Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok ikke Sangviner nei, eskyou :)

 

Noen som har lest VG idag? TABBE-LISTEN er ute, løp og kjøp :p

 

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=195583

 

Forøvrig merkelig eksempel med Ballo.

Av og til er det vanskelig å vite om en svulst er godartet eller ondartet. Det å fjerne en nyre når man har sterk mistanke om malign sykdom, forså å finne ut at svulsten var benign må da være noe ubetinget positivt?

 

Hva annet skulle man gjort?

Lenke til kommentar

Ok! Aa fjerne et friskt organ pga. feiltolket prover er greit. Shit happens...

Derimot leste jeg en sak for et aar siden der en "efarende" kirug fjernet et av eggrőrene istedet for blindtarmen.

 

Det er megabom. :closedeyes:

Jeg lurer paa hva hun fikk i anatomi?

Lenke til kommentar
Hva synes dere forresten om revyen semesteret mitt kjørte igang forrige fredag? Var selv ikke med på å sette den opp, men synes de klarte seg rimelig godt.

 

Her er en omvisning i bygget vi tilbringer de første studieårene i:

 

Super revy, :thumbup:

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Så dette på utdanningsetellerannet.no

 

 

"Storbritannia

Det er 27 universiteter i Storbritannia som tilbyr medisinutdanning. Medisinstudiet tar fem til seks år å fullføre. Opptakskravene varierer mellom de ulike lærestedene, men det er generelt svært høye inntakskrav. Utenlandske studenter kommer i en egen kvote som er på mellom seks og 16 studenter per år ved hvert lærested. Det er vanlig å kreve fordypning fra 3. klasse i et eller flere realfag fra videregående, ofte i kjemi. Karakterkravene er høye, og lærestedene arrangerer ofte intervjuer med aktuelle søkere. Flere britiske universiteter krever også en medisinsk opptaksprøve, BMAT (BioMedical Admissions Test). Mer informasjon finner du på bmat.org.uk. Det er nå også mulig å komme inn på et 4-årig Graduate Entry Programme (GEP), som krever at du har en bachelor fra før innen helsefag eller et annet område. Søknadsfristen for medisinstudier er 15. oktober. Du kan søke på maksimalt fire studiesteder på medisin. Nærmere informasjon om medisinstudiet i Storbritannia finner du på

britishcouncil.org/learning-infosheets-medicine.pdf "

 

Kan noen forklare meg to ting. Hva _er_ egentlig det 4åringe "graduate entry programme"?

Og forstår dere det også slik at jeg kan for eksempel få en master i filosofi for så å komme inn på dette?

Lenke til kommentar

Det er et system som de har i USA. 3år "premed" og 4år med.

 

Dvs. 3år med premdisinsk fag, (kun teoretisk), så 4år med medisin (praksis+teori)

 

edit: Premed er egentlig en bachelorgrad i biologi el. "tilsvarende".

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hehe, jeg gjør vel egentlig det. Har en veldig intensiv leseplan frem til fredag neste uke, så har jeg fra da av og frem til torsdag 19. juni på å løse tidligere eksamensoppgaver.

 

Jeg ligger nok litt dårlig an, Sonja, men det er sånn det skal være. :)

Lenke til kommentar
Unnskyld hvis jeg spør dumt nå, men hvordan forbereder dere dere til eksamen? Leser dere tusenvis av sider på engelsk eller hva? Kan dere nevne noe om forberedelsene? :)

 

- kollokvier

- forelesningsnotater

- bøker

- gamle eksamensoppgaver

 

I prioritert rekkefølge over hvor mye tid jeg bruker på hver. Jeg er dårlig på å sette meg ned med Harrison (enormt læreverk i indremedisin) og mose gjennom tre hundre sider tørr tekst, det går rett og slett ikke. Bruker store medisinske bøker som oppslagsverk også baserer jeg meg på det som er forelest og det man har gjennomgått på uketjenester.

 

Siste to månedene har jeg vel snittet på 70-80 timer i uka.

Det er slitsomt og ingen av mine andre kompiser bruker så mye tid i utdannelsen sin.

 

Det har blitt en konkurranse mellom de tunge utdannelsene i Norge om å lese mest, hvor de som tydeligvis bruker mest tid er de som "vinner". Du skjønner sikkert hva jeg mener. Helt sinnsykt meningsløst er det uansett, å bruke så mye tid på faget er nesten bare kjipt. Lærer en del fornuftig, mye unødvendig piss og lever et liv som i beste fall er deprimerende. Studiet er jo artig, så man kommer seg gjennom, men mange sliter.

Litt merkelig å se så mange sterke, flinke, vellykkede mennesker som har det så vanskelig (dette gjelder for det meste eksamensperioden)

 

Jentene er ofte de som sliter mest, har aldri møtt så mange som jeg mistenker at har spiseforstyrrelser som her.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Gode nyheter til alle medisinstudenter:

 

Lønnsforhandlingene (A1 og A2) er ferdig og som et plaster på såret til alle medisinstudenter som venter på turnus så er det nå bestemt at alle som står i kø skal få samme lønn som turnuskandidatene i ventetiden.

 

Overleger har fått et basistillegg på 35,000 og muligens mer i de lokale forhandlingene, da er det bare å vente VG og Dagbladet med kriseoverskrifter.

Lenke til kommentar
Så om jeg blir stående i turnuskø får jeg lønn uten å gjøre noe som helst? Ja takk til fri et semester til reising og greier samtidig som jeg får lønn. :)

 

Hehe, så enkelt er det nok ikke :)

 

Greia er vel at du har rett på samme lønnstrinn om du får deg jobb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...