar
Unnskyld hvis jeg spør dumt nå, men hvordan forbereder dere dere til eksamen? Leser dere tusenvis av sider på engelsk eller hva? Kan dere nevne noe om forberedelsene? :)

Interessant spørsmål...

Her er bøkene jeg har i hyllen og det ingen skryte liste. :hm:

Jeg har fått solgt en del, og likevel er det masse igjen.

Uansett, anyone? Ta du bunken, får du Martinien med på kjøpet. :wee:

Lenke til kommentar
Unnskyld hvis jeg spør dumt nå, men hvordan forbereder dere dere til eksamen? Leser dere tusenvis av sider på engelsk eller hva? Kan dere nevne noe om forberedelsene? :)

Interessant spørsmål...

Her er bøkene jeg har i hyllen og det ingen skryte liste. :hm:

Jeg har fått solgt en del, og likevel er det masse igjen.

Uansett, anyone? Ta du bunken, får du Martinien med på kjøpet. :wee:

Åh nei!! Ikke til én termin?? Er dette alle bøkene du leser i løpet av én termin, eller så langt i studiene, evt. hvor mange år? Nei, nå ble jeg skrekkelig forvirret her - og redd.. Håper du kan oppklare saken for meg! :D

Lenke til kommentar

Her er bøkene mine fra 1. og 2. semester i Oslo. Er et par bøker til jeg helst burde kjøpt, men som jeg har lastet ned og har liggende på dataen. Du ser utfra rangering i stabelen hva som blir mest brukt. :)

Edit: Forresten Vaio, kan godt være jeg kan shoppe litt av bøkene dine om du skal til Norge mellom semestrene etter hvert. :p

post-120338-1213399990_thumb.jpg

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
fin-fin samling vaio, og eskhyo :)

Ferdig med eksamen?

Jeg har 2 igjen... da er det THE SIX YEAR :cool:

Edit: Forresten Vaio, kan godt være jeg kan shoppe litt av bøkene dine om du skal til Norge mellom semestrene etter hvert. :p

:love: Danke..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...