RebeccaSim Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Hei! Om noen år vil jeg forhåpentligvis ha samlet inn nok poeng til å komme inn på medisin, men aller først må jeg studere ett år. Jeg har sett litt på et årsstudium i grunnleggende medisin på Atlantis Medisinske Høgskole, og lurte derfor på om noen har noen erfaringer knyttet til dette? Vurderer spesielt å ta årsstudiumet i Spania. Eller om dere har noen erfaringer med årsstudiumet i Ålesund: Medisinsk og biologisk årsstudium (NTNU)? Lenke til kommentar
Gluestick Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Det høres ut som om du ønsker litt bekreftelse på hva som er et lurt valg. For meg virker det som du allerede har tenkt grundig gjennom valgmulighetene, men at problemet er å gjøre selve valget. Jeg får også inntrykk av at du kanskje aller helst ønsker å gå odontologi, men at du sliter med å ekskludere medisin? Når du sier at du vurderer å gå ett år medisin for å se om det "appellerer", tenker jeg at det er litt håpløst. Det første året består i hovedtrekk av basalfag, og reflekterer ikke særlig hvordan det egentlig er å jobbe som lege, så man vil i stor grad være like klok her etter ett år. Jeg synes ikke du skal bekymre deg for mye med snakket om at man må ha "godt håndlag" for å bli tannlege. Man får dette gjennom øvelse, og det viktigste er at man synes det er spennende, slik at man opprettholder motivasjonen og lett får øvd mye. Det er ingen krise om du etterhvert finner ut at du valgte "feil". Ett år er egentlig ganske lite i den store sammenhengen (særlig om man kommer rett fra VGS, noe jeg får inntrykk av at du gjør?). Om dette skulle skje, ville det vel være best å være i en studieby hvor det finnes en viss mulighet til å bytte mellom odontologi/medisin? Siden du sier du egentlig var mest interessert i å gå odontologi, ville jeg kanskje utelukket NTNU? (Med mindre Trondheim skulle appellere spesielt av andre grunner?). Som jeg skrev i posten over, er jeg ikke fan av å "rangere" studiestedene etter poengkravene. Dette blir for banalt, og reflekterer nok heller hvor populær selve studiebyen er. (Du spør om å søke på ny på samordna opptak: Du kan selv velge å søke førstegangskvote eller ordinærkvote dersom du skulle søke deg inn på nytt studium). En ting til jeg vil si er at du ikke bør vektlegge lengden av studiet for mye. Begge studiumene er "lange" (ett år er lite fra eller til), og det er ikke noe poeng i å tenke på hvor lang tid spesialisering tar. (På dette tidspunktet har man forhåpentligvis funnet en jobb man synes er givende, og da blir tidsaspektet for videre spesialisering lite viktig). Det finnes jo faktisk en medisinsk spesialitet som heter "maxillofacial kirurgi". Nesten (?) alle spesialister innenfor dette har faktisk gått både odontologi og medisin, så det finnes noen av disse også Kan lese mer om denne spesialiteten her: http://tidsskriftet.no/2004/01/norsk-forening-maxillofacial-kirurgi/fa-men-med-hoy-kompetanse Konklusjon: Det er umulig å vite sikkert hva som blir den absolutt beste avgjørelsen for deg nå, men det høres kanskje ut som odontologi på UiB eller UiO er mest aktuelt? Man må bare forsøke å "hoppe i noe" man kunne tenke seg. Sannsynligvis vil du være fornøyd uansett hva valget ender på, og skulle du ville endre underveis, er det ingen big deal. Lykke til! Takk for et oppløftende innlegg! Jeg er fremdeles veldig usikker og har bare noen dager på meg til fristen :o Her grubles det hardt... Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Jeg synes det er litt vanskelig å ordlegge meg på en måte som får fram poenget, men jeg prøver allikevel: Til dere som studerer eller har studert medisin, i hvor stor grad har du/dere inntrykk av at pensum fra kjemi 1+2 kommer til uttrykk i studiet? I hvor stor grad har forkunnskaper fra kj1 +/- kj2 vært til nytte for forståelse av pensum på studiet? Jeg spør fordi jeg mangler kj2 og på et tidspunkt blir nødt til å ta dette faget for å kunne søke meg inn på studiet Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Jeg synes det er litt vanskelig å ordlegge meg på en måte som får fram poenget, men jeg prøver allikevel: Til dere som studerer eller har studert medisin, i hvor stor grad har du/dere inntrykk av at pensum fra kjemi 1+2 kommer til uttrykk i studiet? I hvor stor grad har forkunnskaper fra kj1 +/- kj2 vært til nytte for forståelse av pensum på studiet? Jeg spør fordi jeg mangler kj2 og på et tidspunkt blir nødt til å ta dette faget for å kunne søke meg inn på studiet Man kommer sjelden borti noe som helst som krever forkunnskap fra kjemi 1/2. De gangene dette skjer (f.eks. i forbindelse med pH i blodgass, mol-begrepet, konsentrasjon, navn på organiske stoffer) er det alltid på et veldig overfladisk nivå, og nesten alltid kvalitativt, og ikke kvantitativt slik man lærer mest om på vgs. Kjemi 1 er det greit nok at kreves, bare for å ha litt basic kunnskap om pH, mol, og konsentrasjon, men ellers er det rimelig meningsløst at kjemi 2 kreves, etter min mening. Det samme kan sies om fysikk 1 og matematikk R1/S1+S2. Det mest avanserte man kommer borti er litt kraft x arm og å regne ut BMI. (NTNU her. Vet lite om det er mer innslag av disse basale tingene andre steder, men tviler på det.) Edit: Jeg husker Bernoullis ligninger bli litt nevnt (ikke sentralt pensum) også er det jo såvidt litt matematikk-innslag i statistikkundervisningen, men også her er det mest kvalitativt som undervises og lite konkret regning. Endret 14. april 2017 av samsonicks Lenke til kommentar
technicality Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Jeg synes det er litt vanskelig å ordlegge meg på en måte som får fram poenget, men jeg prøver allikevel: Til dere som studerer eller har studert medisin, i hvor stor grad har du/dere inntrykk av at pensum fra kjemi 1+2 kommer til uttrykk i studiet? I hvor stor grad har forkunnskaper fra kj1 +/- kj2 vært til nytte for forståelse av pensum på studiet? Jeg spør fordi jeg mangler kj2 og på et tidspunkt blir nødt til å ta dette faget for å kunne søke meg inn på studiet Jeg hadde realfagene fra vgs så svarer egentlig på antagelser nå. Forskjellen på å ha hatt det fra før er vel egentlig tiden du må bruke på å plukke det opp under studiet. MÅ ha hatt det er vel overdrevet,man kan klare seg uten. TL;DR Nei du må ikke ha hatt det,men du kommer ikke utenom kunnskapen, enten lære det før,eller nå(under studiet når det er relevant) Lenke til kommentar
iflmaon Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Hei Er det noen som vet om en nettside man kan bruke for å forberede seg til muntlig eksamen i anatomi og histologi? Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Hei Er det noen som vet om en nettside man kan bruke for å forberede seg til muntlig eksamen i anatomi og histologi? Nå vet jo ikke jeg hvordan det foregår der du studerer, men på muntlig histologi-eksamen er de gjerne opptatt av at man skal kunne beskrive det man ser, og gjerne klare å resonnere litt om hvor man er. http://histologyguide.org/slide-box/slide-box.html Her kan man finne høyoppløselige histologi-slides. Jeg ville anbefalt å gå sammen med en annen, finne tilfeldige utsnitt av slides som er relevante og beskrive for hverandre + prøve å resonnere og gjette på hvor snittet er fra. ______________ http://library.med.utah.edu/WebPath/HISTHTML/HISTO.html Her kan man også finne slides og diverse ressursser på anatomi. Her har de særlig makroskopiske "snitt" gjennom kroppen, dersom det er aktuelt for dere. Ellers vil jeg jo påstå at det er best å se på fysiske modeller eller preparater som universitetet stiller til disposisjon, heller enn å bare se på bilder/plansjer i makroanatomi. Lenke til kommentar
tiggy Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 (endret) Hei Jeg har noen spørsmål angående medisinstudiet som jeg håper noen kan svare meg på. Jeg har lenge ønsket å studere medisin, men i det siste har jeg blitt mer og mer usikker på dette. Likevel kan jeg ikke komme på noen andre studier eller yrker som appellerer til meg i samme grad som medisin gjør. Årsakene til at jeg har begynt å tvile er flere, men jeg tenker spesielt på om det egentlig er verdt det. Jeg må først jobbe veldig hardt resten av vgs for å klare å få et høyt nok snitt (det er ikke aktuelt å bruke flere år på å ta opp fag og samle alderspoeng). Deretter venter en lang og krevende utdanning, og etter det igjen praksis og spesialisering i 6 år. Slik jeg har forstått det vil vi ha alt for mange nyutdannede leger i fremtiden pga. norske studenter i utlandet og utlendinger. Jeg regner derfor med at det kan bli vanskelig å skaffe seg fast jobb etter studietiden. Når jeg eventuelt får meg jobb vil jeg være nødt til å ofte jobbe til ugunstige tider, som kvelder, netter og helligdager, noe som kan være vanskelig å balansere med et familieliv. I tillegg har man et utrolig stort ansvar som lege, og jeg er usikker på hvordan jeg hadde taklet å arbeide så tett innpå sykdom og død hver dag. Man får jo godt betalt for jobben som lege, men det jeg egentlig lurer på er om det alt i alt er verdt det. Jeg tenker også på at etterspørselen for leger antakeligvis vil minke i årene fremover pga. ny teknologi som overtar for legene. Videre lurer jeg på om noen vet om noen alternative utdanninger jeg kan se på. Jeg har gode karakterer og vil gjerne bruke disse til å få en god utdanning. Jeg har tenkt litt på å studere medisin for deretter å ta en PhD, og forske på medisiner. Dette året har jeg tatt kjemi 1, biologi 1, R1 og internasjonal engelsk. Sistnevnte var forøvrig et dårlig valg, jeg burde ha valgt fysikk 1 og fått et halvt ekstra tilleggspoeng. Neste år tar jeg kjemi 2, biologi 2 og fysikk 1. Jeg ender da opp med 3 realfagspoeng totalt og sannsynligvis et snitt på rundt 5.8-5.9 (inkludert realfagspoeng). Jeg liker godt kjemi og biologi (delen om menneskekroppen og celler, ikke plantedelen), og kan gjerne tenke meg en jobb innenfor dette. For å si det enkelt er spørsmålene mine som følger: 1. Er legeutdanningen verdt det med tanke på alle ulempene som medfølger? (vanskelig å komme inn, lang utdanning, muligens vanskelig å få jobb i fremtiden, ugunstige arbeidstider, lange vakter, stort ansvar, og ikke en spesielt god lønn i forhold til utdanning og arbeidsmengde) 2. Hvilke alternativer finnes til medisinstudiet? (gjerne høy poenggrense, godt betalt, gode muligheter for jobb i fremtiden og viktigst av alt: et interessant studie) Setter stor pris på om noen vil hjelpe meg Endret 12. mai 2017 av jente1999 Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 12. mai 2017 Del Skrevet 12. mai 2017 Du stiller mange gode spørsmål, og de fleste av dem har ikke noe entydig svar. Det er selvsagt du selv som må ta ansvaret for hva du velger, og selv om dette er skummelt bør du huske på at det ikke er verdens undergang å prøve noe, og deretter ombestemme seg.Jeg vil her gå litt i forsvar mtp. påstandene dine:1 ) Din påstand: Medisin er et ugunstig studium mtp. lang utdanning etterfulgt av praksis og spesialisering som gjerne tar minst 5-7 år:- Medisin tar bare ett år lengre enn en mastergrad. I den store sammenhengen har ett år svært lite å si. Når man er i turnus og videre spesialisering er man jo hovedsakelig i "vanlig" jobb. Forhåpentligvis er man da i en jobb man synes er givende, og at det da tar en del år før man kan kalle seg spesialist i et fagfelt burde jo være en selvfølge. Du fremstiller det som om at du er opptatt av at det tar lang tid før man kan kalle seg "ferdig". Fakta er at man kan aldri bli "ferdig" utlært (gjelder særlig innen medisink kunnskap som stadig forandrer seg), så jeg vil påstå det er meningsløst å tenke på det på denne måten.2) Lite legejobber i fremtiden?- Det er svært vanskelig å si hvor mange leger det vil være behov for i fremtiden. Helsedirektoratet mener det er for mange som utdannes, men sier samtidig at det er og trolig vil fortsette å være betydelig mangel på spesialister. Legeforeningen mener etter sine analyser at det generelt er for få som utdannes (og særlig for få turnusplasser) etter fremtidens behov. Hvem som får rett gjenstår å se.Du påpeker også at etterspørselen muligens vil falle som følge av ny teknologi som "overtar" for legene (da antar jeg du tenker på automatisering). Dette er jo noe man kan si om alle yrker, dersom automatisering etterhvert fortrenger store andeler av arbeidsplassene. Yrker innen helse er etter mitt syn noen av de minst utsatte her da den viktigste jobben man gjør er det å kommunisere. Dersom du tror at man som lege i hovedsak "tenker medisin", altså diagnostikk og utredning, må du nok tro om igjen. Det å kommunisere adekvat med pasienter og kolleger er svært vanskelig å reprodusere i en robot.3) Vanskelig å skaffe fast jobb som nyutdannet?- Slik situasjonen er i dag, er det svært vanskelig å få seg fast jobb som nyutdannet. Mange går i vikariater til de er 35-40 år gamle. Om dette er ønskelig eller om man må forandre på dette blir mest et politisk spørsmål, og det er vanskelig å si hvordan dette vil se ut når du eventuelt kommer inn i dette arbeidslivet.4) Vanskelig å kombinere med familieliv?- Som lege har man en del muligheter. Man MÅ ikke jobbe på sykehus med lange vakter og innimellom ugunstige tider. Det finnes mange eksempler på folk som klarer å balansere dette bra, også selv om de jobber på sykehus. Du nevner jo selv også akademiske ambisjoner om ph.d. og forskning.5) Er medisin "verdt det", mtp. at man må jobbe hardt på vgs.?- Dersom det å sette seg et mål om å studere f.eks. medisin gjør at du jobber hardere, så vel bekomme. Kommer du til å jobbe noe mindre om du setter deg mål om å komme inn på noe med lavere snitt? Hva om du i så fall skulle ombestemme deg?Gjør heller det beste du klarer, også får du heller ta utgangspunkt i det.Apropos fag: du kan jo evt. erstatte biologi med matematikk R2 for å få mer realfagspoeng? Det er ikke særlig nødvendig med biologi på videregående før man begynner, selv om det er greit å ha litt kunnskap fra før. Alternative studieretninger med høye snitt og gode jubbmuligheter?- Industriell kjemi og bioteknologi (siv. ing. NTNU).- Master i farmasi- Master i bioteknologiFinnes selvsagt flere, men er de første som faller meg inn.Lykke til med valget! 1 Lenke til kommentar
tiggy Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 Først og fremst, tusen takk for utfyllende svar! Svarene dine gjorde meg egentlig bare sikrere på at det er medisin jeg ønsker å satse på. Industriell kjemi og bioteknologi er en studieretning jeg har sett på før, og selv om det også virker interessant, er det medisinstudiet som appellerer klart mest til meg. Når det gjelder fagvalg velger jeg biologi 2 over R2 pga. matte er mitt svakeste fag, og en 6er i biologi er bedre for snittet mitt enn en 4er i matte. I tillegg har jeg sett på læreplanene til begge fagene, og biologi virker for min del mye mer interessant Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Først og fremst, tusen takk for utfyllende svar! Svarene dine gjorde meg egentlig bare sikrere på at det er medisin jeg ønsker å satse på. Industriell kjemi og bioteknologi er en studieretning jeg har sett på før, og selv om det også virker interessant, er det medisinstudiet som appellerer klart mest til meg. Når det gjelder fagvalg velger jeg biologi 2 over R2 pga. matte er mitt svakeste fag, og en 6er i biologi er bedre for snittet mitt enn en 4er i matte. I tillegg har jeg sett på læreplanene til begge fagene, og biologi virker for min del mye mer interessant Hei. Hvis matte er ditt svakeste fag og med tanke på å få flest mulig realfagspoeng, hvorfor valgte du ikke S1+S2? Jeg valgte det i stedet for R1 og satt da igjen med to 6'ere istedet for f.eks. en 4, og et helt realfagspoeng siden de har 0,5 hver. Ikke for å kritisere altså Jeg gjorde også som deg og tok Bio1 + 2 pga. realfagspoengene og fordi jeg likte faget. Lykke til og stå på! Ingenting er umulig, det krever bare mye arbeid Endret 14. mai 2017 av Fremtidig Med.stud. Lenke til kommentar
tiggy Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Først og fremst, tusen takk for utfyllende svar! Svarene dine gjorde meg egentlig bare sikrere på at det er medisin jeg ønsker å satse på. Industriell kjemi og bioteknologi er en studieretning jeg har sett på før, og selv om det også virker interessant, er det medisinstudiet som appellerer klart mest til meg. Når det gjelder fagvalg velger jeg biologi 2 over R2 pga. matte er mitt svakeste fag, og en 6er i biologi er bedre for snittet mitt enn en 4er i matte. I tillegg har jeg sett på læreplanene til begge fagene, og biologi virker for min del mye mer interessant Hei. Hvis matte er ditt svakeste fag og med tanke på å få flest mulig realfagspoeng, hvorfor valgte du ikke S1+S2? Jeg valgte det i stedet for R1 og satt da igjen med to 6'ere istedet for f.eks. en 4, og et helt realfagspoeng siden de har 0,5 hver. Ikke for å kritisere altså Jeg gjorde også som deg og tok Bio1 + 2 pga. realfagspoengene og fordi jeg likte faget. Lykke til og stå på! Ingenting er umulig, det krever bare mye arbeid Hei Jeg har alltid hatt 5 og 6 i matte, men klarte dessverre ikke å opprettholde dette i R1. Jeg fikk en lærer som, etter min og de fleste av mine medelevers mening, var ekstremt dårlig til å undervise. Jeg endte opp med å prøve å lære meg faget selv hjemme, uten noe særlig hell, og karakteren ble da som den ble. Jeg tok R1 for å ha muligheten til å ta R2 videre, men slik situasjonen er nå kommer ikke det til å skje. Lykke til til deg også! Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 17. mai 2017 Del Skrevet 17. mai 2017 Først og fremst, tusen takk for utfyllende svar! Svarene dine gjorde meg egentlig bare sikrere på at det er medisin jeg ønsker å satse på. Industriell kjemi og bioteknologi er en studieretning jeg har sett på før, og selv om det også virker interessant, er det medisinstudiet som appellerer klart mest til meg. Når det gjelder fagvalg velger jeg biologi 2 over R2 pga. matte er mitt svakeste fag, og en 6er i biologi er bedre for snittet mitt enn en 4er i matte. I tillegg har jeg sett på læreplanene til begge fagene, og biologi virker for min del mye mer interessant Hei. Hvis matte er ditt svakeste fag og med tanke på å få flest mulig realfagspoeng, hvorfor valgte du ikke S1+S2? Jeg valgte det i stedet for R1 og satt da igjen med to 6'ere istedet for f.eks. en 4, og et helt realfagspoeng siden de har 0,5 hver. Ikke for å kritisere altså Jeg gjorde også som deg og tok Bio1 + 2 pga. realfagspoengene og fordi jeg likte faget. Lykke til og stå på! Ingenting er umulig, det krever bare mye arbeid Hei Jeg har alltid hatt 5 og 6 i matte, men klarte dessverre ikke å opprettholde dette i R1. Jeg fikk en lærer som, etter min og de fleste av mine medelevers mening, var ekstremt dårlig til å undervise. Jeg endte opp med å prøve å lære meg faget selv hjemme, uten noe særlig hell, og karakteren ble da som den ble. Jeg tok R1 for å ha muligheten til å ta R2 videre, men slik situasjonen er nå kommer ikke det til å skje. Lykke til til deg også! Skjønner! Det er det som er så synd med at det er karakterer som avgjør at man kommer inn, for det er ikke alle lærere som er så flinke til å undervise. Og har man en dårlig lærer er det ikke så lett å få en god karakter, spesielt ikke hvis faget kanskje er litt vanskelig. Takk, håper å komme inn neste år Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 Har dere hørt noe mer eller har tanker om å gi kjønnspoeng for menn? Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 (endret) Har dere hørt noe mer eller har tanker om å gi kjønnspoeng for menn? Det virker ikke for meg som om det er aktuelt å innføre kjønnspoeng ved studiestedene. F.eks. på NTNU ble de såkalte "jentepoengene" fjernet fra 6 siv.ing-studier høsten 2016. Det er mitt inntrykk at kjønnspoeng av mange anses som urettferdig, og at det ikke er en løsning man ønsker å innføre. Derimot har det nylig i media vært snakk om å heller innføre kvoteordninger. Dette vil f.eks. kunne være at minst 30% av plassene skal være det underrepresenterte kjønnet. Det er nylig lagt ut forslag til ny likestillings- og diskrimineringslov og her åpner regjeringen for en slik mulighet. Les mer f.eks. her: https://www.nrk.no/hordaland/na-kan-det-bli-lov-a-kvotere-menn-inn-pa-hoyere-utdanning-1.13461766 Nøyaktig hvor man skal sette kvotegrensen blir nok en litt vanskelig diskusjon. Jeg mener likevel selv at dette høres ut som en mer rettferdig ordning da kjønnspoeng, slik det tradisjonelt har vært praktisert, har vært et likt antall poeng til det underrepresenterte kjønnet uavhengig av hvordan søkertallet og opptaket blir til slutt. Dermed kan man jo risikere at det underrepresenterte kjønnet faktisk kommer i flertall til slutt, noe jeg tenker blir direkte urettferdig. Endret 22. mai 2017 av samsonicks Lenke til kommentar
Smilsmilja Skrevet 26. mai 2017 Del Skrevet 26. mai 2017 Hei. Jeg går mine siste uker på vg3 nå, og har søkt medisin. Jeg lurer veldig på om noen har noen følelse på hvordan snittene for førstegangssøkere kommer til å endre seg... UiB gikk jo opp med hele 0.6 i fjord... NTNU med 0.4 Lenke til kommentar
Gi gass Skrevet 1. juni 2017 Del Skrevet 1. juni 2017 Hei. Jeg går mine siste uker på vg3 nå, og har søkt medisin. Jeg lurer veldig på om noen har noen følelse på hvordan snittene for førstegangssøkere kommer til å endre seg... UiB gikk jo opp med hele 0.6 i fjord... NTNU med 0.4 Hei Ser søkertallet har gått opp, men det treng ikkje bety mykje for snittet. Nokon som veit om ein kan sjå fordelinga av primærvitnemålssøkjerar og ordinærvitnemålssøkjarar? Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Hei. Jeg går mine siste uker på vg3 nå, og har søkt medisin. Jeg lurer veldig på om noen har noen følelse på hvordan snittene for førstegangssøkere kommer til å endre seg... UiB gikk jo opp med hele 0.6 i fjord... NTNU med 0.4 Hei Ser søkertallet har gått opp, men det treng ikkje bety mykje for snittet. Nokon som veit om ein kan sjå fordelinga av primærvitnemålssøkjerar og ordinærvitnemålssøkjarar? Hei. Ligger masse statistikker for 2017 her https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2017/index.html Men usikker på om man kan se fordelingen av primær og ordinær. Lenke til kommentar
realfagyey Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Hei! Jeg går siste året på VGS, og vurderer å studere medisin i Bergen neste år. Jeg er egentlig ganske usikker på om det er dette jeg vil, men er ingen andre studier som frister egentlig, kanskje bare lektorutdanning som realfagslærer - men da kastet bort mange timer på videregående med jobbing, haha.. Regner med å få et snitt over 59 poeng, så bør kunne komme inn i Bergen. Spørsmålene mine er: - Hvordan er medisinmiljøet i Bergen? Er det veldig mange flere jenter enn gutter?- Noen som har erfaring med boliger i bergen? Har søkt på hybel og fått plass på en hybel i Fridalen studentbolig, men er det slik at de fleste leier privat, eller? Og noen som vet om Fridalen er et greit sted? Vet at det ligger nærme sykehuset i hvert fall. Lenke til kommentar
Dr.Sheldon Cooper Skrevet 3. juni 2017 Del Skrevet 3. juni 2017 Fridalen studentboliger ligger passelig sentralt, rett ved bybanen som tar deg inn til byen på ca 15 min. De ligger et lite stykke unna Haukeland, men det er en del busser som går hvert 5-10 min ikke så altfor langt borte som tar deg til Haukeland. Kvaliteten vet jeg ingenting om, men det ser ryddig og greit ut utenfra. Ligger i nærhet av både Bunnpris(ganske liten) og en stor Rema 1000. Nærmeste nabo er et sushi sted, og like ved finner du også Pizzabakeren. De aller fleste får ikke studentbolig, så de fleste leier privat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå