Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen en bok/bøker å anbefale for en som skal jobbe på ortopedisk avdelin - sengepost for traume?

Som lege, sykepleier eller assistent?

Som lege
Metodeboken i fra ortopedi haukeland evt oxford håndboken i ortopedi, selv brukte jeg oxford. Velkommen til rekkene :)

Har Ullevål og en monn tro? Pleide å ha det iallefall men nå skal jo absolutt alt være digitalt og intranett blablbla

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Har noen en bok/bøker å anbefale for en som skal jobbe på ortopedisk avdelin - sengepost for traume?

Som lege, sykepleier eller assistent?
Som lege
Metodeboken i fra ortopedi haukeland evt oxford håndboken i ortopedi, selv brukte jeg oxford. Velkommen til rekkene :)

Har Ullevål og en monn tro? Pleide å ha det iallefall men nå skal jo absolutt alt være digitalt og intranett blablbla

Hehe, det er sant. Er alltid greit med et lite oppslag i lomma uansett :p

Takk skal du ha, da skal jeg se litt på de du nevnte. Gleder meg til å begynne!

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående ventelister.

Poenggrensen på medisin i Bergen ble som kjent 65,8, identisk med mitt eget snitt (poeng). Jeg er likevel nr. 1 på ventelisten. Hvordan tror dere sjansene mine er? Hvor mange er vanlig å ta inn fra venteliste? 

Føler meg litt uheldig her jeg sitter, utrolig kjipt om det ikke går når jeg er så nærme. Eventuelt må jeg sitte et år å vente på flere alderspoeng...

Jeg vil si sjansen er STOR for at du kommer inn.

Håper det!

Leste noe om overbooking av studier, i tillegg til at det står "studiet blir trolig ikke etterfylt", noe som gjør meg usikker... Tenker likevel at 1. plass er et godt utgangspunkt!

Hei!

Jeg føler med deg, er i samme situasjon selv! Er på ventelisteplassnr. 2 ved UiB med 65.7 i snitt. Sendte mail til UIB og fikk i svar at de hadde tatt inn mange nok i hovedopptaket slik at det sannsynligvis ikke ble etterfylt, da de har altfor mange som har svart ja allerede nå :'( de sa de kunne uttale seg mer etter 4. august da det skjer et nytt opptak da

Lenke til kommentar

Hva ble egentlig poenggrensen for medisin, førstegangsvitnemål ved UiB etter suppleringsopptaket? Jeg har sett på en liste som jeg ikke kan tro stemmer ettersom det der står at poenggrensen ble 58,6 - altså nøyaktig det samme som ved hovedopptaket. I fjor gikk det jo ned med 0,2 poeng?   :hmm:

Lenke til kommentar

Hva ble egentlig poenggrensen for medisin, førstegangsvitnemål ved UiB etter suppleringsopptaket? Jeg har sett på en liste som jeg ikke kan tro stemmer ettersom det der står at poenggrensen ble 58,6 - altså nøyaktig det samme som ved hovedopptaket. I fjor gikk det jo ned med 0,2 poeng? :hmm:

Snittet var det samme før og etter suppleringsopptaket :/

Lenke til kommentar

Flere av forelesningssalene som UiO benytter seg av har ikke enkel tilgang til strømuttak. En pc som varer iaf rundt fem timer er greit å ha hvis man først skal kjøpe en pc til å bruke under forelesninger. Det er nok av folk som lader elektriske gjenstander så fort det er pause.

Om man skal gå for en tablet eller ikke, vil jeg si avhenger av hvor rask man er til å bruke en vanlig laptop. Personlig har jeg ingen problemer med å klare og transkribere en forelesning samtidig som jeg klipper og limer fra powerpoint, hvis det er ønskelig.. og jeg humrer litt når jeg ser andre knoter på tableten sin (i f.eks. onenote) mye saktere enn man gjør på en laptop eller hadde gjort for hånd.

Uansett har jeg lagt merke til en tendens gjennom semesterne, der stadig færre benytter seg mindre av pc/tablet, og heller bare følger med/noterer i en liten bok. Forelesningene kan man alltids bla igjennom i etterkant i ro og mak.

Hei kj_

Kan du pliss forklare hvorfor du søkte på fysmat først?

Var det på grunn av du var nysjgerrig på hvordan universet fungerer( for eks kvantemekanikk, Big Bang, svart Hull) ?

Eller var det på grunn av lærerene dine som anbefalte deg å velge fysmat?

Nå som du går medisin savner du ikke matte og fysikk?

Endret av Mir
Lenke til kommentar

eeeh?

Hei kj_

Du byttet fra fysmat til medisin. 

Kan du vær så snill fortelle meg hvorfor søkte først på fysmat?

Siden du har klart å finne ut av dette, finner du også svar i de respektive innlegg samt meldingen du fikk på pm for flere uker siden. 

Det burde for deg være irrelevant hva jeg har gjort tidligere. Det er hva du selv har mest lyst til som burde ha noe å si for hva du skal studere, og mtp. alle spørsmålene dine, så virker det som at fysikk og matematikk er det åpenbare valget for deg. (sammenlignet med medisin)

Lenke til kommentar

eeeh?

Hei kj_

Du byttet fra fysmat til medisin. 

Kan du vær så snill fortelle meg hvorfor søkte først på fysmat?

Siden du har klart å finne ut av dette, finner du også svar i de respektive innlegg samt meldingen du fikk på pm for flere uker siden. 

Det burde for deg være irrelevant hva jeg har gjort tidligere. Det er hva du selv har mest lyst til som burde ha noe å si for hva du skal studere, og mtp. alle spørsmålene dine, så virker det som at fysikk og matematikk er det åpenbare valget for deg. (sammenlignet med medisin)

Hei kj_

Det er relevant for meg hva du har gjort tidligere.  Kan du ikke vær så snill bare sende meg en melding om hvorfor du valgte fysmat først?

Endret av Mir
Lenke til kommentar

Hei! Jeg driver på med semesterregistrering for NTNU nå, og jeg ser at man har mulighet til å velge perspektivemne samtidig. Jeg lurte på om det er mulig å velge andre perpektivemner enn de som er listet opp, og hvordan man i så fall gjør det?

Ellers lurte jeg også på om man skal melde seg opp til vurdering for medisin 1. års-eksamen, da det står at muntlig og skriftlig eksamen da er høsten 2016 (og medisinstudenter har våreksamen).

Endret av snartstudent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg driver på med semesterregistrering for NTNU nå, og jeg ser at man har mulighet til å velge perspektivemne samtidig. Jeg lurte på om det er mulig å velge andre perpektivemner enn de som er listet opp, og hvordan man i så fall gjør det?

Ja, du kan sende en mail for å få et annet emne godkjent (så lenge det ikke er Medisinsk-fakultet-relatert). Dette får du informasjon om i fadderukene.

Ellers lurte jeg også på om man skal melde seg opp til vurdering for medisin 1. års-eksamen, da det står at muntlig og skriftlig eksamen da er høsten 2016 (og medisinstudenter har våreksamen).

Ja.

Lenke til kommentar

Noen her som har stått på venteliste medisin høst eller vår UIO og kommet inn ved etterfyllingsopptaket?

Jeg står på venteliste selv og lurer på hvordan mulighetene er i år. 

Vet med ganske stor sikkerhet at det er flere på vår-kullene som kommer inn rett etter studiestart i januar. Flere har gjerne startet i f.eks. Tromsø og gått høstsemesteret der, før de har fått beskjed i januar om at de har fått plass i Oslo.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Skal starte på mitt 3. år på medisinstudiet, og vi kommer til å ha ØNH i år. Har hørt en del om en dansk bok (sikkert denne - "Lærebog i Øre-Næse-Hals Sygdomme og Hoved-Hals-Kirurgi"). Noen som har erfaring med denne boka? Evt. andre bøker (gjerne på engelsk) som er gode innenfor ØNH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...