Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

 

Vurderer å søke medisin. Er litt bekymret for at min deltagelse på et realityprogram skal hindre meg etter studiene til å få jobb. For å være mer konkret dreier dette seg om et opphold på paradise hotel. Gjorde mye som vil bli oppfattet, som negativt for mange arbeidsgivere. 

 

Tror dere jeg vil ha store ulemper med å få jobb etter studiene?

 

Et opphold på Paradise Hotel kan legge hindringer i veien lenge før du kommer ut i arbeidslivet. Jeg kjenner til at noen har mistet studieplassen sin på grunn av slik deltakelse. Vi har nå regler i dette landet som går på skikkethet for arbeid som innebærer kontakt med mennesker i en sårbar situasjon. Det gjelder spesielt for studier innen helsefag og utdanning.

 

Jeg ville tatt en telefon til skikkethetsutvalget ved UiO (se link ovenfor), og forhørt meg om. Skikkethet avgjøres av en totalvurdering av personens egnethet til yrket, og det skal nok mer til enn å ha dummet seg ut på TV, men deltakelse i et slikt program vil kunne forsterke andre negative inntrykk du gir gjennom studiet.

 

Jeg har svært vanskelig for å tro på at noen har mistet studieplassen på grunn av deltakelse i realityprogrammer, eller at det skulle være relevant for skikkethet. Så lenge man ikke har gjort noe straffbart, kan vel ikke atferden i et slikt TV-program generaliseres til å tilsi at du f.eks. ikke er egnet til å ha kontakt med pasienter? Det nesten eneste ankepunktet jeg klarer å forestille meg, er om man på TV skulle promotere eller skryte av rusmiddelbruk.

 

Hvis du har hørt om tilfeller som har mistet studieplassen pga. slik deltakelse, vil jeg tro de har gjort noe under utdanningen som tilsier at de ikke er skikket, men det er selvsagt ikke dette de forteller andre.

 

Dette er kriteriene man vurderer etter (fra lovdata - "Forskrift om skikkethetsvudering i høyere utdanning"):

 

 4.Vurderingskriterier for helse- og sosialfagutdanningene

Kriterier ved vurderingen av om en student er skikket i utdanningene som nevnt i § 1 nr. 6 til 24 er:

a) studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse og respekt for pasienter, klienter eller brukere.

b) studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere.

c) studenten viser truende eller krenkende atferd i studiesituasjonen.

d) studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis.

e) studenten har problemer av en slik art at han/hun fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser.

f) studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle.

g) studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade av pasienter, klienter eller brukere.

h) studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning.

Endret av samsonicks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har svært vanskelig for å tro på at noen har mistet studieplassen på grunn av deltakelse i realityprogrammer, eller at det skulle være relevant for skikkethet.

 

Vart skræmt no, ja. :)

 

Informasjonen har jeg fra en som var med i vurderingen av skikketheten til denne studenten. Det kan være at oppførselen i realityprogrammet i seg selv var nok til å fastslå uegnethet, eller at det kom frem opplysninger der om for eksempel rusmiddelbruk.

 

De siste årene har det heldigvis blitt mer fokus på egnethet. Det er en god del leger og ikke minst lærere der ute som ikke burde vært i yrket. Dessverre er det ikke så lett å luke ut uegnede når de først har fått fast jobb. Det er enklere å forebygge ved å vurdere egnethet gjennom studiet. Om studenten blir penset ut av et uegnet yrke tidlig, er også veien kortere til å starte på et nytt studieløp som passer bedre. Så dette er både til pasientenes og elevenes beste, og for studenten selv.

Lenke til kommentar

Litt skremt! :wee: 

Nå skal jeg ikke late som om jeg har særlige kunnskaper om dette, men mitt inntrykk er at ekstremt få (dvs. tilnærmet ingen) kommer opp til skikkethetsvurdering. Det vil vel i så fall bare være de mest ekstreme tilfellene som oppfører seg helt sosialt uakseptabelt, eller lignende. Så vidt meg bekjent kan studenter (og undervisere, selvsagt) sende inn tvilsmelding, men man kan ikke være anonym. Dette hever vel terskelen en del.

På hele UiO, innen alle studieretninger, var det i 2015 én eneste person som ble ansett som ikke skikket (lærerstudent). Det var én person som fikk tvilsmelding mot seg hvor UiO har oppgitt "helse og sosialfag", uten mer beskrivelse. Her ble det ingen reaksjon.
På hele NTNU var det én eneste tvilsmelding (lærerutdanning), men ingen utestengninger.
I Tromsø var det to stykker på medisin som fikk tvilsmelding, men ingen ble utestengt. (Fant ikke tall for UiB, men dette er kanskje fordi de ikke har hatt en eneste tvilsmelding innen noen studieretning?)
Edit: Når jeg ser litt mer på tallene, er de veldig rare, så jeg vet ikke hvor mye man kan stole på dem. F.eks. Tromsø hadde generelt veldig mange tvilsmeldinger (men ingen reaksjoner) i 2015, men de hadde ingen tvilsmeldinger årene før dette..

Kilde:  http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/dokumenter.cfm?tabell_id=388
Edit: fikk nesten lyst til å se gjennom alle år nå, om en eneste medisinstudent har blitt utestengt de siste ni årene det finnes tall på.

Å tro at denne "kontinuerlige skikkethetsvurderingen" klarer å luke ut uegnede folk, tenker jeg er en smule naivt?  :huh: Hvis ikke har vi usedvanlig flotte studenter her i landet!  :closedeyes:

Endret av samsonicks
Lenke til kommentar

Hei alle :-) 

Lite spm om sensur her, ved UiO.

Når blir sensur publisert? Har lest at det er ca 3 uker etter eksamen, men lurer på om det finnes en side hvor de faktisk skriver publikasjonsdatoen?

 

Jeg lurer også på om noen har noe erfaringer med konteeksamen/klage på eksamen som kan si litt om det?

Lenke til kommentar

Hei!

Går medisin i Oslo, men har lurt på om jeg skal bytte over til medisin i Bergen fordi jeg ikke trives helt i Oslo by. Vet at man kan søke om opprykk til 2.året dersom det er ledige plasser på kullet over. Men da jeg tok kontakt med studieseksjonen i Bergen sa de at det var svært sjeldent at noen fikk rykket opp fordi alle kull så og si var fulle. 

Ønsker bare å høre om det er noen som har byttet til medisin i Bergen og fått innvilget opprykk til 2.studieår, eller om jeg mest sannsynlig er nødt til å gå 1.året om igjen? 

Lenke til kommentar

Det enkleste og sikreste er om du finner en i Bergen som ønsker å bytte plass med deg. Det var i alle fall mulig før, men reglene kan være endret, og det er avhengig av at studieplanen er nokså lik.

(Hva fikk du i norsk, forresten? Forventer ikke slike skrivefeil fra medisinstudenter ved UiO. :green: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkleste og sikreste er om du finner en i Bergen som ønsker å bytte plass med deg. Det var i alle fall mulig før, men reglene kan være endret, og det er avhengig av at studieplanen er nokså lik.

 

(Hva fikk du i norsk, forresten? Forventer ikke slike skrivefeil fra medisinstudenter ved UiO. :green: )

Den ordningen er dessverre avskaffet, men takk for svar. 

Jeg fikk 6 i norsk, som i alle andre fag :-) 

Lenke til kommentar

 

Det enkleste og sikreste er om du finner en i Bergen som ønsker å bytte plass med deg. Det var i alle fall mulig før, men reglene kan være endret, og det er avhengig av at studieplanen er nokså lik.

(Hva fikk du i norsk, forresten? Forventer ikke slike skrivefeil fra medisinstudenter ved UiO. :green: )

 

Den ordningen er dessverre avskaffet, men takk for svar. 

Jeg fikk 6 i norsk, som i alle andre fag :-)

Ser ingen skrivefeil?

 

xxbruker, hvilket kull går du nå?

Lenke til kommentar

 

Ser ingen skrivefeil?

 

2.-året (bindestrek, eller bedre: andreåret), så å si (ikke og), 2. studieår (mellomrom etter punktum), komma etter "studieseksjonen i Bergen", sjelden (ikke sjeldent).

 

Det legges vel vekt på andre momenter enn rettskrivning for å få seks i norsk i dag. :)

Ser ut som at jeg må følge bedre med på Per Egil Hegges språkspalte fremover...
Lenke til kommentar

 

 

Ser ingen skrivefeil?

 

2.-året (bindestrek, eller bedre: andreåret), så å si (ikke og), 2. studieår (mellomrom etter punktum), komma etter "studieseksjonen i Bergen", sjelden (ikke sjeldent).

 

Det legges vel vekt på andre momenter enn rettskrivning for å få seks i norsk i dag. :)

Ser ut som at jeg må følge bedre med på Per Egil Hegges språkspalte fremover...

Setter pris på om vi kan holde diskusjonen på et saklig og relevant nivå sett i lys av det faktiske spørsmålet mitt, som var "Har noen fått godkjent opprykk på medisinstudiet i Bergen?"

 

Trodde virkelig at vi som nasjon hadde sett oss for gode til å drive med nettmobbing.

Lenke til kommentar

Skjønner at du føler det slik, men det er ingen som har hatt som intensjon å mobbe deg. Det er ikke mobbing når læreren trekker frem dine skrivefeil som illustrasjon, uten å nevne ditt navn. Du er anonym her også. Forresten er det mulig å tolke Ignorancus svar til meg som mobbing også, hvis det leses med spesielle briller. :)

 

Når det gjelder spørsmålet ditt, så ser jeg reglene for overflytting ble endret i 2014. De har sikkert hatt gode grunner for dette, uten at jeg har sett dem. Den andre muligheten er å søke opprykk etter opptak, men det har alltid vært vanskelig. Man tar vanligvis opp noen flere studenter til førsteåret, for å ta høyde for de som faller fra de neste årene, slik at det fremdeles er "fullt" selv når noen slutter.

 

Du kunne ha funnet en person som vil til Oslo, avtalt bytte privat og satset på at dere ville fått den andres plass ved søknad om opprykk. Men på grunn av det nevnte er dette et sjansespill. I din situasjon ville jeg likevel hørt med fakultetet om sjansene for innvilget opprykk dersom en annen slutter, gjerne legge frem planen, for dette er ikke ulovlig.

 

Jeg har forresten tatt preklinikken i Bergen (gammel studieplan). Det er en fin by, og et flott og intimt studiemiljø. Men klimaet i Oslo er som Syden i forhold.

 

Kan du si noe om bakgrunnen for at du vil ut av Oslo?

Lenke til kommentar

Hei :-) Lurer på om noen har lyst til å komme med noen tips her?

Har kommet gått i gang med cellebiologien og biokjemien (modul 1 blokk 2 ved UiO), og prøver å sette opp en pensumoversikt (siden listen over læringsmål er lang og ganske omfattende). Så det jeg lurer på er?

 

1. Er det noe i Lippincotts Biochemistry eller Essential Cell Biologi som var overflødig eller veldig dårlig skrevet som man bør kutte ut?

 

2. Finnes det noen nettsider med notater eller noe annet stoff som gjør pensumet litt mer fordøyelig?

 

3. Er det noen som har vært gjennom cellebiologien før som kan si noe om hvor mye arbeid de måtte legge ned? Vet vi alle har forskjellig bakgrunn og sånn, men noen virker å være av den oppfatning at det er lurest å lese 18 timer om dagen uansett hva, mens andre ikke åpner boka i det hele tatt, og kun baserer seg på forelesninger..

 

4. Gjennomgående for cellebiologien; hva er ALLER viktigst å få med seg?

Lenke til kommentar

Hei :-) Lurer på om noen har lyst til å komme med noen tips her?

Har kommet gått i gang med cellebiologien og biokjemien (modul 1 blokk 2 ved UiO), og prøver å sette opp en pensumoversikt (siden listen over læringsmål er lang og ganske omfattende). Så det jeg lurer på er?

 

1. Er det noe i Lippincotts Biochemistry eller Essential Cell Biologi som var overflødig eller veldig dårlig skrevet som man bør kutte ut?

 

2. Finnes det noen nettsider med notater eller noe annet stoff som gjør pensumet litt mer fordøyelig?

 

3. Er det noen som har vært gjennom cellebiologien før som kan si noe om hvor mye arbeid de måtte legge ned? Vet vi alle har forskjellig bakgrunn og sånn, men noen virker å være av den oppfatning at det er lurest å lese 18 timer om dagen uansett hva, mens andre ikke åpner boka i det hele tatt, og kun baserer seg på forelesninger..

 

4. Gjennomgående for cellebiologien; hva er ALLER viktigst å få med seg?

1) Ja, men det store spørsmålet er HVA.

 

2) Ja. Dr. Najeeb, Khanacademy og diverse youtube-helter er mine hovedforslag. Notater skrevet av andre, har jeg aldri likt selv (da kan jeg heller lese et sammendrag i en lærebok)..

 

3) Dette er individuelt. Ikke bry deg alt for mye om hva mener om antall timer, om man trenger bøker eller ikke, osv. Mange veier fører til rom. Gjør det du syns funker greit. Du klarer aldri å finne den optimale måten å gjøre det på uansett, så det gjelder bare å prøve å være fornøyd selv med det man har gjort. Alt er kompromisser.

 

4) Tidligere gitte eksamensoppgaver vil jeg påstå er den beste pekepinnen, så let etter dem som handler om cellebiologi. Ellers er det jo de temaene som er forelest som hyppigst dukker opp.

 

Dette ble ganske generelle svar, men det er fordi du stiller generelle spørsmål som ikke har noen fasit.

Endret av samsonicks
Lenke til kommentar

Hei :-) Lurer på om noen har lyst til å komme med noen tips her?

Har kommet gått i gang med cellebiologien og biokjemien (modul 1 blokk 2 ved UiO), og prøver å sette opp en pensumoversikt (siden listen over læringsmål er lang og ganske omfattende). Så det jeg lurer på er?

 

1. Er det noe i Lippincotts Biochemistry eller Essential Cell Biologi som var overflødig eller veldig dårlig skrevet som man bør kutte ut?

 

2. Finnes det noen nettsider med notater eller noe annet stoff som gjør pensumet litt mer fordøyelig?

 

3. Er det noen som har vært gjennom cellebiologien før som kan si noe om hvor mye arbeid de måtte legge ned? Vet vi alle har forskjellig bakgrunn og sånn, men noen virker å være av den oppfatning at det er lurest å lese 18 timer om dagen uansett hva, mens andre ikke åpner boka i det hele tatt, og kun baserer seg på forelesninger..

 

4. Gjennomgående for cellebiologien; hva er ALLER viktigst å få med seg?

1. Du trenger ikke å lese essential cell fra perm til perm, men jeg leste hele lippincott - den er jo veldig tynn og forelesningene er basert på de to bøkene + the cell ( DEN er svært detaljert - men jeg brukte den innimellom om jeg ikke skjønte noe)

 

2. Khan academy

 

3. Jeg måtte legge i veldig mye arbeid, men nærmere eksamen fordi det meste er pugg. Det er individuelt hvor mye man trenger å lese, men pass på å lese jevnt for det er masse pensum (selv om pensumet i modul 1 blokk 2 ikke kan sammenlignes med mengden i modul 2, som er helt insane). Ta utgangspunkt i forelesningene fordi de avgrenser pensumet til det mest sentrale (noen få av foreleserne i hvert fall), men noen ganger må du åpne en bok og fordype deg litt - du velger litt selv. Læringsmålene virker omfattende, men de er likevel spesifikke - se på dem for å dobbeltsjekke at du har fått med deg alt.

 

4. Hva som er viktig å få med seg? Det er vel 99 % av pensumet - mye må du ha gode kunnskaper i for å klare deg videre i studiet, men noe kommer igjen og igjen gjennom studiet.

 

PS. Ingen trenger å kritisere måten jeg skriver på, jeg kom nettopp hjem fra skolen og er ganske sliten i hodet ;)

Lenke til kommentar

 

Hei :-) Lurer på om noen har lyst til å komme med noen tips her?

Har kommet gått i gang med cellebiologien og biokjemien (modul 1 blokk 2 ved UiO), og prøver å sette opp en pensumoversikt (siden listen over læringsmål er lang og ganske omfattende). Så det jeg lurer på er?

 

1. Er det noe i Lippincotts Biochemistry eller Essential Cell Biologi som var overflødig eller veldig dårlig skrevet som man bør kutte ut?

 

2. Finnes det noen nettsider med notater eller noe annet stoff som gjør pensumet litt mer fordøyelig?

 

3. Er det noen som har vært gjennom cellebiologien før som kan si noe om hvor mye arbeid de måtte legge ned? Vet vi alle har forskjellig bakgrunn og sånn, men noen virker å være av den oppfatning at det er lurest å lese 18 timer om dagen uansett hva, mens andre ikke åpner boka i det hele tatt, og kun baserer seg på forelesninger..

 

4. Gjennomgående for cellebiologien; hva er ALLER viktigst å få med seg?

1. Du trenger ikke å lese essential cell fra perm til perm, men jeg leste hele lippincott - den er jo veldig tynn og forelesningene er basert på de to bøkene + the cell ( DEN er svært detaljert - men jeg brukte den innimellom om jeg ikke skjønte noe)

 

2. Khan academy

 

3. Jeg måtte legge i veldig mye arbeid, men nærmere eksamen fordi det meste er pugg. Det er individuelt hvor mye man trenger å lese, men pass på å lese jevnt for det er masse pensum (selv om pensumet i modul 1 blokk 2 ikke kan sammenlignes med mengden i modul 2, som er helt insane). Ta utgangspunkt i forelesningene fordi de avgrenser pensumet til det mest sentrale (noen få av foreleserne i hvert fall), men noen ganger må du åpne en bok og fordype deg litt - du velger litt selv. Læringsmålene virker omfattende, men de er likevel spesifikke - se på dem for å dobbeltsjekke at du har fått med deg alt.

 

4. Hva som er viktig å få med seg? Det er vel 99 % av pensumet - mye må du ha gode kunnskaper i for å klare deg videre i studiet, men noe kommer igjen og igjen gjennom studiet.

 

PS. Ingen trenger å kritisere måten jeg skriver på, jeg kom nettopp hjem fra skolen og er ganske sliten i hodet ;)

 

Tusen takk for svar :-) Satser på at jeg klarer å lese jevnt mot eksamen. Har hørt at det er veeeeldig høy strykprosen i eksamen i modul 1 blokk 2, men har også hørt at de aller fleste klarer seg på konteeksamen (det er jo hvertfall litt betryggende)..

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg har vært litt nysgjerrig på hvordan kjønnsfordelingen blant medisinstudenter i utlandet er. Er det noen her som studerer i utlandet og har lyst til å dele? :)

Studerer i Polen. Ved dette studiestedet er det 90% norske. Av disse er det ganske mange jenter, noen gutter men jenter er i klart flertall. I klassen min, første året, er vi bare tre norske gutter og rundt 20-30 jenter. Send gjerne pm FOr mer info

 

 

Studerer også i Polen, på et annet sted enn deg vil jeg tro. Her vil jeg si kjønnsfordelingen er 50/50. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjukt lei av de tørre forelesningene i cellebiologi. Liker ofte å få en liten oversikt slik at jeg får en viss forståelse for emnet før jeg setter meg ned og pugger i detalj. Er det noen videoressurser dere ville anbefalt? Har brukt mye Khan Academy men ser også at de ofte har enten svært lite eller ingenting om visse temaer.

Lenke til kommentar

Sjukt lei av de tørre forelesningene i cellebiologi. Liker ofte å få en liten oversikt slik at jeg får en viss forståelse for emnet før jeg setter meg ned og pugger i detalj. Er det noen videoressurser dere ville anbefalt? Har brukt mye Khan Academy men ser også at de ofte har enten svært lite eller ingenting om visse temaer.

 

Kan du ikke skumme deg raskt igjennom de relevante kapitlene i ECB? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...