Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den artikkelen bærer preg av at journalisten har null peiling på yrket vårt. Dessuten er den hentet fra dagbladet. He-he, kjære vaio, har du noensinne hørt om kildekritikk??

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=533186

 

Professor Jon Magnussen har ledet flere utvalg om sykehusdrift, og sier at de nye sjokktallene samsvarer med tidligere funn.

 

Jeg bare lurer. sånn generelt, er det noen i det hele tatt du er fornøyd med når det gjelder det norske helsevesenet?

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer. sånn generelt, er det noen i det hele tatt du er fornøyd med når det gjelder det norske helsevesenet?

Norsk helsevesen er ganske bra, hvis vi snakker om systemet.

Derimot, bæres det et ukultur innen i det norske helsevesenet.

 

Dette er bare en gjenspeiling av arroganse og "ser ned på andre" mentalitet, spesielt hos norske leger.

Det er litt ironisk at de lager et "big deal" ut av turnustjenesten, mens dem selv er ikke det "mest effektive."

 

Vel, å være litt kritisk på seg selv og viser litt respekt til andre, skader ikke. sant?

Lenke til kommentar

Jeg er en elev som går VG2 med det nye kunnskapsløftet. Her er poengberegningene som følger:

Karaktersnitt x 10

Realfagspoeng:

Matte R1 (realfagsmatte 2. klasse) 0.5 poeng

Matte R2 (realfagsmatte 3. klasse) 1 poeng

Kjemi 1 0.5 poeng

Kjemi 2 0.5 poeng

Fysikk 1 0.5 poeng

Fysikk 2 1 poeng

Biologi 1 0.5 poeng

Biologi 2 0.5 poeng

 

Maksimalt 4 realfagspoeng.

 

Noen som har noen prognoser for hva kravet kan bli med disse nye reglene på ulike universitet i Norge (medisin primiærvitnemål)

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer. sånn generelt, er det noen i det hele tatt du er fornøyd med når det gjelder det norske helsevesenet?

Norsk helsevesen er ganske bra, hvis vi snakker om systemet.

Derimot, bæres det et ukultur innen i det norske helsevesenet.

 

Dette er bare en gjenspeiling av arroganse og "ser ned på andre" mentalitet, spesielt hos norske leger.

Det er litt ironisk at de lager et "big deal" ut av turnustjenesten, mens dem selv er ikke det "mest effektive."

 

Vel, å være litt kritisk på seg selv og viser litt respekt til andre, skader ikke. sant?

 

Hvorfor er det plutselig en sammenheng mellom problemene i turnustjenesten og legenes effektivitet? Dersom sykehusene ikke har kapasitet til å behandle flere enn det de gjør nå så vil ikke effektiviteten bli bedre uansett hvor "raskt" legene jobber.

 

Arroganse?

Fordi de er skeptiske til at systemet skal overbelastes med turnusleger?

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar

Kunne noen forklart meg følgende:

 

"Førstegangsvitnemål"

Fra og med opptaket 2009 får "primærvitnemål" betegnelsen "førstegangsvitnemål", slik at vi får en kvote for førstegangsvitnemål (50%) og en ordinær kvote (50%).

I kvoten for førstegangsvitnemål blir det fra og med 2009 ikke mulig å få regnet med karakterer og poeng for nye fordypnings- og realfag som er tatt etter at søkeren fikk sitt førstegangsvitnemål.

http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/

 

Betyr dette at jeg for eksempel ikke kan ta kjemi og fysikk etter endt videregående (Dramalinjen) i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Kunne noen forklart meg følgende:

 

"Førstegangsvitnemål"

Fra og med opptaket 2009 får "primærvitnemål" betegnelsen "førstegangsvitnemål", slik at vi får en kvote for førstegangsvitnemål (50%) og en ordinær kvote (50%).

I kvoten for førstegangsvitnemål blir det fra og med 2009 ikke mulig å få regnet med karakterer og poeng for nye fordypnings- og realfag som er tatt etter at søkeren fikk sitt førstegangsvitnemål.

http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/

 

Betyr dette at jeg for eksempel ikke kan ta kjemi og fysikk etter endt videregående (Dramalinjen) i forhold til dette?

 

Oi, dette visste jeg ikke. Jeg synes de nye reglene er idiotiske, gjør det enda vanskeligere å komme inn. For meg gjør det ikke noe, siden jeg allerede er inne på studiet, men føler virkelig med de som drømmer om å komme inn. Ser ut til at Vaio får selskap fra mange flere nå, he-he!

Lenke til kommentar

Oi Sonja.. :hm:

Den var litt overlegent. Men, what ever makes you happy.

 

Som sagt, ikke selg skinnet før bjørnen er skutt.

Du har forsatt 3år igjen og jeg er en lege med middlertidig lisens. Og snart Turnus.

 

Uansett hvor god du er, er jeg alltid tre år foran deg. ;)

 

Junior.....

 

Vaio :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

nei, jeg skjønner at det ikke blir færre plasser. Men, hvis man ikke kommer ut fra videregående med veldig gode karakterer, så risikerer man å måtte vente til man er 23 før man har sjanse på å komme inn (alderspoeng til 23), eller så blir man nødt til å dra til utlandet. Forstår virkelig ikke hva logikken har ligget bak disse nye reglene...

 

Svar til Vaio: Gleder meg til vi blir kollegaer, he-he :lol:

Lenke til kommentar

Så det virker altså som om i de fleste tilfeller at det ikke er tilstrekkelig å ta opp igjen fag for å få et bedre vitnemål (da må man vel ha bortimot 6 i snitt?), men må rett og slett vente på disse alderspoengene?

 

Såvidt jeg har skjønt det så er det lite gevinst med de nye reglene å studere noe i en to årstid. Dette hadde ikke vært problemet for meg ettersom det er nok av fag som jeg har lyst til å studere i en slik kort periode bare fordi det er interessant.

 

Men det virker som om drømmen er vanskeligere å nå enn jeg trodde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...