Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan, i teorien, ta alle fagene du trenger som privatist, bare de er innenfor den samme tidsrammen?

 

Uansett, blir nok auslandet for meg, om jeg i det hele tatt skal studere dette...

Skal ta opp 3KJ iallefall, tør ikke dele med dere hvilken karakter jeg ligger på der, ufattelig at jeg slækket så mye siste året....

 

Pecs, Brno... muligens lære tyk? njaa

Lenke til kommentar

Folk må huske på at når poengsamle-helvete begrenses så kommer karakterkravene til å gå betydelig ned. Tror nok inntakskravet i Bergen/Tromsø kommer til å ligge et godt stykke under 6.0 med alle realfagspoeng osv. etter de nye reglene har trett i kraft (primærvitnemålet)

Lenke til kommentar

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article570964.ece

 

 

- Truer til seg turnusplass

 

Legestudenter skal ha benyttet store pengebeløp og trusler for å sikre seg ønsket turnusplass.

 

 

 

– Vi har fått høre om flere uheldige tilfeller med bytte av turnusplasser, og har hørt rykter om at bytting tilbys mot betaling, sier Torstein Schrøder Hansen i Studentenes turnuskomité (SKT) i Trondheim.

 

Sammen med sine kolleger i Bergen og Oslo har han skrevet et brev til Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (SAFH), hvor de krever en innstramming av byttepraksisen.

 

Trusler og press

– Grunnen til at vi skriver brevet er at vi vil være tidlig ute og stoppe utviklingen. Dette er heldigvis ikke et stort problem i dag, men vi hører at det snakkes om, sier Hansen.

 

Han viser til at det skal ha forekommet tilfeller hvor svært store pengebeløp er blitt tilbudt for å bytte turnusplass. Denne våren har komitéen også fått rapporter om at studenter med tidlig valgnummer har mottatt direkte trusler og press fra medstudenter.

 

– Det er helt opplagt at en slik utvikling er alvorlig og uakseptabel, sier Hansen.

 

– De pengesterke vinner

Turnusvalget er basert på en tilfeldig trekning, hvor søkere med godt nummer får flere valgmuligheter enn en søker med dårligere nummer.

 

– Systemet bygger på rettferdighet, og derfor skal bytting være unødvendig. Ved bytting vet man ikke om det skjer noe annet under bordet, og erfaringer fra Danmark, som har en mer liberal byttepolitikk, viser at pengebeløp blir tilbudt, sier han.

 

Hansen frykter at resultatet blir at de som har mye penger sikrer seg de mest populære turnusplassene.

 

– Plassene skal ikke fordeles etter kjøpekraft, men etter et rettferdig system, sier han.

 

Hansen mener myndighetene tillater bytting i for stor grad, og at en innstramming er nødvendig.

 

5 av 58 fikk avslag

Av 58 søknader om bytting av turnusplasser i fjor, var det bare fem som fikk avslag. Kjell Skålbones, seniorrådgiver i SAFH, innrømmer at de har ført en mildere linje enn det regelverket tilsier.

 

– I praksis har vi hatt en noe mildere linje de siste fem årene. Vi har forsøkt å imøtekomme ønsker og behov hos kandidater så langt det lar seg gjøre uten at det går ut over noen. Det er en avveining av kryssende hensyn, sier Skålbones.

 

Han sier autorisasjonskontoret er åpen for å vurdere en strammere praksis.

 

– Jeg ser at det er hensyn som taler i retning av en strengere praksis. Samtidig vil en restriktiv praksis gå ut over dem som ikke har forsøkt å jukse på noen måte. Det er ingen prinsippsak for oss å opprettholde adgangen til bytte, vi ville spart arbeid ved å stenge adgangen helt og fullt, sier Skålbones.

 

– Uskyldige rammes

Det ønsker ikke Einar Vie Sundal, leder i Norsk medisinstudentforening.

 

– Vi ønsker en gjennomgang av bytteordningen for å finne alternative løsninger som gjør at det kan foregå på en mer rettferdig måte, sier Sundal.

 

Han er negativ til en fjerning av hele bytteordningen. Det vil ramme de som har reelle behov, mener han.

 

– Dersom ordningen er blitt misbrukt er det selvfølgelig noe vi tar sterkt avstand fra, men i det store og hele tror jeg dette forløper seg på en skikkelig måte, sier Sundal.

 

Både Sundal og Skålbones har hørt rykter om misbruk.

 

– Jeg har tidligere hørt beskyldninger om at det foregår kjøp og salg, men ingen har stått åpent frem om det som jeg kjenner til. Dersom noen opplever trusler eller lignende, bør det politianmeldes, understreker Hansen.

 

– Vanskelig å etterprøve

I brevet viser SKT blant annet til dette eksempelet hvor de mener bytting ikke burde vært tillatt:

 

* Ved turnusvalget i februar måtte en student med sent valgnummer ta til takke med Nordfjordeid sykehus, til tross for at hun ønsket seg til Østlandet. Hun fikk til et bytte med en kollega fra Sverige som hadde plass ved Akershus Universitetssykehus, noe SAFH godkjente. Problemet var at svensken ikke hadde noen intensjon om å ta norsk turnus, og Nordfjordeid ble stående uten turnuslege.

 

– Vi er kjent med problematikken om at noen fremmer en søknad som ser legitim og reell ut, men hvor den ene kandidaten faller fra etterpå. Det er vanskelig å bevise om dette er et bevisst forsøk på juks, eller om det skyldes endring i livssituasjonen, sier Skålbones.

 

Han viser til at systemet er basert på tillit, og at det er begrenset hva autorisasjonskontoret har mulighet til å etterprøve.

 

Jeg håper jeg blir tildelt en god turnus, så skal jeg selge den for studietlånet mitt. Og vips! er jeg gjeldsfri. :devil:

Lenke til kommentar
De burde heller hatt karakterer på medisinstudiet, som da igjen avgjorde mulighetene for å få turnusplass

 

Skjønner at det er lett å se dette som en løsning, men det er dessverre litt lite gjennomtenkt :)

 

Som nevnt over her vil en slik løsning umiddelbart gi en "rangering" av ulike sykehus. De med dårlige karakterer vil havne på de upopulære plassene som igjen vil bli stemplet for å ha de dårlige legene.

 

Dessuten er eksamensformen i Norge (muligens med unntak av Bergen) veldig dårlig til å rangere kvaliteten på studentene.

Èn eksamen i året med diffust utplukk fra hele pensum hvor de aller fleste studentene ligger mellom 70-80% rett, da er det rimelig vanskelig å få til en rettferdig normalfordeling på karakterene.

Lenke til kommentar
Hvordan er hverdagen for en medisinstudent? Er det lesing i tykke, engelskspråklige bøker flere timer om dagen, eller får dere mye inn ved praktisk arbeid også? Er det i det hele tatt mye slit, eller er det ikke verre enn VGS? Håper noen gjerne vil dele sine erfaringer! :-)

 

Et helvete i eksamensperioden ellers sykepleierinner, vin og sang

Lenke til kommentar
Hvordan er hverdagen for en medisinstudent? Er det lesing i tykke, engelskspråklige bøker flere timer om dagen, eller får dere mye inn ved praktisk arbeid også? Er det i det hele tatt mye slit, eller er det ikke verre enn VGS? Håper noen gjerne vil dele sine erfaringer! :-)

 

Folk pleide å si til meg at det er videregående som er ille, og at når man kommer inn på studiet så skal det være ganske grei kjøring 6 år fremover. ( dette er folk som ikke har gått på studiet selv, he-he)

 

Men, medisinstudiet, det er myyye tyngre enn vgs. Du må jobbe jevnt, og det er mye å lese, noe pensum er på norsk, men det meste er på engelsk. Vi har litt praksis , i tredje semester har vi lært ulike ferdigheter, som det å lytte på hjertet, og kunne kjenne til bilyder, lytte på lungene, palpere, og ja, generelt undersøkelsesteknikk. Og videre har vi lært å ta anamnese av pasient med hjertesykdommer, lungesykdommer, osv... Så ja, vi lærer noe gjennom praksis også, og andre kurs som vi har, det er ikke bare forelesninger.

 

Medisinstudiet er tungt, men det må man nesten regne med, spesielt med tanke på alt det vi skal lære og kunne. Men, jeg tror det er et veldig givende studium, særlig om du har interesse for faget medisin. Så hvis du har interesse for faget, og vil bli lege, så bør du ikke la deg skremme av arbeidsmengden under studiet. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Spør Eskhyo... Han er bokormen, not me :devil:

 

Haha, ja jøss! Sku tro.

 

Det blir mye hard lesing rundt eksamensperiodene, og veldig mange liker å være skippertakslesere. Medisinstudiet er ikke nødvendigvis veldig hardt hvis man er god til å jobbe strukturert og lar pensum gå fordelt over hele semesteret. Jeg har ingen av disse ferdighetene foreløpig. :-) Fikk kanskje litt for mye gratis på VGS.

 

Reipar, erru Sangviner?

 

Hva synes dere forresten om revyen semesteret mitt kjørte igang forrige fredag? Var selv ikke med på å sette den opp, men synes de klarte seg rimelig godt.

 

Her er en omvisning i bygget vi tilbringer de første studieårene i:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...