aryastark Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Kunne sikkert lest meg gjennom de 329 sidene her, men er det noen som går Tromsø her? Hvordan er studentmiljøet? Er mest sannsynligvis der jeg havner, og bosituasjonen er jo helt på trynet. Ekstremt dyrt i forhold til Oslo, Bergen osv. Miljøet i klassen og på tvers av kullene opplever jeg som veldig god, alle finner seg til rette etter hvert, og det er ingen problemer med å snakke med andre utenfor vennegjengen. Du blir kjent med veldig mange siden medisin og tannlege har egen fadderuke, og det er like mange fra 2. året som 1. året på faddergruppene. I starten av fadderukene holder gruppa seg for seg selv, men mot slutten pleier man å ha sammenkomst sammen med en annen gruppe slik at man blir kjent med flere. Både under fadderukene, førstehjelpsuka og under noe annen undervisning blir man kjent med studenter på kullet over. Ja, bosituasjonen er et helvete, du må nesten bare si ja til det første og beste, og så kan du eventuelt finne deg noe annet senere i semesteret når det verste trykket har lagt seg. Du kan også legge inn annonse i avisene itromso og nordlys at du ønsker et sted å bo, mange legger ikke ut hyblene/leilighetene på finn og andre sider fordi de ønsker å velge og vrake i leietakere, uten å måtte ta stillng til 200 mailer og telefoner. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Miljøet i klassen og på tvers av kullene opplever jeg som veldig god, alle finner seg til rette etter hvert, og det er ingen problemer med å snakke med andre utenfor vennegjengen. Du blir kjent med veldig mange siden medisin og tannlege har egen fadderuke, og det er like mange fra 2. året som 1. året på faddergruppene. I starten av fadderukene holder gruppa seg for seg selv, men mot slutten pleier man å ha sammenkomst sammen med en annen gruppe slik at man blir kjent med flere. Både under fadderukene, førstehjelpsuka og under noe annen undervisning blir man kjent med studenter på kullet over. Ja, bosituasjonen er et helvete, du må nesten bare si ja til det første og beste, og så kan du eventuelt finne deg noe annet senere i semesteret når det verste trykket har lagt seg. Du kan også legge inn annonse i avisene itromso og nordlys at du ønsker et sted å bo, mange legger ikke ut hyblene/leilighetene på finn og andre sider fordi de ønsker å velge og vrake i leietakere, uten å måtte ta stillng til 200 mailer og telefoner. Miljøet høres konge ut. Men jævlig kjipt med bolig. Burde jeg vente til 20. juli for å avvente svar? Trenger litt utenfor-vurdering her... Jeg gikk ut med 57.8 i snitt, i fjor var poenggrensen på 57.3. Burde jeg være 'safe' og begynne å lete etter et sted å bo allerede nå? Snittet har aldri vært høyere enn 57.4 Høyeste sprang fra et år til et annet var fra 56.9 til 57.3. Hva mener du/dere? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Miljøet i klassen og på tvers av kullene opplever jeg som veldig god, alle finner seg til rette etter hvert, og det er ingen problemer med å snakke med andre utenfor vennegjengen. Du blir kjent med veldig mange siden medisin og tannlege har egen fadderuke, og det er like mange fra 2. året som 1. året på faddergruppene. I starten av fadderukene holder gruppa seg for seg selv, men mot slutten pleier man å ha sammenkomst sammen med en annen gruppe slik at man blir kjent med flere. Både under fadderukene, førstehjelpsuka og under noe annen undervisning blir man kjent med studenter på kullet over. Ja, bosituasjonen er et helvete, du må nesten bare si ja til det første og beste, og så kan du eventuelt finne deg noe annet senere i semesteret når det verste trykket har lagt seg. Du kan også legge inn annonse i avisene itromso og nordlys at du ønsker et sted å bo, mange legger ikke ut hyblene/leilighetene på finn og andre sider fordi de ønsker å velge og vrake i leietakere, uten å måtte ta stillng til 200 mailer og telefoner. Miljøet høres konge ut. Men jævlig kjipt med bolig. Burde jeg vente til 20. juli for å avvente svar? Trenger litt utenfor-vurdering her... Jeg gikk ut med 57.8 i snitt, i fjor var poenggrensen på 57.3. Burde jeg være 'safe' og begynne å lete etter et sted å bo allerede nå? Snittet har aldri vært høyere enn 57.4 Høyeste sprang fra et år til et annet var fra 56.9 til 57.3. Hva mener du/dere? Hvis du har Tromsø øverst og er relativt sikker på å komme inn, ville jeg ikke ventet med boligprosessen. Blir nok ikke færre på jakt etter førsteinntaket. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Kun 2-3 dager til resultatene er klare Er veldig spent, og har foreløpig ingen plan B dersom jeg ikke kommer inn... Fikk heldigvis medhold i alle klagene mine på eksamen i år, så snittet gikk fra 57.3 til 57.8. Har søkt Tromsø. Dere andre som har søkt, hvor søkte dere og hva er snittet? Ville vært morsomt å se hvor jeg ca. ligger an i forhold til andre. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Endret 15. juli 2015 av Shopaholic Lenke til kommentar
Ukd96 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Kun 2-3 dager til resultatene er klare Er veldig spent, og har foreløpig ingen plan B dersom jeg ikke kommer inn... Fikk heldigvis medhold i alle klagene mine på eksamen i år, så snittet gikk fra 57.3 til 57.8. Har søkt Tromsø. Dere andre som har søkt, hvor søkte dere og hva er snittet? Ville vært morsomt å se hvor jeg ca. ligger an i forhold til andre. Har 60.3 poeng. Søkte Oslo høst gruer meg helt sykt til svaret kommer. Krysser fingrene for at jeg kommer inn! Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Noen som har erfaring med å stå på venteliste UiT eller UiO vår? er plass nr 13 i tromsø, plass 19 i Oslo. poenggrensa har 58.0 i tromsø, jeg hadde 57.8. i oslo var den rundt 58.2 tror jeg... Er det verdt et forsøk, eller beveger ikke lista seg? Hadde satt stor pris på tips og erfaringer 1 Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 (endret) Noen som har erfaring med å stå på venteliste UiT eller UiO vår? er plass nr 13 i tromsø, plass 19 i Oslo. poenggrensa har 58.0 i tromsø, jeg hadde 57.8. i oslo var den rundt 58.2 tror jeg... Er det verdt et forsøk, eller beveger ikke lista seg? Hadde satt stor pris på tips og erfaringer Alltid verdt et forsøk. Lista står oftest mye i ro da, de som har lavt nummer sier ikke nei til å stå på venteliste Endret 16. juli 2015 av aryastark Lenke til kommentar
Hopperoppogned Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Hva var poenggrensen primær i Trondheim? Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Hva var poenggrensen primær i Trondheim? 60.4 Lenke til kommentar
Dandeqs Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Wooh, kom inn på Medisin. Men hvorfor fikk jeg vite dette kl. 6 den 16. juli, og ikke 20. =P? Men, men, skal ikke klage altså. Lenke til kommentar
Bichon Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Noen som vet hva snittet ble på uio høst? Eller ntnu? Lenke til kommentar
Bichon Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Noen som vet hva snittet ble på uio høst? Eller ntnu? Lenke til kommentar
Hopperoppogned Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Wooh, kom inn på Medisin. Men hvorfor fikk jeg vite dette kl. 6 den 16. juli, og ikke 20. =P? Men, men, skal ikke klage altså. Man fikk vite det 16. i fjor og året før der igjen Lenke til kommentar
Hopperoppogned Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Noen som har erfaring med å stå på venteliste UiT eller UiO vår? er plass nr 13 i tromsø, plass 19 i Oslo. poenggrensa har 58.0 i tromsø, jeg hadde 57.8. i oslo var den rundt 58.2 tror jeg... Er det verdt et forsøk, eller beveger ikke lista seg? Hadde satt stor pris på tips og erfaringer Alltid verdt et forsøk. Lista står oftest mye i ro da, de som har lavt nummer sier ikke nei til å stå på venteliste Vet om tre som fikk plass i Trondheim én måned etter skolestart, og alle takket nei da de trives på en annen kant i landet Fire fra klassen flyttet til Oslo da de kom inn Oslo vår, men de fikk ikke den beskjeden før i desember. Så alt kan skje Lenke til kommentar
Åsneee Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 (endret) Poenggrensene i Tromsø i år er 58,0 på førstegangsvitnemål og 66,2 i ordinær kvote.Noen som vet hva de andre poenggrensene er? S.O hadde gjort en feil i saksbehandlingen min, så de forbedrede karakterene mine hadde ikke kommet med! Skulle egentlig kommet inn med god margin, det skjedde ikke... jeg ringte og de retta opp feilen, håper S.O gir meg tilbud om plass snart. Gleder meg sånn til å takke ja til å begynne! Med tanke på venteliste: i Tromsø er det så mange ulike kvoter (vanlig, nordlending, same osv.), så det er så få plasser for "vanlige" søkere. Derfor er det liten sjanse for at ventelista beveger seg noe særlig. I fjor var jeg på 5. plass på venteliste i Tromsø, ventelista rikka seg ikke. Men i teorien kan den endre seg frem til 1. september. På Oslo Vår var jeg på rundt 18. plass på ventelista i juli i fjor. I januar kom jeg til slutt til 2. plass, men nådde ikke helt opp. Men der er det i hvert fall mer romstering på ventelistene. Er du mer nysgjerrig, anbefaler jeg å kontakte opptakskontoret til et av universitetene. Lykke til! Endret 17. juli 2015 av Åsneee Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Jepp, takk for tips og info. Jeg tror det kun er 20 plasser i ORDF ikke-samisk/ikke-nordlending/nordnorsk kvote jeg søkte i, så det er svært liten sjanse der. Men er 19 plass i Oslo vår, og ting kan jo skje, men har foreløpig takket ja til NHH. Skal prøve studiet i ett år, dersom jeg ikke liker det, søker jeg på nytt neste år. Hvis heller ikke det går, får jeg satse på at søknaden min i Tyskland kommer gjennom, ellers velger jeg bare Polen som siste utvei. Noen som har erfaring med Tyskland forresten? Jeg vet at de karaktergrensene de setter er veiledende og at de slipper inn litt av hvert. Er det noen her som har søkt i løpet av de 3 siste årene og fått innpass? Hva var snittet ditt isåfall (uten poeng)? Ortopeden jeg var hos for en stund tilbake hadde studert i Tyskland og kommet inn med 5.1, men det er kanskje litt for mange år siden. Lenke til kommentar
NU`er Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Da har jeg kommet inn i studiet i Bergen. Er det noen andre som skal studere der? Hvordan er det egentlig å studere i Bergen? Det blir også litt spennede etter at de har forandret studiet en del nå. Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Da har jeg kommet inn i studiet i Bergen. Er det noen andre som skal studere der? Hvordan er det egentlig å studere i Bergen? Det blir også litt spennede etter at de har forandret studiet en del nå. De har forandret veldig mye. Helt ny studieplan. Dere blir prøvekaniner. Nå er jeg bergenser da, så at jeg trives sier kanskje ikke så mye. 1 Lenke til kommentar
asinaa Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Er det noen som har Turnuslegeboka, kan denne anbefales? Ser siste opplag var i 2010, kommer kanskje en ny revidert utgave snart. Vurderer å kjøpe denne og lese ila året, forhåpentligvis turnuslegevikar til neste år. Endret 22. juli 2015 av asinaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå