lysbringer Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 Hehe takk for tipset! ? Lenke til kommentar
possible Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 1. Er det mange som pleier å stryke allerede ved første semester? 2. Er det normalt at folk dropper av etter 2 semester, slik at det er potensielt mulig for overgang fra et annet studiet? 3. Er medisinstudentene adskilt fra de andre fakultetene slik at det blir en liten gruppe? 4. Hvordan opplevde du overgangen fra videregående til universitetet mtp. på hvordan prøver, ukentlige innleveringer, karakterer og eksamener er lagt opp? Lenke til kommentar
Naust Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 1. Er det mange som pleier å stryke allerede ved første semester? 2. Er det normalt at folk dropper av etter 2 semester, slik at det er potensielt mulig for overgang fra et annet studiet? 3. Er medisinstudentene adskilt fra de andre fakultetene slik at det blir en liten gruppe? 4. Hvordan opplevde du overgangen fra videregående til universitetet mtp. på hvordan prøver, ukentlige innleveringer, karakterer og eksamener er lagt opp? 1. Kommer an på hva du mener med mange, men hos oss varierer det fra rundt to/tre til opp mot tyve kanskje. 2. Ja, det hender. 3. På NTNU er vi en del av fakultetet for medisin og helse sammen med de andre helsefaglige studiene. Vi har campus på sykehuset og er derfor veldig geografisk isolert fra de andre, ikke-helserelaterte studiene på NTNU. Syns ikke vi ser så mye til sykepleierne/bevegelsesvitenskapsstudentene som deler campus med oss heller. 4. Veldig greit. Du får mer ansvar for egen læring og mindre tett oppfølging. Pensumet er større, men i motsetning til videregående er det meste passe interessant. På NTNU er det ingen innleveringer eller prøver annet enn eksamen og dette passer meg fint. Det er derimot mange som savner mer kontinuerlige tilbakemeldinger. Vi har heller ikke karakterer her, bare bestått/ikke bestått, noe jeg syns er veeeldig behagelig Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 For er ordentlig svar! Mange takk. Litt komisk da jeg måtte søke opp på hva thorax var IKKE bruk tid i sommerferien til å forberede deg. Drikk deg dritings, rot med damer og ha det morro nå i sommerferien. Du får mer enn nok tid til å lese når studiet starter. Nyt ferien! Kunne ikke vært mer uenig! Nysgjerrighet er en dyd som bør dyrkes, så viss du føler for å se litt på pensum allerede nå - slå deg løs! Jeg synes det er en ukultur at folk skal måtte skjule glede og interesse for faget. Folk som spiller på at de er så "laid back" at de ikke trenger lese noe særlig utenom eksamenstiden, kan ta seg en (skole)bolle, etter min mening. Ville anbefalt å kjøpe "Menneskets fysiologi" (2 utg. av O. Sand m.fl.) Denne er veldig grei og oversiktlig, og er en sikker vinner, som svært mange bruker. Den er også ganske spennende. Les litt på noe som interesserer deg! _________________________________________________________ Hei. Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. Sommerferien går sakte, og jeg merker at jeg må holde meg opptatt. Jeg vil bruke anledningen til å forberede meg til studiet. Til det har jeg et par spørsmål: -Er studiet på norsk men bøkene på engelsk? -Hvilke bøker bruker dere første semester? -Er det noen apper som kan hjelpe meg til å lære? -Hvordan skal jeg best mulig forberede meg? -Hvilke fag har dere første semester? -Hvilken del av anatomien begynner dere med? Takk til alle svar 2. Hvilke fag du har første semester avhenger av studiested. Generelt kan jeg si at bøker er mye mer unødvendig enn du først tror. Jeg har kjøpt 25 helt nye bøker og er ikke engang ferdig med andre året. Jeg har kanskje brukt 2-3 av de aktivt, og mest egentlig for å slå opp. De fleste forelesningene holder massevis. Har snakket med andre som føler nøyaktig det samme. IKKE gå i fellen (ihvertfall på UiO) og kjøp alle de unødvendige bøkene om samfunnsmedisin, atferdsfag osv. i starten. Foreleserne vil at dere skal kjøpe de... fordi eh, de har skrevet de selv. Trist, men sånn er det overalt. 4. Protip: Don't. Det er virkelig ikke nødvendig. Husker jeg gjorde det samme tabbe. Kunne nå heller ønske i ettertid at jeg brukte tiden på noe mer fornuftig, som å reise eller feste. Du får massevis av tid til både sosialt liv og lesing når du først begynner. Men hvis du absolutt føler det er noe du vil gjøre, så kan du kanskje lese på litt cellebiologi? Tror førsteåret på de fleste studiestedene er stort sett dette faget. Det å følge læreplansmålene er ofte håpløse, så beste tips jeg kan gi er å få forståelsen, ikke pugg håpløse detaljer som du kommer til å glemme om noen dager/uker uansett. 2) Jeg er enig i at man burde vente litt med å kjøpe bøker. Faddere har som regel gode råd her, så hør på dem. Man trenger ikke ha bøker allerede første dagen, så man har god tid. Når det er sagt, vil jeg likevel slå et slag for lærebøker. Det er riktig at man kommer seg fint gjennom eksamen uten dem, fordi forelesere stort sett lager eksamensoppgaver ut fra sine forelesninger - men bøkenes fordel er at de ofte er langt mer oversiktlige og presise enn surrete forelesere. Uansett: det viktigste for læringens skyld er tid og energi inverstert - og ikke hvilken kilde man bruker. Det finnes nok av videoforelesninger, bøker, sammendrag, forelesningsslides og diverse annet der ute, og det meste er bra uansett 4) Ikke les cellebiologi! Kanskje nyttig for eksamen 1. året, men ellers grusomt kjedelig og nærmest totalt irrelevant senere i studiet og som lege. Les på noe du synes virker spennende. (Slår igjen et slag for "Menneskets fysiologi" som en fin intro-bok). Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) For er ordentlig svar! Mange takk. Litt komisk da jeg måtte søke opp på hva thorax var IKKE bruk tid i sommerferien til å forberede deg. Drikk deg dritings, rot med damer og ha det morro nå i sommerferien. Du får mer enn nok tid til å lese når studiet starter. Nyt ferien! Kunne ikke vært mer uenig! Nysgjerrighet er en dyd som bør dyrkes, så viss du føler for å se litt på pensum allerede nå - slå deg løs! Jeg synes det er en ukultur at folk skal måtte skjule glede og interesse for faget. Folk som spiller på at de er så "laid back" at de ikke trenger lese noe særlig utenom eksamenstiden, kan ta seg en (skole)bolle, etter min mening. Ville anbefalt å kjøpe "Menneskets fysiologi" (2 utg. av O. Sand m.fl.) Denne er veldig grei og oversiktlig, og er en sikker vinner, som svært mange bruker. Den er også ganske spennende. Les litt på noe som interesserer deg! _________________________________________________________ Hei. Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. Sommerferien går sakte, og jeg merker at jeg må holde meg opptatt. Jeg vil bruke anledningen til å forberede meg til studiet. Til det har jeg et par spørsmål: -Er studiet på norsk men bøkene på engelsk? -Hvilke bøker bruker dere første semester? -Er det noen apper som kan hjelpe meg til å lære? -Hvordan skal jeg best mulig forberede meg? -Hvilke fag har dere første semester? -Hvilken del av anatomien begynner dere med? Takk til alle svar 2. Hvilke fag du har første semester avhenger av studiested. Generelt kan jeg si at bøker er mye mer unødvendig enn du først tror. Jeg har kjøpt 25 helt nye bøker og er ikke engang ferdig med andre året. Jeg har kanskje brukt 2-3 av de aktivt, og mest egentlig for å slå opp. De fleste forelesningene holder massevis. Har snakket med andre som føler nøyaktig det samme. IKKE gå i fellen (ihvertfall på UiO) og kjøp alle de unødvendige bøkene om samfunnsmedisin, atferdsfag osv. i starten. Foreleserne vil at dere skal kjøpe de... fordi eh, de har skrevet de selv. Trist, men sånn er det overalt. 4. Protip: Don't. Det er virkelig ikke nødvendig. Husker jeg gjorde det samme tabbe. Kunne nå heller ønske i ettertid at jeg brukte tiden på noe mer fornuftig, som å reise eller feste. Du får massevis av tid til både sosialt liv og lesing når du først begynner. Men hvis du absolutt føler det er noe du vil gjøre, så kan du kanskje lese på litt cellebiologi? Tror førsteåret på de fleste studiestedene er stort sett dette faget. Det å følge læreplansmålene er ofte håpløse, så beste tips jeg kan gi er å få forståelsen, ikke pugg håpløse detaljer som du kommer til å glemme om noen dager/uker uansett. 2) Jeg er enig i at man burde vente litt med å kjøpe bøker. Faddere har som regel gode råd her, så hør på dem. Man trenger ikke ha bøker allerede første dagen, så man har god tid. Når det er sagt, vil jeg likevel slå et slag for lærebøker. Det er riktig at man kommer seg fint gjennom eksamen uten dem, fordi forelesere stort sett lager eksamensoppgaver ut fra sine forelesninger - men bøkenes fordel er at de ofte er langt mer oversiktlige og presise enn surrete forelesere. Uansett: det viktigste for læringens skyld er tid og energi inverstert - og ikke hvilken kilde man bruker. Det finnes nok av videoforelesninger, bøker, sammendrag, forelesningsslides og diverse annet der ute, og det meste er bra uansett 4) Ikke les cellebiologi! Kanskje nyttig for eksamen 1. året, men ellers grusomt kjedelig og nærmest totalt irrelevant senere i studiet og som lege. Les på noe du synes virker spennende. (Slår igjen et slag for "Menneskets fysiologi" som en fin intro-bok). Veldig uenig. Det å lese på fysiologi blir nærmest rent pugg uten grunnleggende forståelse for hva som skjer på cellenivå, med tanke på vesikler, mikrotubuli, diffusjon, proteinkanaler osv. Det betyr ikke at man skal pugge detaljene i cellebiologien, men man kommer langt med forståelsen. Men ellers enig at Menneskets Fysiologi er en drit bra nok. Faktisk dekkende (og enda mer detaljert, på tross av hva professorene sier om boken) for nesten hele normalfysiologien, ihvertfall på UiO (med unntak av få ting som blodtrykk, motilitet osv.) Fadderne mine hadde veldig dårlige råd. De prøvde faktisk å selge meg de bøkene de selv kjøpte som var unødvendige. Fikk inntrykket av dette er normalen nå -- 1. års studenter kjøper nye, unødvendige bøker, selger videre til nye studenter når de begynner osv. Endret 9. juli 2017 av Ignorancus Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 Skal passe på å ikke gå i den fellen. Ventet med å kjøpe bøker ? Takk for all tilbakemelding! Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 Nå må jeg bare få kommentere at det er hinsides min enkle forstand, hvilke åpenbaringer man kan få ut av å lese om ting som mikrotubuli og vesikler. Diffusjon derimot - der er jeg mer med, men dette er vel egentlig kjemi/fysikk og ikke cellebiologi, om jeg skal kverulere? Synd at faddere kan være så slibrige. Har heldigvis ikke opplevd sånne faddere selv. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 9. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Nå må jeg bare få kommentere at det er hinsides min enkle forstand, hvilke åpenbaringer man kan få ut av å lese om ting som mikrotubuli og vesikler. Diffusjon derimot - der er jeg mer med, men dette er vel egentlig kjemi/fysikk og ikke cellebiologi, om jeg skal kverulere? Synd at faddere kan være så slibrige. Har heldigvis ikke opplevd sånne faddere selv. Det var kanskje et dårlig eksempel. Men begrep som "aktivering", "inhibering", "nedbrytning", "potensiering" blir litt tomme, mener jeg, uten å vite hva det kan innebære. Tenker da på fosforylering, GTP-binding, allosterisk aktivering osv. Trenger man å kunne detaljene? Jeg mener nei, men det hjelper å vite hva som er bak ordene. En annen ting er nerver, igjen det med aktivering/inhibering -- ting gir mer mening når man skjønner hvordan en synapse fungerer, og ikke minst transport over et akson. I tillegg har vi også organfysiologien; det er mye snakk om forskjellige celler, og her tror jeg histologien er til stor hjelp. Hadde aldri selv skjønt absorpsjon i verken tarm eller nyre uten å kunne den histologiske oppbygningen. Mulig jeg bare kverulerer nå. Endret 10. juli 2017 av Ignorancus Lenke til kommentar
Smilsmilja Skrevet 10. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2017 Er det sånn at de som går oslo vår er litt utenfor ettersom de begynner et halvt år senere? Har de samme ball osv som høststudentene? Hva er egt forskjellen? Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 10. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2017 For er ordentlig svar! Mange takk. Litt komisk da jeg måtte søke opp på hva thorax var IKKE bruk tid i sommerferien til å forberede deg. Drikk deg dritings, rot med damer og ha det morro nå i sommerferien. Du får mer enn nok tid til å lese når studiet starter. Nyt ferien! Kunne ikke vært mer uenig! Nysgjerrighet er en dyd som bør dyrkes, så viss du føler for å se litt på pensum allerede nå - slå deg løs! Jeg synes det er en ukultur at folk skal måtte skjule glede og interesse for faget. Folk som spiller på at de er så "laid back" at de ikke trenger lese noe særlig utenom eksamenstiden, kan ta seg en (skole)bolle, etter min mening. Ville anbefalt å kjøpe "Menneskets fysiologi" (2 utg. av O. Sand m.fl.) Denne er veldig grei og oversiktlig, og er en sikker vinner, som svært mange bruker. Den er også ganske spennende. Les litt på noe som interesserer deg! _________________________________________________________ Hei. Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. Sommerferien går sakte, og jeg merker at jeg må holde meg opptatt. Jeg vil bruke anledningen til å forberede meg til studiet. Til det har jeg et par spørsmål: -Er studiet på norsk men bøkene på engelsk? -Hvilke bøker bruker dere første semester? -Er det noen apper som kan hjelpe meg til å lære? -Hvordan skal jeg best mulig forberede meg? -Hvilke fag har dere første semester? -Hvilken del av anatomien begynner dere med? Takk til alle svar 2. Hvilke fag du har første semester avhenger av studiested. Generelt kan jeg si at bøker er mye mer unødvendig enn du først tror. Jeg har kjøpt 25 helt nye bøker og er ikke engang ferdig med andre året. Jeg har kanskje brukt 2-3 av de aktivt, og mest egentlig for å slå opp. De fleste forelesningene holder massevis. Har snakket med andre som føler nøyaktig det samme. IKKE gå i fellen (ihvertfall på UiO) og kjøp alle de unødvendige bøkene om samfunnsmedisin, atferdsfag osv. i starten. Foreleserne vil at dere skal kjøpe de... fordi eh, de har skrevet de selv. Trist, men sånn er det overalt. 4. Protip: Don't. Det er virkelig ikke nødvendig. Husker jeg gjorde det samme tabbe. Kunne nå heller ønske i ettertid at jeg brukte tiden på noe mer fornuftig, som å reise eller feste. Du får massevis av tid til både sosialt liv og lesing når du først begynner. Men hvis du absolutt føler det er noe du vil gjøre, så kan du kanskje lese på litt cellebiologi? Tror førsteåret på de fleste studiestedene er stort sett dette faget. Det å følge læreplansmålene er ofte håpløse, så beste tips jeg kan gi er å få forståelsen, ikke pugg håpløse detaljer som du kommer til å glemme om noen dager/uker uansett. 2) Jeg er enig i at man burde vente litt med å kjøpe bøker. Faddere har som regel gode råd her, så hør på dem. Man trenger ikke ha bøker allerede første dagen, så man har god tid. Når det er sagt, vil jeg likevel slå et slag for lærebøker. Det er riktig at man kommer seg fint gjennom eksamen uten dem, fordi forelesere stort sett lager eksamensoppgaver ut fra sine forelesninger - men bøkenes fordel er at de ofte er langt mer oversiktlige og presise enn surrete forelesere. Uansett: det viktigste for læringens skyld er tid og energi inverstert - og ikke hvilken kilde man bruker. Det finnes nok av videoforelesninger, bøker, sammendrag, forelesningsslides og diverse annet der ute, og det meste er bra uansett 4) Ikke les cellebiologi! Kanskje nyttig for eksamen 1. året, men ellers grusomt kjedelig og nærmest totalt irrelevant senere i studiet og som lege. Les på noe du synes virker spennende. (Slår igjen et slag for "Menneskets fysiologi" som en fin intro-bok). Vi kan være enige om å være uenig Jeg mener at lesing i sommerferien blir av nokså laber kvalitet ettersom man ikke vet hva som faktisk er fokus i pensum og forelesninger. Men hvis det er en genuin interesse for cellebiologien osv, så er det for all del bare å lese. Men hvis det er slik at man vil lese i sommerferien for å få en "headstart", så vil jeg ikke si at det kommer til å være særlig effektivt. Man må lese jevnt og trurr gjennom hele året, og folk som sier at de er "laid back" osv og at de leser lite er bare fulle av dritt. Dog, det jeg sier er mer at man ikke trenger å stresse den sommerferien FØR man i det hele tatt er startet på medisinstudiet for å starte lesingen. Lenke til kommentar
possible Skrevet 10. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2017 61.3 i poeng burde vel holde til medisin UIB/NTNU mtp. den økte populariteten med 20-40 % ? Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 10. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2017 Er det sånn at de som går oslo vår er litt utenfor ettersom de begynner et halvt år senere? Har de samme ball osv som høststudentene? Hva er egt forskjellen? Ball? Hvis du tenker på Ball Medicorum, holdes det en gang i året. Skillsmisseballet, der enten medisin og ernæring eller medisin og tannlege skiller lag er etter 1.5 år. Det er egentlig ingen stor forskjell på vår/høst-kull bortsett fra at de 3 første årene (vet ikke hvordan tilfellet er med de 3 resterende) så er det slik at vårkullet har de store eksamenene etter sommerferien (typ oktober/nov), mens høstkullet har det før sommerferien. Hva det betyr i praksis er at vårkullet får en mer tettpakket timeplan (fordi sommerferien er i veien). Begge kullene får like mye undervisning, men det ene kullet får flere undervisninger per uke. Tror det er snakk om 1-1.5 mnd forskjell. Til gjengjeld har vårkullet sommerferien til å lese til eksamen, mens høstkullet får juleferien. Lenke til kommentar
Smilsmilja Skrevet 17. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2017 Er det sånn at de som går oslo vår er litt utenfor ettersom de begynner et halvt år senere? Har de samme ball osv som høststudentene? Hva er egt forskjellen? Ball? Hvis du tenker på Ball Medicorum, holdes det en gang i året. Skillsmisseballet, der enten medisin og ernæring eller medisin og tannlege skiller lag er etter 1.5 år. Det er egentlig ingen stor forskjell på vår/høst-kull bortsett fra at de 3 første årene (vet ikke hvordan tilfellet er med de 3 resterende) så er det slik at vårkullet har de store eksamenene etter sommerferien (typ oktober/nov), mens høstkullet har det før sommerferien. Hva det betyr i praksis er at vårkullet får en mer tettpakket timeplan (fordi sommerferien er i veien). Begge kullene får like mye undervisning, men det ene kullet får flere undervisninger per uke. Tror det er snakk om 1-1.5 mnd forskjell. Til gjengjeld har vårkullet sommerferien til å lese til eksamen, mens høstkullet får juleferien. Hvordan er det egentlig med oslo vår? Går de også med tannlege og klinisk ernæring? Lenke til kommentar
12345156 Skrevet 17. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2017 Nå har vi fått svar på søknaden.. 26. plass på venteliste Oslo vår haha, hva er oddsen liksom Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 18. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Jeg kom inn på Medisin i Bergen!! Gleder meg kjempe mye til å studere???? Endret 18. juli 2017 av lysbringer Lenke til kommentar
xNervøSx Skrevet 18. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2017 Medisin NTNU på meg! Så glad! 1 Lenke til kommentar
Naust Skrevet 18. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2017 Medisin NTNU på meg! Så glad! Gratulerer, da sees vi til høsten! Gled deg masse Gratulerer også til alle dere andre som kom inn Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 18. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2017 Gratulerer til alle som kom inn! Unner dere det virkelig! Krysser fingrene for 2018 1 Lenke til kommentar
12345156 Skrevet 18. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2017 Har noen av dere sett på eller søkt Medisinsk Teknologi ved UiB? Det er noe som virkelig interesserer meg, men med tanke på hvor nytt det er så vet jeg ikke noe spesielt om det. Ta isåfall gjerne kontakt ☺️ Lenke til kommentar
realfagyey Skrevet 18. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2017 Har noen av dere sett på eller søkt Medisinsk Teknologi ved UiB? Det er noe som virkelig interesserer meg, men med tanke på hvor nytt det er så vet jeg ikke noe spesielt om det. Ta isåfall gjerne kontakt ☺️ Så litt på det, men i og med at det var et helt nyoppstartet studie med mellom 10-20 studenter (husker ikke helt), ville jeg ikke prøve det ut. Valgte heller medisin - litt tryggere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå