Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Nå som jeg først har kommet inn, noen som vil fortelle meg litt om hvordan det sosiale på medisinstudiet er i Oslo? 

 

Er det f. eks en felles fadderuke for vårstudiet jus/medisin, siden begge starter samtidig? Osv...

 

Nei, tidligere har det vært sammen med Klinisk ernæring, men etter omlegginger slik at de starter høsten, har medisin sin fadderuke alene - en snau uke. Det sosiale på studiet er hva man selv gjør det til, men varierer selvsagt fra kull til kull. Noen kull er veldig godt knyttet sammen, mens andre litt mindre.. men når sant skal sies, blir man ganske godt kjent med alle, og man finner som regel noen å henge med, enten alene eller større grupper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå som jeg først har kommet inn, noen som vil fortelle meg litt om hvordan det sosiale på medisinstudiet er i Oslo? 

 

Er det f. eks en felles fadderuke for vårstudiet jus/medisin, siden begge starter samtidig? Osv...

 

Nei, tidligere har det vært sammen med Klinisk ernæring, men etter omlegginger slik at de starter høsten, har medisin sin fadderuke alene - en snau uke. Det sosiale på studiet er hva man selv gjør det til, men varierer selvsagt fra kull til kull. Noen kull er veldig godt knyttet sammen, mens andre litt mindre.. men når sant skal sies, blir man ganske godt kjent med alle, og man finner som regel noen å henge med, enten alene eller større grupper.

 

Moro. Gleder meg allerede.

 

Har noen tips på hvor jeg bør bo i Oslo slik at jeg ikke bor altfor langt unna fakultetet/der forelesningene osv. foregår? 

Lenke til kommentar

 

 

Nå som jeg først har kommet inn, noen som vil fortelle meg litt om hvordan det sosiale på medisinstudiet er i Oslo? 

 

Er det f. eks en felles fadderuke for vårstudiet jus/medisin, siden begge starter samtidig? Osv...

 

Nei, tidligere har det vært sammen med Klinisk ernæring, men etter omlegginger slik at de starter høsten, har medisin sin fadderuke alene - en snau uke. Det sosiale på studiet er hva man selv gjør det til, men varierer selvsagt fra kull til kull. Noen kull er veldig godt knyttet sammen, mens andre litt mindre.. men når sant skal sies, blir man ganske godt kjent med alle, og man finner som regel noen å henge med, enten alene eller større grupper.

 

Moro. Gleder meg allerede.

 

Har noen tips på hvor jeg bør bo i Oslo slik at jeg ikke bor altfor langt unna fakultetet/der forelesningene osv. foregår? 

 

 

De to første årene er man stort sett i nabobygget til Rikshospitalet, mens man deretter havner på litt på flere andre (Aker, Diakonhjemmet, Ahus, Ullevål). I hovedsak er det da Ullevål og dels Rikshospitalet hvor det meste av forelesninger foregår. Sogn studentby ligger i umiddelbar nærhet (10 min gange, 3 min på sykkel) til RH, x2 til Ullevål. Eller Vestgrensa studentby som ligger enda tettere RH. Svært mange medisinstudenter starter med å bo i en av disse, meg selv inkludert.

 

Ellers stopper 17- og 18-trikken på Rikshospitalet og Ullevål, men tar litt tid enkelte dager. I nærheten av den er det jo greit å bo, men det er man ofte ikke alene om å synes. Evt. i nærheten av en T-bane som går til Forskningsparken. Må da bytte til trikk eller gå til RH (10-15 min).

Endret av kj_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Nå som jeg først har kommet inn, noen som vil fortelle meg litt om hvordan det sosiale på medisinstudiet er i Oslo? 

 

Er det f. eks en felles fadderuke for vårstudiet jus/medisin, siden begge starter samtidig? Osv...

 

Nei, tidligere har det vært sammen med Klinisk ernæring, men etter omlegginger slik at de starter høsten, har medisin sin fadderuke alene - en snau uke. Det sosiale på studiet er hva man selv gjør det til, men varierer selvsagt fra kull til kull. Noen kull er veldig godt knyttet sammen, mens andre litt mindre.. men når sant skal sies, blir man ganske godt kjent med alle, og man finner som regel noen å henge med, enten alene eller større grupper.

 

Moro. Gleder meg allerede.

 

Har noen tips på hvor jeg bør bo i Oslo slik at jeg ikke bor altfor langt unna fakultetet/der forelesningene osv. foregår? 

 

 

De to første årene er man stort sett i nabobygget til Rikshospitalet, mens man deretter havner på litt på flere andre (Aker, Diakonhjemmet, Ahus, Ullevål). I hovedsak er det da Ullevål og dels Rikshospitalet hvor det meste av forelesninger foregår. Sogn studentby ligger i umiddelbar nærhet (10 min gange, 3 min på sykkel) til RH, x2 til Ullevål. Eller Vestgrensa studentby som ligger enda tettere RH. Svært mange medisinstudenter starter med å bo i en av disse, meg selv inkludert.

 

Ellers stopper 17- og 18-trikken på Rikshospitalet og Ullevål, men tar litt tid enkelte dager. I nærheten av den er det jo greit å bo, men det er man ofte ikke alene om å synes. Evt. i nærheten av en T-bane som går til Forskningsparken. Må da bytte til trikk eller gå til RH (10-15 min).

 

Hei, takk for info! Besøkte området i går. Likte meg veldig der, spesielt hvordan det var så rolig og fredelig i forhold til resten av Oslo...

 

Er jo fire måneder igjen til skolestart, men kan vel egentlig spørre litt allerede nå.

 

a) Er det dress/kjole på immatrikuleringen? Eller, er det immatrikulering i det hele tatt? 

 

b) Hvordan ser en vanlig arbeidsuke ut for en førstekullist mtp. på forelesninger/gruppeundervisning osv. 

 

c) Hvor mye tid brukte dere per uke ca. på studiene utenom forelesninger osv. som førstekullist, og var det mindre eller mer enn vg3? 

 

d) Hva skjer dersom man ikke får bestått på en eksamen tre ganger? Blir man kastet ut, og hvis ja, kan man søke på studiumet på nytt? 

Endret av Ignorancus
Lenke til kommentar

Det er en slags immatrikulering, men husker ikke så mye av den. Mener å huske det var noe opplegg og middag en dag, så muligens dress. Hvor mye det er av undervisning, er vel en subjektiv oppfatning.

 

Har man jobbet mye på vg vil overgangen være liten og kanskje lettere(?), men det gjelder allikevel å ha en god struktur på jobbingen, da det i de nye modulene legges opp til eksamen i statistikk og noe annet allerede etter 4 uker. Utover det er jo forelesningene frivillige, men muligens noe obligatorisk gruppearbeid (case-løsing). Da jeg startet var det "studiedag" en dag i uken, med forelesninger konsentrert til et par dager. 

 

Stryker man 1 gang, konter man 3-4 uker etter sensur. Stryker man igjen, dumper man et kull. Stryker man sammen med det neste kullet, er man ut av studie (med mindre du har en meget god grunn). Vet ikke om man kan søke på nytt (med tilhørende opprykk). Hvis ikke, er det vel bare å søke et annet sted i landet. Antar at dette er meget uvanlig, da de fleste klarer seg på konten.

 

ed.fix

Endret av kj_
Lenke til kommentar

Er det noen her som har kjennskap til det 4-årige medisinstudiet Poznan? Noen som har erfaring med det?

 

Fullfører snart en bachelor innen molekylærbiologi og er ikke lenger like gira på å ha en karriere basert på labben. Snuser derfor litt på å studere medisin, har ikke veldig lyst til å ta opp fag for så å begynne på ett 6-årig studium. Ser at man gjennom Agder vitenskapsakademi kan søke på 4-årig MD grad i Poznan, noen som har noe erfaring med dette?

Lenke til kommentar

I hvilken grad gjør jeg det vanskelig for meg selv med tanke på turnus ved å ikke jobbe innen helse i løpet av studiet? Jeg har lang fartstid innen en annen bransje hvor jeg trives og tjener bra. Det er så lite attraktivt å begynne på bunnen i en annen bransje.

Tror ikke det gjør så mye, dersom du gir et godt inntrykk når du er i praksis mot slutten av studiet. På lokalsykehuset jeg er i praksis nå så har de fleste turnuslegene som jobber her vært på praksis her under studiet og gjort et godt inntrykk, og de har alle blitt ønsket tilbake til turnusen. Et par av dem har ikke jobbet i helsevesenet før studiepraksisen. (Men bare for å ha det sagt: sjansen din for å få turnus på et mindre lokalsykehus er mye større enn på et større sykehus)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

har jo tid helt til januar før jeg flytter til Oslo. Tenkte jeg kunne lese litt pensum før jeg starter på studiet, gjør jo tross alt ikke noe annet enn å se på Netflix hele dagen når jeg ikke jobber.

 

Så dere som går Oslo, kan dere anbefale noe medisinsk litteratur/pensum til 1. året? Så slipper jeg kanskje å lese altfor mye til skolestart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

har jo tid helt til januar før jeg flytter til Oslo. Tenkte jeg kunne lese litt pensum før jeg starter på studiet, gjør jo tross alt ikke noe annet enn å se på Netflix hele dagen når jeg ikke jobber.

 

Så dere som går Oslo, kan dere anbefale noe medisinsk litteratur/pensum til 1. året? Så slipper jeg kanskje å lese altfor mye til skolestart.

 

Vet ikke hva du har gjort tidligere, men generelt sett vil jeg anbefale å nyte fritiden du har nå før du setter i gang med studier. Lese får du gjort nok på studiet, og tiden man har er stort sett en del mer enn det man absolutt trenger.

 

Uansett vil du i modul 1 ha eksamen i statistikk etter noen uker (7 uker?) + samfunnsmedisin. Og deretter er det vel cellebiologi (Essential Cell Biology / Molecular biology of The Cell) + biokjemi (Lippincott).

Lenke til kommentar

 

I hvilken grad gjør jeg det vanskelig for meg selv med tanke på turnus ved å ikke jobbe innen helse i løpet av studiet? Jeg har lang fartstid innen en annen bransje hvor jeg trives og tjener bra. Det er så lite attraktivt å begynne på bunnen i en annen bransje.

Tror ikke det gjør så mye, dersom du gir et godt inntrykk når du er i praksis mot slutten av studiet. På lokalsykehuset jeg er i praksis nå så har de fleste turnuslegene som jobber her vært på praksis her under studiet og gjort et godt inntrykk, og de har alle blitt ønsket tilbake til turnusen. Et par av dem har ikke jobbet i helsevesenet før studiepraksisen. (Men bare for å ha det sagt: sjansen din for å få turnus på et mindre lokalsykehus er mye større enn på et større sykehus)

 

 

Skader ikke å få sett litt av Norge. Takk!

 

Hei igjen,

 

har jo tid helt til januar før jeg flytter til Oslo. Tenkte jeg kunne lese litt pensum før jeg starter på studiet, gjør jo tross alt ikke noe annet enn å se på Netflix hele dagen når jeg ikke jobber.

 

Så dere som går Oslo, kan dere anbefale noe medisinsk litteratur/pensum til 1. året? Så slipper jeg kanskje å lese altfor mye til skolestart.

 

Lippincott's biochemistry er vel en god start uavhengig av hvor man studerer.

Lenke til kommentar

 

Hei igjen,

har jo tid helt til januar før jeg flytter til Oslo. Tenkte jeg kunne lese litt pensum før jeg starter på studiet, gjør jo tross alt ikke noe annet enn å se på Netflix hele dagen når jeg ikke jobber.

Så dere som går Oslo, kan dere anbefale noe medisinsk litteratur/pensum til 1. året? Så slipper jeg kanskje å lese altfor mye til skolestart.

 

 

Vet ikke hva du har gjort tidligere, men generelt sett vil jeg anbefale å nyte fritiden du har nå før du setter i gang med studier. Lese får du gjort nok på studiet, og tiden man har er stort sett en del mer enn det man absolutt trenger.

 

Uansett vil du i modul 1 ha eksamen i statistikk etter noen uker (7 uker?) + samfunnsmedisin. Og deretter er det vel cellebiologi (Essential Cell Biology / Molecular biology of The Cell) + biokjemi (Lippincott).

Godt å høre at man har nok av tid. Så bare at flesteparten av studentene 1. semester brukte over 30 timer i tillegg til obligatoriske undervisninger til å lese i uken i følge den undersøkelsen fra 2012. Ble litt skremt av det. Håper det bare gjelder eksamensperioden.

 

Har hatt 3 mnd sommerferie nå, og det blir vel 4 til... Veldig irritetende å ikke ha noe å gjøre i løpet av dagen, egentlig derfor jeg vil lese litt. Fant den anbefalte litteraturlisten på UiO sine sider, men har hørt at den er alt for omfattende. Tror det var to bøker under samfunnsmedisin og statistikk, er det vits å ha alle bøkene, og hvor mye er egentlig relevant til eksamen?

 

Og en siste ting: hva betyr egentlig modul 1, 2 osv? Er det liksom et år?

Lenke til kommentar

Det er totalt 8 moduler fordelt på 6 år. Noen ganger har man eksamen i slutten av et semester. Andre ganger ikke. Det er egentlig bare en måte fakultetet har følt det naturlig å dele inn studiet mtp. fagområder mm..

 

Samfunnsmedisin er endret siden jeg gikk 1. sem, men i statistikk brukes vel fremdeles "Statistiske metoder i medisin og helsefag". Hvor vidt man trenger bøkene, er vel svært individuelt, men enkelte ganger er det greit å ha et sted å slå opp ting man lurer på. 

 

Når det er sagt, så behøver man absolutt ikke å skaffe seg alle bøkene som står på litteraturlista. Det er ingen spesielle bøker som er pensum, men man er selv ansvarlig for å lære det som omfattes av læringsmålene. Om det finnes én bok som dekker dem, er det jo flott. Andre ganger er det greit å ha et par oppslagsverk. 

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

har jo tid helt til januar før jeg flytter til Oslo. Tenkte jeg kunne lese litt pensum før jeg starter på studiet, gjør jo tross alt ikke noe annet enn å se på Netflix hele dagen når jeg ikke jobber.

 

Så dere som går Oslo, kan dere anbefale noe medisinsk litteratur/pensum til 1. året? Så slipper jeg kanskje å lese altfor mye til skolestart.

 

Hei,

 

Dersom du ønsker å starte tidlig å lese, kan du gjerne starte med disse bøkene som brukes i Modul 1 - blokk 1:

- Statistikk for medisin og helsefag (eksamen er i mars)

- Epidemiologi (eksamen i mars)

- Menneskekroppen (eksamen i mars)

 

Fra og med blokk 2 vil du trenge disse bøkene, som jeg brukte mest da:

- Lippincotts Biochemistry

- Essential cell eller The Cell

- Medical genetics

- Genesers histologi

 

Blokk 3 omhandler blog, immunologi og mikrobiologi, og det kan du gjerne ta det med ro med fram til det starter egentlig. Men hvis du vil starte er det fint å starte med boka Bogens immunologi. Den er kjempefin i blokk 3 sammen med en av de mikrobiologi bøkene som er anbefalt. Jeg selv hadde Medical Microbiologi (den engelske), men vet at de fleste andre i kullet hadde den norske mikrobiologi boka :) 

 

Gratulerer med plass på medisin! Jeg har selv også fått plass på vårsemesteret, men har nå søkt om opprykk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei igjen,

har jo tid helt til januar før jeg flytter til Oslo. Tenkte jeg kunne lese litt pensum før jeg starter på studiet, gjør jo tross alt ikke noe annet enn å se på Netflix hele dagen når jeg ikke jobber.

Så dere som går Oslo, kan dere anbefale noe medisinsk litteratur/pensum til 1. året? Så slipper jeg kanskje å lese altfor mye til skolestart.

 

 

Hei,

 

Dersom du ønsker å starte tidlig å lese, kan du gjerne starte med disse bøkene som brukes i Modul 1 - blokk 1:

- Statistikk for medisin og helsefag (eksamen er i mars)

- Epidemiologi (eksamen i mars)

- Menneskekroppen (eksamen i mars)

 

Fra og med blokk 2 vil du trenge disse bøkene, som jeg brukte mest da:

- Lippincotts Biochemistry

- Essential cell eller The Cell

- Medical genetics

- Genesers histologi

 

Blokk 3 omhandler blog, immunologi og mikrobiologi, og det kan du gjerne ta det med ro med fram til det starter egentlig. Men hvis du vil starte er det fint å starte med boka Bogens immunologi. Den er kjempefin i blokk 3 sammen med en av de mikrobiologi bøkene som er anbefalt. Jeg selv hadde Medical Microbiologi (den engelske), men vet at de fleste andre i kullet hadde den norske mikrobiologi boka :) 

 

Gratulerer med plass på medisin! Jeg har selv også fått plass på vårsemesteret, men har nå søkt om opprykk :)

Tusen takk for det! Kjøpte den lange boka... Menneskets fysiologi, ser at det er sånn 800 sider. Vet du hvor jeg finner hvilke kapitler og emner som er eksamensrelevante? Virker litt umulig å pugge alt det her på to mnd, hehe.

Lenke til kommentar

Tusen takk for det! Kjøpte den lange boka... Menneskets fysiologi, ser at det er sånn 800 sider. Vet du hvor jeg finner hvilke kapitler og emner som er eksamensrelevante? Virker litt umulig å pugge alt det her på to mnd, hehe. 

 

 

Oppbygning: http://www.uio.no/studier/program/medisin/oppbygging/

 

Modul 1: http://www.uio.no/studier/emner/medisin/med/MED1100/index.html

 

Hele boka er veldig relevant for deg uansett, uavhengig av første eksamen. Ville egentlig anbefalt å lest det du synes virker spennende.

 

Viss du likevel orker å tenke på eksamen allerede: Det som er mest relevant i boka, helt i starten, er cellebiologien, så du kan hvertfall lese de første tre kapitlene (grunnleggende fysikk/kjemi + celler + fra celler til kropp), med god samvittighet. Kanskje også kapittel 14 (metabolisme).

Endret av samsonicks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for det! Kjøpte den lange boka... Menneskets fysiologi, ser at det er sånn 800 sider. Vet du hvor jeg finner hvilke kapitler og emner som er eksamensrelevante? Virker litt umulig å pugge alt det her på to mnd, hehe. 

 

 

Oppbygning: http://www.uio.no/studier/program/medisin/oppbygging/

 

Modul 1: http://www.uio.no/studier/emner/medisin/med/MED1100/index.html

 

Hele boka er veldig relevant for deg uansett, uavhengig av første eksamen. Ville egentlig anbefalt å lest det du synes virker spennende.

 

Viss du likevel orker å tenke på eksamen allerede: Det som er mest relevant i boka, helt i starten, er cellebiologien, så du kan hvertfall lese de første tre kapitlene (grunnleggende fysikk/kjemi + celler + fra celler til kropp), med god samvittighet. Kanskje også kapittel 14 (metabolisme).

 

Hva mener du med "grunnleggende fysikk"? - er det snakk om newtons lover, eller sånn heftig fysikklover? :)

Lenke til kommentar

Oppbygning: http://www.uio.no/studier/program/medisin/oppbygging/

Modul 1: http://www.uio.no/studier/emner/medisin/med/MED1100/index.html

 

Hele boka er veldig relevant for deg uansett, uavhengig av første eksamen. Ville egentlig anbefalt å lest det du synes virker spennende.

 

Viss du likevel orker å tenke på eksamen allerede: Det som er mest relevant i boka, helt i starten, er cellebiologien, så du kan hvertfall lese de første tre kapitlene (grunnleggende fysikk/kjemi + celler + fra celler til kropp), med god samvittighet. Kanskje også kapittel 14 (metabolisme).

 

Takk skal du ha! Ja, veldig spennende bok. Har egentlig lest litt overalt de siste dagene for moro skyld. Eneste negative er kanskje at den hopper litt frem og tilbake synes jeg... Litt for mye info i et lite avsnitt liksom.

 

Hva mener du med "grunnleggende fysikk"? - er det snakk om newtons lover, eller sånn heftig fysikklover? :)

 

 

 

 

Ren repetisjon fra fysikk 1, heldigvis. Veldig enkle greier. Temaene er

 

- Stoff, masse og kraft

- Arbeid og energi

- Energioverganger

- Atomer og elementærpartikler

- Grunnstoffer og isotoper

- Atomenes elektronfordeling

 

Kjemidelen er egentlig også ren repetisjon av kjemi 1 og 2; ATP, vann, syre/base, organisk kjemi, næringsstoffer osv.

 

Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk for det! Kjøpte den lange boka... Menneskets fysiologi, ser at det er sånn 800 sider. Vet du hvor jeg finner hvilke kapitler og emner som er eksamensrelevante? Virker litt umulig å pugge alt det her på to mnd, hehe. 

 

 

Oppbygning: http://www.uio.no/studier/program/medisin/oppbygging/

 

Modul 1: http://www.uio.no/studier/emner/medisin/med/MED1100/index.html

 

Hele boka er veldig relevant for deg uansett, uavhengig av første eksamen. Ville egentlig anbefalt å lest det du synes virker spennende.

 

Viss du likevel orker å tenke på eksamen allerede: Det som er mest relevant i boka, helt i starten, er cellebiologien, så du kan hvertfall lese de første tre kapitlene (grunnleggende fysikk/kjemi + celler + fra celler til kropp), med god samvittighet. Kanskje også kapittel 14 (metabolisme).

 

Hva mener du med "grunnleggende fysikk"? - er det snakk om newtons lover, eller sånn heftig fysikklover? :)

 

Refererte til tittelen på første kapittel i boka "menneskets fysiologi". Du kan se innholdsfortegnelse her: http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Medisin/Laereboeker/Menneskets-fysiologi2

 

Er ganske enkle ting, særlig på "fysikk"-siden. Snakker ungdomsskolepensum. Det eneste som  kanskje ikke er veldig kjent fra før, er osmose (selv om dette kanskje faller inn under kjemi-verden?).

 

Absolutt ingen "heftige" fysikklover. Så vidt man kanskje trenger å ha hørt om Newtons lover.  :tease:

Lenke til kommentar

 

Oppbygning: http://www.uio.no/studier/program/medisin/oppbygging/

Modul 1: http://www.uio.no/studier/emner/medisin/med/MED1100/index.html

 

Hele boka er veldig relevant for deg uansett, uavhengig av første eksamen. Ville egentlig anbefalt å lest det du synes virker spennende.

 

Viss du likevel orker å tenke på eksamen allerede: Det som er mest relevant i boka, helt i starten, er cellebiologien, så du kan hvertfall lese de første tre kapitlene (grunnleggende fysikk/kjemi + celler + fra celler til kropp), med god samvittighet. Kanskje også kapittel 14 (metabolisme).

 

Takk skal du ha! Ja, veldig spennende bok. Har egentlig lest litt overalt de siste dagene for moro skyld. Eneste negative er kanskje at den hopper litt frem og tilbake synes jeg... Litt for mye info i et lite avsnitt liksom.

 

 

Boka er veldig komprimert, i forhold til mer dyptgående bøker man gjerne bruker senere. Kan derfor fort bli veldig mye informasjon på kort tid, slik at man ikke sitter igjen med så mye. Khanacademy og Dr. Najeeb har veldig mye bra, viss du heller er av video-typen :wee: Viss man kan det meste i den boka though, har man kommet veldig langt allerede  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...